Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 15. januar 2022, klokken 18:58
Kan du ikke bare sette ned lukkerhastigheten? 1/50 burde gå bra.
Noen ganger fungerer det, men andre ganger må det justeres så langt at det ikke er mulig å lese tallene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Sveip solikonet opp for å øke eksponeringen, eller sveip det ned for å redusere eksponeringen. Bildet på skjermen blir enten lysere eller mørkere umiddelbart. Hvis du trykker et annet sted på skjermen, tilbakestilles eksponeringen til automatiske verdier. Kameraet vil bruke en passende lukkerhastighet og ISO-innstilling for å få den eksponeringen du ønsker.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: kodax på lørdag 15. januar 2022, klokken 19:06
Tipper feks iPhone kan ha problemer med å ta bilde når live view er aktivt.
Vel, vår erfaring er at Live Photo noen ganger er bedre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 15. januar 2022, klokken 19:07
Sveip solikonet opp for å øke eksponeringen, eller sveip det ned for å redusere eksponeringen. Bildet på skjermen blir enten lysere eller mørkere umiddelbart. Hvis du trykker et annet sted på skjermen, tilbakestilles eksponeringen til automatiske verdier. Kameraet vil bruke en passende lukkerhastighet og ISO-innstilling for å få den eksponeringen du ønsker.
Ja, det gjør vi, og det funker godt nok noen ganger. Andre ganger blir bildet helt overeksponert og blør helt ut slik at tallene ikke er lesbare. Å skygge for direkte sollys på linsa hjelper også.
Poenget er bare at LED-lys kan være vanskelige å få frem via kameraer.
Diskusjonen har sporet av til å gjelde iPhone-kamera, og ikke Teslas kameraer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

"Avsporet": Det finnes apper som gir mye bedre innstillingsmuligheter enn det Apple tilbyr. "På sporet"
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: Handyman på lørdag 15. januar 2022, klokken 16:54
Dette er veldig kjent problematikk med LED-matriser. Min sønn har som jobb å ta bilder av bensinpriser for en forhandler i området.
På Circke K sin tavle er det under noen lysforhold helt umulig å få alle sifrene synlig på bildet. Alt ser fint ut før man tar bildet, men straks man knipser så blir gjerne bare ett siffer synlig. Det kan enkelte ganger lures til med manuell justering av lyset, men ikke alltid. Tar man derimot en kort video, og skjermdump av denne ser man alle sifrene. Tipper at noe av dette kan løses med SW, men kanskje ikke kombinasjon med andre behov i systemet.
Ble mest fascinert av at noen har som jobb å ta bilde av bensinpriser, jeg.  :P

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 15. januar 2022, klokken 19:15
"Avsporet": Det finnes apper som gir mye bedre innstillingsmuligheter enn det Apple tilbyr. "På sporet"
Siste svar fra meg om dette, men ja vi har testet utallige apper og metoder i løpet av flere år, men ikke funnet noe som løser problemet for Circle K sin ene infotavle.
Så til saken; YX er helt problemfri, så jeg tror at en løsning kan være å tilpasse de elektroniske skiltene slik at de kan leses av kameraer. Det er neppe krav i specken i dag, men det blir nok viktig for andre enn Tesla i fremtiden.
Er det andre bilmerker som leser de elektroniske skiltene, og at det bare er Tesla som sliter med det?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: geear på lørdag 15. januar 2022, klokken 19:21
Sitat fra: Handyman på lørdag 15. januar 2022, klokken 16:54
Dette er veldig kjent problematikk med LED-matriser. Min sønn har som jobb å ta bilder av bensinpriser for en forhandler i området.
På Circke K sin tavle er det under noen lysforhold helt umulig å få alle sifrene synlig på bildet. Alt ser fint ut før man tar bildet, men straks man knipser så blir gjerne bare ett siffer synlig. Det kan enkelte ganger lures til med manuell justering av lyset, men ikke alltid. Tar man derimot en kort video, og skjermdump av denne ser man alle sifrene. Tipper at noe av dette kan løses med SW, men kanskje ikke kombinasjon med andre behov i systemet.
Ble mest fascinert av at noen har som jobb å ta bilde av bensinpriser, jeg.  :P
Ja, jeg var ikke klar over dette før sønnen ble spurt. Noen selskap har avtaler med drosjeselskaper. Det går ofte ikke lang tid før en stasjon har endret prisene før de andre følger etter. Ikke tilfeldig altså. Litt morsomt at vi ikke har hatt ICE-bil på flere år ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Sitat fra: geear på lørdag 15. januar 2022, klokken 19:21
Ble mest fascinert av at noen har som jobb å ta bilde av bensinpriser, jeg.  :P

Spesielt at det også tydeligvis kreves mere enn én person. Men slutten på artikkelen fra geear var jo positiv (hvis man kan tro på den):

It makes sense for Tesla to introduce this new hardware in a new model first before retrofitting new camera modules into existing models.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Kan noen be Elon lage en app som tar bilde av bensinstasjonsprisene og laste de opp, så man kan tjene penger på å kjøre rundt?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Sitat fra: kodax på lørdag 15. januar 2022, klokken 22:28
Kan noen be Elon lage en app som tar bilde av bensinstasjonsprisene og laste de opp, så man kan tjene penger på å kjøre rundt?
Har faktisk noen ganger brukt opptak fra dashcam når vi ikke har fått bilde med telefonen ;-) Tesla FTW
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på lørdag 15. januar 2022, klokken 19:23
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 15. januar 2022, klokken 19:15
"Avsporet": Det finnes apper som gir mye bedre innstillingsmuligheter enn det Apple tilbyr. "På sporet"
Siste svar fra meg om dette, men ja vi har testet utallige apper og metoder i løpet av flere år, men ikke funnet noe som løser problemet for Circle K sin ene infotavle.
Så til saken; YX er helt problemfri, så jeg tror at en løsning kan være å tilpasse de elektroniske skiltene slik at de kan leses av kameraer. Det er neppe krav i specken i dag, men det blir nok viktig for andre enn Tesla i fremtiden.
Er det andre bilmerker som leser de elektroniske skiltene, og at det bare er Tesla som sliter med det?
Min bil klarer ofte, men ikke alltid å lese elektroniske fartsskilt. Tipper det har litt med lysforholdene når den ikke klarer det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

filtvet

Siste versjon av FSD testet - ser absolutt ikke lovende ut:

https://www.reddit.com/r/RealTesla/comments/s4fylw/the_worst_drive_ive_ever_had_with_fsd_beta_1081/

"This is an empty road in ideal conditions. Somehow the system has regressed back to something college students can cobble together in a few days with tensorflow."

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 15. januar 2022, klokken 18:12
Sikkert at det ikke er omvendt? Har ikke problemer med å ta bilde av LED, men video blir som oftest håpløst. LED oppdateres med 100 Hz, altså skrur den seg på og av 100 ganger i sekundet. Det fungerer dårlig/ikke med video. Tesla bruker vel video, og ikke stillbilder?
Både bilde av og video av LED er problematisk.

Med bilder kan man oppleve å ta bilde når LED er av, eller få feil eksponering.

Video vil ofte vise at LED blinker siden oppdateringsfrekvensen på LED og antall frames/sekund på video har forskjellig frekvens.

Siden Tesla skal prosessere rådata fra bildestrømmen kan dette løses av en separat pipeline for skiltgjenkjenning. Det handler jo "kun" om en gjennomsnittseksponering av samme sted. Utfordringen er selvfølgelig at man må ha lav lukkertid, så da må det taes flere bilder og korrigere for bevegelse.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på søndag 16. januar 2022, klokken 09:00
.....Siden Tesla skal prosessere rådata fra bildestrømmen kan dette løses av en separat pipeline for skiltgjenkjenning. Det handler jo "kun" om en gjennomsnittseksponering av samme sted. Utfordringen er selvfølgelig at man må ha lav lukkertid, så da må det taes flere bilder og korrigere for bevegelse.
Tenke det samme, men jeg antar at det er forholdsvis ressurskrevende? Jeg kan ikke nok om dette temaet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA