Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: What-a-watt på søndag 12. mai 2024, klokken 23:01Tipper det er flere lover og regler som må skrives om. Og ikke minst etter endringer fra EU når UNECE en gang blir ferdige med sine direktiver. Jeg tror også at forsikringsselskapene gjerne vil bli hørt.
Det har du nok helt rett i. Det er jo en endring av ansvarsforholdene.

Først må produsentene ta på seg ansvaret som fører og så må lovgivende instans godkjenne det. Der vil selvfølgelig forsikring ha innspill siden de får en eventuell regning ved avvik.

What-a-watt

Tidsaspektet kommer inn som en faktor. Myndighetene vil neppe påbegynne sine vurderinger før alt er avklart. Teknisk, juridisk, økonomisk, og politisk. Selv om UNECE tar seg av mye, må det også tilpasses og avstemmes nasjonalt. Kan ta veldig lang tid....

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på mandag 13. mai 2024, klokken 09:20Først må produsentene ta på seg ansvaret som fører og så må lovgivende instans godkjenne det.
Det er jo nettopp dette som er betingelsene for L3.
I L3-modus er det ikke en person som er ansvarlig, men den som eier og drifter selvkjøringssystemet (gjerne bilprodusent).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Otkristo

Sitat fra: What-a-watt på mandag 13. mai 2024, klokken 10:41Tidsaspektet kommer inn som en faktor. Myndighetene vil neppe påbegynne sine vurderinger før alt er avklart. Teknisk, juridisk, økonomisk, og politisk. Selv om UNECE tar seg av mye, må det også tilpasses og avstemmes nasjonalt. Kan ta veldig lang tid....
Det er bare til å starte søknadsprosessen for testing
https://www.vegvesen.no/fag/trafikk/its-portalen/automatisert-vegtransport/utproving-av-selvkjorende-kjoretoy/

Handyman

#3304
Norge vedtok i 2018 Lov og Forskrift om utprøving av selvkjørende motorvogn. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-12-19-2240
Slik jeg tolker det er alle systemer over L2 omfattet av disse. Det betyr at et system kun kan brukes som L3 etter godkjent søknad.
Legger også merke til kravet om at logging: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-12-19-2240#:~:text=Der%20det%20er%20aktuelt%20skal%20systemet%20l%C3%B8pende%20registrere%20om%20det%20er%20det%20automatiske%20systemet%20eller%20f%C3%B8reren%20som%20f%C3%B8rer%20kj%C3%B8ret%C3%B8yet%20og%20har%20kontroll%20over%20kj%C3%B8ringen.
Det vil altså være fullt mulig å dokumentere tidspunktet for når systemet var fører og når evt person var fører.
Den aktuelle loven fungerer i dag som et unntak fra Veitrafikkloven.
Meg bekjent så er det ingen bilprodusenter som har søkt om tillatelse til utprøving av L3.
Ulike begrensede utprøvinger av L4 systemer (små selvkjørende busser) er derimot allment kjent.
https://blogg.sintef.no/transport/regelverket-rundt-selvkjorende-biler-skal-vurderes/#_ftn3
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Handyman på mandag 13. mai 2024, klokken 13:25Norge vedtok i 2018 Lov og Forskrift om utprøving av selvkjørende motorvogn. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-12-19-2240
Slik jeg tolker det er alle systemer over L2 omfattet av disse. Det betyr at et system kun kan brukes som L3 etter godkjent søknad.
Legger også merke til kravet om at logging: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-12-19-2240#:~:text=Der%20det%20er%20aktuelt%20skal%20systemet%20l%C3%B8pende%20registrere%20om%20det%20er%20det%20automatiske%20systemet%20eller%20f%C3%B8reren%20som%20f%C3%B8rer%20kj%C3%B8ret%C3%B8yet%20og%20har%20kontroll%20over%20kj%C3%B8ringen.
Det vil altså være fullt mulig å dokumentere tidspunktet for når systemet var fører og når evt person var fører.
Den aktuelle loven fungerer i dag som et unntak fra Veitrafikkloven.
Meg bekjent så er det ingen bilprodusenter som har søkt om tillatelse til utprøving av L3.
Ulike begrensede utprøvinger av L4 systemer (små slekjlørende busser) er derimot allment kjent.
https://blogg.sintef.no/transport/regelverket-rundt-selvkjorende-biler-skal-vurderes/#_ftn3
Det gir mening det du skriver :+1:

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på mandag 13. mai 2024, klokken 13:25Meg bekjent så er det ingen bilprodusenter som har søkt om tillatelse til utprøving av L3.
Nettopp!

JorEl

Sitat fra: Motorwatt på mandag 09. november 2020, klokken 19:33For å presisere, så skulle målet vært nådd i 2017  :D:

Tesla "on track" to demonstrate Full Self-Driving from LA to NY by end of year, says Musk

https://www.teslarati.com/tesla-full-self-driving-california-new-york/

Sitat fra: Motorwatt på mandag 09. november 2020, klokken 19:33For å presisere, så skulle målet vært nådd i 2017  :D:

Tesla "on track" to demonstrate Full Self-Driving from LA to NY by end of year, says Musk

https://www.teslarati.com/tesla-full-self-driving-california-new-york/

Følg linken, helt nede på siden, video, spol frem til ca 14:40, og hør klar tale fra Musk, om FSD i 2017.

Er det noen som har flere videoer av Musk sine lovnader?
Info rett fra Musk sin munn, blir fint når noen snart skal spørre Tesla om kompensasjon

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

daktari

#3308
Sitat fra: JorEl på tirsdag 14. mai 2024, klokken 10:41
Sitat fra: Motorwatt på mandag 09. november 2020, klokken 19:33For å presisere, så skulle målet vært nådd i 2017  :D:

Tesla "on track" to demonstrate Full Self-Driving from LA to NY by end of year, says Musk

https://www.teslarati.com/tesla-full-self-driving-california-new-york/


https://www.teslarati.com/tesla-full-self-driving-california-new-york/

Følg linken, helt nede på siden, video, spol frem til ca 14:40, og hør klar tale fra Musk, om FSD i 2017.

Er det noen som har flere videoer av Musk sine lovnader?
Info rett fra Musk sin munn, blir fint når noen snart skal spørre Tesla om kompensasjon

www.motherfrunker.ca/fsd/ går fra 2015 til januar 2022 hvertfall.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

What-a-watt

Sitat fra: JorEl på tirsdag 14. mai 2024, klokken 10:41
Sitat fra: Motorwatt på mandag 09. november 2020, klokken 19:33For å presisere, så skulle målet vært nådd i 2017  :D:

Tesla "on track" to demonstrate Full Self-Driving from LA to NY by end of year, says Musk

https://www.teslarati.com/tesla-full-self-driving-california-new-york/

Sitat fra: Motorwatt på mandag 09. november 2020, klokken 19:33For å presisere, så skulle målet vært nådd i 2017  :D:

Tesla "on track" to demonstrate Full Self-Driving from LA to NY by end of year, says Musk

https://www.teslarati.com/tesla-full-self-driving-california-new-york/

Følg linken, helt nede på siden, video, spol frem til ca 14:40, og hør klar tale fra Musk, om FSD i 2017.

Er det noen som har flere videoer av Musk sine lovnader?
Info rett fra Musk sin munn, blir fint når noen snart skal spørre Tesla om kompensasjon


Det eneste som mangler er dag og klokkeslett  :)

Otkristo

Waymo
Uff, håper de klarer montere et par nye sensorer for å unngå flere livsfarlige situasjoner.
Burde nok gått tilbake til 100% supervised Level 2 inntil videre

Otkristo

Waymo blir etterforsket.. Nok en video  som viser farlig kjøring. Flaks ingen syklister eller fotgjengere langs vegen.


Electric cars in Norway

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 14. mai 2024, klokken 19:56Waymo blir etterforsket.. Nok en video  som viser farlig kjøring. Flaks ingen syklister eller fotgjengere langs vegen.

Takk for lenken. Ja det var syyyykt dårlig. Var jo ikke litt ute men langt ute. Se bilde

Leaf_2014

Interessant video. Lettere forvirret over at det er et stort tre/busk på hengeren foran.
Leaf 2014

Otkristo

Enkelte her som skrøt av Cruise som var perfekt på level 4 siden de hadde tonnevis med sensorer og detaljerte HD kart. De ble tatt med buksene nede når det ble avslørt at 90% av turene ble virtuelt kjørt av kundesenteret.
Nå er alle Cruise bilene havnet i «fengsel».
Burde kanskje holdt på med level 2 Supervised litt lengre ..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA