Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leafen lader ikke: 3 blink fra lampa, og alt slår seg av idet viften starter

Startet av Sjalabais, søndag 01. november 2020, klokken 11:31

« forrige - neste »

Electrix

Sitat fra: Sjalabais på mandag 02. november 2020, klokken 18:35
Nå står jeg og hurtiglader. Da er det siste symptomet på plass. Pokker altså, dere skulle ha visst hvor mye biltrøbbel vi har hatt siden august...og elbilen var liksom den stødige her. Har sendt en forespørsel om pris på diagnose og reparasjon til en lokal forhandler, så kan det hende at jeg napper i deg en gang til på jakt etter brukt lader, @leafnor. Kan en titomlet apekatt gjøre denne jobben, altså noen på mitt ferdighetsnivå?
Kjedelige greier. Vil det si at den tar imot hurtiglading eller ikke?
Hvis du forteller hvor du bor sånn ca så kan det godt være at noen andre har en OBDII i nærheten og kan lese av feilkoder og eventuelt slette de.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Sjalabais

Bilen tar imot hurtiglading, ja. :) Jeg bor øst for Bergen, så Arna og kanskje også Åsane er aktuelle for meg.

Verkstedet kom med et tilbud nå. 24000 skulle de ha for delen før moms, men de er villige til å gi oss 25% rabatt, altså kun tjene 50% på den, så er det 7500kr + mva i arbeid. Helt hårreisende. Diagnosen skal koste 2500kr også, et tall som jeg ikke forstår hvordan det blir til - det dekker jo halvannen time med arbeid til deres priser. Delenr. er 296A0-3NA8A.

Lang dag i dag så jeg har ikke kommet videre, men får vel senest i helgen sette meg ned og finne ut av dette her.
2012 Leaf Tekna

leafnor

Sitat fra: Sjalabais på tirsdag 03. november 2020, klokken 22:45
Bilen tar imot hurtiglading, ja. :) Jeg bor øst for Bergen, så Arna og kanskje også Åsane er aktuelle for meg.

Verkstedet kom med et tilbud nå. 24000 skulle de ha for delen før moms, men de er villige til å gi oss 25% rabatt, altså kun tjene 50% på den, så er det 7500kr + mva i arbeid. Helt hårreisende. Diagnosen skal koste 2500kr også, et tall som jeg ikke forstår hvordan det blir til - det dekker jo halvannen time med arbeid til deres priser. Delenr. er 296A0-3NA8A.

Lang dag i dag så jeg har ikke kommet videre, men får vel senest i helgen sette meg ned og finne ut av dette her.
Surt ja. Hadde jeg bodd nær deg skulle jeg tatt jobbe for 20.000 inkl en brukt lader 8)
Unner deg ikke valgets kval her.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

rekorden

Regner med jeg skal forbi Arna og Åsane på fredag, så jeg kan trolig ta diagnose for deg da.

Thomas Parsli

Sitat fra: Sjalabais på tirsdag 03. november 2020, klokken 22:45
Verkstedet kom med et tilbud nå. 24000 skulle de ha for delen før moms, men de er villige til å gi oss 25% rabatt, altså kun tjene 50% på den, så er det 7500kr + mva i arbeid. Helt hårreisende. Diagnosen skal koste 2500kr også, et tall som jeg ikke forstår hvordan det blir til - det dekker jo halvannen time med arbeid til deres priser. Delenr. er 296A0-3NA8A.

Kjøp delen brukt hos huggeren (https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=165501&dk=0233) og få et verksted til å bytte.
Tipper du havner på 10-15.000,-

Du bør også ringe elbilmek.no for å sjekke pris, i værste fall er det biligere å transportere bilen til Asker!
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

leafnor

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 04. november 2020, klokken 00:21
Sitat fra: Sjalabais på tirsdag 03. november 2020, klokken 22:45
Verkstedet kom med et tilbud nå. 24000 skulle de ha for delen før moms, men de er villige til å gi oss 25% rabatt, altså kun tjene 50% på den, så er det 7500kr + mva i arbeid. Helt hårreisende. Diagnosen skal koste 2500kr også, et tall som jeg ikke forstår hvordan det blir til - det dekker jo halvannen time med arbeid til deres priser. Delenr. er 296A0-3NA8A.

Kjøp delen brukt hos huggeren (https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=165501&dk=0233) og få et verksted til å bytte.
Tipper du havner på 10-15.000,-

Du bør også ringe elbilmek.no for å sjekke pris, i værste fall er det biligere å transportere bilen til Asker!
Ut av bildene på de delene og data på bilene så er ingen av de som kommer opp på den linken akkurat nå riktig lader. Enten er det bare en del av lader, eller så er det lader på Gen2 eller så er det vir til inverteren på toppen av motor. Så før evt betilt ville jeg har kryssjekket at det faktisk er laderen bak baksetet de mener på selv om årstallet er 2011/2012 og det hevedes det er lader.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Riktig, jeg får se hva som kan gjøres med diagnose og sender en melding til @rekorden. Så setter jeg meg ned til helgen og prøver å få litt oversikt. Igjen, dere er en fortreffelig gjeng, takker så mye!
2012 Leaf Tekna

Electrix

Du kan jo også ta direkte kontakt med noen av de huggerne, eller noen lokale huggere. Det er godt mulig de har skadede Leaf uten at de har lagt ut alle delene. En del steder ble man ihvertfall tidligere bare sendt ut på område for å plukke deler selv om de ikke hadde noe klart, og da til en bedre pris siden de ikke hadde så mye jobb med det.

Har en i familien som nettopp måtte bytte den elektriske håndbrekkaktuatoren, og der ble prisen ca 10% av nypris, med pengene tilbake garanti på noen måneder. Han bestilte da fra en hugger og fikk lokalt verksted til å montere.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Sjalabais

Ja, det skal jeg gjøre. Har plukket en del til andre biler på Voss, men jeg må også få klart for meg først hva jeg trenger. Skal uansett gi en tilbakemelding her etter å ha fått så mange gode råd. :)
2012 Leaf Tekna

rekorden

Da er feilkoder lest ut.
B29C1, B2820, P3173 og U1266 var kodene.
De to første gikk bort når feilkoder ble nullstillt, men de to siste ble liggende. Det ble ikke forsøkt å koble bil til lading etterpå, så de to første kodene kan muligens komme tilbake.


leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Takk for hjelpen, @rekorden! Det er sant, vi burde kanskje ha koblet den til laderen der og da. Virker som om feilen er ganske greit identifisert nå.
2012 Leaf Tekna

Sjalabais

Her er det foreløpig ikke noe nytt. Jeg har sett etter delen noen ganger, tilskrevet ulike huggere med en potensielt passende bil...foreløpig uten hell. Jeg er nødt til å ha det nøyaktig riktige delenummeret, sant? En annen lader vil ikke fungere?

Det er lite press på oss for å fikse dette fort. Bilen står i ro mens vi har hjemmekontor. Stasbilen er også nede for telling. Litt matt av biltrøbbel her.

Jeg har hurtigladet bilen to ganger, bare for å holde den på et passelig nivå. Hurtiglading har vi ellers nesten ikke hatt behov for, så for meg er det fortsatt spennende å se hvordan strømstyrken faller - og hvilke merkelige tall bil melder fra om. Med to streker og 22 km rest-kjørelengde igjen vil den varsle stasjonen om at batteriet har 38% igjen. Det kan umulig være sant.
2012 Leaf Tekna

kaiat

Ut fra Nissans delekatalog ser nest siste siffer ut til å være revisjonen. Du er da på revisjon 8 som virker til å være siste revisjon. Jeg vil tro at du kan bruke en tidligere revisjon.

Det delenummeret du oppgir, er det et delenummer som verkstedet har oppgitt? Altså ikke det som faktisk står på laderen i bilen?

Et verksted vil nok i et prisoverslag bruke det delenummeret som brukes i dag, altså siste revisjon.

I 2012 ble det installert 296A0-3NA3A fram til februar 2012. 296A0-3NA5A ble brukt fra februar til august 2012 og 296A0-3NA6A ble brukt fra august til november 2012. Fra november ble 296A0-3NA7A brukt. Jeg finner ikke 296A0-3NA8A i min delekatalog, men ser at dette delenummeret brukes noen steder. Sannsynligvis en byttedel, litt forbedret fra tidligere revisjoner, men fullt kompatibel med eldre ladere. Med andre ord, finner du en lader med delenummer 296A0-3NA.., burde den fungere i din bil.

leafnor

Den originale lader på min hadde 4A revisjon, og produsert 11 februar 2012. Den brukte jeg satte i er produsert juli 2011. Med første revisjon, 2A.
Fungerer som snus den. Så revisjonene virker om hverandre.

Forøvrig merkelig at det ikke er noen brukte å finne. Eller er de biler som hugges biler som skrotes fordi ladere er for dyre å erstatte?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA