Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

IbizaMan

Er det ikke et lite paradoks at så mange tror Tesla vil klare å levere FSD i overskuelig framtid når det viser seg å være SÅ vanskelig å tolke et godt standardisert fartsskilt? Dette burde vel være blandt de enkleste oppgavene i forhold til FSD med tilstrekkelig god HW?

Eller tror folket fremdeles på lovnaden fra Elon om at den HW som i dag sitter i bilene er i stand til å levere FSD?


Motorwatt

Mye som står igjen før de trenger å bry seg om fartsskilt....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

IbizaMan

Sitat fra: Motorwatt på søndag 16. januar 2022, klokken 12:57
Mye som står igjen før de trenger å bry seg om fartsskilt....

Joda, rekkefølgen kan man jo alltids debattere. Men hadde de i det minste klart å lese fartsgrensen riktig så hadde man jo kunne bruke Adaptiv Cruisekontroll og det er jo bedre enn ingenting. Ikke helt FSD men en funksjon som i alle fall gir litt verdi......  :)

Motorwatt

Dårlig kartgrunnlag har vært en hemsko i FSD Beta. Nå kommer det en ny oppdatering for USA/Canada og Kina. Satser på at EMs utsagn om gode nyheter for Europa i mars også inneholder nye kart/Navdata.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: IbizaMan på søndag 16. januar 2022, klokken 13:04
Sitat fra: Motorwatt på søndag 16. januar 2022, klokken 12:57
Mye som står igjen før de trenger å bry seg om fartsskilt....

Joda, rekkefølgen kan man jo alltids debattere. Men hadde de i det minste klart å lese fartsgrensen riktig så hadde man jo kunne bruke Adaptiv Cruisekontroll og det er jo bedre enn ingenting. Ikke helt FSD men en funksjon som i alle fall gir litt verdi......  :)
Stemmer det, og om det nå da kun er FSD-biler som vil få ny sensorpakke, så får eierne av de bilene iallfall håpe at det betyr bedre ACC også. Hvis det skjer, så har iallfall FSD en form for økt verdi utover summon og de andre småtingene. Jeg savnet iallfall at min FSD-bil KJØRTE bedre enn de uten, men for meg var det kun lite nyttige funksjoner den hadde kontra de andre. Og slik er det i dag og.

Motorwatt

#770
Det er ikke bare lesing av fartsskilt (bortsett fra de digitale og noen med gul bakgrunn) som er problemet. Det er også logikken om preferanser med navdata kontra skilt. På motorveier, og noen andre, er det ikke skiltene som har preferanse, men den kategorien veien har. Lesing av skilt på landeveier (60-70-80 km/t) og bygater (30-40-50-60 km/t) synes jeg ikke er så galt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Husk også at Autopilot-koden som kjører i bilene våre her i Norge i dag er gammel og utdatert og blir ikke vedlikeholdt lenger. Etterhvert som FSD-beta kommer lenger, vil koden fra denne ta over. Så vi kan ikke basere hvordan FSD-beta og ny kildekode vil oppføre seg basert på det vi opplever per i dag.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

daktari

Motorvei-koden, i mangel på bedre ord, har vært lik på fsd-beta som tidligere AP/EAP i USA. Så dette er også "en gang i fremtiden", kanskje v11 fsd. Og da blir spørsmålet om nyutviklet motorvei-kode ved debut er bedre eller verre en dagens.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

markusthorsen

Sitat fra: sjokomelk på søndag 16. januar 2022, klokken 15:45
Husk også at Autopilot-koden som kjører i bilene våre her i Norge i dag er gammel og utdatert og blir ikke vedlikeholdt lenger. Etterhvert som FSD-beta kommer lenger, vil koden fra denne ta over. Så vi kan ikke basere hvordan FSD-beta og ny kildekode vil oppføre seg basert på det vi opplever per i dag.
Har den "vanlige" autopiloten i Tesla vært lik lenge? Eller har det vært jevnlige drypp med gode oppdateringer, basert på FSD i USA? Har kun hatt Tesla siden september 21, så har ikke erfart noe annet en slik det er nå. Men ser fram til at dette med kart og skilt blir forberedt for oss i Norge :)

Sent from my BE2029 using Tapatalk


Motorwatt

AP er stort sett basert på samme kode, men med noen regionale tilpasninger. FSD er et tillegg til AP idag, og man får litt ekstra slik som NoA, Smart Summon (ikke i Europa)  og at bilen stopper for rødt trafikklys (også grønt...). På AP har det vel ikke vært noen særlig  syn- eller merkbare oppdateringer på en god stund, men det kan være noen udokumenterte. Det kom noe i 2018/2019 som hadde med tilpasninger krevet av EU å gjøre, med bl. a. annet g-kraft restriksjoner i svinger, og striktere regler ved semiautomatisk filbytte.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Det virker slik etter det de sier. De bruker iallfall LED slik:




Eneste forskjellen på LED i Europa og USA er at LED i Europa er på 100 Hz og USA 120 Hz. Betyr vel egentlig lite.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

IbizaMan

Hva er forresten status når det gjelder "Vision Only" SW. Er det bare FSD branch'en som bruker dette?

Hva er gjort for å sikre at grunnleggende sikkerhetsfunksjoner som opprinnelig var avhengig av radar, nå fungerer tilsvarende eller bedre uten?


filtvet

Dagens pussighet - fartsgrense i vårt boligområde er nå 50 iflg bilen (er 30). Det blir vel gøy å peise over fartsdumper på isen i 50?

Nei, selvkjørende biler i norge er nok 20 år unna om det i det hele tatt kommer. Et eksempel:

En ball ruller over veien fra høyre side. Hva vil selvkjørende bilen gjøre? Kjøre til høyre for å unngå ballen (og treffer barnet). Hva gjør en oppegående sjåfør? Senker farten betydelig.

Og sensorene ----- minst 1 av mine er til enhver tildekket av vann/snø/is/sol.

Handyman

Sitat fra: filtvet på tirsdag 18. januar 2022, klokken 08:51
Dagens pussighet - fartsgrense i vårt boligområde er nå 50 iflg bilen (er 30). Det blir vel gøy å peise over fartsdumper på isen i 50?

Nei, selvkjørende biler i norge er nok 20 år unna om det i det hele tatt kommer. Et eksempel:

En ball ruller over veien fra høyre side. Hva vil selvkjørende bilen gjøre? Kjøre til høyre for å unngå ballen (og treffer barnet). Hva gjør en oppegående sjåfør? Senker farten betydelig.

Og sensorene ----- minst 1 av mine er til enhver tildekket av vann/snø/is/sol.
En hver oppegående Tesla-eier vet at AP foreløpig kun er anbefalt/beregnet for bruk motorvei eller tilsvarende.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA