Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: overskyet på søndag 29. januar 2023, klokken 00:35
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 28. januar 2023, klokken 14:43
Forøvrig er det ikke størrelsen det kommer an på, men mere akselrasjon og hastighet som er årsaken. Det er mange nye Tesla-eiere som aldri har kjørt biler med samme fartspotensiale, og som overvurderer sine egne ferdigheter.

Kjøper ikke helt den forklaringen heller. Nesten alle elbiler går bra i dag.
Når man bytter fra en traust 1,6l passat diesel med 0-100 på 10,7 s, og så setter seg i en TMS 90D med 0-100 på 4,3 s, og uten clutch i tillegg, så vil nok det kunne føre til banale førerfeil som fører til ulykker eller "hendelige" uhell.

Det vil vel være like lite kjent for mange nybakte Teslaeiere, som det vi ser det er med folk som setter seg i f.eks. en Lamborghini Diablo med nesten tilsvarende like rask aks (4,5 s).

Du vet det er mange som klarer å snurre og krasje en sånn på tørr asfalt, selv når de kommer fra langt raskere biler enn nevnte passaten.

Da er det ikke overraskende at en viss andel da sliter med å temme bilen på en parkeringsplass. Og enda værre om de er vant med mindre biler, som en Golf, og med tilsvarende ytelser som Passaten nevnt over.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

Dette kan også være en overraskelse for noen nybakte:

DUELLEN: To av Norges mest solgte biler - Tesla Model Y og VW ID.4 - i en tøff vinterduell. Tesla er god på mye, men har sine svakheter. VW er god der Tesla svikter

https://dinside.dagbladet.no/motor/overraskende-vinner/78271431

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RJK

Sitat fra: Motorwatt på søndag 29. januar 2023, klokken 00:56
Dette kan også være en overraskelse for noen nybakte:

DUELLEN: To av Norges mest solgte biler - Tesla Model Y og VW ID.4 - i en tøff vinterduell. Tesla er god på mye, men har sine svakheter. VW er god der Tesla svikter

https://dinside.dagbladet.no/motor/overraskende-vinner/78271431
Dette er en 2 år gammel test de neppe har vært med på selv. Og at det er "gammel" bil nå, vises delvis i at de opplyser feil nyttelast i forhold til de seneste versjonene. Det er og godt mulig (temmelig sikkert) at disse bilene ikke har fått "snowmode", for da tipper jeg vurderingen hadde vært langt annerledes.

De hadde nok heller ikke ORA (Off-Road Assistant) på denne, som er en modus man kan aktivere når det er som verst. Da er det nok enda større sjanse for at vurderingen hadde vært noe annet.

https://itavisen.no/2020/03/17/tesla-model-y-har-offroad-modus/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OlaM

#2268
Sitat fra: RJK på søndag 29. januar 2023, klokken 00:50
Sitat fra: overskyet på søndag 29. januar 2023, klokken 00:35
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 28. januar 2023, klokken 14:43
Forøvrig er det ikke størrelsen det kommer an på, men mere akselrasjon og hastighet som er årsaken. Det er mange nye Tesla-eiere som aldri har kjørt biler med samme fartspotensiale, og som overvurderer sine egne ferdigheter.

Kjøper ikke helt den forklaringen heller. Nesten alle elbiler går bra i dag.
Når man bytter fra en traust 1,6l passat diesel med 0-100 på 10,7 s, og så setter seg i en TMS 90D med 0-100 på 4,3 s, og uten clutch i tillegg, så vil nok det kunne føre til banale førerfeil som fører til ulykker eller "hendelige" uhell.

Det vil vel være like lite kjent for mange nybakte Teslaeiere, som det vi ser det er med folk som setter seg i f.eks. en Lamborghini Diablo med nesten tilsvarende like rask aks (4,5 s).

Du vet det er mange som klarer å snurre og krasje en sånn på tørr asfalt, selv når de kommer fra langt raskere biler enn nevnte passaten.

Da er det ikke overraskende at en viss andel da sliter med å temme bilen på en parkeringsplass. Og enda værre om de er vant med mindre biler, som en Golf, og med tilsvarende ytelser som Passaten nevnt over.

Men er det ikke akkurat dette som er poenget da? Hvis målet med FSD er at det skal bli mindre ulykker, er da målet at det skal bli mindre ulykker, eller er målet FSD? Det er jo flere ting enn bare FSD som kan forhindre ulykker, spesielt sånne der en uerfaren sjåfør gir for mye pedal.

Det jeg mistenker er at målet er FSD og det å forhindre ulykker er bare en rettferdiggjøring fra et firma som drømmer om AI. Da er det ikke sikkert summen av faktorer faktisk fører til mindre ulykker, totalt sett.

Der vi er nå så kan AP forhindre noen ulykker som er forårsaket av uoppmerksomhet. Men hvis man først er uoppmerksom så kan den like gjerne (hvis ikke mer) SKAPE ulykker. Så kan du legge sammen de andre faktorene, ergonomi, skjerm, vindusviskerkontroller osv, se på hva statistikken fra forsikringsselskapene sier om totalen og spørre deg selv - drar den bilen ting i riktig retning?

Hvis du sier "ja alle de andre faktorene drar i feil retnining, men FSD drar i riktig retning", da er du nok av samme oppfatning som Tesla. Veldig interessert i AI, ikke så interessert i ulykker.
'21 3LR

RJK

Sitat fra: OlaM på søndag 29. januar 2023, klokken 07:14
Sitat fra: RJK på søndag 29. januar 2023, klokken 00:50
Sitat fra: overskyet på søndag 29. januar 2023, klokken 00:35
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 28. januar 2023, klokken 14:43
Forøvrig er det ikke størrelsen det kommer an på, men mere akselrasjon og hastighet som er årsaken. Det er mange nye Tesla-eiere som aldri har kjørt biler med samme fartspotensiale, og som overvurderer sine egne ferdigheter.

Kjøper ikke helt den forklaringen heller. Nesten alle elbiler går bra i dag.
Når man bytter fra en traust 1,6l passat diesel med 0-100 på 10,7 s, og så setter seg i en TMS 90D med 0-100 på 4,3 s, og uten clutch i tillegg, så vil nok det kunne føre til banale førerfeil som fører til ulykker eller "hendelige" uhell.

Det vil vel være like lite kjent for mange nybakte Teslaeiere, som det vi ser det er med folk som setter seg i f.eks. en Lamborghini Diablo med nesten tilsvarende like rask aks (4,5 s).

Du vet det er mange som klarer å snurre og krasje en sånn på tørr asfalt, selv når de kommer fra langt raskere biler enn nevnte passaten.

Da er det ikke overraskende at en viss andel da sliter med å temme bilen på en parkeringsplass. Og enda værre om de er vant med mindre biler, som en Golf, og med tilsvarende ytelser som Passaten nevnt over.

Men er det ikke akkurat dette som er poenget da? Hvis målet med FSD er at det skal bli mindre ulykker, er da målet at det skal bli mindre ulykker, eller er målet FSD? Det er jo flere ting enn bare FSD som kan forhindre ulykker, spesielt sånne der en uerfaren sjåfør gir for mye pedal.

Det jeg mistenker er at målet er FSD og det å forhindre ulykker er bare en rettferdiggjøring fra et firma som drømmer om AI. Da er det ikke sikkert summen av faktorer faktisk fører til mindre ulykker, totalt sett.

Der vi er nå så kan AP forhindre noen ulykker som er forårsaket av uoppmerksomhet. Men hvis man først er uoppmerksom så kan den like gjerne (hvis ikke mer) SKAPE ulykker. Så kan du legge sammen de andre faktorene, ergonomi, skjerm, vindusviskerkontroller osv, se på hva statistikken fra forsikringsselskapene sier om totalen og spørre deg selv - drar den bilen ting i riktig retning?

Hvis du sier "ja alle de andre faktorene drar i feil retnining, men FSD drar i riktig retning", da er du nok av samme oppfatning som Tesla. Veldig interessert i AI, ikke så interessert i ulykker.
Først og fremst, så misliker jeg sterkt når man kommer med tolkninger av hva andre mener, basert på en vill oppfattelse av bakenforliggende alternative meninger, som man ikke har grunnlag for. Slutt med sånt piss!

Men for å komme tilbake til saken, Tesla har måttet komme med noen endringer, som at bilen ikke skal reagere på at man trykker gassen i bånn når det helt klart er hindringer foran bilen, eller bak om man står i revers.

Forresten så er FSD et mål å få til, slik at man får vekk menneskelige faktorer som bidrar til ulykker. Tanken bak, er selvsagt at vi mennesker gjør mange dumme ting, av ymse grunner. Kjører for fort, kjører i fylla, kjører på rødt lys, svinger over i motsatt kjørefelt osv osv. Når FSD blir fullgod, vil alle disse menneskelige faktorene være borte, og både antall ulykker og antall dødsfall og lemlestelser vil gå mot null.

Andre bilfabrikanter drømmer nok og planlegger og utvikler mot samme mål. Tross alt, for 90 % av ferdselen, så er det nyttekjøring i form av forflytninger av mennesker eller gods mellom jobb og hjem, eller fra fabrikk, via butikk og til sluttbruker/konsument/hjem, som er poenget med bilkjøring, enten det er bil, buss, mc eller noe annet.

Rundt 10 % er det som antas som fornøyelse, enten kjøreturen er bare for kjøreturens skyld, ferie og fritidsreiser og motorsport. All nyttekjøring har grunnleggende noe å tjene på AI og automatisering av transporten, da mennesket som arbeidskraft/innsatsfaktor som regel er det dyreste og mest ustabile (pga sykdom, trafikkaos og ulykker), og derfor i høy grad er ønskelig å redusere eller kutte ut.

Ferie/fritidsreiser kan i stor grad automatiseres. Det er vel stort sett motorsport og kjøretur for kjøreturens skyld, som er den delen som i utgangspunktert ikke kan automatiseres, selv om noen prosenter av de som tar kjøretur for turens skyld, like gjerne kunne blitt kjørt av AI.

Motorsport kan flyttes til lukkede arenaer og områder, om det ikke allerede er gjort, men man kan ikke stoppe folk fra å ville kjøre selv, for å få opplevelsen av "å kjøre selv, på måfå", bare fordi man har lyst og behov for det. Men for mange ville kanskje behovet vært mindre, om de hadde lettere tilgang til lukkede områder der man kan rase fra seg.

Problemet er at AI ikke er trent opp godt nok, da vi ikke har klart å beskrive alle mulige hendelser godt nok, og i et "språk" som AI skjønner. Dernest er AI ikke tilstrekkelig opplært godt nok til å tolke alt hva den kan se. Og ikke minst, vi har foreløpig ikke gode nok verktøy til at AI "ser" hva den burde kunne se.

Sensorene er kanskje ikke gode nok og mange nok, infrastrukturen er ikke klargjort for å gi god nok input til bilene, og vi har ikke et felles system som allverdens biler kan gi og motta info om, for de veibitene som finnes.

For ting kan skje som endrer hva som var før, og som bilene må få vite om. Ras og skred, uvær med uvanlig mye vind i ugunstig retning, trær som faller over veien, biler som får stans bak en sving, ferger som ikke kan gå etc. Alt dette må inn før vi kan oppnå tilnærmet full autonomi.

Jeg er ikke veldig opptatt av hvem som først kommer så langt at de kan si at man har kommet dit at deres FSD-programvare er god nok til installeres i alle biler med rett sensorpakke. Men jeg tror at det er dit vi ender.

Og langt nok inn i fremtiden, så vil ikke mennesker gjøre så mye fysiske jobber, det vil mere være de som er nødvendig for å kreere. Ellers vil vi bruke vår energi og vår kreativitet til ren forlystelse og forfengelighet. Vi trener for utseende og helsens skyld. Og vi tar gjerne mot allslags teknisk hjelp for å bygge kroppen, kanskje og ved kunstig stimuli og kjemisk hjelp. Ellers vil vi bare gjøre ting vi har lyst til.

Trenger ikke bli kjedelig, men noen må sikkert motiveres. Og vi vil bruke tiden på trening, forlystelser og fornøyelser, og kanskje kreative oppgaver, men ikke arbeid i den forstand vi gjør nå.

Masse av dette vil kanskje være mange hundre år til. Noe kommer kanskje i løpet av tiden vi har igjen hver enkelt av oss.  Vil jeg rekke å oppleve at vi går fullt AI for trafikken før jeg blir ute av stand til å få slikt med meg? Vet ikke, men håper det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 29. januar 2023, klokken 01:05
De hadde nok heller ikke ORA (Off-Road Assistant) på denne, som er en modus man kan aktivere når det er som verst. Da er det nok enda større sjanse for at vurderingen hadde vært noe annet.
Det heter Terreng Assistent ((TA), og har vært der fra de begynte å levere TMY i USA. Men de har vel ikke giddet å satt seg inn i funksjonen eller testet den.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 29. januar 2023, klokken 09:54
Sitat fra: RJK på søndag 29. januar 2023, klokken 01:05
De hadde nok heller ikke ORA (Off-Road Assistant) på denne, som er en modus man kan aktivere når det er som verst. Da er det nok enda større sjanse for at vurderingen hadde vært noe annet.
Det heter Terreng Assistent ((TA), og har vært der fra de begynte å levere TMY i USA. Men de har vel ikke giddet å satt seg inn i funksjonen eller testet den.
Takk, jeg glemte hva det offisielle navnet var. Men det var vel lett å skjønne hva jeg snakket om. Dog, trodde den kom i ettertid, og ikke var der fra dag 1, så det var litt nytt for meg.

Men ja, det siste vsr poenget mitt. De har ikke satt seg godt nok inn i bilen, eller det har vært et poeng å utelate det. Tross alt, Tesla betaler ikke for reklame, selv om nyheter om Tesla selger masse aviser for dem. Men det er ikke alltids så lett å se, for det kommer ikke som en post på budsjettet, bare som en del av statistikken, om de henter ut dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

https://electrek.co/2023/01/26/elon-musk-thinks-not-smart-dont-teslas-full-self-driving-claims/

«Electrek's Take
I always like to be careful when I talk negatively about Tesla FSD because I do believe that on its own the product is impressive and the people developing it are doing an incredible job – for the most part.
My main problem with the situation is the discrepancy between the current capacity of the product and what Tesla, and more specifically Musk, has been promising for now seven years. There's that, and there's the constant moving of the goalpost.»

«If I go into my Tesla right now and activate FSD Beta, I feel more like a driver-ed instructor trying to teach a confused 16-year-old first-time driver than someone being driven around by a robotaxi. It doesn't make for a better driving experience.»

overskyet

#2273
Sitat fra: RJK på søndag 29. januar 2023, klokken 00:50
Sitat fra: overskyet på søndag 29. januar 2023, klokken 00:35
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 28. januar 2023, klokken 14:43
Forøvrig er det ikke størrelsen det kommer an på, men mere akselrasjon og hastighet som er årsaken. Det er mange nye Tesla-eiere som aldri har kjørt biler med samme fartspotensiale, og som overvurderer sine egne ferdigheter.

Kjøper ikke helt den forklaringen heller. Nesten alle elbiler går bra i dag.
Når man bytter fra en traust 1,6l passat diesel med 0-100 på 10,7 s, og så setter seg i en TMS 90D med 0-100 på 4,3 s, og uten clutch i tillegg, så vil nok det kunne føre til banale førerfeil som fører til ulykker eller "hendelige" uhell.

Det vil vel være like lite kjent for mange nybakte Teslaeiere, som det vi ser det er med folk som setter seg i f.eks. en Lamborghini Diablo med nesten tilsvarende like rask aks (4,5 s).

Du vet det er mange som klarer å snurre og krasje en sånn på tørr asfalt, selv når de kommer fra langt raskere biler enn nevnte passaten.

Da er det ikke overraskende at en viss andel da sliter med å temme bilen på en parkeringsplass. Og enda værre om de er vant med mindre biler, som en Golf, og med tilsvarende ytelser som Passaten nevnt over.

Kan ikke sammenligne Tesla med en gammel lambo, med all kraften på bakhjulene og ingen antispinn eller noe som helst. Det er helt ute på tur.

Det er også slik at omtrent alle elbiler i dag gjør 0-100 på femtallet. Så hvis dette virkelig var problemet, burde ikke Tesla skille seg voldsomt ut. Du ville se det samme på Polestar, Taycan, BMW, Jaguar osv osv osv.

Et annet moment er jo at Tesla er lettere å kjøre i sakte fart som det typisk er på en parkeringsplass enn en Passat. Alle elbiler er lettere å kontrollere enn en bensinbil. Det er jevnere pådrag, lettere å krype litt frem eller bakover etc. Kreftene har null betydning i forhold til parkeringsplasser. Det er ingenting å temme der.

Lamboen din derrimot, det er et heelt annet beist. Der har du blytung clutch som tar momentant og det å krype 10 cm fremover er vanskelig på slike biler. Men det er helt irrelevant i forhold til at Tesla har mye skader.

filtvet

Full fds får du kun få 4.0 sw og gamle biler kan ikke oppgradres.

turfsurf

Sitat fra: overskyet på søndag 29. januar 2023, klokken 14:01
Det er også slik at omtrent alle elbiler i dag gjør 0-100 på femtallet.
Er nok langt fra alle som er nede på  5 sekund eller lavere. Ingen av ID.4 & Co, Leaf, alt fra Stellantis osv. Det meste med 2wd.

Når det er sagt, så er det jo mye vanligere med den slags akselerasjon på elbiler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: filtvet på søndag 29. januar 2023, klokken 23:43
Full fds får du kun få 4.0 sw og gamle biler kan ikke oppgradres.
Mest sannsynlig må du ha 4.0 SW for dette, men EM/Tesla har foreløpig uttalt at og 3.x vil få FSD.

At eldre biler ikke kan oppgraderes, er bare delvis sant. Kameraer kan byttes ut, dog bare i det antallet som er opprinnelig, og både "computeren" og MCUen kan byttes.

Men det blir sikkert dyrt, både pga arbeidsmengde og pris på utstyr. Men viser det seg at 4.0 SW er påkrevd, så må de oppgradere alle biler som det er betalt FSD for.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

#2277
Sitat fra: overskyet på søndag 29. januar 2023, klokken 14:01
Sitat fra: RJK på søndag 29. januar 2023, klokken 00:50
Sitat fra: overskyet på søndag 29. januar 2023, klokken 00:35
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 28. januar 2023, klokken 14:43
Forøvrig er det ikke størrelsen det kommer an på, men mere akselrasjon og hastighet som er årsaken. Det er mange nye Tesla-eiere som aldri har kjørt biler med samme fartspotensiale, og som overvurderer sine egne ferdigheter.

Kjøper ikke helt den forklaringen heller. Nesten alle elbiler går bra i dag.
Når man bytter fra en traust 1,6l passat diesel med 0-100 på 10,7 s, og så setter seg i en TMS 90D med 0-100 på 4,3 s, og uten clutch i tillegg, så vil nok det kunne føre til banale førerfeil som fører til ulykker eller "hendelige" uhell.

Det vil vel være like lite kjent for mange nybakte Teslaeiere, som det vi ser det er med folk som setter seg i f.eks. en Lamborghini Diablo med nesten tilsvarende like rask aks (4,5 s).

Du vet det er mange som klarer å snurre og krasje en sånn på tørr asfalt, selv når de kommer fra langt raskere biler enn nevnte passaten.

Da er det ikke overraskende at en viss andel da sliter med å temme bilen på en parkeringsplass. Og enda værre om de er vant med mindre biler, som en Golf, og med tilsvarende ytelser som Passaten nevnt over.

Kan ikke sammenligne Tesla med en gammel lambo, med all kraften på bakhjulene og ingen antispinn eller noe som helst. Det er helt ute på tur.

Det er også slik at omtrent alle elbiler i dag gjør 0-100 på femtallet. Så hvis dette virkelig var problemet, burde ikke Tesla skille seg voldsomt ut. Du ville se det samme på Polestar, Taycan, BMW, Jaguar osv osv osv.

Et annet moment er jo at Tesla er lettere å kjøre i sakte fart som det typisk er på en parkeringsplass enn en Passat. Alle elbiler er lettere å kontrollere enn en bensinbil. Det er jevnere pådrag, lettere å krype litt frem eller bakover etc. Kreftene har null betydning i forhold til parkeringsplasser. Det er ingenting å temme der.

Lamboen din derrimot, det er et heelt annet beist. Der har du blytung clutch som tar momentant og det å krype 10 cm fremover er vanskelig på slike biler. Men det er helt irrelevant i forhold til at Tesla har mye skader.
Poenget var hvor rask aks var, og dermed hvor fort du kommer langt frem om man driter seg ut. Ikke hvor vanskelig det er å kjøre når man har en form for kontroll på beina sine.

Den Lamboen hadde tregere aks, selv om det var snakk om tidels sekunder, og var derfor et greit eksempel på hvor rask disse bilene er/var.

Nå går jo de raskeste Teslaene under 3 sekunder, men samtidig er de mer kontrollerbare pga sw-begrensninger i visse situasjoner. Og dermed er de blitt langt lettere å hanskes med.

Så må det og sies at mange nå har opplevd de raske tidene, og da er det ikke like dramatisk selv om aks-tidene går lengre ned.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

Sitat fra: RJK på mandag 30. januar 2023, klokken 07:45
Sitat fra: filtvet på søndag 29. januar 2023, klokken 23:43
Full fds får du kun få 4.0 sw og gamle biler kan ikke oppgradres.
Mest sannsynlig må du ha 4.0 SW for dette, men EM/Tesla har foreløpig uttalt at og 3.x vil få FSD.

At eldre biler ikke kan oppgraderes, er bare delvis sant. Kameraer kan byttes ut, dog bare i det antallet som er opprinnelig, og både "computeren" og MCUen kan byttes.

Men det blir sikkert dyrt, både pga arbeidsmengde og pris på utstyr. Men viser det seg at 4.0 SW er påkrevd, så må de oppgradere alle biler som det er betalt FSD for.
Tror alle skjønner at dagens FSD aldri blir en Robotaxi eller noe i nærheten av beskrivelsen fra 2016. EM vet det garantert også, og har sannsynligvis visst det lenge. I denne gigantiske tråden er mangel på adekvate sensorer nevnt hundrevis av ganger. Nå vet vi svaret: Ingen biler med dagens sensorer vil bli oppgradert, og dagens FSD blir aldri noe annet enn en L3 med restriksjoner.

Tittelen på denne tråden står seg, og man kan med sikkerhet erstatte spørsmålstegnet med et utropstegn.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: RJK på mandag 30. januar 2023, klokken 07:45
Mest sannsynlig må du ha 4.0 SW for dette, men EM/Tesla har foreløpig uttalt at og 3.x vil få FSD.
Musk har sagt tidligere at ALLE som har kjøpt FSD ville bli oppgradert eller hadde muligheten slik de er levert. Det er først nå han trekker seg og sier at HW3 biler vil få en dårligere FSD enn HW4 og dermed implisitt at de med FSD 2,5 og eldre vil aldri få det, og de vil sannsynligvis heller ikke oppgraderes. Dvs at biler solgt i 2019 og eldre ikke vil kunne ha en gang den dårligste formen for FSD uten en svært dyr oppgradering og flertallet vil ikke kunne ha FSD i det hele tatt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA