Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er Etron verdt pengene?

Startet av borge, søndag 01. november 2020, klokken 21:19

« forrige - neste »

elektro

#15
WLTP på iX3 er vel oppgitt til 459 km, og dette pleier å være greit oppnåelig med gode sommerforhold med moderate hjuldimensjoner. Så kan man begynne å trekke fra for fart og værforhold, men det er et greit utgangspunkt vil jeg si. Verdt å merke at BMW også oppgir 150 kW ladehastighet og 80% på 34 minutter. Om det er fra 0, 5 eller 10% vites ikke, men det er uansett konkurransedyktig mot det meste, hvis det i tillegg fungerer i kulde og varme.

Jeg har trua, spørsmålet er om den er verdt ca. 100.000(?) mer enn tilsvarende spec'et ID.4 som kan leveres veldig snart og har kneppet høyere WLTP rekkevidde, 496 km. Sikkert for noen, men neppe for alle. 426' for ID.4 1ST må uansett sies å være et kupp! En liten avsporing fra topic her nå, men dette er jo noe trådstarter må ha et forhold til. e-tron er nok ikke aktuell utfra ønske om pris/rekkevidde. iX3 er kanskje den bilen som treffer best hvis man ønsker god rekkevidde, kombinert med et snev av kjøreglad premium bil og litt SUV følelse, og hvis firehjulstrekk ikke er et must. Men den koster fort 600' med litt utstyr.

Er ikke kjøreglad premium bil viktig, kan man jo gå for en e-Niro f.eks, men den har veldig begrenset hengervekt (300 kg) og begrenset ladeastighet. Særlig når det er kaldt, kan det by på problemer. Ellers er den så gjerrig at det nok ikke er noe stort problem for de fleste. Ev. vente på Nissan Ariya.

Apropos kjøreglad, I-Pace 320 selges til 599' frem til nyttår med det mest nødvendige utstyret, men heller ikke mer. Kjøper du vinterhjul i tillegg har du imidlertid strengt tatt det du trenger. Herlig kjøremaskin selv i denne noe nedtonede utgaven, vil jeg tro. Batteripakken er den samme som 420'en, som tilsier WLTP rekkevidde på minst 470 km, firehjulstrekk, hengerfeste, takstativ, alt i orden! Ladingen er ikke klasseledende, men ok. En god deal, men til denne prisen får man jo også en veldig godt utstyrt XC40 Recharge, som er ganske heftig, ny i markedet med Android Automotive og føles "premium" (har kun kjørt T5 hybrid), men den er noe mindre og har bare 418 km. WLTP rekkevidde.

EDIT: Når jeg først skal gå gjennom alle andre biler enn e-tron, så kan jeg jo også nevne Mach-E. Bakhjulstrekk med 610 km. WLTP rekkevidde fra 473' kroner er også en tilsynelatende god pris. Har sett bilen live. Den er tøff, og gjør ikke skam på den røde Mustangen med V8'er jeg kjørte rundt i USA med for 15 år siden i det hele tatt, synes jeg. Men for min del blir det ikke bil uten takstativ, delingsnett, skiluke og god bakkeklaring (Mach E har 14,5 cm).

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Contango

Sitat fra: elektro på onsdag 04. november 2020, klokken 15:48
WLTP på iX3 er vel oppgitt til 459 km, og dette pleier å være greit oppnåelig med gode sommerforhold med moderate hjuldimensjoner.
Denne typen utsagn kommer hele tiden, men de blir ikke riktige av den grunn. WLTP er og blir et unøyaktig parameter for rekkevidde. Rekkevidden må kunne sammenlignes med andre biler under så like forhold som mulig, og når man gjør det (eksvs TBs 90 km/t tester) spriker rekkevidden med opp til 25% på basis av samme WLTP (Kona vs Jaguar). Jaguar er den bilen av alle med kortest rekkevidde i 90 km/t vs WLTP.
Alle biler har «greit oppnåelig» rekkevidde om sommeren i 70 km/t men mange har ikke det i 90 km/t. Vi aner ikke hva BMW i praksis har av rekkevidde annet enn at den får skryt hos Autogefuhl. Biler som er gjennomtestet er mer «verdt pengene» enn biler som ikke er det - ref misnøyen hos mange Polestar eiere.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Roy

Vår Etron 50 kommer ila Januar neste år, og vi vurderte også Hybrid-biler, fordi det passer kjøremønsteret vårt med 95% småkjøring. Dessverre synes vi 40-50km WLTP rekkevidde sommerstid blir i korteste laget på vinterstid. Jeg oppdaget mange nye Hybrid SUV mens vi kikket, og jeg har kanskje gått glipp av noen, men lengst rekkevidde fant vi i Toyota Rav4 Pluginhybrid. Leveringstid Mars+.

Så vi begynte å se etter elektrisk SUV med bagasjeplass tilsvarende en stasjonsvogn (550liter +) og firhjulsdrift. Var meget spent på Skoda Enyaq, men 4x4 utgaven kommer ikke før sommer 2021 + at mange har kanskje forhåndsbestilt den, så da tar det lang tid før vi får bil.

Vi fant ut av Etron 50 var innenfor budsjett, og med vårt kjøremønster vil ikke den ekstra rekkevidden til 55 forsvare prisforskjellen. Så tok vi oss heller rå til litt ekstra gryn på utstyr :)

elektro

Sitat fra: Contango på torsdag 05. november 2020, klokken 09:01
Sitat fra: elektro på onsdag 04. november 2020, klokken 15:48
WLTP på iX3 er vel oppgitt til 459 km, og dette pleier å være greit oppnåelig med gode sommerforhold med moderate hjuldimensjoner.
Denne typen utsagn kommer hele tiden, men de blir ikke riktige av den grunn. WLTP er og blir et unøyaktig parameter for rekkevidde. Rekkevidden må kunne sammenlignes med andre biler under så like forhold som mulig, og når man gjør det (eksvs TBs 90 km/t tester) spriker rekkevidden med opp til 25% på basis av samme WLTP (Kona vs Jaguar). Jaguar er den bilen av alle med kortest rekkevidde i 90 km/t vs WLTP.
Alle biler har «greit oppnåelig» rekkevidde om sommeren i 70 km/t men mange har ikke det i 90 km/t. Vi aner ikke hva BMW i praksis har av rekkevidde annet enn at den får skryt hos Autogefuhl. Biler som er gjennomtestet er mer «verdt pengene» enn biler som ikke er det - ref misnøyen hos mange Polestar eiere.

Sorry, jeg digger Teslabjørn, men stoler nok mer på WLTP.

Teslabjørn tester bilene i svært forskjellige værforhold, og ikke alltid med tilsvarende utstyrsnivå, hjulstørrelse, dekktype og lufttrykk. Han gir blank f* i om bilen har 2,5 bar eller 3,5 bar og blir aggressiv når noen påpeker det. Oftest sjekker han ikke i det hele tatt. Kjørerute er heller ikke alltid den samme. Asfalten forandrer seg over tid, og trafikken er ulik, osv.

e-tron sin Teslabjørn rekkevidde f.eks, ble satt med en tidlig, velutstyrt 2019 modell med 20-tommers hjul (minste standard er 19). Da noen spurte om lufttrykk svarte han kort; «he's a doctor, I'm sure it's ok», med hentydning til eieren. Så kjørte han avgårde, langs den eksponerte svenskekysten. Med 95 km/t på speedometeret, som er noe høyt, i 10-12 m/s sidevind (i praksis motvind begge veier) og kun én vending, som gir høyere snittfart enn fire-fem vendinger og veiing på Mjøsruta. Slik den opprinnelig ruta var. Nå er den vesentlig lengre.

Dette tallet for e-tron har blitt stående og brukt i utallige senere sammenligninger, og tabeller for å illustrere bla. reell ladehastighet. Også etter at netto batterikapasitet ble økt og bilen fikk en rekke påståtte forbedringer mht. effektivitet på 2020-modellen. Og eksemplene er sikkert mange. Det hadde etter min mening vært mer ryddig å bruke WLTP. Ellers må man i det minste ha en følgebil som referanse hver gang.

Hva slags bil kjører du @Contango? Og hvordan vet du at det er prosentvis mer misnøye hos Polestar 2 eiere enn eiere av andre merker?

I NextMove sin 130 km/t test oppnådde Model 3 Perf. 66,9% av gammel WLTP rekkevidde som var på 530 km, hvis jeg husker rett. (Nå er den 567 km, så det ville vært kun 57,8% men vi får tro den nye ville gått gå tilsvarende mye lenger..)

Polestar 2 Performance oppnådde i samme test 61,6% av sin WLTP rekkevidde på 443 km, kjørt i følge. Nå vet bi jo ikke om reell kupetemperatur osv. var den samme, og de korrigerte vel ikke for tripteller misvisning(?) hvor Tesla som kjent overrapporterer, men dette er ganske likt spør du meg, og høyere enn lovlige hastigheter i Norge.

Teslabjørn har klokket 434 km. i 90 km/t snitt for Polestar 2 og 521 km. for Model 3 Perf, det er ca. samme avvik fra WLTP, men det er ikke ofte man har så høy snittfart til hytta eller på Norgesferie.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Roy

Jeg kjenner dere blir veldig pirkete i forhold til hvordan jeg har hatt det som el-bil sjåfør tidligere (eGolf og Leaf). De gangene jeg kjørte lenger enn den hverdagslige kjøringen, så måtte jeg lade på min destinasjon eller hurtiglade. Vi legger jo alle inn en margin, og driver ikke med skilpaddekjøring i håp om å unngå hurtiglading på veien eller destinasjon. Vi har Oslo-Trondheim på lista over turer, og med Etron 50 blir det vel 2-3 ladinger a 20-30min av gangen. Helt innafor det vi ellers ville hatt av stopp med den relativt gamle dieseltraktoren vår (familie på tur) og da spiller det ingen rolle om bilen går 250km eller 270km.

Kjenner også litt at Teslabjørn sine tester, uten å pirke for mye i dekklufttrykk, kupevarme 1-3 grader opp/ned og også 19/20" hjul, blir mer reelt med hvordan de fleste sin hverdag er. De er for spesielt interessert å beregne så nøyaktig, og selvom man gjør det, så endrer det seg fort med vei, årstid, etc, så den nøyaktige rekkevidde testen er ikke det du vil oppleve på vei til hytta eller noe.

Selv tilhører jeg nok et sted midt i mellom her. Jeg skal ha det komfortabelt i bilen og min Etron blir levert med 20" som "standard", og er ikke et ekstra valg fra min side. Inkludert i prisen (kampanje). Da gidder jeg ikke stresse med å få byttet til 19" for noen få ekstra kilometer rekkevidde, som er vanskelig å beregne fordi min opplevde rekkevidde i hverdagen eller når jeg skal til hytta, er garantert ikke lik sist gang jeg kjørte samme strekning.

elektro

Støtter deg på alle punkter her jeg, altså @Roy. :) Jeg har også gjerne 2 stopp til Trondheim, eller tilsvarende distanse, selv om jeg kjører alene. Med ungene blir det lett 3-4 stopp. Med litt planlegging og riktig innstilling vil det absolutt ikke føles som noen hemsko å måtte lade litt oftere. Og hvor mange ganger er det egentlig man kjører såpass langt, sånn egentlig? (Før E6 forbi Hamar var ferdig, var Lygnasæter på RV4 ca. 1 time nord for Oslo alltid første stopp for når vi skulle til f.eks. Gudbrandsdalen. Da var det krav om is/pølse, eller middagstid, og 50 kW topplading. Perfekt. :D På E6 er første stopp nordover gjerne Dal eller Espa.. Selv alene vil jeg gjerne stoppe tidlig og fylle kaffekoppen. Da blir det topplading, e-trons beste øvelse.) Her var det imidlertid et kriterium at det skulle være 400 km. rekkevidde eller lengre. Det har ikke e-tron 50.

Det er selvfølgelig lett å argumentere for fordelene med en e-tron 55 også, og det er lett å glemme at man får tilbake mye av pengene når man selger, men dette er vurderinger hver enkelt må avgjøre selv utfra behov og forventninger. Faktum er at det står en veldig dyr bil i garasjen min som nesten ikke har blitt brukt de siste 6 mnd. ::) Selv i en normal situasjon står den parkert i garasjen hjemme, på jobb, eller et annet sted, ca. 95% av tiden, og er det flere måneder i året den ikke går mer enn 20 mil på én og samme dag i det hele tatt. Det er like plagsomt å tenke på som å lade en gang ekstra på langtur. Og mye dyrere. Og igjen var det et kriterium på kr. 450-550k.

Ikke noe kritikk av testene til Teslabjørn, de gir et godt bilde av virkeligheten, men de gir ikke gir det beste grunnlaget for å sammenligne forskjellige biler, til det er det for mange variabler. De fleste havner ganske nærme WLTP hvis forholdene er gode. Dermed mener jeg man like gjerne kan bruke WLTP og trekke for vær, vind, hastighet osv. Så slipper vi å "krangle". Selv utskjelte I-Pace klarte 450 km. av sin WLTP på 470 km. Men det var i 11 grader, og sikkert ikke helt vindstille. Altså ikke veldig gode forhold. (Sikkert heller ikke 3,5 bar i dekkene som han alltid tester Tesla med. ;))

Ikke mye å hente på å gå for 20-tommers hjul på e-tron, ettersom de har samme bredde som 19-tommer. Men vær obs på at 21-tommerne er mye bredere, for de som har- eller vurderer de. I kaldt/vått vær kan hard sommergummi da føre til mye høyere rullemotstand- og forbruk.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Theotokos

Jeg vil ikke kjøpe bilen igjen. jeg har nå kjørt 46.000 i etron 55 fast track. Bilen som ren bil er fantastisk. Teknologien er ikke. Servicen er ikke. Har nå bedt de fikse app 3-4 ganger på verksted, men får den bare i retur med beskjed om at de ikke kan finne noen feil og ber meg ta screenshots når det skjer. Går så ut av butikken, åpner appen...den feiler, jeg tar screenshot og så må den inn igjen en uke etterpå. Når den så har vært på service en hel dag får jeg beskjed om det samme, men at jeg må ringe audi digital service. Gav klar beskjed om at det gidder jeg ikke. Nå har jeg brukt mer enn nok tid på det. Men de gjør ingenting så da måtte jeg ringe...og når jeg så har snakket med de får jeg en idiotisk liste om å restarte sw (soft), samt logge ut av appen, skifte språk til engelsk, og så logge inn igjen og skifter tilbake til norsk. Og hvis ikke det virker...ja, da må jeg ta nye bilder av appen når den feiler og så må den inn på verksted igjen.

Var rimelig forbannet i dag morges da jeg satt iskald og klissblaut i en bil som ikke ville starte pga feil på appen for ente gang...

I tillegg: ryggelyset er i alle praktiske henseende ikke-eksisterende. Det er bare blunde og håpe det går bra. Den "smarte" nøkkelen åpner bagasjelokket titt og ofte hvis du er i nærheten og bøyer deg ned. har ofte sett bilen stå med åpen bakluke midt i byen. Går du ut av bilen feks for å åpne en port så slår den seg av når du setter deg inn igjen. Ryggekameraet er dårlig, og går heller ikke alltid på. På verksted er svaret: Ta bilde av det når det skjer, så må vi ta den inn igjen...Panseret gav stadig beskjed om at det var åpent i fart. Svar fra verksted: Ta bilde av det når det skjer så ser vi på det. Etter at de hadde sett på det: Vi kan ikke finne noe feil, så hvis det skjer igjen, ta bilde av det så må vi se på den igjen...

Jeg bruker navigasjon mange ganger daglig i arbeidssammenheng. Den idiotiske fingerskriften har ingen ide om hva jeg forsøker å skrive. Det er svært mye mer trafikkfarlig enn et tastatur.

Jeg har flere ganger opplevd nødbrems fordi bilen langt foran bremser litt...Hakket før hjerteinfarkt. Er du da i nærheten får du bilen min nesten gratis.

Kjører jeg fra sterk sol til skygge går parkeringssensorene amok og tror jeg kjører inn i en fjellvegg...svar fra verksted: Vi kan ikke finne noen feil, men skjer det igjen....ja du tar hintet...

Jeg har kjøpt ekstra stort minnekort til mobilen...

Nachsprung durch technik...ikke vorsprung

elektro

Jeg har samme bil @Theokotos, en av de første, og har kjørt ca. like langt. Har selvfølgelig vært rasende på at appen ikke fungerte noen ganger det første året. Har dog erfaring med e-Golf, kjente dessverre igjen symptomene og har ikke brukt mye energi på det. Nå kan jeg snart ikke huske sist appen feilet, og jeg bruker den daglig. Nei, den er ikke supersmooth og rask, og jeg stoler ikke 100% på den, men den gjør da stort sett jobben. Det ville ikke fått meg fra å kjøpe bilen igjen. Hadde jeg kunne startet varme fra nøkkelen hadde det vært null problem. Det mest irriterende er at biler fra før sommeren 2019 ikke kan endre ladegrense i app, det kan imidlertid dagens modeller. De har også rattvarme, som hjelper dersom "uhellet" er ute.

Ryggelyset og kameraets egenskaper i mørket er et sorgens kapittel. Utrolig, og dette er vel det samme som sitter i Q7, Q8 og en rekke andre modeller? Det er kjipt. Jeg hadde betalt mye for å få det fikset, men er det en grunn til å ikke kjøpe bilen? Heldigvis har man ryggesensor og assistent for passerende trafikk, og annen bevegelse bak bilen.

Det er også kjipt at det ikke kommer små, smarte oppdateringer via OTA. Jeg ønsker meg f.eks. å kunne spyle ryggekamera uten at viskeren i bakruta går, f.eks. gjennom å bruke menyvalget for å spyle kamera i stedet for å bruke hendelen. Men viskeren går åkke som og gnir grusen godt utover ruta. Resultatet er at jeg har en sprayflaske med spylervæske på meg. Nå har de fleste biler fremdeles ikke spyler på kamera i det hele tatt, så det er vel kanskje heller ikke noe stort problem. Sånn egentlig.

Navigasjonen synes jeg fungerer helt prima. Er faktisk imponert over skriftgjenkjenningen, men du må bare huske å trykke på Google søk først, ellers fungerer det ikke like bra- ettersom det da det ikke holder å skrive de første bokstavene i adressen, hotellet, eller hva du skal til.. Google søk kunne godt vært standard. I tillegg kan du jo bruke tastaturet hvis du stopper, eller sende en rute eller et mål fra mobilen på forhånd. Jeg synes også man skal gi Audi litt kred. for å ha navigasjon hvor du kan velge kjøreryute mellom to punkter ved å dra- og slippe og ha ubegrenset antall waypoints, og at den viser estimert batteriprosent på ankomst på hvert enkelt av dem veldig presist. Den klarer nå også å lage OK ruter med lading for de uerfarne. Få andre biler kan gjøre alle disse tingene. Mange kan noen..

Uønsket nødbrems har jeg faktisk aldri opplevd. Ikke kraftig. Kan heller ikke si det er en gjenganger i forum, tester eller videoer jeg har sett. Det kan sikkert skje, som på alle biler med slike sikkerhetssystemer, men akkurat det vet jeg om andre merker som sliter mer med og jeg synes avstandsholderen generelt er veldig pålitelig å bra. Faktisk bedre enn noe annet jeg har testet. Men skulle ønske bilen forholdt seg til skiltene den leste istedet for å overstyre med feil navigasjonsdata.

Kunne sikkert ha lagt til flere irritasjonsmomenter, som at frontruta burde hatt varmetråder nederst på ruta, eller oppvarmede viskerblader, ikke bare oppvarmede dyser dyser. Men viskerene er jo bortsett fra under enkelte forhold, hvor mange sliter, veldig bra, og faktisk en av fordelene med bilen. Og den har lykespylere, det er bra.

Merk! Dette er ikke en blind forsvarstale for e-tron. Den er ikke perfekt, men jeg følte for å bringe litt balanse i regnskapet. :) Spørsmålet mitt til deg @Theotokos er egentlig hva du ville kjøpt i stedet?

Selv ønsker jeg hverken mindre plass, mer støy, dårligere komfort, dårligere kjøreegenkaper eller tregere lading. Dermed blir det ikke Enyaq eller ID.4, eller en rekke andre biler som er tilgjengelige nå eller i nær fremtid. Skal jeg kjøpe bil om 1-2 år vil jeg nok se på Rivian, Volvo XC90/100 eller Fisker Ocean, selv om sistnevnte antakelig blir et kompromiss på bla. plass. Time will show. Det kommer vel også en VW Roomz.. Andre? NIO ES8? Tviler på om den tilfredsstiller alle krav til en norsk vinterbil.. Og så blir jo også e-tron stadig forbedret. Og kanskje kommer det en facelift med mer moderne front og forbedringer på app, infotainment og software om to år?

Skulle jeg kjøpt ny bil i dag med romslig budsjett, måtte det faktisk blitt en e-tron 55 quattro S-line eksteriør konurseter, ventilerte seter, rattvarme, night vision, head-up og Digital Matrix lys. Allerede her kommer en bil som Rivian til kort på flere punkter. Den har vel lite av dette. Den har vel heller ikke delingsnett for bagasje f.eks. Fryktelig dumt.. Har trua på at Volvo kan treffe på det meste. Hadde vært kult om de kjøpte seg inn i Supercharger nettverket til Tesla. Men det er altså et stykke unna fremdeles..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Theotokos

Hei,
ja, i dag er jeg nok i overkant irritert over både appen og servicen  :). Hvilken bil jeg heller ville kjøpt glemte jeg å nevne. Det er som du sier ingen gode alternativer. Mercedes har ødelagt sin med en altfor lav bakkeklaring til at den kan være interessant. Kona har I-pace og opplever ingen av de irritasjonsmomentene jeg har, men for meg er den litt for liten. For min del er det en arbeidsbil, og det å gjøre jobben for verkstedet for å fikse feil er argument godt nok til at jeg ikke skal ha flere. Bilhold skal være problemfritt, ikke tidkrevende. Det er bra å høre at appen funker for deg. For meg er det kun i medvind på solskinnsdager, og jeg har klagd siden mai i fjor.

Som jeg også nevnte innledningsvis er bilen på mange måter helt strålende, og den beste kjørebilen jeg noen gang har eid (kanskje unntatt Discovery som jeg fortsatt savner). Men tilfredsheten ødelegges av disse irritasjonsmomentene som servicen hos forhandler har gitt, samt at problemet med å feilsøke dyttes over på meg. Det har jeg ingen interesse av.

Jeg er også utrolig skuffet over grunnleggende konstruksjonssvakheter som feks ryggelys/kamera. Seat Ibizaen jeg freste rundt i sist etronen var på service  har betydelig bedre ryggekamera/skjerm til mindre enn 1/3 av prisen. Spyling på kameraet hadde vært en god ide, om ikke det var for at det er en mye bedre ide å skjule kameraet når det ikke brukes...som feks kia/volkswagen gjør. Igjen...vorsprung duch teknik? Jeg gir ikke 900.000 for å sitte med fille og sprayflaske og løpe ut av bilen hver gang jeg skal rygge. Jeg kjører mye på ukjente steder, og da er ikke sensorene nok å kjøre på. Rygg på en skogsvei med fall på noen meter på ene siden og steiner/fjell på andre bare på sensorene feks.

Det er ingen problem at det ikke er et utstrakt problem med "spøkelsesvegger" på sensorene. Problemet er at når verkstedet ikke klarer å gjenskape det blir det mitt problem å bevise at det er et problem. Hvor raskt klarer du få frem kameraet når bilen går amok i 2 sekunder? Har flere feil som ikke blir fikset fordi de ikke klarer å gjenskape det.

Mangel på OTA glemte jeg å nevne, det savner jeg fra Teslaen. Ipacen til kona fikk oppgradering OTA med økt rekkevidde samtidig med at audi gav økt rekkevidde kun på nye biler. Har du kjøpt er du fucked er signalet jeg mottar da. En briljant måte å sikre at jeg blir litt mindre fornøyd med bilen, i stedet for at jeg kunne blitt litt mer fornøyd helt uten kostnader for Audi. Rekkevidden kunne som kjent hatt godt av noen mil ekstra selv om det stort sett er nok.

I og med mangel på relevante alternativer kommer jeg til å ha bilen sikkert et år eller to til. Men jeg har etterhvert blitt så irritert på disse manglene og feilene på alt rundt bilen at jeg ikke kommer til å kjøpe flere audier. Hverken e-tron eller noen andre fra selskapet. Selskapet som har dette har og volkswagen, så blir ikke noen id på meg heller. BMW x5-el (hvis den kommer) Polestar 3, XC90 eller når mercedes lager en  ordentlig el-suv kan jeg se for meg som mest aktuelle.

Og helt til slutt...er det bare jeg som synes baklysene ser ut som Robocop? Porsche og mercedes har laget denne stripen utrolig mye lekrere enn audi. :-)


Wisd0m

Sitat fra: borge på søndag 01. november 2020, klokken 21:19
Jeg vurderer Etron, og ser det blir ca 550k for E50 og 750k for E55. Jeg synes bilene ser helt ordinære ut, muligens pga det er så mange av dem. Jeg kunne strengt tatt ønske meg mer en større elbil i 450-550k prisleiet, med rekkevidde 400km eller høyere. 4WD er jo greit, men klarer meg fint uten det og. Så spørsmålet er om dere som kjører Etron synes det er greit med det man må betale for Etron idag, og om dere ville gjort det igjen?
Må vel bli en individuell vurdering, men det kommer jo andre biler som kan være aktuelle i relativt nærme i tid nå. Vurderingen kan derfor for mange være en annen man vurderte når eTron var helt ny. Er eTron verd 250 tusen mer enn Enyaq og Model Y? Ikke for meg iallfall. Da hadde jeg funnet en brukt dieselbil og ventet.

Amatøren

Ser flere som klager på app.

I senere tid har vi kjøpt tre e-Golfer og så en e-tron som alle har hatt problemer med app. Akkurat samme symptomer på alle.

Det gjorde av å klage regelmessig til kundeservice@moller.no (for Volkswagen) og digitalsupport.no@audi.de (for Audi) med tidspunkter og skjermdumper. Skjønte tidlig av henvendelser direkte til verkstedet ikke nyttet.

Jeg tror at teknikere i Tyskland sjekket opp kommunikasjon app-server og server-bil. Det har ikke et verksted mulighet til.

Etter en del runder (litt vel mange) så kom konklusjonen på at det var kommunikasjonsmodulen som gikk i dvale. Dette var gjentagende for alle fire.

Så fikk jeg beskjed om å oppgi foretrukket merkeverksted så skulle de oversende gjeldende software for min bil (samme opplegg for alle fire).

Jeg har mistanke om at det på grunn av anbud og kanskje ny HW i kommunikasjonsmodulen etter hvert, så virker ikke en SW på alle modulene og dermed må de hvite akkurat hvilken bil som skal oppgraderes for at verkstedet legger inn riktig SW.

Så etter at det ble SW oppdatering av og konfigurering av kommunikasjonsmodulen så har app virket helt problemfritt med unntak av når server er nede (men det er ikke bilens feil).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Roy

Sitat fra: Wisd0m på fredag 04. desember 2020, klokken 07:05
Sitat fra: borge på søndag 01. november 2020, klokken 21:19
Jeg vurderer Etron, og ser det blir ca 550k for E50 og 750k for E55. Jeg synes bilene ser helt ordinære ut, muligens pga det er så mange av dem. Jeg kunne strengt tatt ønske meg mer en større elbil i 450-550k prisleiet, med rekkevidde 400km eller høyere. 4WD er jo greit, men klarer meg fint uten det og. Så spørsmålet er om dere som kjører Etron synes det er greit med det man må betale for Etron idag, og om dere ville gjort det igjen?
Må vel bli en individuell vurdering, men det kommer jo andre biler som kan være aktuelle i relativt nærme i tid nå. Vurderingen kan derfor for mange være en annen man vurderte når eTron var helt ny. Er eTron verd 250 tusen mer enn Enyaq og Model Y? Ikke for meg iallfall. Da hadde jeg funnet en brukt dieselbil og ventet.

Vi vurderte at Etron og kortere ventetid var verd økt pris opp til Etron 50 (ca 680k er pris på bilen vår), men hadde Enyaq 4wd hatt en leveringdato, så ville vi kanskje kjøpt den. Men samboer falt for Etron og ville ikke ha Kodiaq, så når vi ikke fikk prøve Enyaq, ble det Etron :) Samboer satt Etron som drømmebil foran RS6 etter noen prøvekjøringer,hehe.

daktari

Jeg støtter kritikken over, men har fått fikset app-problemet nettopp med fremgangsmåten over; direkte kontakt med digitalsupport. Det løste den største mangelen med bilen. Forøvrig er bilen komfortable og ganske romslig, og med få konkurrenter det vi sitter med.

I tillegg har jeg mange kjente og kjære feil som har blitt rettet; 2 tilbakekallinger for ladeport-pakninger, sen levering av hengerfestet, dørhåndtak, lyslist bak, antennebytte og batteristyringsmodul. Men har hatt fungerende Nightvision hele tiden, aldri hatt driftstans heller.
Det som plager meg er ulyder fra bakre motor, og det kommer kanskje noe fra Tyskland til slutt. Samme med flimring og avslåing av hyttelyset ved lading. Det tar dog altfor altfor lang tid å få en fiks!

Disse 2 sakene peker på det mest problematiske: selger tar ikke sitt reklamasjonsansvar. De vil ikke forsøke utbedring, men henviser til en vagt beskrevet innrapportering til Audi Tyskland, som så igjen har en ukjent prosess for å enten; vente på flere klager fra kunder; gjøre ingenting/avslå, eller etablere en utbedring (som f.eks. baklykten og ladeporten og løst hengerfeste). Hvis ikke tyskerne har sagt JA, så skjer ingenting fordi selger uansett ikke tar ansvaret. Appen er et eksempel derm man må forholde seg til en 3.part istedetfor selger.

I mine øyne er dette brudd på forbrukerkjøpsloven. Dette gjør at det aldri blir Møller-bil igjen. Systemet til Møller er rigget for ansvarsfraskrivelse og er fryktelig dårlig kundebehandling. Spesielt sett i lys av at vi tidlige kunder ikke fikk rabatter og har hatt mest med verkstedet å gjøre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kissy

Sitat fra: Theotokos på torsdag 03. desember 2020, klokken 20:07
Jeg vil ikke kjøpe bilen igjen. jeg har nå kjørt 46.000 i etron 55 fast track. Bilen som ren bil er fantastisk. Teknologien er ikke. Servicen er ikke. Har nå bedt de fikse app 3-4 ganger på verksted, men får den bare i retur med beskjed om at de ikke kan finne noen feil og ber meg ta screenshots når det skjer. Går så ut av butikken, åpner appen...den feiler, jeg tar screenshot og så må den inn igjen en uke etterpå. Når den så har vært på service en hel dag får jeg beskjed om det samme, men at jeg må ringe audi digital service. Gav klar beskjed om at det gidder jeg ikke. Nå har jeg brukt mer enn nok tid på det. Men de gjør ingenting så da måtte jeg ringe...og når jeg så har snakket med de får jeg en idiotisk liste om å restarte sw (soft), samt logge ut av appen, skifte språk til engelsk, og så logge inn igjen og skifter tilbake til norsk. Og hvis ikke det virker...ja, da må jeg ta nye bilder av appen når den feiler og så må den inn på verksted igjen.

Var rimelig forbannet i dag morges da jeg satt iskald og klissblaut i en bil som ikke ville starte pga feil på appen for ente gang...

I tillegg: ryggelyset er i alle praktiske henseende ikke-eksisterende. Det er bare blunde og håpe det går bra. Den "smarte" nøkkelen åpner bagasjelokket titt og ofte hvis du er i nærheten og bøyer deg ned. har ofte sett bilen stå med åpen bakluke midt i byen. Går du ut av bilen feks for å åpne en port så slår den seg av når du setter deg inn igjen. Ryggekameraet er dårlig, og går heller ikke alltid på. På verksted er svaret: Ta bilde av det når det skjer, så må vi ta den inn igjen...Panseret gav stadig beskjed om at det var åpent i fart. Svar fra verksted: Ta bilde av det når det skjer så ser vi på det. Etter at de hadde sett på det: Vi kan ikke finne noe feil, så hvis det skjer igjen, ta bilde av det så må vi se på den igjen...

Jeg bruker navigasjon mange ganger daglig i arbeidssammenheng. Den idiotiske fingerskriften har ingen ide om hva jeg forsøker å skrive. Det er svært mye mer trafikkfarlig enn et tastatur.

Jeg har flere ganger opplevd nødbrems fordi bilen langt foran bremser litt...Hakket før hjerteinfarkt. Er du da i nærheten får du bilen min nesten gratis.

Kjører jeg fra sterk sol til skygge går parkeringssensorene amok og tror jeg kjører inn i en fjellvegg...svar fra verksted: Vi kan ikke finne noen feil, men skjer det igjen....ja du tar hintet...

Jeg har kjøpt ekstra stort minnekort til mobilen...

Nachsprung durch technik...ikke vorsprung

Om du ser bort i fra app-problemene (anta at det fungerer knirkefritt), ville du da kjøpt den igjen?

Ingeniøren

Sitat fra: daktari på fredag 04. desember 2020, klokken 11:29
Jeg støtter kritikken over, men har fått fikset app-problemet nettopp med fremgangsmåten over; direkte kontakt med digitalsupport. Det løste den største mangelen med bilen. Forøvrig er bilen komfortable og ganske romslig, og med få konkurrenter det vi sitter med.

I tillegg har jeg mange kjente og kjære feil som har blitt rettet; 2 tilbakekallinger for ladeport-pakninger, sen levering av hengerfestet, dørhåndtak, lyslist bak, antennebytte og batteristyringsmodul. Men har hatt fungerende Nightvision hele tiden, aldri hatt driftstans heller.
Det som plager meg er ulyder fra bakre motor, og det kommer kanskje noe fra Tyskland til slutt. Samme med flimring og avslåing av hyttelyset ved lading. Det tar dog altfor altfor lang tid å få en fiks!

Disse 2 sakene peker på det mest problematiske: selger tar ikke sitt reklamasjonsansvar. De vil ikke forsøke utbedring, men henviser til en vagt beskrevet innrapportering til Audi Tyskland, som så igjen har en ukjent prosess for å enten; vente på flere klager fra kunder; gjøre ingenting/avslå, eller etablere en utbedring (som f.eks. baklykten og ladeporten og løst hengerfeste). Hvis ikke tyskerne har sagt JA, så skjer ingenting fordi selger uansett ikke tar ansvaret. Appen er et eksempel derm man må forholde seg til en 3.part istedetfor selger.

I mine øyne er dette brudd på forbrukerkjøpsloven. Dette gjør at det aldri blir Møller-bil igjen. Systemet til Møller er rigget for ansvarsfraskrivelse og er fryktelig dårlig kundebehandling. Spesielt sett i lys av at vi tidlige kunder ikke fikk rabatter og har hatt mest med verkstedet å gjøre.

Gammelt nytt - slik har det vært i årtier. Kom ikke å si det var en overraskelse  :D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA