Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Motorwatt

#1755
Sitat fra: Counterpointer på søndag 16. oktober 2022, klokken 13:04
Sitat fra: Motorwatt på søndag 16. oktober 2022, klokken 11:22
.......bytrafikk........ Alle klarer å manøvrere en bil i et slikt miljø uten problemer, og som oftest helt uten stress.
Er du sikker på at du mener det du skriver her?

Er virkelig ikke min opplevelse at kompetansen på bykjøring er generelt høy!

Og stress er det definitivt! Selv om jeg har kjørt distribusjon i Oslo sentrum som jobb og har null problemer med å kjøre i bytrafikk er det definitivt stressende. Grunnen er massivt med forskjellige trafikanter som er uforutsigbare og til tider temmelig gale......
Aldri helt stressfritt, men som oftest. Klart at her kommer erfaring inn som en viktig faktor, og ikke minst ens egen personlighet. Ser daglig mange i trafikken som tydeligvis har problemer med stresshåndtering. Som du sier så er grunnen ofte andres uforutsigbare handlinger, og her mener jeg allikevel bestemt at en menneskehjerne er bedre. Raskere på å oppdage, kalkulere, og reagere riktig enn all verdens AIer og NNer i veldig mange år fremover.

Det ultimate stresset i dag må være å kjøre en bil med FSD Beta i bytrafikk.... 🤣
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søndag 16. oktober 2022, klokken 13:04
Og stress er det definitivt! Selv om jeg har kjørt distribusjon i Oslo sentrum som jobb og har null problemer med å kjøre i bytrafikk er det definitivt stressende. Grunnen er massivt med forskjellige trafikanter som er uforutsigbare og til tider temmelig gale......
Trafikkbildet er mye mere komplekst og stressende i byer enn på landevei ja. Fordelen i byer er at det er ikke så lett å sovne. På landevei er det lett å sovne hvis man blir liggende i kø ti under fartsgrensen.

Og konsekvensen ved ulykker er mye større på landevei, så fra ett sikkerhetsmessig aspekt er det der innsatsen bør være.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Å sitte med hendene på låret eller på rattet klar til å gripe inn hvert 15-20 sekund, eller for enhver situasjon Betaen ikke klarer eller forstår, gjør Tesla FSD Beta bare latterlig. Hva oppnår man kontra å kjøre manuelt?

Mercedes har med sin L3 tatt ansvaret for skader som oppstår ved bruk. Det er en forutsetning for å få lov til å bruke L3 av myndighetene. I USA kan erstatningsansvaret fort komme opp millioner av dollar, og når det er produsenten som er økonomisk ansvarlig så skjønner man at FSD ikke er rett rundt hjørnet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 16. oktober 2022, klokken 16:42
Sitat fra: Counterpointer på søndag 16. oktober 2022, klokken 13:04
Og stress er det definitivt! Selv om jeg har kjørt distribusjon i Oslo sentrum som jobb og har null problemer med å kjøre i bytrafikk er det definitivt stressende. Grunnen er massivt med forskjellige trafikanter som er uforutsigbare og til tider temmelig gale......
Trafikkbildet er mye mere komplekst og stressende i byer enn på landevei ja. Fordelen i byer er at det er ikke så lett å sovne. På landevei er det lett å sovne hvis man blir liggende i kø ti under fartsgrensen.

Og konsekvensen ved ulykker er mye større på landevei, så fra ett sikkerhetsmessig aspekt er det der innsatsen bør være.
Enig at behovet for FSD og gevinsten ved det er større på landevei/motorvei.


Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på søndag 16. oktober 2022, klokken 18:10
Å sitte med hendene på låret eller på rattet klar til å gripe inn hvert 15-20 sekund, eller for enhver situasjon Betaen ikke klarer eller forstår, gjør Tesla FSD Beta bare latterlig. Hva oppnår man kontra å kjøre manuelt?
Lite imho Jeg blir mer sliten av AP enn uten for min del. Tipper FSD beta er det samme.

Sitat fra: Motorwatt på søndag 16. oktober 2022, klokken 18:10Mercedes har med sin L3 tatt ansvaret for skader som oppstår ved bruk. Det er en forutsetning for å få lov til å bruke L3 av myndighetene. I USA kan erstatningsansvaret fort komme opp millioner av dollar, og når det er produsenten som er økonomisk ansvarlig så skjønner man at FSD ikke er rett rundt hjørnet.
Mercedes er jo klart foran i EU nå.

Tesla er nok foran i USA, men det er bare med liten margin.

Full FSD er ikke i sikte nei.

OlaM

Kjørte til Berlin via Sverige og Danmark for litt siden. AP hjalp mye og gjorde 70-80 mils dager lettere, men i Tyskland var det ikke så bra. Jeg er ikke noe kjempefan av autobahn, fordi det er så mye forskjeller i fart, hyppige endringer av fartsgrense og mye feltskifte, dermed mye av/på med AP. En autonom bil der ville slite veldig, men hvis du likevel skal sove så kan du vel bare henge deg bakpå en trailer og kose deg med lavt forbruk?
'21 3LR

daktari

Sitat fra: OlaM på søndag 16. oktober 2022, klokken 18:52
Kjørte til Berlin via Sverige og Danmark for litt siden. AP hjalp mye og gjorde 70-80 mils dager lettere, men i Tyskland var det ikke så bra. Jeg er ikke noe kjempefan av autobahn, fordi det er så mye forskjeller i fart, hyppige endringer av fartsgrense og mye feltskifte, dermed mye av/på med AP. En autonom bil der ville slite veldig, men hvis du likevel skal sove så kan du vel bare henge deg bakpå en trailer og kose deg med lavt forbruk?
Det er her "de andres" system funker bedre ved at man får støtte til å ligge i rett felt men kan manøvrere unna uten at systemet slår seg av. Den "pling plong" som kommer fra AP er slitsom, auto-filskift for tregt, antagelig bare overgått av Nios Nomi-skravling.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Sitat fra: OlaM på søndag 16. oktober 2022, klokken 18:52
Kjørte til Berlin via Sverige og Danmark for litt siden. AP hjalp mye og gjorde 70-80 mils dager lettere, men i Tyskland var det ikke så bra. Jeg er ikke noe kjempefan av autobahn, fordi det er så mye forskjeller i fart, hyppige endringer av fartsgrense og mye feltskifte, dermed mye av/på med AP. En autonom bil der ville slite veldig, men hvis du likevel skal sove så kan du vel bare henge deg bakpå en trailer og kose deg med lavt forbruk?
Er fartsgrensene på motorvei like ubrukelig i Tyskland som her? Men et filskifte som avbryter AP er vel bare tilfelle på biler uten EAP?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på søndag 16. oktober 2022, klokken 19:11
Sitat fra: OlaM på søndag 16. oktober 2022, klokken 18:52
Kjørte til Berlin via Sverige og Danmark for litt siden. AP hjalp mye og gjorde 70-80 mils dager lettere, men i Tyskland var det ikke så bra. Jeg er ikke noe kjempefan av autobahn, fordi det er så mye forskjeller i fart, hyppige endringer av fartsgrense og mye feltskifte, dermed mye av/på med AP. En autonom bil der ville slite veldig, men hvis du likevel skal sove så kan du vel bare henge deg bakpå en trailer og kose deg med lavt forbruk?
...Men et filskifte som avbryter AP er vel bare tilfelle på biler uten EAP?
Stemmer, de som har kjøpt EAP eller FSD har auto-filskift. Ikke noe av/på eller pling/plong, bare å sette på blinklyset. Jeg bruker det hver dag til og fra jobb, uten noen som helst problemer og elsker funksjonen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Sitat fra: Motorwatt på søndag 16. oktober 2022, klokken 19:11

Er fartsgrensene på motorvei like ubrukelig i Tyskland som her? Men et filskifte som avbryter AP er vel bare tilfelle på biler uten EAP?

Ja, ganske mye feil, både på autobahn og vanlige veier. Men det er jo mye veiarbeid og endringer hele tiden. Så er det litt merkelig at AP ikke alltid tvinger deg til å følge fartsgrensen, skjønner ikke helt det der.

Og ja, stemmer det du sier med feltskifte, akkurat det er ikke noe problem. Men som vanlig autobahn-sjåfør så ser du veldig langt fram, og bak, og du gjør tilpasninger i god tid. Du ser en lastebil på 2 km hold og kan legge deg ut i venste lenge før, men ikke hvis det kommer en rask bil bakfra. Kanskje øker du farten for å minske tiden i venstrefila, kanskje bremser du litt for å la en raskere passere først? Det er mye sånne ting hele tiden som ikke er så lett å automatisere.

Det var jo ikke noe problem for meg å velge AP/TACC/manuell fortløpende, men en bil på AP hele veien ville ikke vært like smidig og tilpasningsdyktig til alle de situasjonene som oppstår underveis. Men hvis du likevel skulle sove i en level 5 bil så er det jo greit å ligge i 92 bak en trailer (hvis den har store skvettlapper).
'21 3LR

Motorwatt

SitatMen som vanlig autobahn-sjåfør så ser du veldig langt fram, og bak, og du gjør tilpasninger i god tid. Du ser en lastebil på 2 km hold og kan legge deg ut i venste lenge før, men ikke hvis det kommer en rask bil bakfra. Kanskje øker du farten for å minske tiden i venstrefila, kanskje bremser du litt for å la en raskere passere først? Det er mye sånne ting hele tiden som ikke er så lett å automatisere.

Enig. Har kjørt (veldig) mange ganger til og fra Sør-Tyskland. Etterhvert lærte jeg meg å unngå de meste trafikkerte strekningene, og startet alltid såpass sent at jeg slapp unna høytrafikken. Aldri kjørt med Tesla (er lei av langturer, og tar heller fly), men det bekrefter absolutt utfordringer med FSD i de situasjonene du beskriver. Man kan bli "hardt straffet" av andre trafikanter hvis man kjører som en tulling på Autobahn 😡.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Sitat fra: Handyman på søndag 16. oktober 2022, klokken 20:01
Sitat fra: Motorwatt på søndag 16. oktober 2022, klokken 19:11
Sitat fra: OlaM på søndag 16. oktober 2022, klokken 18:52
Kjørte til Berlin via Sverige og Danmark for litt siden. AP hjalp mye og gjorde 70-80 mils dager lettere, men i Tyskland var det ikke så bra. Jeg er ikke noe kjempefan av autobahn, fordi det er så mye forskjeller i fart, hyppige endringer av fartsgrense og mye feltskifte, dermed mye av/på med AP. En autonom bil der ville slite veldig, men hvis du likevel skal sove så kan du vel bare henge deg bakpå en trailer og kose deg med lavt forbruk?
...Men et filskifte som avbryter AP er vel bare tilfelle på biler uten EAP?
Stemmer, de som har kjøpt EAP eller FSD har auto-filskift. Ikke noe av/på eller pling/plong, bare å sette på blinklyset. Jeg bruker det hver dag til og fra jobb, uten noen som helst problemer og elsker funksjonen.
Min erfaring var at auto filskift var veldig dårlig når det var mye trafikk. Den er ikke rask nok. Fin med "tom" motorvei.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Min erfaring er at det fungerer meget bra i normal trafikk, men i tett og aggressiv trafikk er det både mer avslappende og effektivt å gjøre det selv. Det er helt feil å hevde at veien må være "tom" for at det skal fungere. Det var maaange versjoner siden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: Handyman på mandag 17. oktober 2022, klokken 09:58
Min erfaring er at det fungerer meget bra i normal trafikk, men i tett og aggressiv trafikk er det både mer avslappende og effektivt å gjøre det selv. Det er helt feil å hevde at veien må være "tom" for at det skal fungere.

Helt riktig.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

#1769
Det skjer småting hele tiden. Tiden fra man nå tar ut retningsviseren til man må aktivere med rattet er blitt betydelig lenger. De som kjører mye på motorvei skjønner hva jeg mener. Jeg også storbruker av (semi)automatisk filskifte, og er kjempefornøyd!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA