Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Motorwatt

Enig i at det er en interessant utvikling, og at det er bra for Tesla å få en "second opinion":

He said, however, Toyota would still use multiple sensors such as lidars and radars for robotaxis and other autonomous vehicles to be deployed on the road, as this currently seemed to be the best, safest approach to developing robotaxis.

"But in many, many years, it's entirely possible that camera type technology can catch up and overtake some of the more advanced sensors," he said.

"The question may be more about when and how long it will take to reach a level of safety and reliability. I don't believe we know that yet."
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

IbizaMan

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 06. april 2022, klokken 23:30
Enig i at det er en interessant utvikling, og at det er bra for Tesla å få en "second opinion":

He said, however, Toyota would still use multiple sensors such as lidars and radars for robotaxis and other autonomous vehicles to be deployed on the road, as this currently seemed to be the best, safest approach to developing robotaxis.

"But in many, many years, it's entirely possible that camera type technology can catch up and overtake some of the more advanced sensors," he said.

"The question may be more about when and how long it will take to reach a level of safety and reliability. I don't believe we know that yet."


Biter meg merke i "But in many, many years, it's entirely possible that camera type technology can catch up...."

Tror kanskje han er inne på noe...... :)


daktari

Det som er fakta er at lidar, radar og kamera i kombinasjon må til u dag for å få en selvkjørende bil. Flere firma har ekste selvkjørende biler med denne teknologien.

Tesla med sin "kun billige kamera" trenger mange massive teknologiske gjennombrudd for å få til selvkjøring. Det kan skje i morgen, om 10 år eller aldri.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OlaM

Sitat fra: daktari på torsdag 07. april 2022, klokken 09:19
Det som er fakta er at lidar, radar og kamera i kombinasjon må til u dag for å få en selvkjørende bil. Flere firma har ekste selvkjørende biler med denne teknologien.

Tesla med sin "kun billige kamera" trenger mange massive teknologiske gjennombrudd for å få til selvkjøring. Det kan skje i morgen, om 10 år eller aldri.

Jeg vil heller si at selv lidar, radar og kamera er ikke tilstrekkelig i dag for å få en selvkjørende bil. De som har demonstrert selvkjørende biler i dag gjør det på Level 4-vis, bare innenfor visse områder, og i praksis bare innenfor visse scenarier. Det skal ikke mye til å knekke de. En slags "Potemkin village" av en teknologi-demonstrasjon.
'21 3LR

Motorwatt

Tesla bruker enormt med penger og ressurser på å finne en måte de kan unngå å levere biler med radar og LiDAR som nå bare koster noen få hundre dollar pr. bil. Penger kunder har forskutert i mange år.

Hvorfor stresse med Vision Only? Prinsippsak? Eller har de skjønt at det er begrensete muligheter med dagens kameraer/sensorer, og søker derfor desperat etter en mulighet til å unngå en brutal kost for å oppgradere flere hundre tusen biler med bedre kameraer/sensorer?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

keepitsimple

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg syns faktisk den er ganske grei på motorvei nå. Den klarer fint å holde linjene og bremse til bilen foran. Sammenlignet med AP1 fra 2016 så har den blitt mykere. Så etter 5 år så har det blitt mindre fantombremsing og mykere bevegelser. Så en bløff er vel å ta i, men det går langsomt.. :)
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 07. april 2022, klokken 10:19
Hvorfor stresse med Vision Only?
Godt spørsmål som sikkert har flere og sammensatte svar.

Det mest åpenbare er vel at den sjåførløsningen vi har i dag er basert på at sjåføren bruker hovedsaklig øynene og tilpasser kjøring. Det blir å bruke naturen som model og si at siden mennesker bruker Vision så kan/må selvkjøring gjøre det også.
Hadde vi vært flaggermus eller delfiner ville det blitt sonar.

Tesla synes åpenbart at det er vanskelig å lage et selvkjøringssystem med flere typer sensorer. Når det gjelder parkering så synes de tydeligvis det er greit med ultrasoniske sensorer i tillegg

kodax

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 07. april 2022, klokken 10:19
Tesla bruker enormt med penger og ressurser på å finne en måte de kan unngå å levere biler med radar og LiDAR som nå bare koster noen få hundre dollar pr. bil. Penger kunder har forskutert i mange år.

Hvorfor stresse med Vision Only? Prinsippsak? Eller har de skjønt at det er begrensete muligheter med dagens kameraer/sensorer, og søker derfor desperat etter en mulighet til å unngå en brutal kost for å oppgradere flere hundre tusen biler med bedre kameraer/sensorer?
Så det er altså ikke et alternativ at Tesla faktisk mener at dette er den beste løsningen? At de kanskje ser på det å bruke mange forskjellige sensorer på som litt "brute-force", det fungerer til en viss grad på avgrensede områder, men vil ikke fungere i en større sammenheng. Ingen mulighet for at utviklingsteamet hos Tesla vet noe som vi her på forumet ikke vet? ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

#1149
De har holdt på i 6 år, og slikt astedkommer ofte spekulasjoner som Tesla gjør lite for å motsi.

Håper du forstår oss som har minimalt med tillit med en leder og et firma som beviselig år etter år fremsetter usannheter om dette emnet.

Jeg prøver også å forstå din innstilling, men den er altså diametralt forskjellig fra min. Til dine 2 spørsmål er mitt svar og mening: Nei og tja....

Slik blir det diskusjoner av 😀

Jeg leser noen andre fora, og også der er det omtrent samme splittelse som her om dette emnet. Men personlig synes jeg at de som roper hurra nok har et forhold til produkt, firma, og mann som savner en del objektivitet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Contango

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 07. april 2022, klokken 12:31
Men personlig synes jeg at de som roper hurra nok har et forhold til produkt, firma, og mann som savner en del objektivitet.
...eller ikke allerede har betalt for en tjeneste som aldri har blitt levert. Det er forhåndsbetalingen av noe som aldri ble levert som egentlig er saken - ikke om dette kommer til virke en gang i fremtiden. Og at de faktisk driver med dette fremdeles.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

kodax

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 07. april 2022, klokken 12:31
De har holdt på i 6 år, og slikt astedkommer ofte spekulasjoner som Tesla gjør lite for å motsi.

Håper du forstår oss som har minimalt med tillit med en leder og et firma som beviselig år etter år fremsetter usannheter om dette emnet.

Jeg prøver også å forstå din innstilling, men den er altså diametralt forskjellig fra min. Til dine 2 spørsmål er mitt svar og mening: Nei og tja....

Slik blir det diskusjoner av 😀

Jeg leser noen andre fora, og også der er det omtrent samme splittelse som her om dette emnet. Men personlig synes jeg at de som roper hurra nok har et forhold til produkt, firma, og mann som savner en del objektivitet.
Jeg har full forståelse for at man er misfornøyde med både mangelen på å levere produkt og informasjon, jeg er også langt fra imponert over dette.
Jeg er helt overbevist om at de har mer kunnskap om dette hos Tesla enn noen av forumittene rundt omkring.
Kanskje lyver Tesla, men å si at det objektivt sett er umulig at de kan ha en fornuftig grunn med grunnlag i at man føler seg skuffet... :P
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: OlaM på torsdag 07. april 2022, klokken 09:58
Sitat fra: daktari på torsdag 07. april 2022, klokken 09:19
Det som er fakta er at lidar, radar og kamera i kombinasjon må til u dag for å få en selvkjørende bil. Flere firma har ekste selvkjørende biler med denne teknologien.

Tesla med sin "kun billige kamera" trenger mange massive teknologiske gjennombrudd for å få til selvkjøring. Det kan skje i morgen, om 10 år eller aldri.

Jeg vil heller si at selv lidar, radar og kamera er ikke tilstrekkelig i dag for å få en selvkjørende bil. De som har demonstrert selvkjørende biler i dag gjør det på Level 4-vis, bare innenfor visse områder, og i praksis bare innenfor visse scenarier. Det skal ikke mye til å knekke de. En slags "Potemkin village" av en teknologi-demonstrasjon.
Men level 4 er en selvkjørende bil. Det går ikke an å endre det faktum at det er førerløse biler i kommersiell drift flere steder i verden - og ingen av dem er Tesla.

Geografisk område på størrelse med Oslo innenfor Ring3 er forøvrig ganske stort.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: kodax på torsdag 07. april 2022, klokken 11:58
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 07. april 2022, klokken 10:19
Tesla bruker enormt med penger og ressurser på å finne en måte de kan unngå å levere biler med radar og LiDAR som nå bare koster noen få hundre dollar pr. bil. Penger kunder har forskutert i mange år.

Hvorfor stresse med Vision Only? Prinsippsak? Eller har de skjønt at det er begrensete muligheter med dagens kameraer/sensorer, og søker derfor desperat etter en mulighet til å unngå en brutal kost for å oppgradere flere hundre tusen biler med bedre kameraer/sensorer?
Så det er altså ikke et alternativ at Tesla faktisk mener at dette er den beste løsningen? At de kanskje ser på det å bruke mange forskjellige sensorer på som litt "brute-force", det fungerer til en viss grad på avgrensede områder, men vil ikke fungere i en større sammenheng. Ingen mulighet for at utviklingsteamet hos Tesla vet noe som vi her på forumet ikke vet? ;)
Hvorfor mener du det ikke vil fungere i en større sammenheng? Hva er belegget for det? Dette er en Musk-myte for å spre FUD om den øvrige bransjens tilnærming.

Det er litt rart at Tesla skal kunne samle enorme mengder data, når f.eks. Waymo er ferdig med justering til en by og setter bilene i drift vil de jo kontinuerlig kjøre rundt og samle data.
MobilEye sine Rem-kart gjør det samme, men med mange flere biler enn Tesla har solgt.

Det andre poenget er at konkurrentes biler kan holde seg på veien og ikke kollidere overalt, men det lønner seg å bruke tid på en lokasjonsavhengig tilpassing.

Den andre myten, eller håpet, er at det skal være mulig med alle de tekniske gjennombruddene; nesten revolusjonerende sådanne, slik at det faktisk blir mulig med en selvkjørende bil som er helt uavhengig av geografi. Ingen andre firmaer snakker høyt om en slik tilnærming. Personlig tror jeg en selvkjørende bil
i Oslo ikke vil fungere bra nok i f.eks Paris.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 07. april 2022, klokken 10:19
Tesla bruker enormt med penger og ressurser på å finne en måte de kan unngå å levere biler med radar og LiDAR som nå bare koster noen få hundre dollar pr. bil. Penger kunder har forskutert i mange år.

Hvorfor stresse med Vision Only? Prinsippsak? Eller har de skjønt at det er begrensete muligheter med dagens kameraer/sensorer, og søker derfor desperat etter en mulighet til å unngå en brutal kost for å oppgradere flere hundre tusen biler med bedre kameraer/sensorer?
Det er ikke kostnaden for delene til kamera, lidar etc som gjør at FSD-tillegget er på $12000 (ca 106K NOK) i USA eller 59 600 NOK i Norge.  Det er først og fremst utvikling av programvaren inkl. testing som koster penger. Det var kanskje et poeng tidligere da lidar kostet ganske heftig per del, men ikke per i dag.

Ellers så så jeg et video de de tok for seg hva som har skjedd med de pengene som er betalt fra kundene for dette. De er visstnok stående på et fond de ikke får røre fra, før FSD faktisk begynner å leveres. Klarer ikke finne videoen nå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA