Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

IbizaMan

Ja, jeg kan ikke si annet enn at jeg er fasinert over hvor positive folk er i forhold til håpet om at bilene våre på magisk vis skal kunne kjøre helt av seg selv. Kanskje skjer det rundt neste sving, før jul, i neste kvartal eller til neste sommer, ja ikke vet jeg hva den enkelte tenker når man enten skal forsvare kjøp av FSD eller sitter og venter på å få noe igjen for allerede kjøpt FSD.

Men hva er det egentlig man venter på? At bilen skal kjøre deg fra hjemmet og på jobb en vakker dag, mens du sitter og leser avisen og planlegger dagens aktiviteter? At bilen kjører deg på hytta mens du kan legge deg tilbake og lukke øynene? Ja, det hadde jo vært det ultimate og jeg er overbevist om at dette blir en realitet en gang i fremtiden. MEN, det skjer ikke i Norge før om tidligst 20-30 år når selvkjørende biler faktisk når Nivå 5.

Eller er det spenningen å få ta del i et utviklingsprosjekt som mest sannsynlig aldri kommer i mål? Joda, jeg ser den og det kan nok kanskje også forsvare prisen om man er veldig opptatt av biler og teknologi. Enig i at det er spennende hver gang det kommer en ny SW versjon og man føler litt på julaften-følelsen når den blir installert. Selv må jeg innrømme at spenningen ikke er like stor lenger og man tilpasser seg fort den nye hverdagen, med hyppige SW oppdateringer. Ikke alltid nissen kommer med gaver man ønsker seg heller slik jeg ser det.

Det er selvfølgelig opp til hver enkelt å vurdere om FSD er verdt prisen eller ikke. Men er man egentlig bevisst på hva FSD er for noe? Hva er det egentlig man venter på?

Jeg for min del kan ikke se noe stor verdi i en bil som ikke kan kjøre helt av seg selv. Kanskje begrenset til visse motorveier eller gitte områder, men den må kjøre av seg selv og jeg må kunne stole like mye på bilen sin evne til å kjøre sikkert som på min egen. Min erfaring med FSD så langt er at dagens biler aldri vil nærme seg Nivå 5 og mest sannsynlig heller ikke Nivå 3. Det å sitte å «passe på» bilen er totalt uinteressant for min del og oppleves bare som stressende. Det skumle er når systemet blir så bra at føreren faktisk begynner å stole på det.

For det er det som kommer til å skje med FSD, er det ikke? At Tesla klarer å tune dette så langt at bilene klarer de aller fleste situasjoner, men ikke alle. Da blir det virkelig farlig på veiene våre og det skal ikke mange ulykkene til før det blir kroken på døra for dagens utviklingsprosjekt. Jeg tror heldigvis aldri vi kommer dit i Norge og at reguleringer vil stoppe dagens Tesla prosjekt med Ola Nordmann som risikovillig testobjekt før det går for langt. Tesla har gamblet alt på dagens teknologivalg, men jeg tror vi skal se mange endringer på både teknologi og tilnærminger til selvkjøring før vi er i nærheten av å komme til Nivå 5.

Jeg synes Tesla Model 3 er en utrolig kul bil, fantastisk på mange områder og en utrolig artig og nyskapende bilopplevelse som jeg er heldig å få ta del i. Elon Musk er også en av de personer som fortjener all den kred han kan få for den jobben han har gjort for elektrifisering av biler, etc. Og så er han en fantastisk god selger når alt kommer til alt. Han solgte bil til meg og jeg angrer ikke et sekund.

Men FSD, det er den største bløffen vi har sett på mange år. Tipper Tesla kommer til å krydre kjøpet med å legge til funksjoner som ikke har noe som helst med selvkjøring å gjøre. Det er vel den eneste måten de etter hvert kan rettferdiggjøre prisen på og slippe unna bråket som kommer når mange innser at FSD aldri blir det de trodde det skulle bli.

Vel, ingen tvil om at underholdningsverdien rundt FSD er stor, men ikke vet jeg hva det er folket egentlig venter på.....


JorEl

#1
Det jeg stiller spørsmål ved er hva er et løfte, når det kommer fra Elon Musk og Tesla?!
Kan Musk slenge ut hva han vil, der Tesla ikke er ansvarlig for noe av det han sier?
Og hvilke lovnader er det som gjelder, iom at "FSD-skriften" har forandret seg flere ganger...

Vi hadde en E-golf som hadde ACC, og likte adaptive cruse control meget godt. Da ble det Autopilot til 40k på TMSen vår. Senere kom FSD til nedsatt pris og vi har nå betalt 60k for FSD ???

Men Tesla har "spandert" en hardware-oppgradering, altså HW3(bedre kjørecomputer) og jobber enda med SW som utvikler bilen vår. Tidenes største bløff, blir derfor litt for tøff uttalelse, for vår del. Gremmes jo av og til av prisen, men men :)

Når det gjelder Level 3,4 og 5 så er jeg fornøyd med bilen som stadig blir bedre, og lengter ikke etter en Tesla uten ratt(level 5?). To skritt frem og ett tilbake, er min forventning med Tesla-SW. Tiden vil tære på bilen, men SWen vil bare bli bedre. En ny situasjon for en bileier :) Etter kjøpet, sent 2018, så har jeg tross alt fått overvåkningssystem, fete kamera-løsninger, spill, fisepute, kjørecomputer+++


Men ang FSD så er prisen høy, men gleden og fremtidsutsiktene også :+1:

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

mthoring

Man må se alt Musk sier i lyset av at han pleier å drømme opp ekstremt høye mål, som folkene hans må strekke seg etter. Noen ganger fører det til fantastiske resultater (gjenbrukbare raketter, bærekraftig-transport-revolusjon). Andre ganger fører det til brutte forventninger.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

SurSnasen

La oss se hva Tesla skrev på sine websider i 2017:

"Fullverdige selvkjørende egenskaper
Bygget på forbedret autopilot og bestilling av evnen til å kjøre helt på egen hånd på Tesla-en. Antallet aktive kameraer fordobles fra fire til åtte. Dette muliggjør fullverdige selvkjørende egenskaper i nesten alle tilfeller, noe vi mener vil være en sannsynlig sikkerhet minst to ganger bedre enn med en gjennomsnittlig menneskelig sjåfør. Systemet er designet for å være i stand til å gjennomføre korte og lange kjøreturer uten noe innspill fra sjåføren. For superchargere som har automatisk ladetilkobling aktivert, trenger du heller ikke å plugge i kjøretøyet.

Alt du trenger å gjøre er å sette deg inn og fortelle bilen hvor du skal dra. Hvis du ikke sier noe, vil bilen se på kalenderen din og bringe deg til din antatte destinasjon, eller hjem hvis kalenderen er tom. Tesla-en vil finne ut den optimale kjøreruten, navigere urbane gater (selv uten veimerking), administrere kompliserte kryss med trafikklys, stoppskilt og rundkjøringer, og håndtere tettpakkede motorveier med biler som beveger seg i høy hastighet. Når du ankommer din destinasjon, kan du rett og slett bare tre ut ved inngangen, og bilen vil gå inn parkeringssøk-modus, begynne å søke ​​etter en plass og parkere på egen hånd. Et trykk på telefonen kaller den tilbake til deg.

Merk deg at selvkjøringsfunksjonen er avhengig av omfattende programvarevalidering og regulatorisk godkjenning, som kan variere mye etter jurisdiksjon.Det er ikke mulig å vite nøyaktig når hvert element av funksjonaliteten som er beskrevet ovenfor vil være tilgjengelig, da dette er svært avhengig av lokal regulatorisk godkjennelse. Vær også oppmerksom på at bruk av Tesla-en for bildeling og biltransport for venner og familie godtas, men å gjøre det for å tjene penger vil kun være tillatt på Tesla-nettverket. Det vil bli publisert detaljer om dette neste år."


Og hvor mye av dette har de som lot seg lokke til å punge ut for FSD på den tiden fått tilbake av det som Tesla lokket med for tre år siden?

FSD er et meget godt eksempel på skinn som er solgt selv før bjørnen er født.

JorEl

#4
Før bjørnen er født :laugh: :laugh:

Når man tok bort EAP og delte opp i AP og FSD, mener jeg å huske at bykjøring ble lagt til FSD og den skulle kjøre deg rundt i byen. Tesla "validerte" teksen med ; Helt Sant.

Men Tesla har også en annen side, der de kommer med noe fint og flott til kundene sine, så kanskje de frivillig finner på en god, rettferdig kompensasjon?

Edit; Eller rett og slett leverer hva de lovet?
Edit2; Tesla er på gang  :+1: Thank you Tesla ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vaduz

Fred Lambert fra Electrek sa det best: "it's a go fund me". lol problemet er all fomo i forbindelse med at tesla alltid leverer til slutt og peisen stadig øker. En uslåelig kombinasjon i markedsføring:)

geear

Sitat fra: JorEl på søndag 01. november 2020, klokken 12:22
Det jeg er skuffet over er mitt nye stereoanlegg som Tesla har motarbeidet på en "fin" måte. Jeg er ikke så glad i Tesla lenger, men bilene setter vel alle andre i skyggen mtp pris.
Hvaahh??

Er du ikke så glad i Tesla lenger? Du har jo vært rimelig langt over på misjonssiden en lenger periode?  :P

JorEl

Spredd EVangelie i en vanskelig tid for naturen, som vi er en del av. Nå er jo "faren" over og vi kan sette litt mer krav :police:
Men Tesla er jo best i test, og jeg eier en, tjo ho :D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

GreenEyez

En del av bløffen er bundlingen som Tesla driver med. Jeg har en trang garasje og så behovet for summon. Kjøpte da EAP/FSD-pakken til 42'. Hvor mye ville det ha kostet å kjøpe separat? Det er jo ingen sammenheng mellom disse to funksjonene, den ene funksjonen er ikke avhengig av at du har den andre. FSD hadde jeg ikke behov for.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Magnus Hansen

Sitat fra: GreenEyez på torsdag 05. november 2020, klokken 08:10
En del av bløffen er bundlingen som Tesla driver med. Jeg har en trang garasje og så behovet for summon. Kjøpte da EAP/FSD-pakken til 42'. Hvor mye ville det ha kostet å kjøpe separat? Det er jo ingen sammenheng mellom disse to funksjonene, den ene funksjonen er ikke avhengig av at du har den andre. FSD hadde jeg ikke behov for.


Nå er jo Tesla langt fra verst i klassen når det gjelder bundling. Det er bare å konfigurere en annen bil på nett så skjønner man det. Prøv å legg til «varme i baksete» så må du «komfortpakke 2» som inkluderer skinnseter. Prøv å legg til oppgradere lys, så kreves det «teknikk pakke» som inkluderer ekstra 12v uttak og innstegslist i aluminium. Osv

kodax

Sitat fra: GreenEyez på torsdag 05. november 2020, klokken 08:10
En del av bløffen er bundlingen som Tesla driver med. Jeg har en trang garasje og så behovet for summon. Kjøpte da EAP/FSD-pakken til 42'. Hvor mye ville det ha kostet å kjøpe separat? Det er jo ingen sammenheng mellom disse to funksjonene, den ene funksjonen er ikke avhengig av at du har den andre. FSD hadde jeg ikke behov for.
FSD skal kunne kjøre selv fra der bilen er parkert til der du står, og motsatt. Er det ikke nettopp summon-funksjonen som skal ta seg av det?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jsa061

En liten kommentar til den originale posten.
Du skriver:
SitatMEN, det skjer ikke i Norge før om tidligst 20-30 år når selvkjørende biler faktisk når Nivå 5.
Ingen av oss vet hva som skjer om 20-30 år. Tredve år tilbake i tid så skriver vi 1990 - det har skjedd en del på datafronten siden 1990. Hadde du sagt 5-10 år så skulle jeg sagt meg enig, men når man sier 20-30 år, så uttaler man seg om en teknologis tidshorisont ingen kan si noe om med høy grad av sikkerhet.  Om fem år kan f.eks lidar  være i alle telefoner..og biler. Allerede nå finnes det lidar i nyeste iphone 12 pro. Og utover det kan det komme ny sensorteknologi, nye ai-algoritmer osv.  Jeg ville blitt veldig overrasket om det tok 20-30 år. Så langt unna (tror jeg) er det ikke.

Motorwatt

Juli 2020:

"I'm extremely confident that Level 5 autonomy, or essentially complete autonomy, will happen, and I think it will happen very quickly," Musk said in a video message to the World Artificial Intelligence Conference in Shanghai. "I remain confident that [Tesla] will have the basic functionality for Level 5 autonomy complete this year."

Visste ikke engang at det var noe som het "Basic Functionality for Level 5 autonomy"?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

#13
Får jeg Level 3 på min model S i år,  edit; da blir jeg fornøyd.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

IbizaMan

Sitat fra: jsa061 på torsdag 05. november 2020, klokken 15:27
En liten kommentar til den originale posten.
Du skriver:
SitatMEN, det skjer ikke i Norge før om tidligst 20-30 år når selvkjørende biler faktisk når Nivå 5.
Ingen av oss vet hva som skjer om 20-30 år. Tredve år tilbake i tid så skriver vi 1990 - det har skjedd en del på datafronten siden 1990. Hadde du sagt 5-10 år så skulle jeg sagt meg enig, men når man sier 20-30 år, så uttaler man seg om en teknologis tidshorisont ingen kan si noe om med høy grad av sikkerhet.  Om fem år kan f.eks lidar  være i alle telefoner..og biler. Allerede nå finnes det lidar i nyeste iphone 12 pro. Og utover det kan det komme ny sensorteknologi, nye ai-algoritmer osv.  Jeg ville blitt veldig overrasket om det tok 20-30 år. Så langt unna (tror jeg) er det ikke.

Enig. 20-30 år er nok litt tatt ut av lufta og den som lever får se, som det heter.

Men det jeg tror mange glemmer er at det som regel tar 10% av tiden å komme 90% i mål med en vanskelig oppgave. Det går fort fram til et visst sted og så tar det fryktelig lang tid å komme fra 90-100%. Folk jubler når en Tesla klarer å stoppe av seg selv på rødt lys og når bilen faktisk ikke trenger veimerking lenger for å kjøre på en vei. Dette er nok en del av de enklere oppgavene en selvkjørende bil må lære seg og jeg tror enda vi er et godt stykke unna 90% av løst oppgave. Det er nok svært vanskelig å estimere hvor lang tid det tar før vi når 100% eller 99% som kanskje er nok for selvkjørende biler på nivå 5.

Nyttig lesing for de som ønsker å forstå dette bedre:

https://bdtechtalks.com/2020/07/29/self-driving-tesla-car-deep-learning/










© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA