Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Motorwatt

Blir spennende å kjøre i stummende mørke eller tykk tåke. Eller begge deler .... Men det vil vel også si at de må ha en revidert software? Kanskje de 10.000+ bilene de har stående på "containment" venter på denne softwaren.

Tesla is stuck with over 10,000 cars on factory hold, resulting in a logistical nightmare

https://electrek.co/2021/05/18/tesla-stuck-with-over-10000-cars-factory-hold-resulting-logistical-nightmare/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

#496
Leste du linken du postet selv? Ingenting som indikerer software, selv om det ikke kan utelukkes helt. Basert på informasjonen som fremkommer kunne det like godt vært mangel på emblemer til bilene ;)

SitatTesla is keeping the reason for the containment hold close to its chest, but sources familiar with the matter told Electrek that an unknown part is missing.

CEO Elon Musk said last month that Tesla was having significant supply chain issues.

The issue is small enough that it can be fixed by the service team, according to sources, but the problem is the volume and delayed deliveries.

Supply chain er et nøkkelord her. Og nok en gang, spekulering på høyt nivå :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Magnus Hansen

Ser det blir påstått at det er problemer å skaffe nok radarsystemer. Flere bilprodusenter sliter med det. Får håpe dette er planlagt en stund, og ikke en impulsbeslutning fra en overoptimistisk Musk.

Motorwatt

SitatSupply chain er et nøkkelord her. Og nok en gang, spekulering på høyt nivå
Spekuleringer oppstår fordi Tesla ikke lenger har en PR-avdeling som kan bringe ut riktige informasjoner. De hadde visstnok en oppegående avdeling, men den er nå erstattet av én person (EM) med en Twitter-konto, og som ikke nettopp er kjent for sine presise og klargjørende omgang med informasjoner! Vi snakker tross alt om en bedrift som skal være den største og beste bilprodusenten i verden.... (ikke mine ord).

Back to topic:

https://electrek.co/2021/05/25/tesla-vision-without-radar-warns-limitations-first/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Uffda, ryker en stjerne i EuroNcap nå som de disabler mange sikkerhetsfunksjoner pga manglende radar?
Det stod også noe om at "3 og Y kutter radar først fordi det er flest av dem og da tar det kortest tid til vi får verifisert at det funker". Betryggende?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Men til @turfsurf, Hvis lidar er perception benchmark, hvor brukte ikke Tesla det for å holde løftet om coast-to-coast julen 2017 eller 2018? Hvorfor måtte Musk snakke ned lidars egenskaper?  Alle visste jo at det kun handlet om å spare kostnader knyttet til behov for økt profitt og et salgbart produkt, FSD. Men de sa ikke det den gangen. Det er paradokset, at de nå indirekte bekrefter det motsatte av det de sa.

Vi er midt oppi en VHS vs betamax. Place your bets,  mange har veddet stort allerede.
Tesla satser kun kamera fordi konseptet er kunde-eide autonome biler, lav inntjening til Tesla på rideshare men høy inntjening på salg av bil. Iom at de allerede har solgt FSD så har de malt seg i et hjørne og må lykkes eller betale tilbake til kundene.
De fleste andre satser på dyre biler men full inntjening selv, der selskapet eier autonome biler og tar all profitten på rideshare. De kan feile og bare R&D er tapt. Det blir noen spennende år fremover.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på onsdag 26. mai 2021, klokken 00:01
Det stod også noe om at "3 og Y kutter radar først fordi det er flest av dem og da tar det kortest tid til vi får verifisert at det funker". Betryggende?
Grøss og gru.

Heldigvis er det lenge til det blir noe FSD beta her på vår side av Atlanteren.

Har hørt lange utlegginger av både Musk og Karpaty om hvorfor kamera/visjon er enklest å tolke. Men får ikke ut info om hvordan vær, lys og andre forhold som hindrer sikt skal takles av kun kamera.

Personlig blir ikke «less is more» et gyldig utsagn på sensorfronten. Imho

automat

Sitat fra: daktari på onsdag 26. mai 2021, klokken 00:13
Men til @turfsurf, Hvis lidar er perception benchmark, hvor brukte ikke Tesla det for å holde løftet om coast-to-coast julen 2017 eller 2018? Hvorfor måtte Musk snakke ned lidars egenskaper?  Alle visste jo at det kun handlet om å spare kostnader knyttet til behov for økt profitt og et salgbart produkt, FSD. Men de sa ikke det den gangen. Det er paradokset, at de nå indirekte bekrefter det motsatte av det de sa.


Så vidt jeg husker var ikke kostnader hovedårsaken til bruddet mellom Tesla og Mobileye. Men kontroll over rådata og software.

Å generelt ha full kontroll på software har jo vært ett av Tesla's fortrinn.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 26. mai 2021, klokken 00:13
Men til @turfsurf, Hvis lidar er perception benchmark, hvor brukte ikke Tesla det for å holde løftet om coast-to-coast julen 2017 eller 2018? Hvorfor måtte Musk snakke ned lidars egenskaper?  Alle visste jo at det kun handlet om å spare kostnader knyttet til behov for økt profitt og et salgbart produkt, FSD. Men de sa ikke det den gangen. Det er paradokset, at de nå indirekte bekrefter det motsatte av det de sa.
Nå er vi inne på spekulasjoner. Som jeg oppfattet bruddet mellom Tesla og MobilEye så var grunnen at MobilEye ikke var ville til å gå så fort frem med utviklingen og utrullingen som Tesla. Det stemmer og godt med EM sin MO.

Har egentlig aldri oppfattet det som at det handlet om kostnader. Jeg tror og at EM genuint tror at Lidar ikke vil være godt nok for selvkjøring, og at kamera er den endelige løsningen. Dette er jo og typisk Tesla, de setter seg ett (gjerne alt for optimistisk) mål, og bryr seg ikke så mye om at veien dit ikke er rett frem.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Pure vision ja...blir jo artig når tåka kommer?
Ville heller gått for flere sensorer jeg, eller har Tesla noen magiske kameraer som ser en syklist eller rådyr på veien gjennom tåka?

Er en god grunn til at flybransjen bruker mye penger på sensorer og radar-systemer, fordi visuelle metoder fort blir ubrukelig når sikten er redusert (snø/tåke/dugg/lite lys).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

IbizaMan

Tja....hva skal man si. En ting kan vi vel nå slå fast og det er at selvkjøring (på et nivå som har nytteverdi) aldri vil bli en realitet med dagens HW sensorer (kameraer). Ikke noe stor overraskelse slik jeg ser det men nå har jo Tesla indirekte bekreftet dette. Da blir det spennende å se hvilke oppgraderinger de kommer til å gjøre på kamerafronten de neste årene.....

kodax

Kan det hende at ingeniørene hos Tesla ikke har sjekket med ekspertene her på forumet ang. pure vision.. :o
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Øyvind.h

#507
At tilstrekkelig antall kameraer og god programvare kan gi god selvkjøring er jeg ikke i tvil om. Kameraer kan fange opp det samme som mennesket ser (eksempelvis bremselys langt frem i tett trafikk på motorvei mm).
Der jeg kjenner jeg blir skeptisk er ved dårlig sikt, regnvær, møkkete kameraer pga manglende skjerming/automatisk rengjøring+++. For stabil og god ytelse i alle situasjoner tenker jeg en må kombinere forskjellige typer sensorer, ikke bare kameraer.
Og forrige bil (EQC`en) kjørte perfekt bra på langtur den, uten fantombrems på E6, selv om den bruker både kamera og radar. Så det virker mulig å få til. Kun ett sted slakket den noe av, og det skyldes antakelig kartdata som forventet at jeg nærmet meg et kryss.

Når det er sagt - for egen del er jeg fornøyd så lenge bilen kjører perfekt på langtur. Bykjøring er ikke så viktig for meg, for der kjører jeg helst selv og gjør tilpasninger som er naturlige utfra trafikk/stedlige forhold fremfor en rigid tilnærming. Og på langtur tror jeg kun kamera kan gjøre en god nok jobb. Gitt at sw blir tilnærmet perfekt, noe den slik jeg forstår det ikke er i dag.
Prisjusteringene som er gjort på FSD (leste noe om $14.000 for FSD i kildekode nå...) tilsier at jeg aldri kommer til å kjøpe det da det er alt for dyrt ift hva jeg får. Og robotaxi vil jeg ikke la bilen gå som, med mindre det er en billig nr 2 bil jeg ikke bryr meg om (og billig blir det jo ikke med FSD prisen..).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

IbizaMan

Sitat fra: kodax på onsdag 26. mai 2021, klokken 09:33
Kan det hende at ingeniørene hos Tesla ikke har sjekket med ekspertene her på forumet ang. pure vision.. :o

Eller at ingeniørene hos Tesla har innsett at kompleksiteten ved for mange sensor innganger blir for høy å håndtere med dagens tilgjengelige compute power og at en forenkling ikke er til å unngå.

Og kanskje er det ikke ingeniørene hos Tesla som tar den endelige beslutningen alene? Kanskje må de forhøre seg med EM eller evt. andre som sitter med ansvaret for andre interesser hos Tesla? Hva vet jeg.....  :)




Motorwatt

Sitat fra: kodax på onsdag 26. mai 2021, klokken 09:33
Kan det hende at ingeniørene hos Tesla ikke har sjekket med ekspertene her på forumet ang. pure vision.. :o
Det burde de gjort  ;). Får håpe det ikke er de samme ingeniørene som lovet at man skulle kunne krysse USA på tvers sovende i en Tesla med FSD i 2017. Eller som fortalte EM at 1 mill. Robotaxier ville finnes i slutten av 2020.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA