Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 15. november 2022, klokken 20:36
Radar ble koblet ut på alle biler fra og med versjon 2022.24. Så den er ikke i bruk hos noen lenger.
Gjelder vel kun de som har HW 3.0.

RuneW

Sitat fra: filtvet på onsdag 16. november 2022, klokken 07:44
Tesla må slutte å behandle bilkjøpere som beta-testere.

Selv excel hadde jeg aldri turt å kjøre i en beta-versjon om det gjaldt produksjon. Bil er enda farligere når noe går galt.

Det er lett å være enig, men det spørs om det realistisk sett er noen annen vei som er gjennomførbar for å få til "generell selvkjøring" (ikke geofenced).

Finnes neppe noe selskap i verden som tar sjansen på (har råd til) å drive massiv testing/datahøsting i flere tiår i håp om å nå noe som er "ute av beta" en gang i framtiden.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

daktari

Utfordringen for Tesla på FSD er sensor-strategien. De trenger noen store gjennombrudd på computer vision. Samle data er ikke nok. Man er ikke på det nivået av presis CV som behøves. (sensitivitet/recall, spesifisitet og presicion)

Det er derfor de med Lidar leder - lidar gjengkjenner objekter med måling av avstand og fart, selv om de ikke forstår hva objektet er. CV (Tesla sin strategi) MÅ kunne forstå hva grensene til objektet er, før de kan starte å beregne avstand, fart og generell oppførsel til objektet. Da må man ha 99,9999% recall og presisjon osv, og der er man bare ikke enda.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: RuneW på onsdag 16. november 2022, klokken 10:40
Finnes neppe noe selskap i verden som tar sjansen på (har råd til) å drive massiv testing/datahøsting i flere tiår i håp om å nå noe som er "ute av beta" en gang i framtiden.
Brukt Gmail noen gang?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

#1879
Musk har lovet mye, mange ganger.
Men han får jo ting til, så da blir det vanskelig å skille mellom Sci-Fi-i-nærmeste-fremtid og Sci-Fi-de-neste-tiårene.



Fant en rykende fersk(?) FSD-artikkel.
https://electrek.co/2022/11/16/tesla-reports-two-fatal-crash-autopilot-fsd-beta/
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

RuneW

Sitat fra: turfsurf på onsdag 16. november 2022, klokken 17:42
Sitat fra: RuneW på onsdag 16. november 2022, klokken 10:40
Finnes neppe noe selskap i verden som tar sjansen på (har råd til) å drive massiv testing/datahøsting i flere tiår i håp om å nå noe som er "ute av beta" en gang i framtiden.
Brukt Gmail noen gang?

Siden det tydeligvis var mulig å misforstå:

Jeg tenker selvfølgelig i forbindelse med selvkjørende biler...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

overskyet

Sitat fra: turfsurf på onsdag 16. november 2022, klokken 17:42
Sitat fra: RuneW på onsdag 16. november 2022, klokken 10:40
Finnes neppe noe selskap i verden som tar sjansen på (har råd til) å drive massiv testing/datahøsting i flere tiår i håp om å nå noe som er "ute av beta" en gang i framtiden.
Brukt Gmail noen gang?

Gmail launched i 2005 og var ute av beta i 2009. Dvs, mindre enn fem år. Fem år er mindre enn et halvt tiår. Svaret ditt er er merkelig når påstanden var "flere tiår".

Storg

Waymo har jo holdt på like lenge som Tesla har produsert biler. Så joda det finnes andre som er villige til å bruke mye penger over veldig lang tid på dette. Mobileye samler også inn enorme mengder data, selv om de nok ikke har hjort det like lenge.  Tesla er ikke alene om å bruke store summer, mye ressurser og over lang tid.


Sent from my iPhone using Tapatalk

DagfinnN

#1883
Sitat fra: overskyet på fredag 18. november 2022, klokken 11:00
Sitat fra: turfsurf på onsdag 16. november 2022, klokken 17:42
Sitat fra: RuneW på onsdag 16. november 2022, klokken 10:40
Finnes neppe noe selskap i verden som tar sjansen på (har råd til) å drive massiv testing/datahøsting i flere tiår i håp om å nå noe som er "ute av beta" en gang i framtiden.
Brukt Gmail noen gang?

Gmail launched i 2005 og var ute av beta i 2009. Dvs, mindre enn fem år. Fem år er mindre enn et halvt tiår. Svaret ditt er er merkelig når påstanden var "flere tiår".
Med all respekt for gmail. Men sammenligning og vanskelighetsgrader er helt håpløs. Å lage et email-system kunne til og med jeg tatt på meg, men å lage FSD .....
Etter å ha jobbet med programmering i 30 år vil jeg si at å lage FSD er mellom 100 og 1000 ganger mer krevende  enn å lage et mail-system.
Så da bør beta vare mellom 500 og 5000 år.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

geear

... basert på dagens sensorpakke ...  ;D

Det, og å lage FSD uten å begrense seg til 8-9 kameraer, er to vidt forskjellige saker.

emurof

Sitat fra: geear på torsdag 27. oktober 2022, klokken 18:34Er helt enig i at sammenligningen med Ford er fjern, for min del er det hevet over enhver tvil at Tesla har solgt en løgn (og jeg har kjøpt den)

Forsinkelser er ikke løgn.

Men ganske morsomt at "lederen" (i følge "ekspertene") Argo måtte gi opp da. Kanskje "ekspertene" ikke egentlig vet hva de snakker om? Samme selskap som kom med "ekspertuttalelsene" om selvkjøring er jo de samme som mente iPhone var en flopp.

emurof

Sitat fra: magnetic på tirsdag 08. november 2022, klokken 19:18autopiloten kutta brått og styrte beint i mot møtende trailer, uten å bremse (i det eg skulle inn i en medium høyre sving i 70 sona) nylig. Var på vakt og klarte såvitt å svinge unna hjørnet på traileren. Så jeg fikk en lærepenge og slapp med skrekken, å ikke stole på autopiloten annet enn på beine veier,

Dette er egentlig ikke relevant for tråden, da den handler om FSD-betaen, og den har vi ikke i Norge enda.

emurof

Sitat fra: filtvet på onsdag 16. november 2022, klokken 07:44Tesla må slutte å behandle bilkjøpere som beta-testere.

De behandler bare de som spesifikt ber om det som beta-testere. Og de må gjennomgå en sikkerhetstest først. Dessuten er FSD-betaen tydeligvis mye mer aggressiv når det gjelder å overvåke at fører faktisk følger med.

En som kjører med FSD følger nok mye bedre med enn gjennomsnittspersonen som kjører uten, så det kan faktisk være sikrere allerede nå siden man har både maskin og menneske som følger med på en gang.

emurof

#1888
Sitat fra: daktari på onsdag 16. november 2022, klokken 16:27Utfordringen for Tesla på FSD er sensor-strategien. De trenger noen store gjennombrudd på computer vision. Samle data er ikke nok. Man er ikke på det nivået av presis CV som behøves. (sensitivitet/recall, spesifisitet og presicion)

Dette tenker jeg nok AI-ekspertene hos Tesla har bedre kunnskap om enn noen av oss her.
Her stoler jeg på Andrej Karpathy!

SitatDet er derfor de med Lidar leder - lidar gjengkjenner objekter med måling av avstand og fart, selv om de ikke forstår hva objektet er. CV (Tesla sin strategi) MÅ kunne forstå hva grensene til objektet er, før de kan starte å beregne avstand, fart og generell oppførsel til objektet. Da må man ha 99,9999% recall og presisjon osv, og der er man bare ikke enda.

De med Lidar leder jo ikke. De viser seg at det ikke skalerer, og ting som regn eller tåke skaper store problemer.

emurof


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA