Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Motorwatt

SitatHaha, FSD 9 beta is shipping soon, I swear! Generalized self-driving is a hard problem, as it requires solving a large part of real-world AI. Didn't expect it to be so hard, but the difficulty is obvious in retrospect.

Velkommen til den virkelige verden, EM. Håper også du snart vil merke forskjellen. At du nå tar i bruk nye for deg ubrukte adjektiver er jeg allikevel ikke sikker på betyr særlig mye. Veldig mange har uttrykt skepsis og mistro til dine spådommer og tidsangivelser, og da er det greit at du endelig innrømmer at du nok har vært på bærtur. Svar på din påstand om at vanskelighetene nå er tilbakelagt etter så mange år blir vel "Seeing is believing".
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Oddaa

Har en kollega som forsker på robotikk og autonomi. Ut fra det han sier så trenger jeg ikke å bruke penger på FSD i min levetid, og i alle fall ikke så lenge jeg forventningsvis er i stand til å kjøre bil. Jeg frykter at han har rett.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Radial

Høres ut som det har vært litt for mange ja-mennesker i denne FSD loopen 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Veggen

Det er ikke nei menneskene som bringer verden fremover.
Utviklingsarbeid er alltid beheftet med usikkerhet og om man bommer på tidsestimatene spiller mindre rolle i den store sammenhengen.
Når det er sagt, jeg har ikke kjøpt FSD ennå.

geear

Det spiller en rolle når man har solgt et produkt, og ikke holder kommuniserte tidsestimater. Føler meg ganske sikker på de hadde blitt felt i et eventuelt gruppesøksmål i Norge, basert på det som ble kommunisert i 2016/2017.

Motorwatt

SitatDet er ikke nei menneskene som bringer verden fremover.

Både et "nei" og et "ja" som er velfunderte har garantert vært til hjelp for vår sivilisasjon.  EMs utsagn om FSD kommer dessverre ikke inn i kategorien "velfundert".
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vaduz

Nei-mennesker er viktige for å fordele samfunnets ressurser rasjonelt. Men for rasjonelt og det stopper opp. Se bare på theranoz, der var nei mennesker i manko. I musikkindustrien var de kanskje i vel overtal en periode:)

Har selv tenkt minimum 10-15 år før selvkjøring blir en reell mulighet etter tre års eierskap av fsd uten særlig fremgang.

Zanka

#592
Sikkert greit å ta en runde å høre på hvordan Andrej Karpath AI sjefen i Tesla forklarer dette, mulig at det er bedre enn en kompis som har peiling
https://youtu.be/gZ2SeiLjaEc
Mulig at denne videoen burde blitt sett av alle som skal ha en bastant mening om dette.

Sent fra min SM-G998B via Tapatalk
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

Motorwatt

Så denne da den ble lagt ut for 14 dager siden, og synes for såvidt den er interessant. Men for min del er saken den at EM, bevisst eller ubevisst, har fått hundretusener til å kjøpe et produkt som han påstår vil «blow our minds» i over 5 år. Helt enig med @geear at dette ikke ville holdt i en norsk rett der ubevissthet sjelden er formidlende. Noen vil kalle det overoptimistiske utsagn, mens jeg vil kalle det bondefangeri. Han har fått kunder til å betale hundrevis av millioner dollar på forskudd basert på hans uttalelser, og mange av disse kundene har solgt sine biler uten å ha fått noe ut av FSD. Tesla sier attpåtil at det er uaktuelt å kompensere kunder som vil kjøpe FSD for annen gang.

At Karpathy nå har kommet til den erkjennelse at det å få to typer sensorer til å spille sammen (Sensor fusion) er nærmest umulig, er en ny vri. Flere andre produsenter har ikke slike problemer, og Waymo har minst 3 forskjellige sensortyper som ser ut til å leve bra sammen. Han påstår bl. a. at problemene med fantomoppbremsinger er resultatet av slik mangel på samspill, og at radar bare skaper «støy». Men det er nå 8 måneder siden EM hevdet at problemet med slik oppbremsing var fikset. Er virkelig EM «Technoking of Tesla»*?


*Elon Musk har endret sin stillingstittel i Tesla til «Technoking of Tesla», men vil også beholde sin rolle som konsernsjef (CEO). Det fremgår av et dokument til det amerikanske finanstilsynet fra Tesla mandag.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Sitat fra: Zanka på søndag 04. juli 2021, klokken 09:56
At Musk er en ekstrem tidsopptimist er vel en kjensgjerning, men dette er det mange som er. Vet ikke hvor mange bilprodusenter  som skulle ha faststoffbatterier tilgjengelig om få år nå, dette har de sagt de siste 6-7 årene.


Er det noen som har betalt for faststoffbatterier ennå? Jeg tenkte kanskje det var litt relevant hvorvidt man allerede har betalt penger eller ei. Optimist kan jo mange være - men ikke alle er så store optimister at de tar betalt for noe som ikke er der ennå. Normalt brukes et helt annet ord på de som selger funksjoner som ikke er der når produktet leveres.  Andre har til og med innsett at selv om man leverer som avtalt så tar man ikke betalt for varen dersom den ikke svarer til forventingene - da gir man heller pengene tilbake til kundene. FSD er ikke noe annet enn en kollekt fra hard core Tesla fans til Elon for at han skal fortsette å jobbe videre med drømmen deres.

Counterpointer

Sitat fra: Zanka på søndag 04. juli 2021, klokken 00:48
Sikkert greit å ta en runde å høre på hvordan Andrej Karpath AI sjefen i Tesla forklarer dette, mulig at det er bedre enn en kompis som har peiling
https://youtu.be/gZ2SeiLjaEc
Karpathy er sikkert flink, men han har et veldig stort bias siden han er ansvarlig i Tesla. Generelt blir det som bukken og havresekken.

I vitenskap så er det veldig lett å begrunne egne besluttninger/teorier, uten at det beviser så veldig mye. I denne saken om FSD er det konkrete resultater i forbrukerens bil som er målestokk, ikke hva fanboys med FSD beta sier, Elon påstår eller Karpathy forklarer.

k1

Hadde jeg enda fått alternativene:
1. videreføre FSD til neste Tesla bil
eller
2. tilbakebetalt beløpet for FSD som aldri ble levert iht lovnader
Da hadde jeg vært fornøyd.
Tviler på at dette skjer, selv om jeg tror Tesla hadde hatt alt å tjene på dette mtp langsiktig kundeforhold.

Zanka

Sitat fra: k1 på søndag 04. juli 2021, klokken 10:49
Hadde jeg enda fått alternativene:
1. videreføre FSD til neste Tesla bil
eller
2. tilbakebetalt beløpet for FSD som aldri ble levert iht lovnader
Da hadde jeg vært fornøyd.
Tviler på at dette skjer, selv om jeg tror Tesla hadde hatt alt å tjene på dette mtp langsiktig kundeforhold.
Enig i at det burde vært mulig å videreføre FSD til neste bil hvis HW er installert. Kanskje dette kommer etterhvert.

Sent fra min SM-G998B via Tapatalk

Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

Motorwatt

HW for FSD er allerede installert i alle nye biler. Det er kun software som ikke er aktivert. Koster altså Tesla ikke én dollar, men reduserer inntektene. Derfor skjer det aldri. Utviklingskostnader er vel allerede i stor grad betalt av eksiterende FSD-kunders forskudd.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Sitat fra: Counterpointer på søndag 04. juli 2021, klokken 10:16
Sitat fra: Zanka på søndag 04. juli 2021, klokken 00:48
Sikkert greit å ta en runde å høre på hvordan Andrej Karpath AI sjefen i Tesla forklarer dette, mulig at det er bedre enn en kompis som har peiling
https://youtu.be/gZ2SeiLjaEc
I vitenskap så er det veldig lett å begrunne egne besluttninger/teorier, uten at det beviser så veldig mye. I denne saken om FSD er det konkrete resultater i forbrukerens bil som er målestokk, ikke hva fanboys med FSD beta sier, Elon påstår eller Karpathy forklarer.
Helt korrekt ;) I vitenskaps-teori tror jeg falsifisering er det viktigste. Dvs at man kan motbevise teorien. En ekte vitenskapsmann vil prøve å gjøre det selv, og legger frem sine fakta slik at andre kan gjøre det. Holder teorien vann, når mange nok har testet den, er den ok, til vi finner en bedre.

Når det gjelder Tesla, så har jeg alltid lurt på om noen tar ansvar for Elons lovnader. Er ikke bra dette opplegget rundt FSD. Men vankelig å være forbannet, når man har fått en superbil og en HW3computer.
FSD skulle fulgt kunden og ikke bilen :police:
Tesla burde klargjort grensen mellom Tesla og Musk sine lovnader :police:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA