Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Motorwatt

Det er ikke kunnskapen det står på, men evnen til å telle... (det er 8 kameraer).

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

IbizaMan

Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. februar 2022, klokken 20:01
Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 22. februar 2022, klokken 18:18
Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. februar 2022, klokken 17:22
Hehe! Dugg er jo et kjent problem på kameraene i bilen, men heldigvis svært lett å løse (varmetråder). Det er overhodet ikke der problemet ligger.
Og hvordan skal Tesla løse dette mener du?
Se ordet i parentesen. Varmetråder, og så tror jeg at det må spyling til på kamera bak. Dette er svært enkelt å løse er min påstand. Retrofit bør også være mulig, men jeg tviler på at det skjer.

Flott! Da er vi i alle fall ett steg videre i diskusjonen. Tesla sin Vision Only strategi for FSD basert på dagens HW vil aldri skje i Norge.

Og ja, jeg er enig med deg i at en retrofit ikke vil skje på dagens biler. Jeg tipper at når Tesla omsider innrømmer dagens begrensning så vil de utnytte muligheten til å endre designet såpass radikalt at de oppnår en større fordel hva gjelder sensorer.




Handyman

Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 22. februar 2022, klokken 20:45
Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. februar 2022, klokken 20:01
Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 22. februar 2022, klokken 18:18
Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. februar 2022, klokken 17:22
Hehe! Dugg er jo et kjent problem på kameraene i bilen, men heldigvis svært lett å løse (varmetråder). Det er overhodet ikke der problemet ligger.
Og hvordan skal Tesla løse dette mener du?
Se ordet i parentesen. Varmetråder, og så tror jeg at det må spyling til på kamera bak. Dette er svært enkelt å løse er min påstand. Retrofit bør også være mulig, men jeg tviler på at det skjer.

Flott! Da er vi i alle fall ett steg videre i diskusjonen. Tesla sin Vision Only strategi for FSD basert på dagens HW vil aldri skje i Norge.

Og ja, jeg er enig med deg i at en retrofit ikke vil skje på dagens biler. Jeg tipper at når Tesla omsider innrømmer dagens begrensning så vil de utnytte muligheten til å endre designet såpass radikalt at de oppnår en større fordel hva gjelder sensorer.
Nå legger du litt mye ord i munnen min. Jeg tror Vison Only kan kan bli en realitet i Norge med dagens HW. Ikke som L5 men som L4.
I motsetning til mange på forumet her, påstår jeg ikke med skråsikkerhet at jeg har fasiten, men er åpen for ulike utfall.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 22. februar 2022, klokken 20:22
Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. februar 2022, klokken 20:01
Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 22. februar 2022, klokken 18:18
Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. februar 2022, klokken 17:22
Hehe! Dugg er jo et kjent problem på kameraene i bilen, men heldigvis svært lett å løse (varmetråder). Det er overhodet ikke der problemet ligger.
Og hvordan skal Tesla løse dette mener du?
Se ordet i parentesen. Varmetråder, og så tror jeg at det må spyling til på kamera bak. Dette er svært enkelt å løse er min påstand. Retrofit bør også være mulig, men jeg tviler på at det skjer.
Det meste lar seg gjøre, men Tesla gjør det ikke. Er det ikke snart bare å innrømme svakhetene?
Jeg har benektet at dagens system ikke har svakheter når det gjelder bla dugg. RADARen er jo et kapittel for seg selv, og det er den som nesten alltid gjør at AP ikke kan brukes i dårlig vær. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

#949
Klart at det er fullt mulig å varme/spyle radarer også. Blant andre har MG gjort det.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

o.b.lix

Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. februar 2022, klokken 21:27
Jeg har benektet at dagens system ikke har svakheter når det gjelder bla dugg. RADARen er jo et kapittel for seg selv, og det er den som nesten alltid gjør at AP ikke kan brukes i dårlig vær.

Her ved Bergen saltes det om vinteren, og jeg får hver eneste tur feilmelding at et eller flere kamera er tildekket og AP er begrenset- Spesielt ofte er kameraene i blinklys. Så hjelper ikke med vision only.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

JorEl

daktari: ...Menneskelig syn og hjerne er noe helt annet et et NN som analyserer forskjellig pixelmønstre fra et kamera. Vi har bl.a. evne til å bruke skjønn og erfaring.

Ser man "evolusjonistisk" på biologiens mangfold, her på jorden. Så er vel øyet det mest avanserte. Har blitt fortalt at øynene bruker nesten halve hjernen.
Øyelokket er sikkert avansert bare det. I samspill med tårekanal osv

Hadde lenge tro på Tesla sine lovnader om FSD og selvkjøring...

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

#952
Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. februar 2022, klokken 21:23
Nå legger du litt mye ord i munnen min. Jeg tror Vison Only kan kan bli en realitet i Norge med dagens HW. Ikke som L5 men som L4.
I motsetning til mange på forumet her, påstår jeg ikke med skråsikkerhet at jeg har fasiten, men er åpen for ulike utfall.
Helgardere kan vi alle. Men jeg ville gjerne ha en analyse på hva du legger til grunn for at du tror vi kan få L4 (visste ikke at det eksisterte i Teslas vokabular) med dagens sensorer. Spesielt med fokus på de opplagte svakheter som er nevnt over:
- Den påståtte mangel på sensorer
- Påstått problem med sikkerhet ved HW-feil
- Værfenomener og værforhold

Allerede på L4 må ansvarsfordelingen være på plass mellom produsent, fører/eier, og forsikringsselskap. Forslag?

Du er klar over at L4 tillater:
Biler uten ratt og pedaler
Førerløse taxier
Ikke krever at du trenger å overta rattet (hvis installert)


Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 23. februar 2022, klokken 09:29
Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. februar 2022, klokken 21:23
Nå legger du litt mye ord i munnen min. Jeg tror Vison Only kan kan bli en realitet i Norge med dagens HW. Ikke som L5 men som L4.
I motsetning til mange på forumet her, påstår jeg ikke med skråsikkerhet at jeg har fasiten, men er åpen for ulike utfall.
Helgardere kan vi alle. Men jeg ville gjerne ha en analyse på hva du legger til grunn for at du tror vi kan få L4 (visste ikke at det eksisterte i Teslas vokabular) med dagens sensorer. Spesielt med fokus på de opplagte svakheter som er nevnt over:
- Den påståtte mangel på sensorer
- Påstått problem med sikkerhet ved HW-feil
- Værfenomener og værforhold

Allerede på L4 må ansvarsfordelingen være på plass mellom produsent, fører/eier, og forsikringsselskap. Forslag?

Du er klar over at L4 tillater:
Biler uten ratt og pedaler
Førerløse taxier
Ikke krever at du trenger å overta rattet (hvis installert)
Selv om ikke Tesla bruker SAE-level, må de likevel definere dette når de en gang i fremtiden skal lansere FSD. Det er derfor jeg mener at det er interessant å mene noe om hvilken level FSD er, og hva som inngår av forhold i L4.
Ja det er jeg fult klar over at L4 skal kunne kjøre uten personer ombord, men jeg vet også at L4 kun skal klare dette under "begrensede forhold". Her leser jeg gode forhold, og mistenker at vintervær ikke er noe L4 skal nødvendigvis skal kunne klare. Når forholdene ikke er tilstede, skal bilen på forsvarlig vis slutte å kjøre. Jeg tror derfor at L4 vil ha svært begrenset nytteverdi når det ikke er pent vær og opphold (kanskje til og med dagslys), for å sette det på spissen. Det tror jeg dagens HW vil kunne klare.
Er det noen VET hva som ligger i uttrykket "limited conditions" for L4?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: JorEl på onsdag 23. februar 2022, klokken 09:24
Ser man "evolusjonistisk" på biologiens mangfold, her på jorden. Så er vel øyet det mest avanserte. Har blitt fortalt at øynene bruker nesten halve hjernen.
Billedmessig er ikke det menneskelige øyet særlig imponerende sammenliknet med selv enkel kameratekonlogi.
Øyet har lav oppløsning, trenger mye lys, liker ikke blending og omstiller seg langsomt mellom ulike lysforhold for å nevne noe. Alt dette forverres også betraktelig med alderen. Det er hjernen som er imponerende når det gjelder synet, samt den avanserte "steadycam" (hodet kombinert med øyemuskulaturen) som øynene våre er montert i.
Man kan altså med rimelige og enkle kameraer overgå selve øyet uten problemer, det er behandlingen av bildene som er den store utfordringen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

#955
"Limited Condition" har jeg ikke sette, men ser at det er omtalt som "Severe Weather Conditions" i forbindelse med L4. Noen av disse burde man unngå i dag også, men alt det andre været skal den da klare. Og det er ikke det samme som "gode forhold".

Severe Weather Conditions:
Tordenvær
Tornadoer
Hagl
Lyn
Oversvømmelser
Skadelige og farlige vinder
Snøstormer


SitatJa det er jeg fult klar over at L4 skal kunne kjøre uten personer ombord
Gir det noe mening?

EM sier at FSD er klar i slutten av året (uten nærmere definisjon av hvilket år). Jeg venter iallfall litt med å bestille time for fjerning av ratt og pedaler.

Level 4 driving automation technology is for use in driverless taxis and public transportation services. Certain conditions may limit or cancel Level 4 autonomous vehicle operation, such as severe weather.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 23. februar 2022, klokken 11:02
"Limited Condition" har jeg ikke sett...
Sitat
Det er et ordrett sitat fra bildet du postet, så du burde jo ha sett det.
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 23. februar 2022, klokken 11:02
Sitat fra: Handyman på onsdag 23. februar 2022, klokken 11:02
Ja det er jeg fult klar over at L4 skal kunne kjøre uten personer ombord
Gir det noe mening?
Det var et forsøk på å svare at jeg er klar over at L4 ikke krever ratt og pedaler, men jeg tror det er lite aktuelt siden selvkjøringen kun vil fungere under "begrensede forhold".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Snakk om å vri og vende på det:

SitatDet var et forsøk på å svare at jeg er klar over at L4 ikke krever ratt og pedaler, men jeg tror det er lite aktuelt siden selvkjøringen kun vil fungere under "begrensede forhold".

Den skal fungere i alle forhold som IKKE er begrensende! Severe Weather er begrensende, godvær er det ikke.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 23. februar 2022, klokken 11:39
Snakk om å vri og vende på det:

SitatDet var et forsøk på å svare at jeg er klar over at L4 ikke krever ratt og pedaler, men jeg tror det er lite aktuelt siden selvkjøringen kun vil fungere under "begrensede forhold".

Den skal fungere i alle forhold som IKKE er begrensende! Severe Weather er begrensende, godvær er det ikke.
Sant nok, og det var ikke poenget. Bildet du lastet opp sier sier følgene: These features can drive the vehicle under limited conditions and will not operate unless all required conditions are met". Det vil altså meg være en del forhold som L4 ikke vil takle, og at det derfor vil være dumt å ikke utstyre en privatbil med ratt og pedaler, spesielt dersom man ønsker å bruke den også når forholdene ikke er gode nok.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

Sitat fra: Handyman på onsdag 23. februar 2022, klokken 10:42
Sitat fra: JorEl på onsdag 23. februar 2022, klokken 09:24
Ser man "evolusjonistisk" på biologiens mangfold, her på jorden. Så er vel øyet det mest avanserte. Har blitt fortalt at øynene bruker nesten halve hjernen.
Billedmessig er ikke det menneskelige øyet særlig imponerende sammenliknet med selv enkel kameratekonlogi.
Øyet har lav oppløsning, trenger mye lys, liker ikke blending og omstiller seg langsomt mellom ulike lysforhold for å nevne noe. Alt dette forverres også betraktelig med alderen. Det er hjernen som er imponerende når det gjelder synet, samt den avanserte "steadycam" (hodet kombinert med øyemuskulaturen) som øynene våre er montert i.
Man kan altså med rimelige og enkle kameraer overgå selve øyet uten problemer, det er behandlingen av bildene som er den store utfordringen.
Takk for info :+1:
Hjernen ser, hører, og noen flere ting jeg ikke kommer på ;)
Når hjernen er veldig aktiv og synapser og "ledningsnettverk" går for fullt, så har jeg hørt astronomer som anslår det med størrelsen til universet med alle stjernene...altså uendelig mange.

Overfører vi dette til bil og kamera, så blir jeg litt håpeful mtp en god AP/(FSD) L2, L3. Mange kameraer som aldri blinker, blir trøtte. Alle kameraene ser på en gang.
Ang NN (neural-nettwork) så er vel dette en stor hjerne i California(?) og mange bittesmå hjerner i bilene. Men hjernen er alene, i hver enkelt bil? Men programmet (skjønn, erfaring) er forhåndstrent i supercomputeren til Tesla, Dojo? Hver bil med sin lille hjerne er alt for dum, og har ikke erfaring å bygge på. Eller?

Jeg trodde før at NN skulle være aktiv gjennom bilene i "real-time". Når en Tesla hadde kjørt en strekning, så ble info fordelt til andre Teslaer i europa eller norden eller Norge. Når en Tesla så et 70-skilt på en strekning, så vips så hadde alle det.

Jeg kan ikke lenger forstå hvordan FSD L4,L5 skal gå ann, uten at det blir strenge regler ut av det. Eks. alle biler i dette geografiske området må være selvkjørende, alle veier for selvkjørende biler må ha sensorer,osv
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA