Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Motorwatt

Sitat fra: Handyman på søndag 07. august 2022, klokken 12:20
Sitat fra: Motorwatt på søndag 07. august 2022, klokken 12:03
"God" vri der, Handymann. Men litt fjernt IMO.  😂🤣
Jeg tenkte ikke spesifikt på FSD-temaet, men bare at han er viden kjent for "aldri" å gi seg... som var det jeg trodde at din kommentar også handlet om.

Holdt meg til trådtemaet med dette kommentaret, så dette gjaldt altså FSD. Nå har mange eksperter i lang tid dømt FSD ned der fanden bor, og det spørs nå om det er flere påfunn å komme med for å komme ut derfra på igjen. Det meste må vel være oppbrukt i løpet av de siste 6-7 årene? Fyren selv har sagt at uten FSD er Tesla null verdt.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vaduz

Det kan vel umulig stemme, fsd finnes jo ikke per nå, og tesla er verdt masse og selger enormt med biler!
Jeg har fsd og kommer ikke til å kjøpe det igjen for å si det sånn, men blir faktisk EA på neste, så alt er ikke mørkt og jævlig. Mener uansett at utstyr og kjøreassistenten som følger med som standard i tesla overgår det meste annet, men ja, ting går enormt sakte og bilen kjører ikke bedre i dag enn i 2018.

Motorwatt

SitatDet kan vel umulig stemme, fsd finnes jo ikke per nå, og tesla er verdt masse og selger enormt med biler!
Tolker det også som en overdrivelse, men når nesten alle utsagnene hans er åpne for fortolkning og vurdering av sannhetsgehalten, så er det mildest sagt en elendig måte å kommunisere på av en CEO.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer


Whole Mars fremstår som temmelig ukritisk..........

Motorwatt

Denne testen ble utført parallelt av to biler. Én Tesla med Vision, og én Lexus med LiDar mot en dukke på størrelsen av et barn. Teslaen kjørte på barnet, mens Lexusen stoppet. Så ble det diskutert om grunnen til at Tesla ikke stoppet. En teori var at Teslaen først ville reagere om "barnet" var i bevegelse, og det er her Whole Mars Catalogue etterlyser et barn. Forhåpentligvis en spøk (og IMO en tåpelig en).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

#1551
Ralph Nader er bilbransjens skrekk, og mest kjent for sin bok "Unsafe At Any Speed" hvor GM måtte stoppe produksjonen av Chevrolet Corvair på grunn av en feilkonstruksjon av bakhjulsoppenget som førte til flere fatale ulykker. Verdt å lese om denne mannen.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Litt rart at Y ikke enda har blitt testet av EuroNCAP, snart et år etter at den kom på markedet i EU? Uansett gjorde 3ern det ganske bra der mtp. nødbrems for fotgjengere, inkl barn som kommer på tvers i både sol og nattemørke. https://youtu.be/cMiZa3HgRVE

Hvis Tesla vil vise at bilen kan nødbremse med og uten radar så får de sende noen biler til EuroNCAP.

Har notert meg at folk mener at bilen ikke stopper fordi sjåføren holder foten på pedalen, men hvis den aldri vil nødbremser når man gjør det er jo systemet ubrukelig all den tid man ikke bremser.

PS WholeMars er en jugafant som man ikke skal stole på et sekund. Trist at sånne liksom skal få representere fansen - men han representerer vel kanskje mest aksjen TSLA og slik sett sin egen rikdom.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

#1553
Tesla vil komme med ny computer (HW4), og flere/bedre sensorer. Dette er en nødvendig og naturlig utvikling. Jeg tenker at en mulig løsning kan være:

Dagens biler vil ikke kunne oppgraderes til høyeste autonome nivå. Det er bare å innse. Nå opererer Tesla heller ikke med nivåer, men kun med AP og FSD.

1. Dagens FSD-biler vil kunne oppnå L3 med, eller uten, en oppgradering av computer til HW4. Ingen nye sensorer.

2.  Nye biler vil få HW4 med oppdaterte sensorer (antall, plassering, og funksjon). Dette vil muliggjøre L4.

L5 ligger for langt fram i tid, og jeg tror at det er for tidlig å forutse hva HW-behovet blir.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 11. august 2022, klokken 08:36
Dagens biler vil ikke kunne oppgraderes til høyeste autonome nivå. Det er bare å innse. Nå opererer Tesla heller ikke med nivåer, men kun med AP og FSD.

1. Dagens FSD-biler vil kunne oppnå L3 med, eller uten, en oppgradering av computer til HW4. Ingen nye sensorer.

2.  Nye biler vil få HW4 med oppdaterte sensorer (antall, plassering, og funksjon). Dette vil muliggjøre L4.

L5 ligger for langt fram i tid, og jeg tror at det er for tidlig å forutse hva HW-behovet er.
Enig i dette. Etter hvert som bedre teknologi kommer på markedet er det naturlig å ta det i bruk.

Om det er bedre kamera, Radar, LiDAR eller computer som yter vesentlig bedre en dagens løsning.

Dagens løsning har alt for kort rekkevidde på motorvei (derav lav fartsbegrensning) og i tillegg reagerer den for tregt (bremser etter møtende bil har passert).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 11. august 2022, klokken 08:36
Tesla vil komme med ny computer (HW4), og flere/bedre sensorer. Dette er en nødvendig og naturlig utvikling. Jeg tenker at en mulig løsning kan være:

Dagens biler vil ikke kunne oppgraderes til høyeste autonome nivå. Det er bare å innse. Nå opererer Tesla heller ikke med nivåer, men kun med AP og FSD.

1. Dagens FSD-biler vil kunne oppnå L3 med, eller uten, en oppgradering av computer til HW4. Ingen nye sensorer.

2.  Nye biler vil få HW4 med oppdaterte sensorer (antall, plassering, og funksjon). Dette vil muliggjøre L4.

L5 ligger for langt fram i tid, og jeg tror at det er for tidlig å forutse hva HW-behovet blir.
JEg tror ikke på 1ern - level 3 på motorvei med dagens sensorer.
De har for dårlige sensorer til at det vil fungere - spesielt bakover er et problem mtp rask trafikk som tar igjen bilen. De har 3 kamera som peker bakover, et vidvinkel med kort rekkevidde og 2 i repeater - men ingen radarer. vi har tidligere diskutert at rekkevidden med 1.2 Mp kamera gjør at en motorsykkel vil være noen få pixler stor på 100 m, men i 100 km/t beveger den seg i 28 m/s...
Med oppgraderte kameraer så kan det kanskje fungere, men jeg tror hekkradar er nødvendig redundans for å beregne fart og retning på innkommende kjøretøy.
Nå gjenstår å se hvordan Mercedes sin level 3 fungerer i virkelige liv, men Tesla skal fungere vesentlig bedre enn både EAP og auto filskift gjør i dag før man kan lukke øynene i 10 sek som jo definerer lvl 3.

Enig med resten. Musk har jo eksplisitt sagt level 5 en gang i tiden, men hvis de noensinne klarer level 4 skal man vel være fornøyd.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OlaM

Jeg tror ikke Mercedes har filskift inkludert i sin level 3. Du kan være på mobilen mens du sitter i kø, ikke noe særlig mer enn det. Det kan absolutt kvalifisere som level 3 selv om den ikke gjør filskifte eller navigering. Bommer du på avkjørselen eller blir liggende lenge bak en traktor er det din feil.
'21 3LR

geear

Noen som har sett FSD beta i skikkelig stop&go-kø? I praksis er iallfall min Y P med vision only (går jeg ut fra) helt tragisk på AP/TACC, den aksellerer veldig hardt og bremser også nesten like hardt. Og holder for lang avstand til bilen foran i den type kø, selv innstilt på 1. Rett og slett helt ubrukelig til den type kø per nå.

SurSnasen

Sitat fra: geear på torsdag 11. august 2022, klokken 10:12
Noen som har sett FSD beta i skikkelig stop&go-kø?

Har funnet ut at livet er for kort til å glane i timevis på FSD Beta-videoer. Men det jeg la merke til for en stund siden, var at det virket å være langt mykere og bedre i stop&go-kø enn hva jeg opplevde på Y'en jeg hadde. Den var, som du beskriver, udugelig.

Motorwatt

Min S fungerer bra i Stop&Go. Kunne kanskje tenke meg at den var litt mere aggressiv, men dette har med innarbeidede (u)vaner å gjøre.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA