Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Øyvind.h

Hvorvidt FSD er en bløff kommer nok an på hvem man spør.
Spør du de som har kjøpt pakken i 2016,2017,2018,2019 eller 2020 tipper jeg de er lei av å vente og synes det var en bløff. De som kjøpte i 2021 håper vel kanskje fortsatt de vil oppleve det før bilen selges igjen og få noe igjen for pengene sine.

Personlig legger jeg ikke en krone i noe annet enn standard autopilot før fsd fungerer noenlunde perfekt. Og det ser ut til å fortsatt ligge noen år frem i tid. Siste demo jeg så av en Model 3 som skulle krysse en vei var direkte skremmende.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

#346
@emurof: Jeg linker til artikkelen (som selvsagt ikke er skrevet av meg), og fremhever det som relaterer seg til denne tråden. Helt legalt og korrekt utført. Til motsetning finner jeg din sammenligning med meg og min "Cut and Paste", langt utenfor dette forumets regler om personangrep.
Anbefaler deg å roe deg ned, og jeg forbeholder meg retten til både å skrive, linke, og kopiere (med kildehenvisning) artikler som fra tid til annen ikke passer deg og dine meninger. Sannheten er allikevel, og uansett, "in the eyes of the beholder".
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 10. april 2021, klokken 00:14
Anbefaler deg å roe deg ned, og jeg forbeholder meg retten til både å skrive, linke, og kopiere (med kildehenvisning) artikler som fra tid til annen ikke passer deg og dine meninger. Sannheten er allikevel, og uansett, "in the eyes of the beholder".
Kan anbefale å i det minste sitere litt, nå så det ut som om du svarte Øyvind.h som ikke gir mye mening...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jokke

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. april 2021, klokken 23:53
Hvorvidt FSD er en bløff kommer nok an på hvem man spør.
Spør du de som har kjøpt pakken i 2016,2017,2018,2019 eller 2020 tipper jeg de er lei av å vente og synes det var en bløff. De som kjøpte i 2021 håper vel kanskje fortsatt de vil oppleve det før bilen selges igjen og få noe igjen for pengene sine.

Personlig legger jeg ikke en krone i noe annet enn standard autopilot før fsd fungerer noenlunde perfekt. Og det ser ut til å fortsatt ligge noen år frem i tid. Siste demo jeg så av en Model 3 som skulle krysse en vei var direkte skremmende.
Ville aldri kjøpt brukt Tesla uten FSD så verdien kan diskuteres

Øyvind.h

Kikket kjapt på finn og det ser ut som verdien på FSD på Finn er veldig lav. En får Model 3 4wd LR med og uten fsd fra ca 400k.
Nå har jeg ikke gått detaljert til verks og sjekket km stand, regdato, om fsd reelt sett er på plass hos de som skriver at bilen har fsd osv.
Men mtp at prisen på fsd nå er 70k virker det som penger rett ut av vindu, med mindre en er heldig og finner den unike kjøperen som vil ha akkurat din farge- og utstyrskombo inkl fsd. Den kjøperen vil kanskje betale noen tusenlapper, muligens 10-20k ekstra. Eller mer om en er ekstremt opptatt av fsd.
Men - jeg får ikke inntrykk av at det er spesielt mange av disse kjøperne nå som Model 3 er blitt så "vanlig".

Jeg vil heller betale noen titusener ekstra den gangen i fremtiden hvor fsd leverer perfekt, enn å legge 70k i det i en bil jeg får igjen brøkdelen av utlegget på, og kanskje ikke engang får oppleve perfekt fsd overhodet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 10. april 2021, klokken 10:44
Kikket kjapt på finn og det ser ut som verdien på FSD på Finn er veldig lav. En får Model 3 4wd LR med og uten fsd fra ca 400k.
Nå har jeg ikke gått detaljert til verks og sjekket km stand, regdato, om fsd reelt sett er på plass hos de som skriver at bilen har fsd osv.
Men mtp at prisen på fsd nå er 70k virker det som penger rett ut av vindu, med mindre en er heldig og finner den unike kjøperen som vil ha akkurat din farge- og utstyrskombo inkl fsd. Den kjøperen vil kanskje betale noen tusenlapper, muligens 10-20k ekstra. Eller mer om en er ekstremt opptatt av fsd.
Men - jeg får ikke inntrykk av at det er spesielt mange av disse kjøperne nå som Model 3 er blitt så "vanlig".

Jeg vil heller betale noen titusener ekstra den gangen i fremtiden hvor fsd leverer perfekt, enn å legge 70k i det i en bil jeg får igjen brøkdelen av utlegget på, og kanskje ikke engang får oppleve perfekt fsd overhodet.

En bekjent av meg med ganske nøyaktig samme bil som min, samme leveringsmåned, og omtrent samme kilometer. men uten FSD, fikk 4.000.- mindre fra Tesla enn det jeg ble forespeilet for min med FSD. Så lite at det kan se ut som det var andre parametre som slo inn, og at FSD faktisk hadde null-verdi. Hans bil var gått 2100 km mindre enn min, og kanskje var det det som var utslagsgivende for prisforskjellen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

#351
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 10. april 2021, klokken 00:14
@emurof: Jeg linker til artikkelen (som selvsagt ikke er skrevet av meg), og fremhever det som relaterer seg til denne tråden. Helt legalt og korrekt utført. Til motsetning finner jeg din sammenligning med meg og min "Cut and Paste", langt utenfor dette forumets regler om personangrep.
Anbefaler deg å roe deg ned, og jeg forbeholder meg retten til både å skrive, linke, og kopiere (med kildehenvisning) artikler som fra tid til annen ikke passer deg og dine meninger. Sannheten er allikevel, og uansett, "in the eyes of the beholder".

Du linker til artikkelen og enten så har du misforstått innholdet, eller så har du ikke lest den. Du kan selvsagt fortsette å linke til artikler og omtale dem i villedende ordelag, men faktum er at under "Electrek's Take" står det nettopp hvordan du tar feil, og hvordan kommunikasjonen med myndighetene ikke handler om hva FSD faktisk er kapabel til, men hva som må til for at Tesla skal få lov til å teste det offentlig.

Faktum er at slike som deg har tatt feil om Tesla i alle år. Enkelte her påstår også at dagens biler ikke har hardware til FSD, eller Level 5. Vel, det som skjer nå er at Tesla fjerner radar fra FSD og kun går over til å basere seg på kameraer. Dette skjer i versjon 9 av betaen. Litt rart, siden De Som Vet Alt var så bestemt på at dagens biler sannsynligvis måtte få bytte ut blant annet radaren med en ny og bedre for å nå Level 5...

JorEl

#352
Ang radar. For meg som har kjøpt en Tesla, er det fint at Tesla gjør bilen bedre, med Removal av radar.
Det verste ville vært at Tesla utviklet en ny fantastisk radar som gjorde bilen bedre, men som hadde kostet mye. Nå får jeg bedre bil gratis. Grattis Tesla ;)

Lurer også på hvordan Tesla tenker mtp FSD. Jeg tør ikke selge bilen min som har FSD, for jeg kommer ikke til å kjøpe FSD på min neste bil. Derfor kan jeg kun beholde min FSDbil og håpe den "stiger i verdi".
FSD skulle fulgt kunden >:(
Men når jeg nå maser om dette...så slår det meg at kanskje Tesla har kallkulert med dette. For om jeg kjøper en ny Tesla, så blir det 100%sikkert KUN med autopilot. Men da har altså Tesla alikevel fått FSDpenger en gang alikevel :o
Tesla har tradisjonelt vært fair med entusiastiske Teslakunder, men dette FSDspillet/karusellen kan ikke være bra for omdømme?!
Det som selvfølgelig snur alt til en seier, er om Tesla faktisk leverer. Har troen enda jeg altså. :D Men som sagt, jeg betaler kun for èn billett.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

#353
@emurof: Enten vil du ikke, eller så kan du ikke, forstå. Tror egentlig begge deler er riktig. Linken til hele artikkelen er vedlagt i innlegget, og kan leses av alle, deg inklusiv. Hvordan du kan hevde at jeg missforstår, når jeg bare siterer artikkelen, og heller ikke kommenterer den, fatter jeg ikke. 
Det andre våset du kommer med som "Faktum er at slike som deg har tatt feil om Tesla i alle år" er bare konstruerte usakligheter. I motsetning til deg, har jeg ved ganske mange anledninger kommet med råd og forslag i dette forumet, men jeg er ikke fanatisk i mitt forhold til verken bil, firma, eller ledelse. Derfor evner jeg også til tider å gi uttrykk for min mening om svakheter og mangler. Fanatismen overlater jeg til deg.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Contango

@Motorwatt - kan jeg anbefale ignoreringslisten? Ikke en fullgod løsning men den hjelper godt på.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Motorwatt

Takk for påminnelsen. Utført.... Satser på at "motparten" gjør det samme.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

#356
Sitat fra: emurof på lørdag 10. april 2021, klokken 13:15

Faktum er at slike som deg har tatt feil om Tesla i alle år. Enkelte her påstår også at dagens biler ikke har hardware til FSD, eller Level 5. Vel, det som skjer nå er at Tesla fjerner radar fra FSD og kun går over til å basere seg på kameraer. Dette skjer i versjon 9 av betaen. Litt rart, siden De Som Vet Alt var så bestemt på at dagens biler sannsynligvis måtte få bytte ut blant annet radaren med en ny og bedre for å nå Level 5...
Nå var jeg en som også tok feil. Tillit er noe man gjør seg fortjent til.

Jeg kjøpte FSD i 2016, levert mars 2017 og forventet et fungerende system ganske raskt. Men den bilen ble aldri klar hverken sommeren 2017 som lovet, ei heller julen 2017 (coast-to-coast). Våren 2018 ble vanlig autopilot omtrent kapabel med AP1,  men fortsatt ikke like bra.

Etter det har de byttet kamera, byttet servostyring, byttet radar, nytt ledningsnett, byttet fsd-computeren x2 og skrevet om software fra bunn 3 ganger for både AP og FSD. Om HW2-biler med FSD noen gang blir level 3 autonome gjenstår å se.

Så når de nå 4 år senere sier "3 months probably, 6 months definetly" på nytt er det spørsmål om tillit. Jeg synes at de som har stor økonomiske egeninteresse (ja deg @emurof)  i at folk forhåndsbetaler dyrt for software (promiseware atm) bør være meget forsiktig med å mistenkliggjøre kunder, både nåværende og forhenværende, når de reiser spørsmåler om at "FSD er vår tids største bløff.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vaduz

Alle som har kjørt AP/FSD noen år vet at det er kun marginale forbedringer år for år, og ofte et skritt frem og to tilbake når det kommer til selvkjøring. Tesla har ikke et særlig stort forsprang lenger heller og flere aktører har ca samme funksjonalitet nå. Det vi presenteres for av FSD beta videoer ser definitivt lovende ut, men vi må huske at dette er folk som Fred Lambert ville kalt «super fans» og ikke nødvendigvis helt upartiske. Jeg har lite tro på at jeg kan sove i førersetet kommende 5 år, men har fsd for å være med på (eventuelle) morroa:)

emurof

Sitat fra: JorEl på lørdag 10. april 2021, klokken 13:44Lurer også på hvordan Tesla tenker mtp FSD. Jeg tør ikke selge bilen min som har FSD, for jeg kommer ikke til å kjøpe FSD på min neste bil. Derfor kan jeg kun beholde min FSDbil og håpe den "stiger i verdi".
FSD skulle fulgt kunden >:(

Jeg er enig i at FSD burde fulgt kunden, men det vil jo komme en abonnementstjeneste der man selv velger å aktivere et løpende abonnement på FSD eller ikke.

emurof

Sitat fra: Vaduz på lørdag 10. april 2021, klokken 19:42Alle som har kjørt AP/FSD noen år vet at det er kun marginale forbedringer år for år, og ofte et skritt frem og to tilbake når det kommer til selvkjøring. Tesla har ikke et særlig stort forsprang lenger heller og flere aktører har ca samme funksjonalitet nå. Det vi presenteres for av FSD beta videoer ser definitivt lovende ut, men vi må huske at dette er folk som Fred Lambert ville kalt «super fans» og ikke nødvendigvis helt upartiske. Jeg har lite tro på at jeg kan sove i førersetet kommende 5 år, men har fsd for å være med på (eventuelle) morroa:)

FSD-betaen er alt annet enn marginale forbedringer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA