Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

emurof

En ny video av FSD-betaen med nesten to timer kjøring, og null intervensjoner:

https://www.youtube.com/watch?v=fsl5Tq9PD60

Og dette er visst ikke engang nyeste versjon.

Counterpointer

Da blir det vel godkjenning rett etter jul fra myndighetene da ?

daktari

#1982
Sitat fra: emurof på lørdag 26. november 2022, klokken 16:37
En ny video av FSD-betaen med nesten to timer kjøring, og null intervensjoner:

https://www.youtube.com/watch?v=fsl5Tq9PD60

Og dette er visst ikke engang nyeste versjon.
Hvorfor viser du videoer fra shill og jugefant WholeMarsCatalog? Du vet du ikke kan stole på ham. Tatt i juging mange ganger: "no interventions" mens han sitter og justerer farten.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: daktari på søndag 27. november 2022, klokken 17:09
Sitat fra: emurof på lørdag 26. november 2022, klokken 16:37
Hvorfor viser du videoer fra shill og jugefant WholeMarsCatalog? Du vet du ikke kan stole på ham.
Dette er ikke et forsvar av overnevnte personer, men et generelt spørsmål til deg som er opptatt av videobevis:
Hvis videoer ikke er redigert eller tuklet med, så er det vel likegyldig hvem de kommer fra? Eller teller videoer kun som bevis hvis de kommer fra personer du selv går god for?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på søndag 27. november 2022, klokken 17:20
Sitat fra: daktari på søndag 27. november 2022, klokken 17:09
Sitat fra: emurof på lørdag 26. november 2022, klokken 16:37
Hvorfor viser du videoer fra shill og jugefant WholeMarsCatalog? Du vet du ikke kan stole på ham.
Dette er ikke et forsvar av overnevnte personer, men et generelt spørsmål til deg som er opptatt av videobevis:
Hvis videoer ikke er redigert eller tuklet med, så er det vel likegyldig hvem de kommer fra? Eller teller videoer kun som bevis hvis de kommer fra personer du selv går god for?
Enten evner man å ha en viss kildekritikkk eller så gjør man det ikke. Man kan ikke stole på WMC fordi han ikke er troverdig.

Still deg spørsmålene:
hvilken knytning har han til Musk?
Hvorfor svarer Musk på tweeter fra ham flere ganger i uka?
Hvorfor har han og noen få andre "eiere" vært i egne møter og workshops med Musk?
Hvorfor fikk han FSD som en av de første 10-100 i verden?
Hvorfor er alle videoer fra ham "mind blowing, changing the world, this will change everything, Tesla is world leading, buy TSLA"?
Hvor mange ganger tror du han har filmet?
Hvor mange ganger har han testet ut ruta?
Hvorfor har han aldri "oops"-videoer?
Hva er det vi ikke får se?
Har Tesla forslag til ruter han skal bruke?

Sammenligne svarene med Chuck Cook eller AI Drivr f.eks.

Hva tenker du da om troverdigheten til vedkommende?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Mobileum

#1985
Sitat fra: emurof på lørdag 26. november 2022, klokken 16:37
En ny video av FSD-betaen med nesten to timer kjøring, og null intervensjoner:

https://www.youtube.com/watch?v=fsl5Tq9PD60

Og dette er visst ikke engang nyeste versjon.
Det jeg så viser et bra førerassistent system for L2. Som L3/L4/L5 er det ikke i nærheten. Den gjør vel entlig ikke noe annet enn en god sjåfør kan gjøre mere elegant, avslappet og forutsigbart for andre enn dette.

Hva skjedde ved 1:00:45? Iallfall én intervensjon.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Handyman

Sitat fra: daktari på søndag 27. november 2022, klokken 17:35
Sitat fra: Handyman på søndag 27. november 2022, klokken 17:20
Sitat fra: daktari på søndag 27. november 2022, klokken 17:09
Sitat fra: emurof på lørdag 26. november 2022, klokken 16:37
Hvorfor viser du videoer fra shill og jugefant WholeMarsCatalog? Du vet du ikke kan stole på ham.
Dette er ikke et forsvar av overnevnte personer, men et generelt spørsmål til deg som er opptatt av videobevis:
Hvis videoer ikke er redigert eller tuklet med, så er det vel likegyldig hvem de kommer fra? Eller teller videoer kun som bevis hvis de kommer fra personer du selv går god for?
Enten evner man å ha en viss kildekritikkk eller så gjør man det ikke. Man kan ikke stole på WMC fordi han ikke er troverdig.

Still deg spørsmålene:
hvilken knytning har han til Musk?
Hvorfor svarer Musk på tweeter fra ham flere ganger i uka?
Hvorfor har han og noen få andre "eiere" vært i egne møter og workshops med Musk?
Hvorfor fikk han FSD som en av de første 10-100 i verden?
Hvorfor er alle videoer fra ham "mind blowing, changing the world, this will change everything, Tesla is world leading, buy TSLA"?
Hvor mange ganger tror du han har filmet?
Hvor mange ganger har han testet ut ruta?
Hvorfor har han aldri "oops"-videoer?
Hva er det vi ikke får se?
Har Tesla forslag til ruter han skal bruke?

Sammenligne svarene med Chuck Cook eller AI Drivr f.eks.

Hva tenker du da om troverdigheten til vedkommende?
Forstod du ikke at spørsmålene var GENERELLE? Jeg antok at du forstod at de overnevnte personer ikke var en del av spørsmålet. Men nå som du vet du det, så kan du svare på SPØRSMÅLENE uten henvisning til spesifikke personer. 
Jeg prøver optimistisk igjen:
Hvis videoer ikke er redigert eller tuklet med, så er det vel likegyldig hvem de kommer fra? Eller teller videoer kun som bevis hvis de kommer fra personer du selv går god for?

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emurof

Sitat fra: daktari på søndag 27. november 2022, klokken 17:09
Sitat fra: emurof på lørdag 26. november 2022, klokken 16:37
En ny video av FSD-betaen med nesten to timer kjøring, og null intervensjoner:

https://www.youtube.com/watch?v=fsl5Tq9PD60

Og dette er visst ikke engang nyeste versjon.

Hvorfor viser du videoer fra shill og jugefant WholeMarsCatalog? Du vet du ikke kan stole på ham. Tatt i juging mange ganger: "no interventions" mens han sitter og justerer farten.

Nei, han er ikke tatt i løgn mange ganger, og det er også mange videoer der ute av de nyere versjonene etter hvert som bekrefter det vedkommende beskriver.

emurof

Sitat fra: Mobileum på søndag 27. november 2022, klokken 17:45
Sitat fra: emurof på lørdag 26. november 2022, klokken 16:37En ny video av FSD-betaen med nesten to timer kjøring, og null intervensjoner:

https://www.youtube.com/watch?v=fsl5Tq9PD60

Og dette er visst ikke engang nyeste versjon.

Det jeg så viser et bra førerassistent system for L2. Som L3/L4/L5 er det ikke i nærheten. Den gjør vel entlig ikke noe annet enn en god sjåfør kan gjøre mere elegant, avslappet og forutsigbart for andre enn dette.

Ja, FSD er fortsatt bare en beta, så føreren må fortsatt følge med. Kom igjen, dette har vi snakket om så mange ganger nå at det etter hvert burde begynne å bli unødvendig å påpeke det.

SitatHva skjedde ved 1:00:45? Iallfall én intervensjon.

Hva slags intervensjon? Han holder i rattet, men FSD skrur seg aldri av så den styrer fortsatt selv.

Counterpointer

Wholemars.... er vel det nærmeste en kan komme en uoffisiell (men velsignet av CEO jevnlig) talsmann. Bør sees på som reklame imho. Dvs kildekritikk bør være veldig kritisk.

Husker godt den offisielle videoen som Tesla brukte i 2016. Den ble lenge etterpå avslørt som nøye tilrettelagt i en kartlagt rute som var kjørt utallige ganger. At en superfan som Wholemars kan gjøre noe lignende er mer enn litt trolig.

https://www.motortrend.com/news/tesla-full-self-driving-video-allegedly-faked/

I tillegg er jo Whole mars
kjent for dette temmelig tvilsomme utspillet!

https://thelibertyline.com/2022/08/12/whole-mars-catalog-child-request/

filtvet

Problemet med "AI" er at den sikkert kan huske alt som er skjedd tidligere, men kan null om det oppstår noe nytt, feks at den i usa bare peiser rett forbi en skolebuss som har "STOP" tegn på siden, eller ikke ser skilter "School road 25 mph".




emurof

Sitat fra: Counterpointer på mandag 28. november 2022, klokken 20:50Wholemars.... er vel det nærmeste en kan komme en uoffisiell (men velsignet av CEO jevnlig) talsmann. Bør sees på som reklame imho. Dvs kildekritikk bør være veldig kritisk.

Husker godt den offisielle videoen som Tesla brukte i 2016. Den ble lenge etterpå avslørt som nøye tilrettelagt i en kartlagt rute som var kjørt utallige ganger. At en superfan som Wholemars kan gjøre noe lignende er mer enn litt trolig.

https://www.motortrend.com/news/tesla-full-self-driving-video-allegedly-faked/

Han er ingen talsmann i det hele tatt, og har ingenting med offisielle Tesla-videoer å gjøre.

Og "Former Employees Allege"? Det har ikke veldig stor troverdighet.

SitatI tillegg er jo Whole mars
kjent for dette temmelig tvilsomme utspillet!

https://thelibertyline.com/2022/08/12/whole-mars-catalog-child-request/

For det første er dette ikke noe tvilsomt, og for det andre er det ikke relevant for videoene hans som viser hvor bra FSD-betaen har blitt. Det begynner å bli litt merkelig når man trekker frem totalt irrelevante ting for å svare på spørsmål rundt FSD-videoene hans.

emurof

Sitat fra: filtvet på tirsdag 29. november 2022, klokken 11:40Problemet med "AI" er at den sikkert kan huske alt som er skjedd tidligere, men kan null om det oppstår noe nytt, feks at den i usa bare peiser rett forbi en skolebuss som har "STOP" tegn på siden, eller ikke ser skilter "School road 25 mph".

Det er jo poenget. AI trenes opp så den kan gjenkjenne nye situasjoner. Jeg vet ikke hva denne skolebussen har med saken å gjøre, men FSD er altså ikke ferdig enda. Systemet må trenes opp enda mer.

filtvet

Jobber med koding selv (Hardcore iflg Musk :) ) og en datamaskin kan bare forholde seg til masse tall ganget med andre tall. Mennesker forstår ila brøkdelen av et sekund hva som er "nytt" eller en ny fare.


geear

Sitat fra: emurof på onsdag 30. november 2022, klokken 20:50
Sitat fra: filtvet på tirsdag 29. november 2022, klokken 11:40Problemet med "AI" er at den sikkert kan huske alt som er skjedd tidligere, men kan null om det oppstår noe nytt, feks at den i usa bare peiser rett forbi en skolebuss som har "STOP" tegn på siden, eller ikke ser skilter "School road 25 mph".

Det er jo poenget. AI trenes opp så den kan gjenkjenne nye situasjoner. Jeg vet ikke hva denne skolebussen har med saken å gjøre, men FSD er altså ikke ferdig enda. Systemet må trenes opp enda mer.
Dessverre er ikke systemet så smart. Hele basisen for Tesla sin FSD/AP er at den kun gjenkjenner ting den har blitt lært, som betyr at den har blitt vist/sett det før. Skal den lære å se sykler, så blir den for eksempel foret med en million bilder av sykler, og kommer en sykkel som ikke ser ut som en av disse millionene av sykler (fordi det faktisk er en person som sitter på sykkelen, med ryggsekk med en paraply stikkende opp og et tre meter langt ventilasjonsrør under armen), så kan det hende at det ikke matcher tilstrekkelig i forhold til logaritmene Tesla har kodet inn, slik at den ikke forstår at det er en sykkel, eller et menneske, og kjører rett på. Det er dette som gjør at Teslaer har dundret inn i stillestående hindere midt på motorveien for eksempel. Fordi den ikke forstår hva den ser så kjører den bare rett på. Problemet er at Tesla kan ikke snu det motsatt heller, for det er masse den ikke forstår i hvert eneste bilde, så da ville ikke bilene kjørt en meter.

Det kan nok misforstås at Tesla sier at AP/FSD alltid kjører en strekning som om det var første gang - det er riktig, ingenting er hardcoded, men alt er basert på objektgjenkjenning som den allerede har lært, så alt den må forholde seg til langs veien (som den kjører på ny som første gang hver gang) må den allerede ha blitt fortalt/vist hvordan ser ut og hva det faktisk er. Dette var vel relativt revolusjonerende da Tesla satte i gang, fordi de ikke ville gjøre noe spesialbehandling av et vanskelig kryss for eksempel, som andre nok har gjort for å få til geografisk begrenset selvkjøring. Problemet er at tiden renner ut for Tesla med dagens sensorpakke, de er mange år bak hva de har lovet og tydeligvis trodd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA