Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: emurof på lørdag 12. februar 2022, klokken 23:09


Nettopp, Tesla har vært frem og tilbake. De hadde først vurdert å fjerne radar før 2016, men etter en alvorlig ulykke i 2016 så ble det fornyet fokus på radar, og de ansatte radar-eksperten Duc Vu. Tesla undersøkte muligheten for å lage sin egen radar. Men 16 måneder etter at han ble ansatt i Tesla for å jobbe med radar, forlot Vu selskapet igjen. Flere andre på radar-teamet sluttet også. Litt før dette hadde AI-ekspert Andrej Karpathy begynt i Tesla.

Det skal ha vært interne uenigheter rundt bruken av radar, og Karpathy var tilsynelatende motstander av radar. Han vant åpenbart, siden han ble værende samtidig som store deler av radar-teamet forsvant i løpet av 2017-2018.

Alt dette står også i en artikkel som Tesla-kritikere flittig har sitert.

Før du kommer med personangrep og anklager andre for historieforfalskning så burde du kanskje sjekke historien selv?
Fint at du korrigerer deg selv. Svakt at du angriper meg når du ble tatt i å skrøne.

Alle skjønner det er snodig at de ikke nevner radar på autonomy day i 2019 hvis de "har jobbet med å fjerne radar lenge" som du påstod.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

emurof

Sitat fra: daktari på søndag 13. februar 2022, klokken 10:12Fint at du korrigerer deg selv. Svakt at du angriper meg når du ble tatt i å skrøne.

Hvordan får du det at jeg utdyper det jeg opprinnelig skrev med kilder og en med detaljert forklaring og kilder til å bli at jeg korrigerer meg selv? Å komme med kilder som bekrefter det jeg skrev er det motsatte av å korrigere meg selv.

SitatAlle skjønner det er snodig at de ikke nevner radar på autonomy day i 2019 hvis de "har jobbet med å fjerne radar lenge" som du påstod.

Jeg skrev at de har vurdert det lenge, som du kan se i kildene jeg oppga.

Men da skjønner jeg det slik at du ikke har noe å utsette på tidslinjen jeg kom med? Og at du er enig i at Tesla har vurdert å fjerne radar i mange år? Fint om du kan prøve å diskutere selve saken her fremfor å ty til personangrep.

Motorwatt

Sikkert mange vurderinger som ligger bak hver eneste avgjørelse, men det er gjennomføringstidspunktet som til slutt teller. Og det var april/mai 2021 når det gjelder fjerning av radar.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

IbizaMan

Sitat fra: emurof på søndag 13. februar 2022, klokken 11:47
Jeg skrev at de har vurdert det lenge, som du kan se i kildene jeg oppga.

Men da skjønner jeg det slik at du ikke har noe å utsette på tidslinjen jeg kom med? Og at du er enig i at Tesla har vurdert å fjerne radar i mange år? Fint om du kan prøve å diskutere selve saken her fremfor å ty til personangrep.

Utfordringen din "emurof" er at du ikke er i stand til å sammenstille informasjon fra flere kilder og gjøre en god uavhengig analyse av innholdet og hva dette faktisk betyr. Jeg har lest mange av kommentarene dine og min konklusjon er at du hverken har tilstrekkelig innsikt i teknologien eller vilje/evne til å ta til deg informasjon som fraviker fra ditt verdensyn. Det betyr at det heller ikke er noen vits i å prøve å hjelpe deg til å forstå og selv om jeg har både lyst og motivasjon til å hjelpe deg videre lar jeg det heller ligge.....

Til alle andre:

Tesla ønsker nå å gå bort fra Radar og bare bruke kamera som sensor. Dette gjelder ikke bare for FSD men også for andre trafikksikkerhetsfunksjoner (slik jeg har forstått det). Jeg tror ikke de får lov til dette i EU og slik sett tror jeg aldri FSD basert på dagens HW og Vision kommer til Norge (for FSD basert på radar/lidar er jo dødt hos Tesla).

Da kommer vi i en situasjon hvor en Tesla ikke klarer å stoppe for objekter som ikke er synlige for kameraene. Og ja, dette er noe vi VET kommer til å skje av den enkle grunn at det er forskjell mellom de ulike sensorer og hva de kan fange opp. Kamera har fordeler i noen situasjoner mens rader/lidar har fordeler under andre forhold. Dette er fysikk og ikke AI eller annen type SW du kan gjøre noe særlig med.

Musk sitt hovedfokus (eller funksjon om du vil) er at bilen MÅ klare å STOPPE for en gitt hindring som kan forårsake en ulykke. MEN, han går nå bort fra å bruke sensorer som er i stand til å gjøre dette bedre enn hva et kamera kan klare under visse forhold.

Da kommer spørsmålet, hva er egentlig viktigst for Musk, folks sikkerhet eller Tesla sitt mål om selvkjørende biler?

Og enda et, hvilken bil kommer du til å kjøpe neste gang? Bilen som kan stoppe for hindringer under stort sett alle forhold eller bilen som kan "kjøre av seg selv" noen utvalgte dager i året?


Dank

2023 Model S Plaid
2024 i4M50

JorEl

-Sammenstille informasjon fra flere kilder og gjøre en god uavhengig analyse av innholdet og hva dette faktisk betyr.

Dette burde være "opptakskravet" til Elbilforum ;D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

emurof

Sitat fra: IbizaMan på søndag 13. februar 2022, klokken 12:41Musk sitt hovedfokus (eller funksjon om du vil) er at bilen MÅ klare å STOPPE for en gitt hindring som kan forårsake en ulykke. MEN, han går nå bort fra å bruke sensorer som er i stand til å gjøre dette bedre enn hva et kamera kan klare under visse forhold.

IIHS ga nylig Tesla toppkarakter for Model Y uten radar.

Sitat: "Model Y vehicles built after April 2021 meet all the criteria for the "plus." Following a conversion to a camera only system, the standard front crash prevention system earns superior ratings in both the vehicle-to-vehicle and vehicle-to-pedestrian tests."

Så det ser ut til at kamera klarer seg helt utmerket, og tydeligvis bedre enn andre biler med radar siden den får toppkarakter. Merk deg ordet "superior", hvilket tilsier at den ligger godt over andre biler generelt.

Dersom din påstand om kameraer skulle stemme, burde dette vært umulig.

Kan det være at Tesla kanskje vet hva de driver med? At de har jobbet med og vurdert dette i mange år som jeg viste til med kildene mine (som du valgte å overse til fordel for personangrep)?

Motorwatt

Er "crash prevention" et bevis for at de fungerer i et FSD-system?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Sitat fra: Motorwatt på søndag 13. februar 2022, klokken 19:37Er "crash prevention" et bevis for at de fungerer i et FSD-system?

Jeg snakket ikke konkret om FSD her, men svarte på en kommentar som handlet om kameraer generelt er i stand til å gjøre en like god jobb som (eller bedre enn) radar eller radar+kamera. Det er relatert til FSD, men har ikke direkte med det å gjøre som sådan.

Konteksten var følgende i innlegget jeg svarte på:

"Dette gjelder ikke bare for FSD men også for andre trafikksikkerhetsfunksjoner (slik jeg har forstått det)."

Motorwatt

#864
Tror nok du blander sammen 2 forskjellige systemer her. Det de snakker om i ditt innlegg er antikollisjonssystem som kreves for biler designet etter mai 2022, og to år senere for alle nye biler. Diskutert her tidligere. Full selvkjøring er mye mere enn dette.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Sitat fra: Motorwatt på søndag 13. februar 2022, klokken 19:58Tror nok du blander sammen 2 forskjellige systemer her. Det de snakker om i ditt innlegg er antikollisjonssystem som kreves for biler designet etter mai 2022, og to år senere for alle nye biler. Diskutert her tidligere. Full selvkjøring er mye mere enn dette.

Ja, det var det jeg sa. Det jeg svarte på handlet ikke om selvkjøring, men om trafikksikkerhetsfunksjoner og hvorvidt kameraer kan gjøre det uten radar. Noe de åpenbart kan siden Tesla uten radar fikk toppscore.

La meg sitere hele konteksten:
SitatTesla ønsker nå å gå bort fra Radar og bare bruke kamera som sensor. Dette gjelder ikke bare for FSD men også for andre trafikksikkerhetsfunksjoner (slik jeg har forstått det). Jeg tror ikke de får lov til dette i EU og slik sett tror jeg aldri FSD basert på dagens HW og Vision kommer til Norge (for FSD basert på radar/lidar er jo dødt hos Tesla).

Da kommer vi i en situasjon hvor en Tesla ikke klarer å stoppe for objekter som ikke er synlige for kameraene. Og ja, dette er noe vi VET kommer til å skje av den enkle grunn at det er forskjell mellom de ulike sensorer og hva de kan fange opp. Kamera har fordeler i noen situasjoner mens rader/lidar har fordeler under andre forhold. Dette er fysikk og ikke AI eller annen type SW du kan gjøre noe særlig med.

Oppsummert:
1. Det opprinnelige innlegget påpeker helt riktig at Tesla gikk bort fra radar
2. Det opprinnelige innlegget påpeker helt riktig at dette ikke bare gjelder for FSD, men også andre trafikksikkerhetsfunksjoner
3. Det opprinnelige innlegget påstår så at Tesla ikke klarer å stoppe for objekter som radar ville fanget opp
4. Jeg påpeker i mitt svar at Tesla har fått toppscore på nettopp slike trafikksikkerhetsfunksjoner, noe som tyder på at de klarer det likevel

IbizaMan

#866
Sitat fra: emurof på søndag 13. februar 2022, klokken 20:21

Ja, det var det jeg sa. Det jeg svarte på handlet ikke om selvkjøring, men om trafikksikkerhetsfunksjoner og hvorvidt kameraer kan gjøre det uten radar. Noe de åpenbart kan siden Tesla uten radar fikk toppscore.

Oppsummert:
3. Det opprinnelige innlegget påstår så at Tesla ikke klarer å stoppe for objekter som radar ville fanget opp
4. Jeg påpeker i mitt svar at Tesla har fått toppscore på nettopp slike trafikksikkerhetsfunksjoner, noe som tyder på at de klarer det likevel


Fantastisk! Nok en gang viser du hvordan du henviser til en kilde, uten å forstå konteksten, og konkluderer bombastisk. Helt i tråd med de aller fleste av dine påstander som stort sett ikke henger på greip.

Du henviser nå til en standard test fra IIHS i USA som tester biler under så og si ideelle forhold. Testene blir foretatt under optimale forhold innendørs (eller tilsvarende) og omfatter derfor ikke et eneste av argumentene som har blitt framlagt i disfavør kamera. Testen er slik sett irrelevant.

Oppsummert, du har som sagt ingen troverdighet igjen i denne diskusjonen........


SurSnasen

Ikke så lenge igjen til FSD er klar for public release!

https://youtu.be/pbHt5bivL2k

Interessant situasjon rundt 13 minutter ut i filmen. Og en til rett etter.

emurof

#868
Sitat fra: IbizaMan på søndag 13. februar 2022, klokken 23:15
Sitat fra: emurof på søndag 13. februar 2022, klokken 20:21Ja, det var det jeg sa. Det jeg svarte på handlet ikke om selvkjøring, men om trafikksikkerhetsfunksjoner og hvorvidt kameraer kan gjøre det uten radar. Noe de åpenbart kan siden Tesla uten radar fikk toppscore.

Oppsummert:
3. Det opprinnelige innlegget påstår så at Tesla ikke klarer å stoppe for objekter som radar ville fanget opp
4. Jeg påpeker i mitt svar at Tesla har fått toppscore på nettopp slike trafikksikkerhetsfunksjoner, noe som tyder på at de klarer det likevel

Fantastisk! Nok en gang viser du hvordan du henviser til en kilde, uten å forstå konteksten, og konkluderer bombastisk. Helt i tråd med de aller fleste av dine påstander som stort sett ikke henger på greip.

Du henviser nå til en standard test fra IIHS i USA som tester biler under så og si ideelle forhold. Testene blir foretatt under optimale forhold innendørs (eller tilsvarende) og omfatter derfor ikke et eneste av argumentene som har blitt framlagt i disfavør kamera. Testen er slik sett irrelevant.

Oppsummert, du har som sagt ingen troverdighet igjen i denne diskusjonen........

Jeg har nå gjort rede på hva jeg svarte på, og i hvilken kontekst i diskusjonen. Det var trafikksikkerhetsfunksjoner Hvilken kontekst snakker du om?

Og i nettopp disse trafikksikkerhetsfunksjonene har vi objektive tester som gir Tesla toppscore med bare kamera. Så kan man ha meninger rundt dette, men det holder ikke å bare nekte for de objektive testene og late som de ikke eksisterer. Da hadde det vært bedre om du kom med data selv, fremfor å bare avvise objektive data andre kommer med.

o.b.lix

Sitat fra: SurSnasen på mandag 14. februar 2022, klokken 17:43
Ikke så lenge igjen til FSD er klar for public release!

https://youtu.be/pbHt5bivL2k

Interessant situasjon rundt 13 minutter ut i filmen. Og en til rett etter.

Tror nok at vi minst må på HW5 og 10 år til før de lykkes!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA