Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 24. november 2022, klokken 20:41Interresant strategi å slippe stadig mer risikable sjåfører til i et beta program. Ut fra en sannsynlig tolkning vil jo det gi flere potensielle ulykker, da lavere skåre betyr at de tar mer sjanser og kjører mindre defensivt.

Man må jo fortsatt kvalifisere seg, så en viss "kvalitet" må det være på føreren. Dessuten sier de som allerede tester FSD-betaen at den er ekstremt streng på å passe på at føreren følger med. Det skal veldig lite til før man får en advarsel og så blir kastet ut. Det er kanskje en av grunnene til at det ikke har vært noen større ulykker med FSD-betaen enda?

IbizaMan

Sitat fra: RJK på torsdag 24. november 2022, klokken 19:49
Har du allerede kjøpt FSD med bilen, så vil eventuelle oppgraderinger på maskinvare som er kritisk for å få tatt i bruk FSD, utføres kostnadsfritt. Det ligger i prisen man har betalt.

Men Elon har jo sagt at HW3 skal være tilstrekkelig for FSD og slik sett skal du ikke trenge noe ny HW. Han har dog også sagt at FSD med HW4 vil gjøre bilen "enda sikrere" enn FSD med HW3, men HW3 skal altså være god nok for FSD. Dette mener jeg han sa på den første Investor AI dagen eller i tilknytning til denne i april 2019.

Har han endret på dette i ettertid?




RJK

Sitat fra: IbizaMan på torsdag 24. november 2022, klokken 21:30
Sitat fra: RJK på torsdag 24. november 2022, klokken 19:49
Har du allerede kjøpt FSD med bilen, så vil eventuelle oppgraderinger på maskinvare som er kritisk for å få tatt i bruk FSD, utføres kostnadsfritt. Det ligger i prisen man har betalt.

Men Elon har jo sagt at HW3 skal være tilstrekkelig for FSD og slik sett skal du ikke trenge noe ny HW. Han har dog også sagt at FSD med HW4 vil gjøre bilen "enda sikrere" enn FSD med HW3, men HW3 skal altså være god nok for FSD. Dette mener jeg han sa på den første Investor AI dagen eller i tilknytning til denne i april 2019.

Har han endret på dette i ettertid?
Nå står det i det du siterte meg på "...som er kritisk for å få tatt i bruk FSD". Dette kommer altså ikke i konflikt med det EM har sagt. Ihvertfall til de ombestemmer seg og sier man MÅ ha HW4.  :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

IbizaMan

Sitat fra: RJK på torsdag 24. november 2022, klokken 22:19
Sitat fra: IbizaMan på torsdag 24. november 2022, klokken 21:30
Sitat fra: RJK på torsdag 24. november 2022, klokken 19:49
Har du allerede kjøpt FSD med bilen, så vil eventuelle oppgraderinger på maskinvare som er kritisk for å få tatt i bruk FSD, utføres kostnadsfritt. Det ligger i prisen man har betalt.

Men Elon har jo sagt at HW3 skal være tilstrekkelig for FSD og slik sett skal du ikke trenge noe ny HW. Han har dog også sagt at FSD med HW4 vil gjøre bilen "enda sikrere" enn FSD med HW3, men HW3 skal altså være god nok for FSD. Dette mener jeg han sa på den første Investor AI dagen eller i tilknytning til denne i april 2019.

Har han endret på dette i ettertid?
Nå står det i det du siterte meg på "...som er kritisk for å få tatt i bruk FSD". Dette kommer altså ikke i konflikt med det EM har sagt. Ihvertfall til de ombestemmer seg og sier man MÅ ha HW4.  :)

Jo, men jeg la aldri til grunn noen sammenheng mellom FSD og krav til ny HW4. Jeg sier bare at det blir spennende å se hva som skjer når HW4 blir lansert for de som i dag har FSD og HW3. Ifølge Elon (og selvfølgelig "emurof") skal man ikke trenge å bytte fra HW3 til HW4 for å få FSD. Men man får en "bedre" versjon av FSD om man har HW4 skal vi ta Elon på ordet.

Så får nå tiden vise om Elon (og "emurof") hadde rett når de påstod at FSD ikke trenger noe bedre HW for å fungere. Jeg avventer i spenning..... :)




daktari

De sa jo lenge at HW 2 skulle være mer enn nok for FSD. Men de bilene fikk ny HW 3 computer.

3erne hadde vel hw 2,5, og de startet med FSD tror jeg. Mange har fått hw3 computeren. Ingen treere har vel byttet MCU heller.

For de med S og X og MCU1 derimot, med hw 2 og 2,5 de måtte bytte til MCU2 for å få FSD. Det har virket om om de aller aller flest gjorde dette på egen kost FØR de fikk FSD beta. Det er 2016-18 biler. Jeg hadde kranglet og krevd eventuell utgift i retur men fansen føler de skylder Musk penger virker det som...

Vi får se hva hw4 egentlig bringer. Computeren er enkel å skifte. Sensorene enkle også, men verre med nye sensorer der det ikke er noen i dag, og MCU.

Spent på hva de gjør med en 2016/17-bil som nå er utenfor garanti hvis FSD noen gang slippes i Norge.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på torsdag 24. november 2022, klokken 22:57
Spent på hva de gjør med en 2016/17-bil som nå er utenfor garanti hvis FSD noen gang slippes i Norge.
Det er en veldig teoretisk problemstilling. Jeg tror hverken du eller jeg tror dette kommer til å skje innenfor noen tidsramme som gjør det aktuelt.

Om det er noen i tråden som kjøpte FSD i 2016 og fremdeles har bilen hadde det vært interessant å høre hva de tenker.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 24. november 2022, klokken 23:42
Sitat fra: daktari på torsdag 24. november 2022, klokken 22:57
Spent på hva de gjør med en 2016/17-bil som nå er utenfor garanti hvis FSD noen gang slippes i Norge.
Det er en veldig teoretisk problemstilling. Jeg tror hverken du eller jeg tror dette kommer til å skje innenfor noen tidsramme som gjør det aktuelt.

Om det er noen i tråden som kjøpte FSD i 2016 og fremdeles har bilen hadde det vært interessant å høre hva de tenker.

De som har kjøpt FSD i 2016 og ennå ikke fått varen burde vel kunne sette frem et krav om refundering? Varen er jo kjøpt og betalt men ikke levert. Det må vel finnes en grense for lenge Tesla kan sitte på pengene uten å levere varen?

Storg

Sitat fra: hELgenen på fredag 25. november 2022, klokken 05:41
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 24. november 2022, klokken 23:42
Sitat fra: daktari på torsdag 24. november 2022, klokken 22:57
Spent på hva de gjør med en 2016/17-bil som nå er utenfor garanti hvis FSD noen gang slippes i Norge.
Det er en veldig teoretisk problemstilling. Jeg tror hverken du eller jeg tror dette kommer til å skje innenfor noen tidsramme som gjør det aktuelt.

Om det er noen i tråden som kjøpte FSD i 2016 og fremdeles har bilen hadde det vært interessant å høre hva de tenker.

De som har kjøpt FSD i 2016 og ennå ikke fått varen burde vel kunne sette frem et krav om refundering? Varen er jo kjøpt og betalt men ikke levert. Det må vel finnes en grense for lenge Tesla kan sitte på pengene uten å levere varen?
Nå er det vel en foreldelsesfrist på 3 år endel krav.  Og garanti og reklamasjonstiden er også gått ut. Så juridisk kan det vel være at de kan slippe unna. Omdømmemessig er jo noe annet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Storg

Sitat fra: emurof på torsdag 24. november 2022, klokken 20:50
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 24. november 2022, klokken 20:41Interresant strategi å slippe stadig mer risikable sjåfører til i et beta program. Ut fra en sannsynlig tolkning vil jo det gi flere potensielle ulykker, da lavere skåre betyr at de tar mer sjanser og kjører mindre defensivt.

Man må jo fortsatt kvalifisere seg, så en viss "kvalitet" må det være på føreren. Dessuten sier de som allerede tester FSD-betaen at den er ekstremt streng på å passe på at føreren følger med. Det skal veldig lite til før man får en advarsel og så blir kastet ut. Det er kanskje en av grunnene til at det ikke har vært noen større ulykker med FSD-betaen enda?
I USA og Canada er det nå nok å ha kjøpt FSD. Ingen andre krav.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Otkristo

Sitat fra: hELgenen på fredag 25. november 2022, klokken 05:41
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 24. november 2022, klokken 23:42
Sitat fra: daktari på torsdag 24. november 2022, klokken 22:57
Spent på hva de gjør med en 2016/17-bil som nå er utenfor garanti hvis FSD noen gang slippes i Norge.
Det er en veldig teoretisk problemstilling. Jeg tror hverken du eller jeg tror dette kommer til å skje innenfor noen tidsramme som gjør det aktuelt.

Om det er noen i tråden som kjøpte FSD i 2016 og fremdeles har bilen hadde det vært interessant å høre hva de tenker.

De som har kjøpt FSD i 2016 og ennå ikke fått varen burde vel kunne sette frem et krav om refundering? Varen er jo kjøpt og betalt men ikke levert. Det må vel finnes en grense for lenge Tesla kan sitte på pengene uten å levere varen?
Kanskje de det gjelder har fått refusjon.

DagfinnN

Jeg er kritisk til oversalget av FSD som Tesla har gjort. Har selvsagt ikke kjøpt dette på mine biler siden 2017.
Men fant et innlegg på Teslanytt fra en som har vært svært kritisk. Han uttalelser virker lovende. Om dette er fake-news aner jeg ikke.
Vedlagt skjermbilde.

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

emurof

Sitat fra: IbizaMan på torsdag 24. november 2022, klokken 22:42Så får nå tiden vise om Elon (og "emurof") hadde rett når de påstod at FSD ikke trenger noe bedre HW for å fungere. Jeg avventer i spenning..... :)

Det jeg har gjort er å vise til hva Tesla selv har sagt, og det er at HW3 skal være tilstrekkelig. I tillegg har jeg sagt at jeg har ekstremt liten tro på at de vil ta i bruk f.eks. lidar. Men jeg har også sagt at selv om det er lite sannsynlig at de trenger nye kameraer for å gjøre ferdig FSD, så er det en liten mulighet for det.

Vi husker jo dine feilslåtte spådommer om Tesla Vision (som nå har fått toppscore hos IIHS og andre), så det kan sikkert være greit å fokusere mer på sak og mindre på person.

IbizaMan

#1977
Sitat fra: emurof på fredag 25. november 2022, klokken 14:59
Sitat fra: IbizaMan på torsdag 24. november 2022, klokken 22:42Så får nå tiden vise om Elon (og "emurof") hadde rett når de påstod at FSD ikke trenger noe bedre HW for å fungere. Jeg avventer i spenning..... :)

Vi husker jo dine feilslåtte spådommer om Tesla Vision (som nå har fått toppscore hos IIHS og andre), så det kan sikkert være greit å fokusere mer på sak og mindre på person.

Du er nå en liten spøkefugl er du.......hvilke "feilslåtte spådommer" er det du sikter til da?



Counterpointer

Sitat fra: Otkristo på fredag 25. november 2022, klokken 10:23
Sitat fra: hELgenen på fredag 25. november 2022, klokken 05:41
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 24. november 2022, klokken 23:42
Sitat fra: daktari på torsdag 24. november 2022, klokken 22:57
Spent på hva de gjør med en 2016/17-bil som nå er utenfor garanti hvis FSD noen gang slippes i Norge.
Det er en veldig teoretisk problemstilling. Jeg tror hverken du eller jeg tror dette kommer til å skje innenfor noen tidsramme som gjør det aktuelt.

Om det er noen i tråden som kjøpte FSD i 2016 og fremdeles har bilen hadde det vært interessant å høre hva de tenker.

De som har kjøpt FSD i 2016 og ennå ikke fått varen burde vel kunne sette frem et krav om refundering? Varen er jo kjøpt og betalt men ikke levert. Det må vel finnes en grense for lenge Tesla kan sitte på pengene uten å levere varen?
Kanskje de det gjelder har fått refusjon.
Hvor har du det fra?

Counterpointer

Sitat fra: DagfinnN på fredag 25. november 2022, klokken 10:33
Jeg er kritisk til oversalget av FSD som Tesla har gjort. Har selvsagt ikke kjøpt dette på mine biler siden 2017.
Men fant et innlegg på Teslanytt fra en som har vært svært kritisk. Han uttalelser virker lovende. Om dette er fake-news aner jeg ikke.
Vedlagt skjermbilde.
Har sett den der flere steder. Litt mistenkelig mange faktisk Uansett anekdotisk og dermed like lite interessant som da han holdt på å klage!

Det blir ulykkesfrekvens, avbruddsfrekvens, prestanda som er viktig og for ikke snakke om godkjenning av myndighetene som burde være like rundt hjørnet om en skal tro de mest positive.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA