Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leafen lader ikke: 3 blink fra lampa, og alt slår seg av idet viften starter

Startet av Sjalabais, søndag 01. november 2020, klokken 11:31

« forrige - neste »

leafnor

Sitat fra: Sjalabais på torsdag 19. november 2020, klokken 19:23
Med to streker og 22 km rest-kjørelengde igjen vil den varsle stasjonen om at batteriet har 38% igjen. Det kan umulig være sant.
Stemmer nok det, erfart samme at GOM ikke regner med den siste energi under VLBW, very low battery warning. Den kommer på 25 GIDS, eller 1,8 kWh i reserve som sikkert er ca 12%. Så 22km er av ca 38-12=25% mer enn av 38%.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)


Sjalabais

Dere er virkelig gull, helt utrolig. Takk for hjelpen, igjen! Jeg sendte en melding til han du hadde funnet, @kaiat. Bilen har gått nesten 190kkm, er dét noe å være obs på? Det er toogenhalv ganger så langt som vår og jeg er usikker på hvor sannsynlig det er at også denne delen ryker.

@leafnor, ja, delenummeret er fra forhandler. Jeg har ennå ikke åpnet opp bilen min. I videoene jeg har sett hoppes det bl.a. gjerne over hvordan man kobler fra kontakten under bilen. Det er uansett godt å vite at delene potensielt er kompatible. Man skulle tro at den siste, nyeste revisjonen er teknisk sett den beste løsningen. Også fascinerende at hele 12% ikke er med i beregningen på gjettometeret. Det forlenger vår teoretiske rekkevidde en god del...
2012 Leaf Tekna

leafnor

Hei.
Kjørelengden har lite å si på lader vil jeg mene, da det er biler med 1/3 kjørelengde som og har fått defekte ladere. Så kjøp så snart du finner en. Det med revisjoner kan ha med komponenter som er benyttet i lader, nødvendigvis ikke til det bedre. Kan være mest ut av pris, og ikke kvalitet.
Det finnes youtube video på hvordan hovedkabel betjenes for å få den løs. Jeg tok sikkerhetskontakten ut av batteriet. (den under luken midt i bilen).
Den 12% øker med fall i batteriets helse, for VLBW kommer alltid på 25GIDS, ca 1,9 kWh (1,4 kWh nyttbare), så buffer i bunn vokser relativt sett.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

3:20 ut i denne video ser du den plugger "åpnes".
https://www.youtube.com/watch?v=AlxzlQgovUA

Den lille blå saken tas bakover, sikrer sen større sorte klaven som trekkes bakover. På min (Da jeg byttet batteri) var denne kontakten veldig tørr/treg, så sprøytet på litt WD40, så den gled lettere.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

kaiat

Et par delebiler i Bergensområdet:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=184313088

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=185293744

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=187403024

Dette er ikke hele bilen, men jeg så at han hadde en annonse på Facebook der han hadde en hel bil han solgte deler fra. Kan være verdt å prøve:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=198089889

Edit: Glemte helt å legge ved link til han som vil kjøpe en defekt OBC: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=198722273

Så får du kanskje en liten slant igjen for den gamle?

Sjalabais

Interessant, pluggen var jo veldig lett å ta ut. I andre snutter har jeg sett det omtalt som "slik som beskrevet i verkstedmanualen". Takk, igjen!

Jeg skal se til å få ringt rundt i morgen, det er ingen unnskyldninger for å sitte på gjerdet lenger. :laugh: Hansker som beskytter mot sterk strøm er påbudt ved frakobling av disse kontaktene?

@rekorden var interessert i den gamle laderen, for å se litt på det.
2012 Leaf Tekna

leafnor

Sitat fra: Sjalabais på søndag 22. november 2020, klokken 12:47
Interessant, pluggen var jo veldig lett å ta ut. I andre snutter har jeg sett det omtalt som "slik som beskrevet i verkstedmanualen". Takk, igjen!

Jeg skal se til å få ringt rundt i morgen, det er ingen unnskyldninger for å sitte på gjerdet lenger. :laugh: Hansker som beskytter mot sterk strøm er påbudt ved frakobling av disse kontaktene?

@rekorden var interessert i den gamle laderen, for å se litt på det.
Husk, viktigst av alt er å ta ut servicepluggen på hovedbatteriet. Tar du av selve hovedkabel i tillegg så er du så sikker som du kan bli.
- Ut med serviceplugg
- Koble av 12V
- Koble fra HV batteri. (Da har do "dobbel sikring")

Montering:
- Koble til HV batteri
- Koble til 12V batteri
- Tilbake med serviceplugg.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

I dag er jeg langt ut i Sund, bomtur etter lader (var den som står fremme/under bilen, gitt). Skal ringe Hanøytangen senere, men kanskje en ny del, men Black Friday rabatt, er tingen nå...hehe. Synes det er vanskelig å finne de dog. Er det ikke "on-board charger" disse skal hete?
2012 Leaf Tekna

leafnor

Sitat fra: Sjalabais på fredag 27. november 2020, klokken 11:46
I dag er jeg langt ut i Sund, bomtur etter lader (var den som står fremme/under bilen, gitt). Skal ringe Hanøytangen senere, men kanskje en ny del, men Black Friday rabatt, er tingen nå...hehe. Synes det er vanskelig å finne de dog. Er det ikke "on-board charger" disse skal hete?
Alle ladere som sitter i bilen er "onboard". Så du må finne en som er fra 2011-2012.
Det er jo flere delebiler liggende på NBF sien side. Har du spurt på https://www.bruktdel.no/nbf/Inquiry/  ?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Ja, det har skjedd 5-6 ganger nå at jeg har forespurt en del, og så er de solgt. Populære deler. Men jeg prøver igjen. :)
2012 Leaf Tekna

leafnor

Sitat fra: Sjalabais på fredag 27. november 2020, klokken 20:08
Ja, det har skjedd 5-6 ganger nå at jeg har forespurt en del, og så er de solgt. Populære deler. Men jeg prøver igjen. :)
Føler meg på sett og vis heldig som fant en lader, trolig da den eneste på det øyeblikket, og fikk fatt i den nærmest samme dag som lader sviktet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Ja, det kan du si. :) Jeg er nok litt tafatt også, og vi har vært uheldig med at alt går i stykker her samtidig - bl.a. ikke tre, men fire biler; den nye vår er innom på bruktbilgaranti for andre gang om et par uker. Men vi har hjemmekontor og anledning til å somle litt, samtidig som det glapp noen ganger med disse herskens ladere.
2012 Leaf Tekna

Sjalabais

Nå fikk jeg endelig napp...7000kr for en lader fra Østfold, sendes hit nå. Samme pris som de betaler for en nokså komplett delebil.
2012 Leaf Tekna

leafnor

Sitat fra: Sjalabais på tirsdag 01. desember 2020, klokken 22:57
Nå fikk jeg endelig napp...7000kr for en lader fra Østfold, sendes hit nå. Samme pris som de betaler for en nokså komplett delebil.
Bare resten igjen, få den montet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA