Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model X: Problemer med is og rammeløse vinduer

Startet av Thomas Parsli, søndag 01. november 2020, klokken 12:09

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Det er nå flere diskusjoner om dørkonstruksjonen på Model Y (rammeløse) og i hvilken grad det er et problem om vinteren.

Her kan eiere (eller tidligere eiere) av Model X (og Model S) hjelpe til å avklare hvor stort problem rammeløse vinduer er i praksis.

Hvis du er i kategorien «ofte» eller «mareritt», er det fint om du skriver noen linjer om opplevelsene dine. Og om det er problemfritt med vanlige dører.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Alfa Bergen

Har ikke OFTE problemer med rammeløse vinduer på min S, men jeg opplever det HVER vinter når jeg må parkere ute i overgangen mellom pluss- og minusgrader. Rett og slett forbanna irriterende. Parkerer til daglig i garasje, så det er mulig at jeg hadde laget meg en rutine med forvarming om dette var et problem i hverdagen vinterstid.

Problemet er at ruta fryser fast i overgangen til døra slik at ruta ikke går ned når jeg åpner døra, og om jeg tvinger den opp, får jeg ikke lukket den igjen. Får ikke brukt silikonstift nedi der heller

Antar at løsningen er et designvalg fordi det ser bra ut i California.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Klykken

Alle Tesla har dette. Smør gummilisten der glasset møter døra med silikon. Vask godt først. Samme med pakninger rundt dørene.

Er slik på alle rammeløse dører. I3en vår er likedan.

Forvarm bilen 10-15min før kjøring så slipper man dette til en viss grad.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

sfinxern

Fordelen med i3 er at den ikke har noen chromelist i taket som vinduet går opp i. Så der får du opp døra uansett hvor mye ruta sitter fast ;).
På Tesla så sitte ruta fast oppi denne og du er stuck...
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Handyman

Sitat fra: Alfa Bergen på søndag 01. november 2020, klokken 12:36
Har ikke OFTE problemer med rammeløse vinduer på min S, men jeg opplever det HVER vinter når jeg må parkere ute i overgangen mellom pluss- og minusgrader. Rett og slett forbanna irriterende. Parkerer til daglig i garasje, så det er mulig at jeg hadde laget meg en rutine med forvarming om dette var et problem i hverdagen vinterstid.

Problemet er at ruta fryser fast i overgangen til døra slik at ruta ikke går ned når jeg åpner døra, og om jeg tvinger den opp, får jeg ikke lukket den igjen. Får ikke brukt silikonstift nedi der heller

Antar at løsningen er et designvalg fordi det ser bra ut i California.
Silikonspray funker fint. Viktig å rengjøre først.
Ellers er det enkelt å stikke ned et kredittkort mellom glass og list og dra bortover. Måtte gjøre dette hver vinter på en gammel bil jeg hadde for å kunne åpne vinduet i bomringen. Ble rutinesjekk hver morgen. Altså en stund siden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

cstromme

Vi hadde dette problemet hver vinter med vår Model S, men etter at vi fikk X-en så har vi begynt å smøre med silikonspray i forkant av hver vinter, og da er problemet helt borte.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Alfa Bergen

Sitat fra: cstromme på mandag 02. november 2020, klokken 08:16
Vi hadde dette problemet hver vinter med vår Model S, men etter at vi fikk X-en så har vi begynt å smøre med silikonspray i forkant av hver vinter, og da er problemet helt borte.

Har du silikonspray mellom døra og vinduet? Jeg har ikke testet, men har antatt at silikonen da vil smøre seg utover vinduet om du åpner det?
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Øyvind.h

Opplevde det en sjelden gang iblant. Ingen stor utfordring, men nok til at det er med i vurderingen når jeg bytter bil i fremtiden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kim-

Opplevde det flere ganger. Model X har «icebreaker» så døren går alltid opp. Da er det bare å trykke På ned knappen til vinduet og vippe ruten litt frem og tilbake så den løsner. 10 sekunders innsats så alt ok.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Rævedilter

Hos meg rauk vindusheisen ein vinter etter ei fastfrysing og måtte skiftes.

TeslaModelX

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 03. november 2020, klokken 17:45
Hos meg rauk vindusheisen ein vinter etter ei fastfrysing og måtte skiftes.

Fikk du det på garanti?

Rævedilter

Eg nevnte ingenting om fastfrysing, så ja.. etter fastfrysing var den kun treg, den gjekk opp med eit par forsøk. Det var vel 1 måned seinare når det var vår og mildt den streika heilt.

jlan

På den Model X jeg hadde løsnet hele vindusmekanismen inne i døren etter at icebreakeren foretok et par brutale åpninger.  Så da slang vinduet ut og inn, og måtte hjelpes inn i sporet. Ingen problemer med garanti, men det går jo noe tid med det da.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA