Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Counterpointer på mandag 30. januar 2023, klokken 08:30
Sitat fra: RJK på mandag 30. januar 2023, klokken 07:45
Mest sannsynlig må du ha 4.0 SW for dette, men EM/Tesla har foreløpig uttalt at og 3.x vil få FSD.
Musk har sagt tidligere at ALLE som har kjøpt FSD ville bli oppgradert eller hadde muligheten slik de er levert. Det er først nå han trekker seg og sier at HW3 biler vil få en dårligere FSD enn HW4 og dermed implisitt at de med FSD 2,5 og eldre vil aldri få det, og de vil sannsynligvis heller ikke oppgraderes. Dvs at biler solgt i 2019 og eldre ikke vil kunne ha en gang den dårligste formen for FSD uten en svært dyr oppgradering og flertallet vil ikke kunne ha FSD i det hele tatt.
Joda, fått med meg det. Men når de har solgt FSD-tillegget med lovnadf om oppgradering, og det vil vise seg at de må ha nyere og bedre HW, så må enten Tesla betale tilbake FSD-prisen inkl. renter til alle med gammel bil, samt et tillegg for kompensasjon for bruddet, eller så vil Tesla få mange søksmål mt seg. Og det kan bli temmelig mye dyrere. En annen sak er omdømmetapet, det ville jo vært å skremme bort svært mange potensielle kunder.

Jeg har ikke Tesla, men jeg så lenge at det ville ta tid å få gjennom FSD. Sannsynligvis ville de første bilene være omgjort til spiker lenge før FSD ville rulles ut.

Men prisen var lav, og mange så nok dette mer som støtte til utviklingen av tjenesten, for fremtidig glede for svært mange. Man kan nesten kalle det crowd funding eller spleis om du vil.

Nå er pristillegget så stort, spesielt i USA, at dette neppe er årsaken, og mange har trodd og håpet det ville komme snart nok til at det kom til deres bil. Og da har man selvsagt en grunn til å bli rimelig arg om bilen fremdeles er på veien, men ikke får FSD og ikke får lovde HW-oppgraderinger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Er det noe Tesla har pådratt seg så er det et massivt omdømmetap. Men på den annen side har de verdens mest lojale fans. De mest ekstreme forsvarer ALT Tesla gjør. Så de tåler omdømmetapet helt greit.

Motorwatt

#2282
SitatMen prisen var lav, og mange så nok dette mer som støtte til utviklingen av tjenesten, for fremtidig glede for svært mange. Man kan nesten kalle det crowd funding eller spleis om du vil.

Så du mener at de mange som kjøpte FSD opsjonen burde vite at det aldri ble noe av? Greit nok, men da burde Tesla/EM tydelig angi at dette er en spleis eller Crowd Funding, og ikke selge det som et produkt.

Men han holder på fremdeles:

Elon Musk thinks you are not smart if you don't believe in Tesla's Full Self-Driving value
https://electrek.co/2023/01/26/elon-musk-thinks-not-smart-dont-teslas-full-self-driving-claims/

SitatEr det noe Tesla har pådratt seg så er det et massivt omdømmetap. Men på den annen side har de verdens mest lojale fans. De mest ekstreme forsvarer ALT Tesla gjør. Så de tåler omdømmetapet helt greit.

Elon Musk dismisses his negative impact on Tesla's reputation with douchey answer
https://electrek.co/2023/01/25/elon-musk-dismisses-negative-impact-tesla-reputation-douchey-answer/

He started out by literally bragging about how many people are following him on Twitter, as if this is any indicator of his impact on Tesla's reputation:

Well, let me check my Twitter account (pause as he appears to actually pull out his phone). So I got 127 million followers and it continues to grow rapidly. That suggests that I'm reasonably popular. Now I might not be popular with some people, but for the vast majority of people, my follower count speaks for itself. I have the most interacted social account maybe in the world – certainly on Twitter.


Jeg er ikke en EM-fan. Blir litt opprørt av at et menneske jeg misliker til de grader bruker meg som et bevis for hans popularitet. Nå ble det en "unfollow".
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RJK

Når jeg nevnte det med spleis/crowd funding, så nevnte jeg ikke noe om hva Tesla burde gjort, men hvordan flere kunder vurderte dette, og i tillegg meg som enda ikke har eid en Tesla.

Jeg "sikla" på TMS allerede da den kom ut, og ikke noe mindre da vi fikk de norske prisene (men jeg hadde likevel ikke råd). Bilen kostet jo da ikke stort mere enn en velutstyrt Passat med litt grei motor om man og regnet inn driftsbesparelsene.

Folk så jo på driftsbesparelsene i form av billigere drivstoff og null i bomutgifter, at de satt med mindre månedlige kostnader og dermed billigere bil ved å velge en Tesla. Og dermed var det lett å få bankene til å yte tilstrekkelig med lån, med budsjettet som viste de totale besparelsene.

Og med lovnaden om oppgradering av HW om det var nødvendig, så var det jo en viss fare for at man fikk oppgradert bilen for tilsvarende eller mer enn FSD-prisen var, når man tar med arbeidspenger.

Bare å sammenligne med hva man må/måtte betale for å gå fra HW 1,x til HW 2,5 om man måtte betale oppgraderingen selv. Så man kan jo si at mange allerede har fått full valuta for de pengene, selv om de ennå ikke har FSD Beta engang.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

Forskjellen mellom AP2, AP2.5 og AP3 er ikke stor. Den største forskjellen ligger i fartsskilter, som fremdeles med AP3 er langt under pari. AP1, som er basert på Mobileye, er faktisk fremdeles brukbar.

For min del er behovet for å se søppelkasser og kjegler av minimal betydning. Stopp for grønt og rødt trafikklys er IMO bare en gimmik. NoA bare forsvant, men fantombremsing gjorde det ikke.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

RJK

Kan du nevne en bil som er blitt oppgradert fra 1 til 2,5 ?

Meg bekjent er det bare noen få som har fått oppgradert MCU. I tillegg til de som fikk oppgradert fra 2,5 til 3.....

RJK

Sitat fra: Counterpointer på mandag 30. januar 2023, klokken 10:48
RJK

Kan du nevne en bil som er blitt oppgradert fra 1 til 2,5 ?

Meg bekjent er det bare noen få som har fått oppgradert MCU. I tillegg til de som fikk oppgradert fra 2,5 til 3.....
Har ikke tilgang til Tesla sine baser, så nei.

Jeg har det fra folk som har skrevet det i forumet her, samt at Tesla hadde en runde der de kalte inn biler til oppgradering etter at de slo fast at man minst måtte ha 2,x (et eller annet) for å få FSD, samt nye og bedre kameraer.

Det var vel i den ene runden da nyere biler kom med flere kameraer, så begrensningen var da at man ikke fikk større antall kameraer enn det bilen hadde fra før. Men det skulle være tilstrekkelig... :-)

Jeg forventer derfor at det blir ny runde for de bilene som må opp på HW 3.x når det eventuelt bekreftes, eller om de må videre opp til 4,0...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

SitatJeg forventer derfor at det blir ny runde for de bilene som må opp på HW 3.x når det eventuelt bekreftes, eller om de må videre opp til 4,0..

Det vil koste milliarder, og ta så lang tid at de fleste som ville trenge oppgradering ikke lenger har bilene. EM innrømmer heller en feil/løgn enn å bruke penger og dyre ressurser på å levere det kundene har kjøpt. Undrer meg over om styret i Tesla er inneforstått med hva CEOen deres virkelig driver med, og hvilke økonomiske krav selskapet kan stå overfor, eller om de bare er nikkedukker.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Skjønner at du ikke er Teslaeier RJK

Det er både himmel og helvete noen ganger begge deler samtidig.

Generelt er jeg mer fornøyd enn misfornøyd, men FSD er jeg glad jeg ikke har betalt penger for!

RJK

Hadde ikke hatt noe imot å være Tesla-eier, selv om jeg hører litt om hvordan det var og av og til er med både service og reklamasjoner.

Nei, ville ikke kjøpt FSD selv. Kanskje EAP...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

Kjøp gjerne en Tesla, men bruk mere tid enn vanlig ved et bilkjøp til undersøkelser på forhånd. Ikke ta alt for god fisk. Jeg er fornøyd med bilen som er en drøm å kjøre. Service er bra, men litt for frekvent. Kvaliteten er så som så, og organisasjonen Tesla trenger jeg ikke si noe mere om. For veldig mange som kjører elbil for første gang blir man overveldet, og noen kjøpshemninger blir rett og slett borte. Så har vi dette med flokkmentalitet. Mange er av den oppfatning at når så mange kjøper et bilmerke, så må alt bare være fryd og gammen, og er alt man trenger for å bestemme seg 😮.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________


RJK

Sitat fra: Motorwatt på mandag 30. januar 2023, klokken 13:43
Kjøp gjerne en Tesla, men bruk mere tid enn vanlig ved et bilkjøp til undersøkelser på forhånd. Ikke ta alt for god fisk. Jeg er fornøyd med bilen som er en drøm å kjøre. Service er bra, men litt for frekvent. Kvaliteten er så som så, og organisasjonen Tesla trenger jeg ikke si noe mere om. For veldig mange som kjører elbil for første gang blir man overveldet, og noen kjøpshemninger blir rett og slett borte. Så har vi dette med flokkmentalitet. Mange er av den oppfatning at når så mange kjøper et bilmerke, så må alt bare være fryd og gammen, og er alt man trenger for å bestemme seg 😮.
Kan ikke kalle meg fersk verken som elbileier eller bileier, så skal litt til å få meg "starstruck.

Det er både gode og mindre gode sider ved alle biler, og jeg har en liten håndfull biler jeg godt kunne tenke meg fore de oppfyller både praktiske og faktiske krav, og har alle en viss sikle-faktor ved seg, ja, for oss som ikke er millionær og også har andre ting å bruke opp pengene på. ;-)

For egen del så er det Ioniq 5 og EV6 (minus for nyttelast), Mach-e (ikke så mange minus igjen nå), Polestar 2 og tildels 3 også, og TMY som er de store favorittene. Kunne egentlig tenkt meg en i4 eller iX1 og, men grillen og i tillegg mangel på frunk, så utgår de.

800V og lynrask lading er stort pluss i boka mi, god rekkevidde i samme slengen. Ville helst hatt minst 100 kg i taklast og 1600 kg+ på krok. V2L er temmelig høyt på lista og.

Samme med Camp/Utility mode også, og klarer rett og slett ikke å skjønne hvorfor ikke flere leverer dette. Og som nevnt over, frunk er et absolutt krav på neste bil. HUd er også tilnærmet et krav nå.

Og så forventer jeg god, trådløs telefonintegrasjon er på plass, en god NAV-applikasjon, og generelt god GUI. Men bilen må og være god på elbilspesifikke funksjoner i programvaren, med gode valg for ladegrenser, visning ved lading og ved kjøring, med både prosent og kWh, og anslag i km rekkevidde. Og ikke minst mulighet til å sett opp smartlading, ladegrenser og effektjustering.

Og at app fungerer godt til det den bør klare. Så må og bilen tåle at man både lader og sitter i bilen med varme på og underholdning i gang.

Dessverre er  det ingen som er god på alt dette, og samtidig til en fornuftig pris for min lommebok (prisnivå = lavt) ;) Ergo blir det store spørsmålet hva man vil ofre, og samtidig kunne være svært fornøyd i lang tid fremover..

Og hva kan man ikke forsake...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

overskyet

Enig med flere her. Jeg ler av FSD sånn det er nå og synes det hele fremstår som svindel. AI-vindusviskere virker helt borte i natta teit, gitt at regnsensorer har virket i flere tiår? Kvaliteten på bilene virker også ganske luguber. Gire på skjerm? Hallooo.. osv osv

Samtidig er det en del ting Tesla gjør som er helt umulig å forstå hvorfor ikke andre gjør og har gjort i en evighet. Bare det med dog-mode feks? Burde jo vært standard for 20 år siden, men bare Tesla fikser det. Det kan ikke være såå mye arbeid. Centry mode? Hvor vanskelig er det egentlig, kameraene er jo der!

Ladenettverk? Hvorfor er det _bare_ Tesla som forstår hvor mange ladere som trengs på en lokasjon?


Motorwatt

SitatSamtidig er det en del ting Tesla gjør som er helt umulig å forstå hvorfor ikke andre gjør og har gjort i en evighet. Bare det med dog-mode feks? Burde jo vært standard for 20 år siden, men bare Tesla fikser det. Det kan ikke være såå mye arbeid. Centry mode? Hvor vanskelig er det egentlig, kameraene er jo der!

Jeg har ikke hund, og sover aldri i bilen. Funksjonene er ikke av almen interesse. Men BirdView er det, og også korrekt lesing av fartsskilt. Noen klager også på manglende parkeringssensorer som var standard på flere biler for over 20 år siden.... 🙂
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA