Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

IbizaMan

Sitat fra: filtvet på tirsdag 18. januar 2022, klokken 08:51
Dagens pussighet - fartsgrense i vårt boligområde er nå 50 iflg bilen (er 30). Det blir vel gøy å peise over fartsdumper på isen i 50?

Nei, selvkjørende biler i norge er nok 20 år unna om det i det hele tatt kommer. Et eksempel:

En ball ruller over veien fra høyre side. Hva vil selvkjørende bilen gjøre? Kjøre til høyre for å unngå ballen (og treffer barnet). Hva gjør en oppegående sjåfør? Senker farten betydelig.

Og sensorene ----- minst 1 av mine er til enhver tildekket av vann/snø/is/sol.

Jeg tror mange undervurderer hvor vanskelig det er for bilen å tolke sine omgivelser og iverksette handling basert på kontekst. Et godt kamera er et utgangspunkt, gjerne et kamera som "ser godt" under varierte forhold, evt flere kamera i samme vinkel. Og så til det vanskelige, tolke omgivelsene og sette objekter inn i kontekst. Jeg tror vel at det aller meste på sikt kan læres også av maskiner men veien dit er lang.

Det enkle er man jo allerede godt i gang med, det å tolke konturer og forutsi kjørebane, tegne vektorlandskap og kunne finne mulig path for bilen. Men dette er lett i forhold til å sette objekter i kontekst slik du påpeker overfor. Og ikke minst, når korrekt kontekst er identifiert, foreta valg som er "korrekte" sett fra et moralsk ståsted. Og hva mener vi er "godt nok" før vi flytter ansvaret fra fører og over på bilen/leverandøren?






turfsurf

Sitat fra: IbizaMan på mandag 17. januar 2022, klokken 09:06
Hva er forresten status når det gjelder "Vision Only" SW. Er det bare FSD branch'en som bruker dette?
Nei, i USA har de levert biler uten radar en god stund nå. Radar i Europa fremdeles grunnet regelverk som jeg har forstått det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

filtvet

Sitat fra: Handyman på tirsdag 18. januar 2022, klokken 09:12
Sitat fra: filtvet på tirsdag 18. januar 2022, klokken 08:51
Dagens pussighet - fartsgrense i vårt boligområde er nå 50 iflg bilen (er 30). Det blir vel gøy å peise over fartsdumper på isen i 50?

Nei, selvkjørende biler i norge er nok 20 år unna om det i det hele tatt kommer. Et eksempel:

En ball ruller over veien fra høyre side. Hva vil selvkjørende bilen gjøre? Kjøre til høyre for å unngå ballen (og treffer barnet). Hva gjør en oppegående sjåfør? Senker farten betydelig.

Og sensorene ----- minst 1 av mine er til enhver tildekket av vann/snø/is/sol.
En hver oppegående Tesla-eier vet at AP foreløpig kun er anbefalt/beregnet for bruk motorvei eller tilsvarende.

Det stemmer jo ikke. I usa er det full fsd. Og bilen kjører som en dårlig sjåfør du har lyst til å si "stopp jeg vil av" til :)

Thalgar

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 18. januar 2022, klokken 10:59
Sitat fra: IbizaMan på mandag 17. januar 2022, klokken 09:06
Hva er forresten status når det gjelder "Vision Only" SW. Er det bare FSD branch'en som bruker dette?
Nei, i USA har de levert biler uten radar en god stund nå. Radar i Europa fremdeles grunnet regelverk som jeg har forstått det.

Takk og lov for det... Rapportane frå USA om "Vision only" er ikkje oppløftande akkurat.

https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/comments/r7jp4w/phantom_braking_ever_since_tesla_vision_took_over/
Model Y LR Quicksilver, 2023

Motorwatt

Sitat fra: filtvet på tirsdag 18. januar 2022, klokken 08:51
Dagens pussighet - fartsgrense i vårt boligområde er nå 50 iflg bilen (er 30). Det blir vel gøy å peise over fartsdumper på isen i 50?

Nei, selvkjørende biler i norge er nok 20 år unna om det i det hele tatt kommer. Et eksempel:

En ball ruller over veien fra høyre side. Hva vil selvkjørende bilen gjøre? Kjøre til høyre for å unngå ballen (og treffer barnet). Hva gjør en oppegående sjåfør? Senker farten betydelig.

Og sensorene ----- minst 1 av mine er til enhver tildekket av vann/snø/is/sol.
Ikke noe av det du nevner er dessverre noe nytt, men har vært diskutert i det uendelige på dette forumet, og alle andre steder. Sånn er det bare - foreløpig.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

IbizaMan

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 18. januar 2022, klokken 10:59
Sitat fra: IbizaMan på mandag 17. januar 2022, klokken 09:06
Hva er forresten status når det gjelder "Vision Only" SW. Er det bare FSD branch'en som bruker dette?
Nei, i USA har de levert biler uten radar en god stund nå. Radar i Europa fremdeles grunnet regelverk som jeg har forstått det.

Ok, det høres jo plausibelt ut. Da ser jeg for meg følgende utfordring for FSD i Norge:

1. EU/Norge krever mer en bare kamera i bilene, f.eks. støttet av Radar eller Lidar. p.g.a. redundans/sikkerhet.
2. Tesla utvikler ikke lenger FSD under disse forutsetningene

Da kommer jo aldri FSD til biler i Norge........  :)


(men kanskje noen heldige får teste FSD Beta i en periode likevel?)


o.b.lix

Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 18. januar 2022, klokken 13:07
1. EU/Norge krever mer en bare kamera i bilene, f.eks. støttet av Radar eller Lidar. p.g.a. redundans/sikkerhet.
2. Tesla utvikler ikke lenger FSD under disse forutsetningene

Tror nok Tesla innser at med dagens HW er det umulig å få FSD til å virke, og det kommer både nye kamera, andre sensorer og maskinkraft før de lykkes. Tror selv vi snakker om minst HW5 og 10 år før de er i mål.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Motorwatt

Mulig en innrømmelse vil sitte langt inne. Kan bli veldig dyrt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

IbizaMan

Sitat fra: sjokomelk på søndag 16. januar 2022, klokken 15:45
Husk også at Autopilot-koden som kjører i bilene våre her i Norge i dag er gammel og utdatert og blir ikke vedlikeholdt lenger. Etterhvert som FSD-beta kommer lenger, vil koden fra denne ta over. Så vi kan ikke basere hvordan FSD-beta og ny kildekode vil oppføre seg basert på det vi opplever per i dag.

Denne er fin, dersom dette stemmer og EU/Norge ikke vil tillate AP/FSD basert på VisionOnly tech i bilene (slik det er i dag), hvor står vi da?

Jo, da er det mye som tyder på at det ikke vil komme noen forbedringer på AP slik vi kjenner den i dag. Og FSD utgår vel med høye kneløft og vi kan like godt bare kjøre bilen selv.....



daktari

Ganske lang og kritisk artikkel fra Tesla fan og autonomi-journalist Brad Templeton. Lesverdig og godt begrunnet analyse.

https://www.forbes.com/sites/bradtempleton/2022/01/13/a-robocar-specialist-gives-tesla-full-self-drive-an-f/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: filtvet på tirsdag 18. januar 2022, klokken 11:57
Sitat fra: Handyman på tirsdag 18. januar 2022, klokken 09:12
Sitat fra: filtvet på tirsdag 18. januar 2022, klokken 08:51
Dagens pussighet - fartsgrense i vårt boligområde er nå 50 iflg bilen (er 30). Det blir vel gøy å peise over fartsdumper på isen i 50?

Nei, selvkjørende biler i norge er nok 20 år unna om det i det hele tatt kommer. Et eksempel:

En ball ruller over veien fra høyre side. Hva vil selvkjørende bilen gjøre? Kjøre til høyre for å unngå ballen (og treffer barnet). Hva gjør en oppegående sjåfør? Senker farten betydelig.

Og sensorene ----- minst 1 av mine er til enhver tildekket av vann/snø/is/sol.
En hver oppegående Tesla-eier vet at AP foreløpig kun er anbefalt/beregnet for bruk motorvei eller tilsvarende.
Det stemmer jo ikke. I usa er det full fsd. Og bilen kjører som en dårlig sjåfør du har lyst til å si "stopp jeg vil av" til :)
Jo det stemmer helt. AP er ikke beregnet for, og skal ikke klare situasjonen du beskriver. I USA har de IKKE full FSD, de har kun FSD-Beta. I Norge vi har kun AP. Det er produkter man ikke umiddelbart kan sammenlikne.
Litt som å si at disse vannskiene fungerer skikkelig dårlig i slalåmbakken. Ski på snø kommer derfor aldri til å fungere!!
Men en ting er jeg enig med deg i, og det er at AP slik en er nå, ikke er i nærheten av FSD
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Sitat fra: daktari på tirsdag 18. januar 2022, klokken 15:57
Ganske lang og kritisk artikkel fra Tesla fan og autonomi-journalist Brad Templeton. Lesverdig og godt begrunnet analyse.
Veldig bra at noen med kunnskap kan sette det i perspektiv. Siste avsnitt:

Elon Musk har dessverre spådd at Tesla FSD ville være klar "veldig snart" de siste 4 årene eller mer. Selv fans begynner å være på vakt mot disse løftene. Det har fortsatt en lang vei å gå, og Elon og teamet hans må ta en tur i Waymo-biler i Arizona eller California en stund for å tilbakestille forventningene. Så kom deg på jobb.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 18. januar 2022, klokken 15:19
Sitat fra: sjokomelk på søndag 16. januar 2022, klokken 15:45
Husk også at Autopilot-koden som kjører i bilene våre her i Norge i dag er gammel og utdatert og blir ikke vedlikeholdt lenger. Etterhvert som FSD-beta kommer lenger, vil koden fra denne ta over. Så vi kan ikke basere hvordan FSD-beta og ny kildekode vil oppføre seg basert på det vi opplever per i dag.

Denne er fin, dersom dette stemmer og EU/Norge ikke vil tillate AP/FSD basert på VisionOnly tech i bilene (slik det er i dag), hvor står vi da?

Jo, da er det mye som tyder på at det ikke vil komme noen forbedringer på AP slik vi kjenner den i dag. Og FSD utgår vel med høye kneløft og vi kan like godt bare kjøre bilen selv.....
Hva er det som gjør at du forutsetter at "EU/Norge ikke vil tillate AP/FSD basert på VisionOnly tech"? Regelverk forandres alltid etterhvert som teknologi og sammfunn utvikler seg, så hvis denne teknologien blir bra nok, så er det vel heller sannsynlig at det nettopp blir tillat.
(Selvfølgelig; hvis du mener at vision only aldri kan bli bra nok, så er det jo naturlig at du mener at regelverket ikke vil tillate det.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

IbizaMan

Sitat fra: kodax på tirsdag 18. januar 2022, klokken 16:57
Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 18. januar 2022, klokken 15:19
Sitat fra: sjokomelk på søndag 16. januar 2022, klokken 15:45
Husk også at Autopilot-koden som kjører i bilene våre her i Norge i dag er gammel og utdatert og blir ikke vedlikeholdt lenger. Etterhvert som FSD-beta kommer lenger, vil koden fra denne ta over. Så vi kan ikke basere hvordan FSD-beta og ny kildekode vil oppføre seg basert på det vi opplever per i dag.

Denne er fin, dersom dette stemmer og EU/Norge ikke vil tillate AP/FSD basert på VisionOnly tech i bilene (slik det er i dag), hvor står vi da?

Jo, da er det mye som tyder på at det ikke vil komme noen forbedringer på AP slik vi kjenner den i dag. Og FSD utgår vel med høye kneløft og vi kan like godt bare kjøre bilen selv.....
Hva er det som gjør at du forutsetter at "EU/Norge ikke vil tillate AP/FSD basert på VisionOnly tech"? Regelverk forandres alltid etterhvert som teknologi og sammfunn utvikler seg, så hvis denne teknologien blir bra nok, så er det vel heller sannsynlig at det nettopp blir tillat.
(Selvfølgelig; hvis du mener at vision only aldri kan bli bra nok, så er det jo naturlig at du mener at regelverket ikke vil tillate det.)

Det er ikke noe mer enn et tenkt fremtidsscenario. Hva jeg mener eller tror er mindre viktig i akkurat denne sammenhengen. Jeg kan tilnærmet lik null og niks når det gjelder hva som er/blir godkjent i EU på dette området. Men det jeg har fått med meg er at per nå, så leveres det ikke biler til EU uten radar av en eller annen grunn, sannsynligvis relatert til godkjenning blir det påstått.

Hva er det som gjør deg så sikker på at VisionOnly blir godkjent i EU da? Når tror du at dette faller på plass?

Det er jo slik at dagens Radar fungerer bedre enn kamera under visse forhold, noe som kan være vesentlig for en godkjenning i EU uten at jeg kan underbygge dette. Det kan jo være krav i EU som f.eks. krever at objektdeteksjon i forhold til at sikkerhetsmessige funksjoner skal fungere også under værmessige forhold som kamerateknologien ikke klarer. Men igjen, bare spekulasjoner fra min side.



kodax

Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 18. januar 2022, klokken 17:53
Hva er det som gjør deg så sikker på at VisionOnly blir godkjent i EU da? Når tror du at dette faller på plass?
Jeg er absolutt ikke sikker på at det blir godkjent, jeg bare oppfattet det som at du gikk ut i fra at det ikke ble det:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA