Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Zett på torsdag 27. mai 2021, klokken 10:29
Hvilke sensorer bruker din hjerne  når du kjører?
Bruker øyne, ører og opplevelsen av bevegelse. Jeg sitter godt beskyttet inni bilen, kan flytte på hodet for å se ut om noe av ruta har begrenset sikt mm. Kameraene sitter stort sett utvendig og dekkes av møkk, snø, regn osv.
Jeg har kikket på ryggekamera i X`en i regnvær og det kan tidvis være helt forvridd bilde en ikke kan tolke noe særlig ut av. Hadde kameraene sitter godt beskyttet med automatisk rengjøring ville det hjulpet betraktelig.
Regnsensoren må også fungere helt perfekt under alle forhold på dag og natt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Radial

Sitat fra: Handyman på torsdag 27. mai 2021, klokken 12:45
Sitat fra: Radial på torsdag 27. mai 2021, klokken 08:46
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 27. mai 2021, klokken 00:45
Trenger vel ikke ingeniørutdannelse for å skjønne at når det er stummende mørkt så ser man ikke noe. Det samme gjelder i tykk tåke, eller når kameraer uten oppvarming er dekket av snø og/eller is. Da kan man like godt være utdannet økonom eller prest....

Man kan faktisk se i mørket med kameraer som har nightvision, Infrarød etc... Men da er man fort på militær-nivå i priser, og om det er duganes til noen form for selvkjøring er vel strengt tatt tvilsomt.

Men ja, dette pure-vision konseptet tror jeg ikke helt på.
Det er da ikke et mål at bilene skal kunne kjøre i stummende mørke, eller når det ikke er sikt i det hele tatt??

Er ikke halve poenget at maskinen skal være bedre enn mennesker, og derfor ha bedre datagrunnlag å ta raske og riktige avgjørelser på?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 26. mai 2021, klokken 19:37
Skal ikke mer til enn en hvit vegg ved siden av bilen, i visse tilfeller sterk sol, eller litt dugg på dørstolpene, for å få opp feilmeldinger. Og når du virkelig trenger nødbremsfunksjon, stillestående bil foran i tåka, så vil ikke nødsystemene fungere. Dette takler både lidar og radar.
Du vet at Lidar er ett optisk system ikke sant? Det er utsatt for utfordringer med regn, tåke, fukt og møkk på samme vis som ett kamera.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Radial på torsdag 27. mai 2021, klokken 13:06
Er ikke halve poenget at maskinen skal være bedre enn mennesker, og derfor ha bedre datagrunnlag å ta raske og riktige avgjørelser på?
Men de trenger da ikke å kunne kjøre i stummende mørke for å gjøre dette. Autonome biler har da lys de og...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. mai 2021, klokken 13:04
Kameraene sitter stort sett utvendig og dekkes av møkk, snø, regn osv.
Jeg har kikket på ryggekamera i X`en i regnvær og det kan tidvis være helt forvridd bilde en ikke kan tolke noe særlig ut av. Hadde kameraene sitter godt beskyttet med automatisk rengjøring ville det hjulpet betraktelig.
Enig i at miljøpåvirkning er en utfordring. Men plassering har mye å si. Har aldri sett skitt på kameraene på blinklysene f.eks.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på torsdag 27. mai 2021, klokken 08:53
hvorfor ikke bruke teknologier som gjør ting mennesker ikke kan gjøre,
Det er vel ikke noe poeng i seg selv. Poenget må vel være å bruke det som er mest egnet for jobben. Foreløpig vet man ikke hva det er. Hverken Lidar eller Radar er godt nok alene. Ingen ser ut til å gå for en løsning uten kamera. Foreløpig er spørsmålet om det er kamera alene eller sensor fusion der kamera inngår som er løsningen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Brosme

Sitat fra: turfsurf på torsdag 27. mai 2021, klokken 13:25
Sitat fra: Radial på torsdag 27. mai 2021, klokken 13:06
Er ikke halve poenget at maskinen skal være bedre enn mennesker, og derfor ha bedre datagrunnlag å ta raske og riktige avgjørelser på?
Men de trenger da ikke å kunne kjøre i stummende mørke for å gjøre dette. Autonome biler har da lys de og...

Er vel dette som er grunnen til at lysene på de nye Model 3 er oppgradert (Nye S+X også?). For å være bedre rustet visuelt når radar fjernes.
2014 P85 | Grå | 21''Grå | Alt utstyr uten +.
2021 Model 3 LR Rød med hengerfeste.  Bestilt 09.04.21. Leveres........snaaaaaaart.

sjokomelk

Sitat fra: Brosme på fredag 28. mai 2021, klokken 08:57
Er vel dette som er grunnen til at lysene på de nye Model 3 er oppgradert (Nye S+X også?). For å være bedre rustet visuelt når radar fjernes.
Mnjaaa.. Det var mest for å spare penger på å kunne bruke samme lykt i alle markeder, og ikke måtte ha egne for USA/Europa/venstrekjøring.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

JorEl

En fin oppsumering/forklaring ang Tesla (og konkurrenter) når det gjelder biler som kjører selv :)

https://youtu.be/QT71SdcLg2A?t=26
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Handyman

Sitat fra: Radial på torsdag 27. mai 2021, klokken 13:06
Sitat fra: Handyman på torsdag 27. mai 2021, klokken 12:45
Det er da ikke et mål at bilene skal kunne kjøre i stummende mørke, eller når det ikke er sikt i det hele tatt??
Er ikke halve poenget at maskinen skal være bedre enn mennesker, og derfor ha bedre datagrunnlag å ta raske og riktige avgjørelser på?
Hvis målet var at bilene skulle kunne kjøre i stummende mørke ville det være særdeles dumt å i stor grad bygge teknologien rundt kameraer.
Hvis du med "bedre" mener sikrere, så er det et mål... men det er ikke et mål at bilene skal kjøre uten lys.
Hvis du med "bedre" mener mer behagelig enn et meneske, så er nok ikke det så høyt på prioriteringslista. Det er to ulike mål. Jeg oppfatter først og fremst at det er fokus på sikkerhet. Komfort er bonus når det kommer, er jeg redd.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Hvis man får et fungerende system ved å bare se noen få grader i lyskjeglen rett fram når det er "stummende mørkt", så er det fantastisk. Da trenger man vel egentlig bare to kameraer, og ikke de 6 andre om dagen heller?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Radial

Leser at pure-vision AP ikke funker spesielt bra blandt nye Y-eiere i USA ihvertfall. Enda mer fantombremsing og ved redusert sikt funker systemet dårlig 🙄

Om FSD funker noe bedre står det lite om enda.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på mandag 31. mai 2021, klokken 23:48
Hvis man får et fungerende system ved å bare se noen få grader i lyskjeglen rett fram når det er "stummende mørkt", så er det fantastisk. Da trenger man vel egentlig bare to kameraer, og ikke de 6 andre om dagen heller?
Det er MYE strølys rundt en bil som kjører med lysene på. Kameraer ser ofte svært mye bedre ved lite lys enn øynene våre. Det er altså ikke "stummende mørke" rundt en bil som ha lysene på.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

alda

Försökte lägga ut det här på Teslanytt igår, men moderatorn släpper inte igenom inlägg som inte hyllar Tesla.....

Från dagens DN:

"Elon Musk kan kanskje fly folk til Mars. Det er visst verre å transportere dem på Manhattan"

Tesla har alltid understreket at selskapets semi-autonome teknologi krever menneskelig overvåkning og inngripen, men Musks luftige spådommer skapte uansett et problematisk gap mellom publikumsforventninger og teknologiske realiteter.

DÅRLIGST I KLASSEN

Stadig mer tyder nå på at Tesla er skikkelig dårlige på dette. I en årlig oversikt fra analyseselskapet Guidehouse Insights, rangeres Tesla som svakest blant aktørene som jobber med selvkjøringsteknologi. Selskapet er ikke engang inne på topp-ti-listen, der Waymo, eid av Google-morselskapet Alphabet, troner øverst.

Guidehouse sorterer 15 aktører etter fallende kvalitet, i kategoriene leaders, contenders og challengers. Bak Waymo i leaders-kategorien følger Nvida, Argo AI og kinesiske Baidu. Ifølge Guidehouse er Musk & co. så elendige både på strategi og utførelse at selskapet havner alene i taperkategorien followers.

Kommentarer på det från FSD-fans?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Motorwatt

#539
Kan de som ikke er FSD-fans også svare? Tar sjansen...

Merkelig at det sammenlignes mot et system som de ikke engang har testet. Tesla FSD er, som de aller fleste vet, fremdeles i beta, og er ikke almen tilgjengelig. Det er for såvidt ikke noen av de andre heller.

SitatKommentarer på det från FSD-fans?
Dårlig analyse!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA