Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Interessante refleksjoner og erfaringer

Takk for det.

Sensor fusion problemer virker på meg å ikke være noe mer krevende enn singel sensor shortcommings

Handyman

Sitat fra: geear på tirsdag 16. august 2022, klokken 23:58
Kanskje litt flisespikking, men går ut fra dere mener termiske kameraer, når dere sier flir? Flir er et merkenavn..

Har jobbet med (designet inn og testet) termiske kameraer fra Flir i militære våpen/sikte/sensorsystemer, og det har nok skjedd en del siden den gang, men klarer ikke se at termiske kameraer kan gjøre noe annet enn å være enda en sensor. Standalone vil jeg mene det er sjanseløst for selvkjøring. Vi brukte både termisk og vanlig fargekamera for å dekke behovene, i tillegg til laser avstandsmåler og posisjoneringssystemer, for å kunne ta ut mål til luftangrep eller artilleri. I tillegg var de skikkelige termiske kameraene med kjøling, ekstremt dyre, store og ganske ømfintlige. Relativt kort levetid også. I dag finnes det selvfølgelig mye enklere løsninger uten kjøling, som er ganske bra, men tror kun de kan fungere som enda en sensor. Og da er spørsmålet om termisk kamera egentlig gir noe mer enn det som allerede dekkes av lidar?
Jeg har erfaring med FLIR, og kan ikke se at det er relevant i det hele tatt for rimelige biler. For kostbart, sårbart og ustabil ytelse.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rævedilter

#1592
Sitat fra: geear på tirsdag 16. august 2022, klokken 23:58
Kanskje litt flisespikking, men går ut fra dere mener termiske kameraer, når dere sier flir? Flir er et merkenavn..
FLIR - Forward Looking InfraRed


Handyman

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 17. august 2022, klokken 20:32
Sitat fra: geear på tirsdag 16. august 2022, klokken 23:58
Kanskje litt flisespikking, men går ut fra dere mener termiske kameraer, når dere sier flir? Flir er et merkenavn..
FLIR - Forward Looking InfraRed
Navnet er svært missvisende siden de aller fleste FLIR er motorstyrte og kan se alle retninger ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Hen9ng på onsdag 17. august 2022, klokken 21:29
https://itavisen.no/2022/08/16/her-onsker-tesla-fsd-beta-en-a-kjore-bilen-utenfor-et-stup-tok-kontroll-i-siste-sekund/
Imponerer stadig...  :-1: :-1:
Lenke til Fred Lamberts video https://youtu.be/34b6I-QT3yA.

Det er jo helt krise, ham må justere farten manuelt, og bilen strever med flere svinger og tar dem ukomfortabel fort og rykkete, før den endelig feiler og krysser midtlinjen.

Fred Lambert er jo redaktør for Electrek og har integritet nok til å publisere videoen. Han får masse kritikk av Tesla fans som har mange forskjellige bortforklaringer på hvorfor dette egentlig var helt ok og at det var Freds feil, ikke bilen...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rævedilter

Sitat fra: Handyman på onsdag 17. august 2022, klokken 23:13
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 17. august 2022, klokken 20:32
Sitat fra: geear på tirsdag 16. august 2022, klokken 23:58
Kanskje litt flisespikking, men går ut fra dere mener termiske kameraer, når dere sier flir? Flir er et merkenavn..
FLIR - Forward Looking InfraRed
Navnet er svært missvisende siden de aller fleste FLIR er motorstyrte og kan se alle retninger ;-)
Vribare eller håndholdte termiske kamera er ikke flir (akronymet, ikkje merke/firmanavnet), flir er ForwardLooking, typisk brukt på fly etc.

Handyman

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 18. august 2022, klokken 07:18
Sitat fra: Handyman på onsdag 17. august 2022, klokken 23:13
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 17. august 2022, klokken 20:32
Sitat fra: geear på tirsdag 16. august 2022, klokken 23:58
Kanskje litt flisespikking, men går ut fra dere mener termiske kameraer, når dere sier flir? Flir er et merkenavn..
FLIR - Forward Looking InfraRed
Navnet er svært missvisende siden de aller fleste FLIR er motorstyrte og kan se alle retninger ;-)
Vribare eller håndholdte termiske kamera er ikke flir (akronymet, ikkje merke/firmanavnet), flir er ForwardLooking, typisk brukt på fly etc.
Jeg vet, det var produktnavnet jeg siktet til. ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Jeg har dessverre bare en Backward Looking og snurrer rundt og rundt som en bikkje etter halen sin.
'21 3LR

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

1) Det er vel ikke riktig. Kommer til alle i Beta-programmet, men i 3 bolker med 1 ukes mellomrom.

2) FSD Beta Norge: --------
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jlan

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 18. august 2022, klokken 07:18
Vribare eller håndholdte termiske kamera er ikke flir (akronymet, ikkje merke/firmanavnet), flir er ForwardLooking, typisk brukt på fly etc.
Forward-looking går på selve avbildningsteknikken, for å skille de fra sideways-tracking.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

daktari

Ledende innen selvkjøring sa dem. Alle andre merker er dødsdømt sa dem.

https://youtu.be/nsb2XBAIWyA
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

#1603
Tror ikke Autopark har noe med FSD å gjøre? Det er vel en EAP-greie? Men har hatt biler som klarer å autoparkere mye bedre enn min nåværende. Bruker også håpløs lang tid.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Sitat fra: Motorwatt på fredag 19. august 2022, klokken 23:34
Tror ikke Autopark har noe med FSD å gjøre? Det er vel en EAP-greie? Men har hatt biler som klarer å autoparkere mye bedre enn min nåværende. Bruker også håpløs lang tid.
Hvis ikke robotaxien kan parkere seg selv... alt må funke 100%
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA