Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: emurof på mandag 21. november 2022, klokken 21:36
Ganske hårreisende at en som eier bare, hva var det, 9 aksjer? At en slik person kan lage en hel rettssak ut av det. Det er ingen tvil om at Musk har levert som CEO.

Er det noen som bør saksøkes, så er det aksjonæren med 9 aksjer som saksøker Musk/Tesla her.

Hvor mener du grensen bør gå for når man har anledning til å saksøke/gå til rettsak?

Otkristo

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 22. november 2022, klokken 08:55
Sitat fra: emurof på mandag 21. november 2022, klokken 21:36
Ganske hårreisende at en som eier bare, hva var det, 9 aksjer? At en slik person kan lage en hel rettssak ut av det. Det er ingen tvil om at Musk har levert som CEO.

Er det noen som bør saksøkes, så er det aksjonæren med 9 aksjer som saksøker Musk/Tesla her.

Hvor mener du grensen bør gå for når man har anledning til å saksøke/gå til rettsak?

De som står bak disse  gruppesøksmålene er advokatfirmaene.  De finner bare noen (les: 8 aksjer) som skal være unnskyldningen for å tjene penger.

Gjeldende lov i USA om gruppesøksmål er i mange tilfeller en unødvendig skatt for amerikanerne. Det er en av grunnene til at bl.a medisiner er så dyre i USA.

emurof

Sitat fra: overskyet på tirsdag 22. november 2022, klokken 01:33
Sitat fra: emurof på mandag 21. november 2022, klokken 21:45
Sitat fra: overskyet på søndag 20. november 2022, klokken 23:41Nå er det jo et class action søksmål, hvor de hevder dette er ren svindel. Blir spennende å se resultatet av dette.

I og med at Tesla alltid har vært tydelige på hva bilen faktisk kan gjøre, så kommer de ingen vei med dette.

Nei, du tar feil. Tesla har vært tydelige på at fullstendig selvkjøring kommer i løpet av året, i mange år.

Nåja, det har som regel vært med forbehold.

emurof

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 22. november 2022, klokken 08:55
Sitat fra: emurof på mandag 21. november 2022, klokken 21:36Ganske hårreisende at en som eier bare, hva var det, 9 aksjer? At en slik person kan lage en hel rettssak ut av det. Det er ingen tvil om at Musk har levert som CEO.

Er det noen som bør saksøkes, så er det aksjonæren med 9 aksjer som saksøker Musk/Tesla her.

Hvor mener du grensen bør gå for når man har anledning til å saksøke/gå til rettsak?

At man har en reell grunn og faktisk er en ekte aksjonær og ikke bare en grådig lurendreier. Elon Musk har gitt aksjonærer en ekstrem verdiøkning på ganske kort tid. Da er det åpenbart at et slikt søksmål er grunnløst.

IbizaMan

Sitat fra: emurof på tirsdag 22. november 2022, klokken 10:55
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 22. november 2022, klokken 08:55
Sitat fra: emurof på mandag 21. november 2022, klokken 21:36Ganske hårreisende at en som eier bare, hva var det, 9 aksjer? At en slik person kan lage en hel rettssak ut av det. Det er ingen tvil om at Musk har levert som CEO.

Er det noen som bør saksøkes, så er det aksjonæren med 9 aksjer som saksøker Musk/Tesla her.

Hvor mener du grensen bør gå for når man har anledning til å saksøke/gå til rettsak?

At man har en reell grunn og faktisk er en ekte aksjonær og ikke bare en grådig lurendreier. Elon Musk har gitt aksjonærer en ekstrem verdiøkning på ganske kort tid. Da er det åpenbart at et slikt søksmål er grunnløst.

Mye god advokatmat her ja......

1. Først definere hva "reell grunn" kan være
2. Så definere hva en "ekte aksjonær" er for noe i motsetning til kanskje en "uekte aksjonær"?
3. Videre må man finne ut hva som skjuler seg bak begrepet "lurendreier" (mulig at en ordbok gir et utvetydig svar på dette)
4. Og til slutt definere hva en "grådig" lurendreier faktisk betyr i en juridisk sammenheng

Tipper man fort lander på følgende konklusjon: "Da er det åpenbart at et slikt søksmål er grunnløst"  :) :+1:



Counterpointer

Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 22. november 2022, klokken 13:35
Tipper man fort lander på følgende konklusjon: "Da er det åpenbart at et slikt søksmål er grunnløst"  :) :+1:
Med tilstrekkelig «confirmation bias» så vil en alltid lande på en slik konklusjon.

Synes du hadde en god analyse som viser det.

Nå har vel Tesla veldig ofte gått for forlik i diverse rettssaker så de tidligere sakene hvor de gjorde dette var det ikke «åpenbart grunnløst»!

Akkurat saken om Elons kompensasjon tror ikke jeg har noen stor mulighet til å nå frem, klassesøksmål ift FSD er en helt annen type sak som kan bli temmelig stor.
Bare det faktum at Tesla nå går for HW 4 , som lite sannsynlig kan rettrofittes på alle biler med betalt FSD. Er vel grunnlag i seg selv?

Otkristo


Hvor har du lest at biler med HW3 ikke kan oppgraderes til HW4 ?
Like grunnløst som at HW2 ikke kunne oppgraderes til HW3?

https://www.tesla.com/support/full-self-driving-computer

emurof

Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 22. november 2022, klokken 13:35
Sitat fra: emurof på tirsdag 22. november 2022, klokken 10:55
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 22. november 2022, klokken 08:55
Sitat fra: emurof på mandag 21. november 2022, klokken 21:36Ganske hårreisende at en som eier bare, hva var det, 9 aksjer? At en slik person kan lage en hel rettssak ut av det. Det er ingen tvil om at Musk har levert som CEO.

Er det noen som bør saksøkes, så er det aksjonæren med 9 aksjer som saksøker Musk/Tesla her.

Hvor mener du grensen bør gå for når man har anledning til å saksøke/gå til rettsak?

At man har en reell grunn og faktisk er en ekte aksjonær og ikke bare en grådig lurendreier. Elon Musk har gitt aksjonærer en ekstrem verdiøkning på ganske kort tid. Da er det åpenbart at et slikt søksmål er grunnløst.

Mye god advokatmat her ja......

1. Først definere hva "reell grunn" kan være
2. Så definere hva en "ekte aksjonær" er for noe i motsetning til kanskje en "uekte aksjonær"?
3. Videre må man finne ut hva som skjuler seg bak begrepet "lurendreier" (mulig at en ordbok gir et utvetydig svar på dette)
4. Og til slutt definere hva en "grådig" lurendreier faktisk betyr i en juridisk sammenheng

Tipper man fort lander på følgende konklusjon: "Da er det åpenbart at et slikt søksmål er grunnløst"  :) :+1:

Vel, dette er allerede langt utenfor trådens tema. Det er åpenbart at saken er grunnløs, og hvis den skal diskuteres videre så passer den nok bedre i aksje-tråden.

emurof

I dag ble visst FSD-betaen gjort tilgjengelig for alle i USA som har bestilt FSD-pakken eller abonnerer på det. "Wide beta" var vel uttrykket. Det vil si at hvem som helst kan betale for FSD og så ta det i bruk. Muligens er det fortsatt krav om å oppnå et visst nivå på Safety Score, så det er det eneste som hindrer hvem som helst fra å ta den i bruk.

Dette er i så fall en stor milepæl. Det er ikke lenger bare utvalgte kunder som kan ta i bruk betaen, men hvem som helst i USA. Det blir interessant hva som skjer videre, men det demonstrerer med all tydelighet hvor langt FSD-betaen har kommet siden den først ble tilgjengelig for en svært begrenset gruppe eksterne testere.

IbizaMan

#1959
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 24. november 2022, klokken 11:02
Bare det faktum at Tesla nå går for HW 4 , som lite sannsynlig kan rettrofittes på alle biler med betalt FSD. Er vel grunnlag i seg selv?

Ja, det blir spennende å se hva som skjer når Tesla er klar til å levere HW4. Situasjonen er jo ganske annerledes nå i forhold til hva den var ved overgang til HW3. De aller fleste måtte jo betale ekstra for å få HW3 på eksisterende biler og så ble jo prisen økt betraktelig for kjøp av FSD for å finansiere ny HW for ettermontering. Jeg tviler sterkt på at de oppgraderer eksisterende biler til HW4 uten ekstra betaling.

Og så er det jo selvfølgelig en viss sannsynlighet for at de ønsker å modernisere sensorer/kameraer, ledningsnett, etc. ved overgang fra HW3 til HW4. Det har nok skjedd en del på kamerasiden vil jeg tro som sikkert vil kreve sitt. Er det bare mer compute de oppnår med HW4 så kan det jo hende man kan bytte HW3 direkte mot HW4. Men gratis tror jeg ikke det kommer til å bli.....





RJK

Sitat fra: IbizaMan på torsdag 24. november 2022, klokken 18:36
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 24. november 2022, klokken 11:02
Bare det faktum at Tesla nå går for HW 4 , som lite sannsynlig kan rettrofittes på alle biler med betalt FSD. Er vel grunnlag i seg selv?

Ja, det blir spennende å se hva som skjer når Tesla er klar til å levere HW4. Situasjonen er jo ganske annerledes nå i forhold til hva den var ved overgang til HW3. De aller fleste måtte jo betale ekstra for å få HW3 på eksisterende biler og så ble jo prisen økt betraktelig for kjøp av FSD for å finansiere ny HW for ettermontering. Jeg tviler sterkt på at de oppgraderer eksisterende biler til HW4 uten ekstra betaling.

Og så er det jo selvfølgelig en viss sannsynlighet for at de ønsker å modernisere sensorer/kameraer, ledningsnett, etc. ved overgang fra HW3 til HW4. Det har nok skjedd en del på kamerasiden vil jeg tro som sikkert vil kreve sitt. Er det bare mer compute de oppnår med HW4 så kan det jo hende man kan bytte HW3 direkte mot HW4. Men gratis tror jeg ikke det kommer til å bli.....
Har du allerede kjøpt FSD med bilen, så vil eventuelle oppgraderinger på maskinvare som er kritisk for å få tatt i bruk FSD, utføres kostnadsfritt. Det ligger i prisen man har betalt.

De som måtte betale, var folk som kjøpte FSD i ettertid, og det har vært oppgraderinger i mellomtiden. Da må man betale for alle oppgraderinger før man kjøpte, og så vil etterfølgende HW-endringer være inkludert i pakken.

Så kan det selvsagt være en gråsone om man kjøper FSD etter at det ble klart at det krever HW4 men oppgraderinger ikke er startet ennå. Jeg ser liten grunn til at Tesla skal kunne kreve betalt for HW3 om bilen din bare er HW2, og det allerede er klart at du må ha HW4, men kan gå rett over. Eneste er om deler av HW3-pakken vil forbli med HW4-oppgradering.

Har man likevel måtte betale til tross for at man hadde kjøpt FSD fra før, kan man kreve pengene tilbake for de oppgraderingene som skulle vært inkludert.

Så skal jeg ikke påstå noe om forskjell mellom teori og praksis, men rent juridisk er det soleklart at eventuelle oppgraderinger som kommer etter FSD-kjøpet, skal være inkludert i den prisen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

SurSnasen

Sitat fra: emurof på torsdag 24. november 2022, klokken 15:53
Dette er i så fall en stor milepæl. Det er ikke lenger bare utvalgte kunder som kan ta i bruk betaen, men hvem som helst i USA. Det blir interessant hva som skjer videre, men det demonstrerer med all tydelighet hvor langt FSD-betaen har kommet siden den først ble tilgjengelig for en svært begrenset gruppe eksterne testere.

Stor milepæl? Begynner å bli en god stund siden Tesla reklamerte med at det var 100 000 deltagere i FSD Beta-programmet. Da vil jeg si det var ganske utbredt allerede.
Men naturligvis, med så mye fokus på utviklingen ville jeg vært svært forundret om de ikke hadde hatt enorm fremgang.
Og det er svært mye imponerende kjøring med FSD Beta. Og den har ennå et godt stykke igjen før full autonomi.

Counterpointer

Sitat fra: IbizaMan på torsdag 24. november 2022, klokken 18:36
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 24. november 2022, klokken 11:02
Bare det faktum at Tesla nå går for HW 4 , som lite sannsynlig kan rettrofittes på alle biler med betalt FSD. Er vel grunnlag i seg selv?

Ja, det blir spennende å se hva som skjer når Tesla er klar til å levere HW4. Situasjonen er jo ganske annerledes nå i forhold til hva den var ved overgang til HW3. De aller fleste måtte jo betale ekstra for å få HW3 på eksisterende biler og så ble jo prisen økt betraktelig for kjøp av FSD for å finansiere ny HW for ettermontering. Jeg tviler sterkt på at de oppgraderer eksisterende biler til HW4 uten ekstra betaling.

Og så er det jo selvfølgelig en viss sannsynlighet for at de ønsker å modernisere sensorer/kameraer, ledningsnett, etc. ved overgang fra HW3 til HW4. Det har nok skjedd en del på kamerasiden vil jeg tro som sikkert vil kreve sitt. Er det bare mer compute de oppnår med HW4 så kan det jo hende man kan bytte HW3 direkte mot HW4. Men gratis tror jeg ikke det kommer til å bli.....
Det er litt av en floke å holde rede på alle detaljer.
Personlig ville jeg ikke betalt ekstra for et produkt jeg allerede hadde betalt for en gang. Det burde være «clear and obvious»

Hva som går og ikke går teknisk er helt teoretisk enda. Om HW 4 er siste vet ingen kan bli både 5,6 eller høyere.
For de som har fulgt med på dette siden begynnelsen så har det vært mer utsettelser enn noe annet...

Counterpointer

#1963
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-beta-rollout-no-autopilot-miles-safety-score/?fbclid=IwAR1W2oriHk6MkQCtG-iAahBxHBbNdOCgpCE1rGh7lWmbAJspP5ItuV6DyyI
«Tesla owners report FSD Beta rollout to cars with less than 100 Autopilot miles, 80 Safety Score»
Dette er nevnt litt høyere opp.

Interresant strategi å slippe stadig mer risikable sjåfører til i et beta program. Ut fra en sannsynlig tolkning vil jo det gi flere potensielle ulykker, da lavere skåre betyr at de tar mer sjanser og kjører mindre defensivt.

I artikkelen gjengis en tweet fra Whole mars til Elon hvor Elon bekrefter at V11 kommer før Thanksgiving(i dag altså).
Ikke overraskende skjer ikke dette! Noe som føyer seg inn i en veldig lang rekke med utsettelser av V11

Edit: la inn sitat

emurof

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 24. november 2022, klokken 19:52
Sitat fra: emurof på torsdag 24. november 2022, klokken 15:53
Dette er i så fall en stor milepæl. Det er ikke lenger bare utvalgte kunder som kan ta i bruk betaen, men hvem som helst i USA. Det blir interessant hva som skjer videre, men det demonstrerer med all tydelighet hvor langt FSD-betaen har kommet siden den først ble tilgjengelig for en svært begrenset gruppe eksterne testere.

Stor milepæl? Begynner å bli en god stund siden Tesla reklamerte med at det var 100 000 deltagere i FSD Beta-programmet. Da vil jeg si det var ganske utbredt allerede.

Det er riktig det, 100.000 var veldig mange, og de hadde vel gått over 160.000 for litt siden også. Men det er stor forskjell på en beta som kun er tilgjengelig for utvalgte testere, og en beta som er tilgjengelig for hvem som helst.

SitatOg det er svært mye imponerende kjøring med FSD Beta. Og den har ennå et godt stykke igjen før full autonomi.

Ja, det er nok å gjøre før den er ferdig. Men at det nå er en helt offentlig beta er et godt stykke på veien. Og de vil jo få enda mer data, som igjen kan akselerere utviklingen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA