FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: What-a-watt på søndag 29. september 2024, klokken 11:28Det kan være situasjoner hvor man for eksempel velger ikke å kjøre inn i et kryss hvor det er kø etter krysset for ikke å sperre trafikken til kryssende trafikk. Flere slike "gentleman-situasjoner" blir det kanskje vanskelig å plukke opp for de autonome?
Det høres ut som en av de enklere tingene å programmere inn. Er nok værre der folk IKKE gjør dette, og skaper en floke. Da vil nok en autonom bil fort bli strandet om den ikke tillates å "brøyte" seg inn slik dumme mennesker gjør.

En slik hendelse opplevde jeg ved Helsfyr, krysset for nedkjøringen til E6/E18 mot sentrum rett før Vålerengatunnelen, en dag det var konsert der. Var til og med en  :police: som prøvde å dirigere for å løse opp flokene (de kom i serie, tett i tett etter hverandre etter som når nye bilister kom til det krysset.

Heldigvis for meg var jeg gående der, på rett side for å komme meg videre mot Valle Hovin, men om det hadde stått noen :police: :police: :police: til å skriver bøter på folk som brøt trafikkreglene og knapt gadd bry seg om :police: som stod å dirigerte, så hadde de dratt inn massevis og lassevis med penger der.

Å slippe en ut for å få løst floken, var det vel ingen som gadd, så det steinsto langt værre enn det kunne vært, om det hadde vært noen (mentalt) voksne tilstede!  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

CorsoDante

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 28. september 2024, klokken 23:56Siden det er mye sammenligning med Waymo i denne tråden og siste utgave av FSD supervised fremdeles ikke er i mål, så kom det tilfeldigvis en video av en fyr jeg følger på YouTube som tar Waymo for første gang i San Fransisko.

Se video og gjør opp en egen mening. Dette er hverken best eller worst case, bare en helt vanlig tur.

Fantastisk! Denne teknologien er mer enn klar for EU/EØS, også her oppe (sommerhalvåret...). Gleder meg til den dagen jeg kan booke en tur med mobilen, med høy pålitelighet, til en lav og forutsigbar pris - døgnet rundt.

Bør nevnes at jeg et par ganger, over lengre tid, har opplevd at Über-sjåfører aksepterer en tur litt ut av bysentra, før de stopper helt opp på vei mot punktet der de skal plukke deg opp. Bilen bare står der. Ringer du sjåføren, så legger vedkommende (skruppelløse person) bare på. Så da er det bare å stille seg bakerst i  den metafysiske køen, etter å ha blitt tvunget til å kansellere turen. Virker ikke som om Über er kapabel til å håndtere disse avvikerne på en god måte, må være enkelt for Über å ha kontroll over hva som faktisk skjer.

Let´s Go, Waymo - eller hvem det måtte være. Utrolig kjedelig om (politiske...) AP eller noen av samarbeidspartnerne setter opp proteksjonistiske barrierer, som trenerer overgangen, for å ivareta en langt på vei utdøende arbeidsgruppe - på bekostning av de tjenesten faktisk er ment for. Det er nok å ta tak i her i landet, vi mangler hender. Enda verre om EU tar på seg trenerings-buksa for oss.
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

Taxier brukes vel primært for kortere turer innenfor et byområde. Autonome privatbiler har lite for seg annet enn muligens på lang sikt å redusere biluhell innen det samme område, og kanskje konkurrere med taxibransjen på en lørdagskveld. Konstruerte fordeler som å bli kjørt til hytta 30 mil unna sovende i baksetet er IMO bare tull. De aller fleste med sertifikat klarer å kjøre bil uten de store anstrengelsene, og mange synes faktisk til og med at det er morsomt å kjøre bil....

CorsoDante

Sitat fra: What-a-watt på mandag 30. september 2024, klokken 11:42Taxier brukes vel primært for kortere turer innenfor et byområde. Autonome privatbiler har lite for seg annet enn muligens på lang sikt å redusere biluhell innen det samme område, og kanskje konkurrere med taxibransjen på en lørdagskveld. Konstruerte fordeler som å bli kjørt til hytta 30 mil unna sovende i baksetet er IMO bare tull. De aller fleste med sertifikat klarer å kjøre bil uten de store anstrengelsene, og mange synes faktisk til og med at det er morsomt å kjøre bil....

Usikker på hva du forsøker å få frem;

Skal vi tolke deg dit hen at du tror at (forretningsidéen bak) autonome taxier, ala Waymo, ikke har noen fremtid i et høykostland som Norge? Fordi at de ikke klarer å konkurrere på pris, med unntak av lørdag kveld?
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

Counterpointer

Sitat fra: What-a-watt på mandag 30. september 2024, klokken 15:10Autonome privatbiler...
Den dagen jeg ikke lengre selv er god nok til å kjøre selv, vil jeg veldig gjerne ha en autonom privatbil for å dra på lengre turer uten å måtte forholde meg til busser og tog som antageligvis ikke går dit jeg skal og hvertfall ikke når det passer meg.

Før den tid vil jeg gjerne kjøre selv.

Kommersiell taxi er i Norge så dyrt at det er bedre å bli hjemme 💸💸💸

turfsurf

Jeg kunne godt tenkt meg autonom bil så man kan gå ut og spise eller besøke venner og ta ett glass vin eller to til maten.

Er heller ikke så dumt med autonom bil på vei opp til hytta fredag ettermiddag når man er trøtt og sliten etter en lang uke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: What-a-watt på mandag 30. september 2024, klokken 11:42Taxier brukes vel primært for kortere turer innenfor et byområde. Autonome privatbiler har lite for seg annet enn muligens på lang sikt å redusere biluhell innen det samme område, og kanskje konkurrere med taxibransjen på en lørdagskveld. Konstruerte fordeler som å bli kjørt til hytta 30 mil unna sovende i baksetet er IMO bare tull. De aller fleste med sertifikat klarer å kjøre bil uten de store anstrengelsene, og mange synes faktisk til og med at det er morsomt å kjøre bil....
Ikke glem pasienter som får gratis drosje til sykehuset. Men det er typisk ikke i byen, men i distriktene.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: turfsurf på mandag 30. september 2024, klokken 18:15Jeg kunne godt tenkt meg autonom bil så man kan gå ut og spise eller besøke venner og ta ett glass vin eller to til maten.

Er heller ikke så dumt med autonom bil på vei opp til hytta fredag ettermiddag når man er trøtt og sliten etter en lang uke.
Samme her. Tenk også hvordan pendling kan bli mer produktiv.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på mandag 30. september 2024, klokken 18:15Jeg kunne godt tenkt meg autonom bil så man kan gå ut og spise eller besøke venner og ta ett glass vin eller to til maten.

Kunne aldri tenkt meg en autonom bil..og ikke drikker jeg og null hytte her..Men liker å kjøre bilen selv..så det er vil en av mine synder..
Håper for all del det vil være lovlig å kjøre selv så lenge jeg lever.

RJK

Sitat fra: hELgenen på mandag 30. september 2024, klokken 20:49

Kunne aldri tenkt meg en autonom bil..og ikke drikker jeg og null hytte her..Men liker å kjøre bilen selv..så det er vil en av mine synder..
Håper for all del det vil være lovlig å kjøre selv så lenge jeg lever.
Drikker svært sjeldent, men er ikke helt avholds. Så jeg kunne godt tenkt meg muligheten til å ta en fornuftig priset autonom bil for når jeg en svært sjeldent gang går ut. F.eks. for et lite glass ved spesielle hendelser, eller når den uterestauranten frister.

Samtidig ser jeg det er folk som per i dag er avhengig av bil, men som kanskje ikke burde ha det. Men man har f.eks. begrenset kjøreområde i egen bygd. Hvor flott om de kunne få utvidet kjøreområde, ved at de får brukt en autonom bil.

Ser og at det vil være fint å vite at mine barn (og barnebarn, når/om det skjer) kan ta en trygg reise når jeg selv er på jobb eller helst burde sove før, mellom eller etter en kvelds eller nattevakt.

Og som nevnt over, det å kunne bli fraktet til hytte eller hotell eller besøk, når jeg ellers er for trøtt og sliten til at jeg ønsker eller burde kjøre selv.

Men jeg ønsker helt klart å kunne kjøre selv når jeg er våken og klar. Men godt å ha systemer som gjør at jeg kan konsentrere meg om det rundt meg og trafikkbildet, men og kan bistå om det er noe jeg ikke får med meg raskt nok.

Som da en grevling sprang rett ut i motorveien foran meg her en sommernatt, rett etter en tunnel. Jeg oppdaget den ikke før det var for seint. Og bilen min hadde ikke gode nok systemer til å hjelpe meg der og da.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Kunne godt hatt en autonom bil som kjørte deler av veien til hytta.
Siste del opp på fjellet ser jeg derimot ikke for meg at en autonom bil håndterer bra nok når det er krevende forhold nærmeste 10-20 årene.

Det mest nyttige scenarioet for oss tenker jeg er de gangene vi gjerne skulle hatt to biler. Da er det ofte slik at en autonom bil kunne kjørt i skyttel og dekket flere behov.
Kommer vi dit kan det dog godt hente autonom bildeling vil løse samme problem.

Det hender også vi drar på middag hos venner hvor vi har med diverse (mat, barn, hund) og vi kunne tenke oss et glass vin eller to. Da hadde det vært fint å kunne kjøre til vertskapet og la bilen kjøre hjem på slutten av kvelden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på mandag 30. september 2024, klokken 20:49Håper for all del det vil være lovlig å kjøre selv så lenge jeg lever.
Jeg håper både for din del og for de andre trafikantene du møter at du slutter å kjøre selv når ferdighetene fallerer! Det er dessverre mange eldre sjåfører som ikke er trygge i trafikken lengre og det skjer ofte lenge før de er klar over det selv!

Mine egne foreldre er to ytterpunkter som eksempler. Mamma hadde førerkort men hun følte ikke hun var god nok sjåfør så hun brukte det aldri som jeg kan huske. Hun fortalte at hun hadde kjørt, men jeg opplevde det aldri.
Fatter var en ypperlig sjåfør med massiv kunnskap om bil og gode ferdigheter, særlig da han var yngre. Når han ble middelaldrende utviklet han en lei uvane med at han duppet av i korte øyeblikk på lange turer. Når han ble enda litt eldre ble han en ekstremt distré og ukonsentrert sjåfør, det opplevdes som risikosport å sitte på med ham og kjøring ble av de rundt han forsøkt minimert. Når han ble pensjonist så måtte familien kollektivt ta en beslutning (på min oppfordring) og bilen ble solgt og jeg måtte selv ta førerkortet hans fra han. Legen hans nektet faktisk å gjøre det da både mamma, søster og jeg i fellesskap ba om det!

Så jeg har en dårlig opplevelse av samfunnet sin kontrollfunksjon, så har bedt mine barn som nå er gode sjåfører selv om å si fra i god tid når pappaen deres begynner å kjøre merkbart dårligere. Så selvkjørende biler håper jeg dukker opp i vanlig bruk før de må bruke vetoretten sin

What-a-watt

Tja. Jeg har hatt sertifikat i 59 år, og er akkurat ferdig med skolekjøring med mitt andre barnebarn som begge bestod oppkjøringen med glans. Til sammen kjørte vi ca. 110 timer, og derav ca. 30 timer med mørkekjøring og motorvei.

Siste 12 måneder har jeg selv kjørt ca. 23.000 km, og er skadefri de siste 18 årene. Jeg er ingen sinke i trafikken, men har for lengst lagt fra meg tullekjøringen.

Mikrosøvn skjer med yngre mennesker også, men det forekommer nok hyppigere med eldre sjåfører. Selv har jeg "bare" sovnet én gang bak rattet, noe som heldigvis bare endte i en snøfonn. Da var jeg i 30-årene. Når jeg nå en sjelden gang gidder å kjøre 5-6 timer i strekk, er jeg bevisst på behovet for å ta en cowboy-strekk eller to underveis. Det burde ungdommen også tenke på. Jeg har forøvrig aldri brukt briller.

Selv "gamlinger" er individualister..... 👴

ps: Påstand: Bare ca. halvparten av Teslaer som rygger inn på en SuC klarer å gjøre det i en operasjon! Sjekk selv neste gang ::)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 00:57
Sitat fra: hELgenen på mandag 30. september 2024, klokken 20:49Håper for all del det vil være lovlig å kjøre selv så lenge jeg lever.
Jeg håper både for din del og for de andre trafikantene du møter at du slutter å kjøre selv når ferdighetene fallerer! Det er dessverre mange eldre sjåfører som ikke er trygge i trafikken lengre og det skjer ofte lenge før de er klar over det selv!

Mine egne foreldre er to ytterpunkter som eksempler. Mamma hadde førerkort men hun følte ikke hun var god nok sjåfør så hun brukte det aldri som jeg kan huske. Hun fortalte at hun hadde kjørt, men jeg opplevde det aldri.
Fatter var en ypperlig sjåfør med massiv kunnskap om bil og gode ferdigheter, særlig da han var yngre. Når han ble middelaldrende utviklet han en lei uvane med at han duppet av i korte øyeblikk på lange turer. Når han ble enda litt eldre ble han en ekstremt distré og ukonsentrert sjåfør, det opplevdes som risikosport å sitte på med ham og kjøring ble av de rundt han forsøkt minimert. Når han ble pensjonist så måtte familien kollektivt ta en beslutning (på min oppfordring) og bilen ble solgt og jeg måtte selv ta førerkortet hans fra han. Legen hans nektet faktisk å gjøre det da både mamma, søster og jeg i fellesskap ba om det!

Så jeg har en dårlig opplevelse av samfunnet sin kontrollfunksjon, så har bedt mine barn som nå er gode sjåfører selv om å si fra i god tid når pappaen deres begynner å kjøre merkbart dårligere. Så selvkjørende biler håper jeg dukker opp i vanlig bruk før de må bruke vetoretten sin

Det synes jeg var veldig voksent av deg. Veldig bra!
Veldig typisk at damer tror de er dårligere enn de er, mens menn tror de er bedre enn de er.
Vet ikke om det er diskriminering osv, men kunne nok spart noen liv om de over 74 år var nødt til å kjøpe en bil som hadde minimum 75 poeng i NCAP sin klassifisering på trygghet mot "Vulnerable Road Users". Ganske imponerende hvordan bilen stopper når det kommer folk fra siden. Vil hjelpe mye, men ikke mot alt selvfølgelig. Hadde vært fint om den og kunne stoppet bilen fra å kjøre i feil felt (mot kjøreretningen).

https://youtu.be/dKaN3f2zmCQ?si=cUWpY8O0BNnqcooY
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA