Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 02:17Tja. Jeg har hatt sertifikat i 59 år, og er akkurat ferdig med skolekjøring med mitt andre barnebarn som begge bestod oppkjøringen med glans. Til sammen kjørte vi ca. 110 timer, og derav ca. 30 timer med mørkekjøring og motorvei.

Siste 12 måneder har jeg selv kjørt ca. 23.000 km, og er skadefri de siste 18 årene. Jeg er ingen sinke i trafikken, men har for lengst lagt fra meg tullekjøringen.

Mikrosøvn skjer med yngre mennesker også, men det forekommer nok hyppigere med eldre sjåfører. Selv har jeg "bare" sovnet én gang bak rattet, noe som heldigvis bare endte i en snøfonn. Da var jeg i 30-årene. Når jeg nå en sjelden gang gidder å kjøre 5-6 timer i strekk, er jeg bevisst på behovet for å ta en cowboy-strekk eller to underveis. Det burde ungdommen også tenke på. Jeg har forøvrig aldri brukt briller.

Selv "gamlinger" er individualister..... 👴

ps: Påstand: Bare ca. halvparten av Teslaer som rygger inn på en SuC klarer å gjøre det i en operasjon! Sjekk selv neste gang ::)
Poenget er ikke hvor gammel du er, poenget er at du ikke fortsetter å kjøre når ferdighetene svikter.

Husker ikke hvilken sjåfør det var men i forbindelse med en film om han selv gjorde han en del stunt i meget høy fart med utrolig presisjon i en alder av 87 år tror jeg det var.

Jackie Stewart konkurrerte vel til han var 79 år gammel.

Så det finnes strålende eksempler på eldre gode sjåfører.

RJK

#3706
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 23:20
Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 02:17Tja. Jeg har hatt sertifikat i 59 år, og er akkurat ferdig med skolekjøring med mitt andre barnebarn som begge bestod oppkjøringen med glans. Til sammen kjørte vi ca. 110 timer, og derav ca. 30 timer med mørkekjøring og motorvei.

Siste 12 måneder har jeg selv kjørt ca. 23.000 km, og er skadefri de siste 18 årene. Jeg er ingen sinke i trafikken, men har for lengst lagt fra meg tullekjøringen.

Mikrosøvn skjer med yngre mennesker også, men det forekommer nok hyppigere med eldre sjåfører. Selv har jeg "bare" sovnet én gang bak rattet, noe som heldigvis bare endte i en snøfonn. Da var jeg i 30-årene. Når jeg nå en sjelden gang gidder å kjøre 5-6 timer i strekk, er jeg bevisst på behovet for å ta en cowboy-strekk eller to underveis. Det burde ungdommen også tenke på. Jeg har forøvrig aldri brukt briller.

Selv "gamlinger" er individualister..... 👴

ps: Påstand: Bare ca. halvparten av Teslaer som rygger inn på en SuC klarer å gjøre det i en operasjon! Sjekk selv neste gang ::)
Poenget er ikke hvor gammel du er, poenget er at du ikke fortsetter å kjøre når ferdighetene svikter.

Husker ikke hvilken sjåfør det var men i forbindelse med en film om han selv gjorde han en del stunt i meget høy fart med utrolig presisjon i en alder av 87 år tror jeg det var.

Jackie Stewart konkurrerte vel til han var 79 år gammel.

Så det finnes strålende eksempler på eldre gode sjåfører.

Synes det er et interessant fenomen at om noen skriver f.eks. "eldre", så virker det som enkelte automatisk putter inn ordet "alle" foran dette, og så snakker om å ta alle under en kam.

Og når man skal "motbevise" dette, kommer man med et anekdotisk "men jeg...", som om ikke akkurat DET er problemet, at enkelte ser seg selv som "verdensmester", og samtidig da mener det gjelder alle andre på samme alder.

Jeg vil påstå det er selverklærte verdensmestere som det er størst sannsynlighet for at ikke ser sine egne feil når de kommer snikende inn pga alderen og dens påvirkning på oss.

Jeg selv er temmelig klar på at en gang kommer elden til å svekke meg og. Spørsmålet er om jeg ser det før jeg skader noen andre eller meg selv og egen bil pga dette.

Ja, jeg håper og at mine barn, og venner/bekjente tør å si fra til meg når de merker at jeg ikke burde kjøre bil lengre!

Nei, det gjelder selvsagt IKKE alle, men mange nok til at man kan bruke fellesbetegnelsen. Og nei, motbeviset er ikke hva akkurat DU klarer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på onsdag 02. oktober 2024, klokken 02:08
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 23:20
Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 02:17Tja. Jeg har hatt sertifikat i 59 år, og er akkurat ferdig med skolekjøring med mitt andre barnebarn som begge bestod oppkjøringen med glans. Til sammen kjørte vi ca. 110 timer, og derav ca. 30 timer med mørkekjøring og motorvei.

Siste 12 måneder har jeg selv kjørt ca. 23.000 km, og er skadefri de siste 18 årene. Jeg er ingen sinke i trafikken, men har for lengst lagt fra meg tullekjøringen.

Mikrosøvn skjer med yngre mennesker også, men det forekommer nok hyppigere med eldre sjåfører. Selv har jeg "bare" sovnet én gang bak rattet, noe som heldigvis bare endte i en snøfonn. Da var jeg i 30-årene. Når jeg nå en sjelden gang gidder å kjøre 5-6 timer i strekk, er jeg bevisst på behovet for å ta en cowboy-strekk eller to underveis. Det burde ungdommen også tenke på. Jeg har forøvrig aldri brukt briller.

Selv "gamlinger" er individualister..... 👴

ps: Påstand: Bare ca. halvparten av Teslaer som rygger inn på en SuC klarer å gjøre det i en operasjon! Sjekk selv neste gang ::)
Poenget er ikke hvor gammel du er, poenget er at du ikke fortsetter å kjøre når ferdighetene svikter.

Husker ikke hvilken sjåfør det var men i forbindelse med en film om han selv gjorde han en del stunt i meget høy fart med utrolig presisjon i en alder av 87 år tror jeg det var.

Jackie Stewart konkurrerte vel til han var 79 år gammel.

Så det finnes strålende eksempler på eldre gode sjåfører.

Synes det er et interessant fenomen at om noen skriver f.eks. "eldre", så virker det som enkelte automatisk putter inn ordet "alle" foran dette, og så snakker om å ta alle under en kam.

Og når man skal "motbevise" dette, kommer man med et anekdotisk "men jeg...", som om ikke akkurat DET er problemet, at enkelte ser seg selv som "verdensmester", og samtidig da mener det gjelder alle andre på samme alder.

Jeg vil påstå det er selverklærte verdensmestere som det er størst sannsynlighet for at ikke ser sine egne feil når de kommer snikende inn pga alderen og dens påvirkning på oss.

Jeg selv er temmelig klar på at en gang kommer elden til å svekke meg og. Spørsmålet er om jeg ser det før jeg skader noen andre eller meg selv og egen bil pga dette.

Ja, jeg håper og at mine barn, og venner/bekjente tør å si fra til meg når de merker at jeg ikke burde kjøre bil lengre!

Nei, det gjelder selvsagt IKKE alle, men mange nok til at man kan bruke fellesbetegnelsen. Og nei, motbeviset er ikke hva akkurat DU klarer.
Helt korrekt👍🏼

daktari

Da foreligger det en dom i USA på at Musk har bløffet om FSD. Tesla og Musk var saksøkt av investorer for å ikke levere FSD, og forsvaret var at dette var "puffery" og "unfounded corporate optimism", også kjent som oppspinn og jug. Man kan også si at man har en dom på at Musk ikke aner filla på hva han snakker om.

 Musk har nå en dom på at han kan juge så mye han vil.så 10/10 blir nok morsom. Ikke regn med FSD med det første!

Dommen kom nesten akkurat 8 år etter at han begynte å juge om FSD.

https://electrek.co/2024/10/02/elon-musk-celebrates-winning-lawsuit-tesla-self-driving-claims-embarrassing-defense/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

#3709
Søksmålet ble altså avvist (og Musk ble frikjent) med begrunnelse i at Musk sine uttaleser må tas med en solid klype salt.
Derfor: hvis du stoler på Musk sine uttaleser, så har du deg selv å takke dersom du føler deg lurt.
Ikke en stor nyhet, og heldigvis noe mange har skjønt for mange år siden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

#3710
Litt spesielt at en bilkjøper må ha kjennskap til CEOns rykte og pålitelighet før kontrakten skrives...

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

CorsoDante

Sitat fra: Handyman på fredag 04. oktober 2024, klokken 10:44Søksmålet ble altså avvist (og Musk ble frikjent) med begrunnelse i at Musk sine uttaleser må tas med en solid klype salt.
Derfor: hvis du stoler på Musk sine uttaleser, så har du deg selv å takke dersom du føler deg lurt.
Ikke en stor nyhet, og heldigvis noe mange har skjønt for mange år siden.


Det må falle enkelte her inne tungt for brystet at søksmålet ble avvist.

Den som fortsatt tror på prediksjonene til Komiske Elon, ordrett, bør tvinges inn under vergemål.
TM3P "FSD"

Handyman

Sitat fra: CorsoDante på fredag 04. oktober 2024, klokken 11:22
Sitat fra: Handyman på fredag 04. oktober 2024, klokken 10:44Søksmålet ble altså avvist (og Musk ble frikjent) med begrunnelse i at Musk sine uttaleser må tas med en solid klype salt.
Derfor: hvis du stoler på Musk sine uttaleser, så har du deg selv å takke dersom du føler deg lurt.
Ikke en stor nyhet, og heldigvis noe mange har skjønt for mange år siden.
Det må falle enkelte her inne tungt for brystet at søksmålet ble avvist.

Den som fortsatt tror på prediksjonene til Komiske Elon, ordrett, bør tvinges inn under vergemål.
Dagens!!  :+1:
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Holder Musks norske fan-klubb digitalt hastemøte på dette forumet?  :D

Handyman

Hvis du sikter til de siste innlegg i denne tråden så tror jeg du har grundig misforstått.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på fredag 04. oktober 2024, klokken 10:44Søksmålet ble altså avvist (og Musk ble frikjent) med begrunnelse i at Musk sine uttaleser må tas med en solid klype salt.
Derfor: hvis du stoler på Musk sine uttaleser, så har du deg selv å takke dersom du føler deg lurt.
Ikke en stor nyhet, og heldigvis noe mange har skjønt for mange år siden.

Hva synes du om at toppsjefen bevisst juger om ting han selger?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Eller enda bedre - at Musk, genierklært av så mange - han har faktisk ikke peiling på noe.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

#3718
Generelt synes jeg ingenting om løgn, og løgn er et stort problem. Det samme gjelder også eksempelvis unyanserte uttalelser, uriktige påstander og misbruk av fakta. Det gjelder alt fra innlegg på et lite forum og til internasjonal politikk. Dessverre skjer det hele tiden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ellemelle

Sitat fra: daktari på fredag 04. oktober 2024, klokken 12:40Eller enda bedre - at Musk, genierklært av så mange - han har faktisk ikke peiling på noe.
Ja mannen bak Paypal, Tesla, SpaceX, Starlink, OpenAI, xAI, Neuralink og det nå revitaliserte Twitter har faktisk ikke peiling på noe.
Bare ren flaks og masse udyktighet sørget for at han er/var inolvert i disse 8 selskapene, som tilfeldigvis også for det meste er i helt forskjellige bransjer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA