Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er Etron verdt pengene?

Startet av borge, søndag 01. november 2020, klokken 21:19

« forrige - neste »

borge

Jeg vurderer Etron, og ser det blir ca 550k for E50 og 750k for E55. Jeg synes bilene ser helt ordinære ut, muligens pga det er så mange av dem. Jeg kunne strengt tatt ønske meg mer en større elbil i 450-550k prisleiet, med rekkevidde 400km eller høyere. 4WD er jo greit, men klarer meg fint uten det og. Så spørsmålet er om dere som kjører Etron synes det er greit med det man må betale for Etron idag, og om dere ville gjort det igjen?

Amatøren

e-tron 50 Advanced Business med blant annet Matrix, 360 kamera, tilhengerfeste, sportsseter, nakkestøtter med ekstra justering,... Kom på 618.000,-

Ja, jeg ville bestilt igjen.

Bakkeklaringen er ekstremt viktig for meg, pluss akseptabel bagasjeplass.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Elmic82

Sitat fra: Amatøren på søndag 01. november 2020, klokken 22:26
e-tron 50 Advanced Business med blant annet Matrix, 360 kamera, tilhengerfeste, sportsseter, nakkestøtter med ekstra justering,... Kom på 618.000,-

Ja, jeg ville bestilt igjen.

Bakkeklaringen er ekstremt viktig for meg, pluss akseptabel bagasjeplass.

+1
E-tron 50 AB 2020 Levert Mars

Trond.m

#3
Det treffer jo ikke helt bra i forhold til ditt ønske om 400-450 km. Det er en lukseriøs bil, men kanskje ikke så feilfri som man kunne ønske seg. Litt irriterende ulyd i drivverk mellom 50-60 km/t, ustabil  kommunikasjon mot app og en primitiv løsning på hengerfeste trekker ned totalinntrykket, men ellers er det jo en kongebil. Relativt forbruk, men rask lading trekker opp.

Håkon B.

#4
Ville valgt med vanlige speil og blindsonevarsling som ikke er standard f.eks i Advanced Sport pakken
2020 Audi e-tron 50 quattro Advanced sport
2017 BMW i3 94 Ah
2016 BMW i3 94 Ah

Amatøren

#5
Lyden er i området 45—70 km/t ut fra mine ører, men mest fremtredende i området 50-60 som Trond.m skriver. Synes lyden blir litt en vanesak.

App problemet er løst med SW oppgradering og konfigurering av kommunikasjonsmodulen. Noe svikt er det når server er nede, men da er det nede for We Connect for e-Golfen også. Så røff synsing så har det gått fra å virke i ca 1 % av tilfellene til 99 % av tilfellene. Det samme med e-Golfen. Den måtte også ha SW oppgradering og konfigurering av kommunikasjonsmodulen for å forhindre at kommunikasjonsmodulen går i dvale.

Rekkevidde kan nok bli litt snaut, selv med en 55, borge.

Absolutt en bil å vurdere om ikke rekkevidden er absolutt krav.

Selv ville jeg helst hatt 55 (bedre ladekurven som følge av anderledes batteritype), men måtte uansett lade og ha dostopp til og fra hytten så vi sparte heller de 140.000,- som var differansen da vi kjøpte.

4WD var også en betingelse da vi valgte større bil i stedet for enda en e-Golf eller ID.3.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

borge

Sitat fra: Amatøren på mandag 02. november 2020, klokken 08:58

App problemet er løst med SW oppgradering og konfigurering av kommunikasjonsmodulen. Den måtte også ha SW oppgradering og konfigurering av kommunikasjonsmodulen for å forhindre at kommunikasjonsmodulen går i dvale.

4WD var også en betingelse da vi valgte større bil i stedet for enda en e-Golf eller ID.3.

Høres litt ut som hun hjemme her, vil ha en svær el-bil helst med 4wd, istedet for 2 små og evt gammal dieselvogn til ferie/turer med unger og ski osv. Jeg skal nok klare meg med rekkevidde, spesielt på E55.
Det med SW oppgradering, er det noe som man må gjøre hos verksted i etterkant, eller kan man anta at f.eks nye biler levert fra nå av, har dette fikset?

ThomasEL

#7
Jeg ville kjøpt bilen igjen, men ville gjort en noe bedre undersøkelsesjobb i forkant, slik at jeg hadde fått sportseter og 360-kamera.

Til tross for prisforskjellen hadde jeg kanskje også presset økonomien noe mer for å få 55 i stedet for 50 hvis jeg skulle valgt på nytt. Da hadde jeg (kanskje) vært noe mindre bekymret for batteridegradering ;D
(På langtur syns jeg ikke det betyr så mye, da passet ladepausene med 50 med når ungene trengte en do- og ispause. Men har hytte 19,4 mil unna med 800 høydemeter, og erfaringen så langt tyder på at det blir noen vinterdager vi kanskje ikke når frem uten lading. Ikke fordi forbruket er høyere enn forventet, men fordi batteriet bare gir knappe 90% av de 64,7kWt netto det skal være i følge spec)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Maxwell_400

Sitat fra: borge på mandag 02. november 2020, klokken 09:47
Sitat fra: Amatøren på mandag 02. november 2020, klokken 08:58

App problemet er løst med SW oppgradering og konfigurering av kommunikasjonsmodulen. Den måtte også ha SW oppgradering og konfigurering av kommunikasjonsmodulen for å forhindre at kommunikasjonsmodulen går i dvale.

4WD var også en betingelse da vi valgte større bil i stedet for enda en e-Golf eller ID.3.

Høres litt ut som hun hjemme her, vil ha en svær el-bil helst med 4wd, istedet for 2 små og evt gammal dieselvogn til ferie/turer med unger og ski osv. Jeg skal nok klare meg med rekkevidde, spesielt på E55.
Det med SW oppgradering, er det noe som man må gjøre hos verksted i etterkant, eller kan man anta at f.eks nye biler levert fra nå av, har dette fikset?
Var samme situasjon (med min bedre halvdel) her men i realiteten så kjører jeg sjelden mere enn 4 timer i strekk uten pause, du må også huske på at en skiboks gir deg opptil 20% mindre rekkevidde og vinter rekkevidden er i utgangspunktet en del lavere enn 400km. Kjørte "hele" vestlandet i sommerferien med full bil og bagasjeboks på hengerkroken, gikk helt fint, bilen ble ladet hver gang vi stoppet for å handle, spise eller bare ta en kaffe.
Hvis jeg noengang for bruk for en "minibuss" så leier jeg en, til det daglige så klarer jeg meg med en mindre bil.


I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Amatøren

Sitat fra: borge på mandag 02. november 2020, klokken 09:47Det med SW oppgradering, er det noe som man må gjøre hos verksted i etterkant, eller kan man anta at f.eks nye biler levert fra nå av, har dette fikset?

Det burde være fikset ved ny biler nå, men har faktisk lest at noen nye måtte innom for samme problem fortsatt...
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Håkon B. på mandag 02. november 2020, klokken 08:53
Ville valgt med vanlige speil og blindsonevarsling som ikke er standard f.eks i Advanced Sport pakken
Er det nokon som vil anbefale kameraspeil? Han her er iallefall misfornøgd (ca 8-9 minutt inn i video) https://youtu.be/IOPFiR4pIhc


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektro

#11
Er det sånn at trådstarter bare ønsker en romslig bil, eller en så stor bil som mulig, gjerne større enn e-tron? Hvor mange er det som normalt skal fraktes? Hund eller andre "spesielle" behov?

Og hva slags elbilerfaring har du? Kan du si litt mer om hvorfor, eller i hvilke tilfeller og under hvilke forhold du tenker at rekkevidden bør være 400 km. eller mer? Gjerne med konkrete eksempler. :)

Vi var veldig tidlig ute og betalte ca. 850' inkl. vinterhjul for en relativt godt spekket e-tron 55, men med noe utstyr jeg savner. Synes bilen har levert veldig bra for en familie på fire på Østlandet, som gjerne drar til fjells med ski eller sykler. Eller på litt lengre turer til Dyreparken ol. sommerstid. Har ikke hatt noen feil eller problemer og er fornøyd- også med forbruket (kom fra Model S). Det er alltid ting som kunne vært annerledes i en bil, vi skal ikke gå inn på det, men etter mitt skjønn er det snakk om detaljer/bugs, og ting som msn venner seg til. Appen er og også helt OK nå, og den tror jeg faktisk vil bli enda bedre. Dessverre gjør VAG sjelden endringer på infotainment eller andre ting ved selve bilen etter levering, selv om de kan. Med VAG, i alle fall frem til nå, har man vært litt stuck med eksakt den årsmodellen man har kjøpt. På den annen side vet man hva du får.

Nu vel, skal forsøke å svare på spørsmålene, om e-tron er verdt pengene, og om jeg ville kjøpt igjen;

  • Det rundt to år siden vi la inn vår bestilling, og det er mye mer å velge blant i dag. Men hadde ikke økonomi vært en viktig faktor, helt klart ja. Da en 2021-modell e-tron 55 quattro med S-line eksteriør i kombinasjon med konturseter, DIGITAL Matrix lys, rattvarme, Night Vision, B&O, akustiske sideruter, oransje bremsekalippere go to ladeluker. Det meste mao, men kun 20-tommers hjul. Denne koster antakelig nærmere 1 mill. (Hadde jeg ikke hatt to barn, hadde jeg forøvrig valgt Sportback).
  • I dag ville jeg mest sannsynlig gått for en ENYAQ ned firehulstrekk med mye utstyr til 600' ferdig på veien, hvis jeg kunne vente ett år. Men bytter neppe. Jeg forventer at ENYAQ har plass til en bittelitt mindre bagasje, mangler litt SUV faktor (bakkeklaring), litt komfort, litt kjøreegenskaper, litt opplevd kvalitet og litt ladehastighet. Men den tar det igjen på en enda mer helstøpt elbilkonsept, litt bedre rekkevidde, svingbart hengerfeste, noen unike ting som AR HUD og ikke minst pris.

Har man imidlertid ikke behov for både firehjulstrekk, høy bakkeklaring, mulighet for taklast og størst mulig plass- er det jo mye å velge i på markedet som koster 550' ish og har den rekkevidden trådstarter forventer. Kommer i farten foruten ENYAQ på ID.4, iX3, Q4, Mach E og Aria, om du ikke har dårlig tid. Eller du kan få en brukt EQC/I-Pace/e55/TMX i morgen. Eventuelt som ventepølse. Du kan også leie en XC40 Recharge til 8500/mnd. med tre måneders oppsigelse.

Om du har god tid, er også Model Y et glimrende alternativ, kanskje det beste på papiret, men for meg er den diskvalifisert pga. for høyt støynivå i kupeen i dagens form, manglende delingsnett og middels gode lys. Dette kan dog forandre seg.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Deler elektro sin vurdering, bortsett fra at jeg irriterer meg mer over bugs.

Vil løfte frem BYD Tang som opsjon. Det er en litt spennede sak.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Ja, BYD er en spennende produsent som har masse erfaring med elektriske kjøretøy. Sjansen er stor for at mange i Oslo området i alle fall faktisk har vært passasjer i en. ;)

Kan Tang fungere med tre barn i alderen 3-11 på seter/puter? Takstativ? Spør for en venn som synes V90'en er for trang samtidig som han ønsker å følge med i tiden og kjøre elektrisk, men er mye på farten med mange ski på taket.

PS! iX3 er den eneste av de jeg nevnte som det ikke er sagt noe om firehjulstrekk på, enda. Levering skal for øvrig være mulig fra april.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

#14
BMW skal visst ha uttalt at iX3 ikke vil komme med 4 hjulsdrift. Det vil være iNext som skal dekke det markedet.

Ref. elbil24.no 14.7.2020

« Det sies fra BMW at bilen ikke blir å få med firehjulsdrift. Ikke nå, ikke senere. Dette kan kanskje virke uvant på en SUV av denne typen, men majoriteten av elbiler som ruller rundt drar kun på to. Det vil helt sikkert fungere fint på iX3 også»

Om e-tron er verd pengene avhenger helt av hvilke egenskaper man verdsetter. Men for trådstarter som antyder at 4WD ikke er et krav og at ønsket er 400-450 km til moderat pris, så vil i3X kunne være et alternativ. Men det gjenstår å se om rekkevidden i praksis blir så god som de antyder. Og før iX3 er på markedet, så er det selvsagt umulig å si hvor bra den vil bli.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA