Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: daktari på fredag 28. april 2023, klokken 23:01
Sitat fra: emurof på torsdag 27. april 2023, klokken 21:59Det var flere fraksjoner i Tesla, og den Karpathy var med i vant her fordi de så at radar, i det minste det som fantes på den tiden, ikke leverte varene.
Det er ikke helt presist. Det fantes mer avanserte radarer enn det Tesla brukte. Problemet var heller at Musk hadde lovet hele verden at "alle biler hadde all nødvendig hw for selvkjøring", og dermed hadde de bundet seg til én standard radar.
Fjerningen av radar var 2021, det er det den rapporten peker på. Ikke det som skjedde i 2016.

De bestemte seg for å kutte radar alt i 2016-2017, som du ser i artikkelen. Da de valgte å gå bort fra radar i 2016-2017 hadde de ikke lovet noe slikt.

SitatKoble det med Karpathy som sa at "sensor fusion" var "barking up the wrong tree". Hvorfor sa han det, når andre får det til? Fordi sensoren de brukte var for dårlig og for få, eller fordi han var arrogant, eller fordi han ble tvunget?

De får det jo ikke egentlig til. De må ty til svært detaljerte kart, noe som innbærer at bilene i praksis går på "virtuelle skinner" eller predefinerte ruter, og ikke kan bevege seg utenfor disse.

SitatUansett ble det "pure vision" etter en stund. Det har vel vært akkurat passe vellykket, og nå er en bedre radar på vei i HW4.

Er dette bekreftet?

Nå sa jo Musk at den eneste situasjonen der radar ville være aktuelt var dersom den var svært høyoppløst.

SitatOm noen uker åpner Cruise og Waymo full 24/7 kommersiell førerløs drift i San Francisco. Tesla FSD kan fortsatt ikke kjøre førerløst.

Cruise og Waymo kan ikke kjøre førerløst utenfor de nøyaktig predefinerte rutene heller.

Uansett, det blir mye avsporinger her. Poenget er at artikkelen bare gulper opp gamle påstander som ble snakket om for lenge siden.

daktari

Sitat fra: emurof på lørdag 29. april 2023, klokken 15:12
Sitat fra: daktari på fredag 28. april 2023, klokken 23:01
Sitat fra: emurof på torsdag 27. april 2023, klokken 21:59Det var flere fraksjoner i Tesla, og den Karpathy var med i vant her fordi de så at radar, i det minste det som fantes på den tiden, ikke leverte varene.
Det er ikke helt presist. Det fantes mer avanserte radarer enn det Tesla brukte. Problemet var heller at Musk hadde lovet hele verden at "alle biler hadde all nødvendig hw for selvkjøring", og dermed hadde de bundet seg til én standard radar.
Fjerningen av radar var 2021, det er det den rapporten peker på. Ikke det som skjedde i 2016.

1) De bestemte seg for å kutte radar alt i 2016-2017, som du ser i artikkelen. Da de valgte å gå bort fra radar i 2016-2017 hadde de ikke lovet noe slikt.

SitatKoble det med Karpathy som sa at "sensor fusion" var "barking up the wrong tree". Hvorfor sa han det, når andre får det til? Fordi sensoren de brukte var for dårlig og for få, eller fordi han var arrogant, eller fordi han ble tvunget?

2) De får det jo ikke egentlig til. De må ty til svært detaljerte kart, noe som innbærer at bilene i praksis går på "virtuelle skinner" eller predefinerte ruter, og ikke kan bevege seg utenfor disse.

SitatUansett ble det "pure vision" etter en stund. Det har vel vært akkurat passe vellykket, og nå er en bedre radar på vei i HW4.

3) Er dette bekreftet?

Nå sa jo Musk at den eneste situasjonen der radar ville være aktuelt var dersom den var svært høyoppløst.

SitatOm noen uker åpner Cruise og Waymo full 24/7 kommersiell førerløs drift i San Francisco. Tesla FSD kan fortsatt ikke kjøre førerløst.

4) Cruise og Waymo kan ikke kjøre førerløst utenfor de nøyaktig predefinerte rutene heller.

5) Uansett, det blir mye avsporinger her. Poenget er at artikkelen bare gulper opp gamle påstander som ble snakket om for lenge siden.
1) feil (se Teslas egen bloggpost fra 2017 om radar)
2) feil, også alle andre merker får til sensor fusion for ADAS
3) ja, det føles flaut når man har trodd på Musk&co?
4) førerløs er førerløs
5) ikke avsporing, korrigering av historie-revisjon
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

#2597
Må bare le når man leser den bloggposten nå. De har slettet den, pussig nok, men folk er flinke til å ta kopi.
https://electrek.co/2016/09/11/tesla-autopilot-radar-processing-v8-update/

Denne er også verdt å se en gang til:
https://www.tesla.com/blog/all-tesla-cars-being-produced-now-have-full-self-driving-hardware

Mye bra sprøyt
"Musk said that Tesla took advantage of upgraded drivers from Bosch, its radar supplier, and managed to reinvent the processing of the input to make the radar a primary sensor within the Autopilot hardware suite."

"This is where fleet learning comes in handy. Initially, the vehicle fleet will take no action except to note the position of road signs, bridges and other stationary objects, mapping the world according to radar. The car computer will then silently compare when it would have braked to the driver action and upload that to the Tesla database. If several cars drive safely past a given radar object, whether Autopilot is turned on or off, then that object is added to the geocoded whitelist."
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Mobileum

Sitat"This is where fleet learning comes in handy. Initially, the vehicle fleet will take no action except to note the position of road signs, bridges and other stationary objects, mapping the world according to radar. The car computer will then silently compare when it would have braked to the driver action and upload that to the Tesla database. If several cars drive safely past a given radar object, whether Autopilot is turned on or off, then that object is added to the geocoded whitelist."

Dette høres så dumt ut at man kan lure på om journalisten helt har misforstått. Hvis ikke, så er det ikke rart at det drøyer med FSD hvis de har hatt tro på, og brukt utviklingstid på, slikt tøv (og også håpet at andre skal tro på det). Tar vel også noen DECENNIER før Tesla-biler har klart å "mapping the world". 
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Counterpointer

Sitat fra: Mobileum på lørdag 29. april 2023, klokken 19:29Tar vel også noen DECENNIER før Tesla-biler har klart å "mapping the world". 
Også kalt «Elon time», og som all tid er som Einstein sa relativ..........

daktari

Sitat fra: Mobileum på lørdag 29. april 2023, klokken 19:29
Sitat"This is where fleet learning comes in handy. Initially, the vehicle fleet will take no action except to note the position of road signs, bridges and other stationary objects, mapping the world according to radar. The car computer will then silently compare when it would have braked to the driver action and upload that to the Tesla database. If several cars drive safely past a given radar object, whether Autopilot is turned on or off, then that object is added to the geocoded whitelist."

Dette høres så dumt ut at man kan lure på om journalisten helt har misforstått. Hvis ikke, så er det ikke rart at det drøyer med FSD hvis de har hatt tro på, og brukt utviklingstid på, slikt tøv (og også håpet at andre skal tro på det). Tar vel også noen DECENNIER før Tesla-biler har klart å "mapping the world". 
Det sitatet er ikke fra journalisten, det stod i Tesla sin egen blogg. Musk skrev antagelig førsteutkastet selv.

Men dette med "shadowmode" ble repetert av fansen i en årrekke.

State of the art innen førerløse biler er nå simulering.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

filtvet

Flere som prøver å leie ut bilen i helgene som Robotaxi? Iflg Musk skal du da kunne tjene penger på bilen!

Torpedo Ted

#2602
Må si jeg er veldig overasket over hvor dårlig autopilot er. Jeg var blant de som hadde Model S som fikk den aller første versjonen av autopilot (Mobileeye) og har nå fått Model Y. Det er ingen som helst tvil om at Autopilot anno 2015 var en vesentlig bedre opplevelse enn dagens versjon.

Her er årsakene:
Dagens autopilot krever at du må holde hardt i rattet hele tiden. Hva er egentlig da poenget? I 2015 kunne jeg slappe av med hendene i fanget (åpent grep, klar til å ta i rattet). Siden jeg nå må holde hardt i rattet opplever jeg at det er vanskelig å skille mellom når bilen kjører selv og når jeg styrer. Har opplevd flere ganger at jeg trodde autopilot var på.

Dagens autopilot er mye bråere i bevegelsene når den gjør feil. I 2015 ville den aldri foreta noen bråe bevegelser, den skjenet bare gradvis ut uten noe dramatikk. God tid til å ta over. Den nye kan finne på å helt plutselig kaste seg av vegen, mens jeg kjører på en hovedvei fordi den tror avkjørselen er veien til tross for at det er godt merket i veien.

Dagens autopilot/cruise control er helt ubrukelig pga den har absolutt NULL peiling på hva fartsgrensen er. Jeg opplever bråbrems i 100 sone, fordi den plutselig tror fartsgrensen er 50. Skiltene er ikke til å misforstå, men den prioriterer tydeligvis kart i stedet, og henter fartsgrensene fra feile veier.

Handyman

#2603
Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 03. mai 2023, klokken 14:52Dagens autopilot krever at du må holde hardt i rattet hele tiden. Hva er egentlig da poenget? ...... Siden jeg nå må holde hardt i rattet opplever jeg at det er vanskelig å skille mellom når bilen kjører selv og når jeg styrer. Har opplevd flere ganger at jeg trodde autopilot var på.
Hvorfor skal du holde så hardt i rattet? Det er jo ingen trykksensor i rattet. Det er kun et svakt moment som skal til (svak dreiing av rattet). Det holder normalt å la hånden hvile lett til, litt siden for bunnen av rattet (typ rundt kl 7). Høres ut som brukerfeil akkurat når det gjelder dette.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på onsdag 03. mai 2023, klokken 15:00
Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 03. mai 2023, klokken 14:52Dagens autopilot krever at du må holde hardt i rattet hele tiden. Hva er egentlig da poenget? ...... Siden jeg nå må holde hardt i rattet opplever jeg at det er vanskelig å skille mellom når bilen kjører selv og når jeg styrer. Har opplevd flere ganger at jeg trodde autopilot var på.
Hvorfor skal du holde så hardt i rattet? Det er jo ingen trykksensor i rattet. Det er kun et svakt moment som skal til (svak dreiing av rattet). Det holder normalt å la hånden hvile lett til, litt siden for bunnen av rattet (typ rundt kl 7). Høres ut som brukerfeil akkurat når det gjelder dette.
Det er vel å misforstå problemstillingen totalt.
Så typisk tolkningsfeil av deg høres det ut som. 🤷🏻

Kim-

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 03. mai 2023, klokken 18:51
Sitat fra: Handyman på onsdag 03. mai 2023, klokken 15:00
Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 03. mai 2023, klokken 14:52Dagens autopilot krever at du må holde hardt i rattet hele tiden. Hva er egentlig da poenget? ...... Siden jeg nå må holde hardt i rattet opplever jeg at det er vanskelig å skille mellom når bilen kjører selv og når jeg styrer. Har opplevd flere ganger at jeg trodde autopilot var på.
Hvorfor skal du holde så hardt i rattet? Det er jo ingen trykksensor i rattet. Det er kun et svakt moment som skal til (svak dreiing av rattet). Det holder normalt å la hånden hvile lett til, litt siden for bunnen av rattet (typ rundt kl 7). Høres ut som brukerfeil akkurat når det gjelder dette.
Det er vel å misforstå problemstillingen totalt.
Så typisk tolkningsfeil av deg høres det ut som. 🤷🏻
Nei, han holder igjen eller presser hardt på rattet. Da er det helt riktig å si at det ikke hjelper å trykke på rattet, men at en må la en hånd hvile på og du kan kjøre langt avslappet. Enig at det var bedre før, på min X (før begrensningen kom) måtte en bare bevege rattet en gang i minuttet!

Fartsgrensene er det verste nå syns jeg.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

daktari

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 03. mai 2023, klokken 18:51
Sitat fra: Handyman på onsdag 03. mai 2023, klokken 15:00
Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 03. mai 2023, klokken 14:52Dagens autopilot krever at du må holde hardt i rattet hele tiden. Hva er egentlig da poenget? ...... Siden jeg nå må holde hardt i rattet opplever jeg at det er vanskelig å skille mellom når bilen kjører selv og når jeg styrer. Har opplevd flere ganger at jeg trodde autopilot var på.
Hvorfor skal du holde så hardt i rattet? Det er jo ingen trykksensor i rattet. Det er kun et svakt moment som skal til (svak dreiing av rattet). Det holder normalt å la hånden hvile lett til, litt siden for bunnen av rattet (typ rundt kl 7). Høres ut som brukerfeil akkurat når det gjelder dette.
Det er vel å misforstå problemstillingen totalt.
Så typisk tolkningsfeil av deg høres det ut som. 🤷🏻
Bias-feil.
"Alltid skylde på brukeren fordi produktet er perfekt"
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 03. mai 2023, klokken 14:52Må si jeg er veldig overasket over hvor dårlig autopilot er. Jeg var blant de som hadde Model S som fikk den aller første versjonen av autopilot (Mobileeye) og har nå fått Model Y. Det er ingen som helst tvil om at Autopilot anno 2015 var en vesentlig bedre opplevelse enn dagens versjon.

Her er årsakene:
Dagens autopilot krever at du må holde hardt i rattet hele tiden. Hva er egentlig da poenget? I 2015 kunne jeg slappe av med hendene i fanget (åpent grep, klar til å ta i rattet). Siden jeg nå må holde hardt i rattet opplever jeg at det er vanskelig å skille mellom når bilen kjører selv og når jeg styrer. Har opplevd flere ganger at jeg trodde autopilot var på.

Dagens autopilot er mye bråere i bevegelsene når den gjør feil. I 2015 ville den aldri foreta noen bråe bevegelser, den skjenet bare gradvis ut uten noe dramatikk. God tid til å ta over. Den nye kan finne på å helt plutselig kaste seg av vegen, mens jeg kjører på en hovedvei fordi den tror avkjørselen er veien til tross for at det er godt merket i veien.

Dagens autopilot/cruise control er helt ubrukelig pga den har absolutt NULL peiling på hva fartsgrensen er. Jeg opplever bråbrems i 100 sone, fordi den plutselig tror fartsgrensen er 50. Skiltene er ikke til å misforstå, men den prioriterer tydeligvis kart i stedet, og henter fartsgrensene fra feile veier.
AP er assistent som ikke kan stoles på. Sånn sett god grunn til å holde i rattet. Men interaksjonen med brukeren er jo "enten bilen eller sjåføren" har kontrollen, ikke begge samtidig. Kan funke bra for L3 eller L4 selvkjøring.

Personlig liker jeg bedre "blended kjøring" der bilen og sjåfør sammenheng kontrollen med kapasitiv sensor.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: Kim- på onsdag 03. mai 2023, klokken 20:37
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 03. mai 2023, klokken 18:51
Sitat fra: Handyman på onsdag 03. mai 2023, klokken 15:00
Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 03. mai 2023, klokken 14:52Dagens autopilot krever at du må holde hardt i rattet hele tiden. Hva er egentlig da poenget? ...... Siden jeg nå må holde hardt i rattet opplever jeg at det er vanskelig å skille mellom når bilen kjører selv og når jeg styrer. Har opplevd flere ganger at jeg trodde autopilot var på.
Hvorfor skal du holde så hardt i rattet? Det er jo ingen trykksensor i rattet. Det er kun et svakt moment som skal til (svak dreiing av rattet). Det holder normalt å la hånden hvile lett til, litt siden for bunnen av rattet (typ rundt kl 7). Høres ut som brukerfeil akkurat når det gjelder dette.
Det er vel å misforstå problemstillingen totalt.
Så typisk tolkningsfeil av deg høres det ut som. 🤷🏻
Nei, han holder igjen eller presser hardt på rattet. Da er det helt riktig å si at det ikke hjelper å trykke på rattet, men at en må la en hånd hvile på og du kan kjøre langt avslappet. Enig at det var bedre før, på min X (før begrensningen kom) måtte en bare bevege rattet en gang i minuttet!
Sitat fra: daktari på onsdag 03. mai 2023, klokken 21:48
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 03. mai 2023, klokken 18:51
Sitat fra: Handyman på onsdag 03. mai 2023, klokken 15:00
Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 03. mai 2023, klokken 14:52Dagens autopilot krever at du må holde hardt i rattet hele tiden. Hva er egentlig da poenget? ...... Siden jeg nå må holde hardt i rattet opplever jeg at det er vanskelig å skille mellom når bilen kjører selv og når jeg styrer. Har opplevd flere ganger at jeg trodde autopilot var på.
Hvorfor skal du holde så hardt i rattet? Det er jo ingen trykksensor i rattet. Det er kun et svakt moment som skal til (svak dreiing av rattet). Det holder normalt å la hånden hvile lett til, litt siden for bunnen av rattet (typ rundt kl 7). Høres ut som brukerfeil akkurat når det gjelder dette.
Det er vel å misforstå problemstillingen totalt.
Så typisk tolkningsfeil av deg høres det ut som. 🤷🏻
Bias-feil.
"Alltid skylde på brukeren fordi produktet er perfekt"
Fartsgrensene er det verste nå syns jeg.
Det hadde helt klart vært bedre med en annen form for "holde-i-rattetsensor", men nå er engang systemet til Tesla slik, og da er det faktisk brukerfeil om man holder så hart i rattet at AP deaktiveres. Det er som sagt moment og ikke hard berøring/klemming som må til. Derfor; hvis brukeren ikke bruker systemet som tiltenkt er det faktisk en brukerfeil, selv om man mener at systemet burde vært annerledes. Jeg har ikke forsvart systemet, men kun forklart hvordan det kan brukes på en OK måte. Det er mange opp igjennom som feilaktig har trodd at det er en kapasitiv for berøringssensor i rattet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Torpedo Ted

#2609
Tror du misforstod, jeg opplever ikke at AP blir deaktivert...

Poenget var at det må vesentlig mer motstand til før det blir registrert at du holder på rattet nå, enn gammel Model S. Det holder ikke bare å la hånden hvile helt løst på rattet, du må faktisk holde rattet like hardt som når du kjører selv, og da blir jo poenget borte.
At jeg uansett må holde på rattet medfører også et mindre tydelig skille mellom når jeg kjører selv og når det er bilen som kjører.
Før var dette åpenbart - holdt jeg skikkelig på rattet var det alltid jeg som kjørte.
Holdt jeg hendene i fanget, eller veldig løst på rattet var det bilen som styrte. Aldri noe tvil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA