Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: geear på fredag 14. mai 2021, klokken 13:34
Sitat fra: emurof på fredag 14. mai 2021, klokken 10:02
Sitat fra: Vaduz på lørdag 08. mai 2021, klokken 19:48Egentlig ikke noe nytt. De fleste som har kjørt tesla siste årene vet at det ikke har vært noen vesentlig bedring på lenge, og jeg tipper det tar i alle fall 10 år før vi kan sove i baksetet (gitt et ordentlig gjennombrudd snart, med denne farten er det mer 20-30 år:p)

FSD-betaen er en vesentlig forbedring. Har folk fortsatt ikke skjønt at man ikke kan bedømme status på FSD ut ifra Autopilot i dag?

Eier du en Tesla? I så fall hvilke(n)? Har de(n) FSD? Hvor lenge har du i så fall hatt det, og fulgt utviklingen?

Spørsmålene er irrelevant fordi FSD-betaen kun er tilgjengelig i USA. Ingen i Norge har brukt den enda. Men ja, jeg har fulgt utviklingen på FSD-betaen i USA.

emurof

Sitat fra: geear på lørdag 15. mai 2021, klokken 08:55
Sitat fra: Vaduz på fredag 14. mai 2021, klokken 15:55
Sitat fra: geear på fredag 14. mai 2021, klokken 13:34
Sitat fra: emurof på fredag 14. mai 2021, klokken 10:02
Sitat fra: Vaduz på lørdag 08. mai 2021, klokken 19:48Egentlig ikke noe nytt. De fleste som har kjørt tesla siste årene vet at det ikke har vært noen vesentlig bedring på lenge, og jeg tipper det tar i alle fall 10 år før vi kan sove i baksetet (gitt et ordentlig gjennombrudd snart, med denne farten er det mer 20-30 år:p)

FSD-betaen er en vesentlig forbedring. Har folk fortsatt ikke skjønt at man ikke kan bedømme status på FSD ut ifra Autopilot i dag?
Eier du en Tesla? I så fall hvilke(n)? Har de(n) FSD? Hvor lenge har du i så fall hatt det, og fulgt utviklingen?

MS75D, sen 2018, HW3, FSD. Bilen kan bytte fil og ta av fra motorvei selv (på egen risiko:p) siste årene, ellers ingen vesentlig bedring i selve kjøringen/fantombremsing/trekker mot busslommer/kan ikke velge side fra 1 til 2 felter etc. Stort sett nøyaktig samme funksjon som da jeg kjøpte, må ta over ca like mange ganger per 10 mil på E18 nå som i 2018, så ville ikke holdt pusten. Børsene vil nok reflektere det etterhvert om ikke de gjør et kjempefremskritt snart!

Edit: Skal siet at jeg er veldig glad i autopilot funksjonen og bruker den alltid på motorvei. Svært fornøyd med alt og angrer ikke på fsd heller, tror bare ikke teknologien er i nærheten på kort eller halvlang sikt slik utviklingen har vært!
Det var emurof jeg svarte/spurte, men uansett, du bekrefter opplevelsen til de aller fleste Tesla-eiere. :)

Opplevelsen til de aller fleste Tesla-eiere er irrelevant siden de aller færreste Tesla-eiere har FSD-betaen.

emurof

Sitat fra: Radial på onsdag 26. mai 2021, klokken 08:40Pure vision ja...blir jo artig når tåka kommer?

Hva med tåke? Klarer du å kjøre i tåke?

Hvis du klarer det, så klarer FSD også det.

Og tror du virkelig en bil med kamera+Lidar vil kjøre hvis kameraene ikke kan brukes? Jeg tviler sterkt. Altså hjelper det ikke noe med ekstra sensorer i tåke.

emurof

Sitat fra: geear på onsdag 26. mai 2021, klokken 19:37
Sitat fra: kodax på onsdag 26. mai 2021, klokken 09:33
Kan det hende at ingeniørene hos Tesla ikke har sjekket med ekspertene her på forumet ang. pure vision.. :o
Har du aldri opplevd bug med kameraene dine?

Skal ikke mer til enn en hvit vegg ved siden av bilen, i visse tilfeller sterk sol, eller litt dugg på dørstolpene, for å få opp feilmeldinger. Og når du virkelig trenger nødbremsfunksjon, stillestående bil foran i tåka, så vil ikke nødsystemene fungere. Dette takler både lidar og radar. Kamera har veldig mye positivt, men har også noen fundamentale utfordringer.

PS: Dette er ikke så rocket science som noen ser ut for å tro. Selv om vi sitter på et forum og synser, så finnes det nok av folk her med kompetanse på området, enten det gjelder koding, automasjon eller annet relevant. Prinsippene går igjen i mange bransjer, og Tesla har heller ikke kaniner i hatten. At Tesla knapt har kommet lenger enn Mobileye fra 2015 beviser litt.

Igjen, nå begynner du å trekke inn gamle Autopilot når det snakkes om den nye FSD-betaen. Autopilot som brukes i dag er noe helt annet enn systemet bak FSD-betaen.

emurof

#559
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 27. mai 2021, klokken 00:45Trenger vel ikke ingeniørutdannelse for å skjønne at når det er stummende mørkt så ser man ikke noe. Det samme gjelder i tykk tåke, eller når kameraer uten oppvarming er dekket av snø og/eller is. Da kan man like godt være utdannet økonom eller prest....

Stummende mørke? Så du mener Tesla ikke har frontlys?

Dekket av snø eller is? Har ikke Teslaer vindusviskere heller?

Duverden, for noe biler! Hverken frontlys eller vindusviskere!

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 02. juni 2021, klokken 13:19Min mening og min erfaring er at Tesla som firma er under pari, EM er langt under

Så merkelig at Tesla vokser stadig raskere og stadig oppnår ting som slike som deg påstod var umulig?

Og Elon Musk selv har bygget opp flere suksessbedrifter og står bak alle nyvinninger og gjennombrudd som haterne påstod var umulig.

emurof

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på torsdag 27. mai 2021, klokken 08:53Jeg har nevnt det før og sier det igjen: når man skal lage et system som i teorien skal være bedre enn mennesker på spesifikke oppgaver, hvorfor ikke bruke teknologier som gjør ting mennesker ikke kan gjøre, i stedet for å forsøke å emulere det mennesker allerede gjør, bare at emuleringen er dårligere.

Fordi forskjellige teknologier kan gi mye kompleksitet, og det viste seg tydeligvis at kameraer alene var mer pålitelig enn å prøve å tolke flere ulike kilder.

Tesla Vision gjør det ikke dårligere. Det er mye bedre enn det mennesker allerede gjør. Mennesket har et ekstremt snevert synsfelt og må flytte oppmerksomheten rundt hele tiden, samt at det har veldig treg reaksjonstid. Tesla Vision ser alt, hele tiden, så lenge kameraet kan se det. Det har fokus over alt til enhver tid, og har i tillegg en mye raskere reaksjonstid.

emurof

#561
Sitat fra: alda på onsdag 02. juni 2021, klokken 12:30
Försökte lägga ut det här på Teslanytt igår, men moderatorn släpper inte igenom inlägg som inte hyllar Tesla.....

Från dagens DN:

"Elon Musk kan kanskje fly folk til Mars. Det er visst verre å transportere dem på Manhattan"

Tesla har alltid understreket at selskapets semi-autonome teknologi krever menneskelig overvåkning og inngripen, men Musks luftige spådommer skapte uansett et problematisk gap mellom publikumsforventninger og teknologiske realiteter.

DÅRLIGST I KLASSEN

Stadig mer tyder nå på at Tesla er skikkelig dårlige på dette. I en årlig oversikt fra analyseselskapet Guidehouse Insights, rangeres Tesla som svakest blant aktørene som jobber med selvkjøringsteknologi. Selskapet er ikke engang inne på topp-ti-listen, der Waymo, eid av Google-morselskapet Alphabet, troner øverst.

Guidehouse sorterer 15 aktører etter fallende kvalitet, i kategoriene leaders, contenders og challengers. Bak Waymo i leaders-kategorien følger Nvida, Argo AI og kinesiske Baidu. Ifølge Guidehouse er Musk & co. så elendige både på strategi og utførelse at selskapet havner alene i taperkategorien followers.

Kommentarer på det från FSD-fans?

Guidehouse? Du mener samme Guidehouse som erklærte Nikola for å være en av topp 3 ledende EV-startups for et år siden?

https://guidehouseinsights.com/reports/guidehouse-insights-leaderboard-ev-upstarts

Eller som erklærte iPhone som en flopp etter lansering, og forutså at Nokia kom til å knuse Apple?

Den Guidehouse?

Sitat fra: alda på onsdag 02. juni 2021, klokken 15:12
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 02. juni 2021, klokken 13:19
Hehe. Min mening og min erfaring er at Tesla som firma er under pari, EM er langt under, Service er på pari, og bilene er litt over.

Til tross for dette har jeg nylig bestilt en "nr. 2-bil" fra Tesla, denne gangen uten FSD, men med EAP!
Den er god! :+1:
Jag kör så lite, så dristar mig till att behålla min bil minst ett år til efter att garantin går ut i september i år.

När det gäller konkurrenter och FSD-varianter, så har Xpeng sin P7 på gång, med hjälp av teknologi av Nvidia kommer den med level 3 selvkjøring til Norge i høst, skal snart gå att beställa den.

https://www.futurecar.com/4497/Chinas-EV-startup-Xpeng-is-Demonstrating-its-Autonomous-Driving-Capabilities-with-a-7-Day-3000-km-Road-Trip-Through-China

Fin bil som frister - men törs man kinabil?

Så rart at du som er så kritisk til Tesla og kommer med diverse ankalger og nedrakking, svelger Xpengs påstander uten et eneste spørsmål...

Hvis du ser på detaljene i saken du viser til, så var det kun landevei/motorvei, og med flere avbrudd underveis. Det var altså ikke autonom kjøring i flere tusen km på rad. 0,71 intervensjoner per 100 km. LOL.

Kildekritikk? Nei, det eksisterer ikke når noe kan brukes til å hate og angripe Tesla, tydeligvis.

emurof

#562
Sitat fra: geear på fredag 11. juni 2021, klokken 21:18Hvordan leser du det ut av det du uthevet/siterte?

Jeg forstår det slik at de endelig (!!) er litt mer tydelige på hva man kan forvente NÅ/IDAG, og ikke forteller så mye om fremtidsvisjonene lenger.

Han går som vanlig inn for ikke å være etterrettelig og late som han "misforstår" for å kunne sverte Tesla.

Rosstopher

Sitat fra: emurof på søndag 20. juni 2021, klokken 17:10
Hvis du ser på detaljene i saken du viser til, så var det kun landevei/motorvei, og med flere avbrudd underveis. Det var altså ikke autonom kjøring i flere tusen km på rad. 0,71 intervensjoner per 100 km. LOL.

Jeg vet ikke detaljene om akkurat hvilke typer veier de har kjørt på, men min AP1-bil klarer i hvertfall over 100 km med norsk motorvei uten intervensjoner. Forrige gang fra Gøteborg til svenskegrensen hadde jeg 1 intervensjon, altså ca 0,5 per 100 km, så det tallet i seg selv er ikke imponerende. Kan vanskelig se for meg at noe kan være level 3 med såpass mye involvering.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Vaduz

Sitat fra: emurof på søndag 20. juni 2021, klokken 17:00
Sitat fra: Radial på onsdag 26. mai 2021, klokken 08:40Pure vision ja...blir jo artig når tåka kommer?

Hva med tåke? Klarer du å kjøre i tåke?

Hvis du klarer det, så klarer FSD også det.

Og tror du virkelig en bil med kamera+Lidar vil kjøre hvis kameraene ikke kan brukes? Jeg tviler sterkt. Altså hjelper det ikke noe med ekstra sensorer i tåke.

Øyne dugger ikke, vi har en væskefilm som holdes fuktig og temperert hele tiden så vanndamp kan ikke kondensere på 37 grader vann. Utvortes kamera kan dekkes til av tåke, skitt og snø og de har verken vindusviskere eller spylevæske. Dersom du ikke har opplevd at autopiloten kobler ut under forhold mennesker kan kjøre videre med uten problem så har du ikke erfaring med selvkjøring, noe som ville forklart din bunnløse optimisme. Hva slags bil kjører du? FSD? Selv motlys er nok til at det kollapser, mens jeg og mine medtrafikkanter kjører videre.

daktari

Sitat fra: emurof på søndag 20. juni 2021, klokken 16:55
Sitat fra: daktari på fredag 14. mai 2021, klokken 12:18I referatet fra møtet mellom DMV og Tesla sier en av Teslas direktører 1) vi har ikke autonom teknologi nå, 2) vi trenger å jobbe mye mer for å få en sikkerhetsgrad som kan fungere innen autonomi
3) vi kommer til å si fra til DMV i god tid før vi starter å teste ekte autonomi.
4) "city streets" er ikke autonomi, testes av 70 kunder og ca 1900 Tesla-ansatte.
5) Musk sin twitring "gjenspeiler ikke de tekniske realitetene", sier altså en direktør i Tesla.

Ingen har påstått at Tesla har autonomi nå. Og nei, en direktør i Tesla sier ikke at Musk "gjenspeiler ikke de tekniske realitetene". Det var det DMV som skrev. Og dette er bekreftet:

https://twitter.com/garyblack00/status/1400049043716313091

Fint om du avstår fra å lyve.

Sitat fra: daktari på tirsdag 25. mai 2021, klokken 16:40Det er jo et slags herlig paradoks at de må bruke "gullstandarden" Lidar for å teste om "vision only" holder mål.
Men det er absolutt bra hvis de får det til, skulle gjerne sett de resultatene.

Lidar er ingen gullstandard. Det er bare enda en type sensor som kan brukes til å kryssjekke flere ulike kilder for å se at ting stemmer overens. Igjen, fint om du kan la være å lyve.
For det første lyver jeg ikke, så synes du bør trekke tilbake innlegget ditt og be om unnskyldning.

Bra du bekrefter at FSD er en bløff hvertfall.

Tweeten du viser til dokumenterer akkurat det jeg skrev, han som skrev referat referer altså en analyse av det som ble sagt i det møtet. Det er ikke et ordrett sitat, men et referat. (DMV strøk den setningen i det offisielle dokumentet har det kommet frem i ettertid).

Lidar er en "gullstandard". Dyrt, tar mye plass, lager meget detaljerte "bilder" og måler både avstand og fart, også i mørket og forskjellig værforhold (men ikke alle). Kameraene derimot må gjette på avstand og basert på det, samt flere variabler, forsøke å regne ut fart. Det er nok det siste de kan tenkes å bruke Lidar til, å synke fasiten med kameraene sine.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

emurof

Sitat fra: Vaduz på søndag 20. juni 2021, klokken 19:25
Sitat fra: emurof på søndag 20. juni 2021, klokken 17:00
Sitat fra: Radial på onsdag 26. mai 2021, klokken 08:40Pure vision ja...blir jo artig når tåka kommer?

Hva med tåke? Klarer du å kjøre i tåke?

Hvis du klarer det, så klarer FSD også det.

Og tror du virkelig en bil med kamera+Lidar vil kjøre hvis kameraene ikke kan brukes? Jeg tviler sterkt. Altså hjelper det ikke noe med ekstra sensorer i tåke.

Øyne dugger ikke, vi har en væskefilm som holdes fuktig og temperert hele tiden så vanndamp kan ikke kondensere på 37 grader vann. Utvortes kamera kan dekkes til av tåke, skitt og snø og de har verken vindusviskere eller spylevæske. Dersom du ikke har opplevd at autopiloten kobler ut under forhold mennesker kan kjøre videre med uten problem så har du ikke erfaring med selvkjøring, noe som ville forklart din bunnløse optimisme. Hva slags bil kjører du? FSD? Selv motlys er nok til at det kollapser, mens jeg og mine medtrafikkanter kjører videre.

Frontkameraene har vindusviskere.

Ingen har FSD-betaen i Norge, så din påstand om at noe kollapser er ikke relevant her.

Det er massevis av videoer på YouTube der FSD-betaen testes i all slags vær.

emurof

Sitat fra: daktari på søndag 20. juni 2021, klokken 20:15
Sitat fra: emurof på søndag 20. juni 2021, klokken 16:55
Sitat fra: daktari på fredag 14. mai 2021, klokken 12:18I referatet fra møtet mellom DMV og Tesla sier en av Teslas direktører 1) vi har ikke autonom teknologi nå, 2) vi trenger å jobbe mye mer for å få en sikkerhetsgrad som kan fungere innen autonomi
3) vi kommer til å si fra til DMV i god tid før vi starter å teste ekte autonomi.
4) "city streets" er ikke autonomi, testes av 70 kunder og ca 1900 Tesla-ansatte.
5) Musk sin twitring "gjenspeiler ikke de tekniske realitetene", sier altså en direktør i Tesla.

Ingen har påstått at Tesla har autonomi nå. Og nei, en direktør i Tesla sier ikke at Musk "gjenspeiler ikke de tekniske realitetene". Det var det DMV som skrev. Og dette er bekreftet:

https://twitter.com/garyblack00/status/1400049043716313091

Fint om du avstår fra å lyve.

Sitat fra: daktari på tirsdag 25. mai 2021, klokken 16:40Det er jo et slags herlig paradoks at de må bruke "gullstandarden" Lidar for å teste om "vision only" holder mål.
Men det er absolutt bra hvis de får det til, skulle gjerne sett de resultatene.

Lidar er ingen gullstandard. Det er bare enda en type sensor som kan brukes til å kryssjekke flere ulike kilder for å se at ting stemmer overens. Igjen, fint om du kan la være å lyve.
For det første lyver jeg ikke, så synes du bør trekke tilbake innlegget ditt og be om unnskyldning.

Jeg påpekte to konkrete løgner fra din side, og tror du ikke du fortsetter:

SitatBra du bekrefter at FSD er en bløff hvertfall.

Det har jeg aldri bekreftet, så det er tredje løgn på rappen.

SitatTweeten du viser til dokumenterer akkurat det jeg skrev, han som skrev referat referer altså en analyse av det som ble sagt i det møtet. Det er ikke et ordrett sitat, men et referat. (DMV strøk den setningen i det offisielle dokumentet har det kommet frem i ettertid).

Tweeten dokumenterer at sitatet ble feilaktig fremstilt og at det ikke var noen i Tesla som sa det, men en i DMV som uttrykte sine egne tolkninger/meninger.

SitatLidar er en "gullstandard". Dyrt, tar mye plass, lager meget detaljerte "bilder" og måler både avstand og fart, også i mørket og forskjellig værforhold (men ikke alle). Kameraene derimot må gjette på avstand og basert på det, samt flere variabler, forsøke å regne ut fart. Det er nok det siste de kan tenkes å bruke Lidar til, å synke fasiten med kameraene sine.

Lidar er overflødig til annet enn testing/verifisering.

Kameraene trenger ikke gjette avstand. De kan regne det ut. Jeg skal legge ut et par linker i neste innlegg.

emurof

#568
Her er en helt ny video der FSD-sjefen i Tesla, Andrej Karpathy, forteller om Tesla Vision og FSD:

https://www.youtube.com/watch?v=NSDTZQdo6H8

Her oppsummerer Dave Lee noen av punktene:

https://www.youtube.com/watch?v=THtpJG4k0Wc

Han er innom temaer som hvorfor radar ikke er nødvendig/ønskelig, med mer.

Som man kan se, skjer det mer bak kulissene enn folk tror.

Vaduz

Tror det når jeg får teste selv, kan ikke tolke så mye ut i fra super fans beta testere og utviklerne selv.
Kameraet bak frontruten kommer i alle fall til å trenge en nye regnsensor om den skal kjøre min bil, ellers går det rett i grøften:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA