Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

bytte av lader medfølgende bilen på garanti

Startet av Onkel Skrue, søndag 01. november 2020, klokken 09:43

« forrige - neste »

Onkel Skrue

Hei
Har en 2016 B-electric, 53tusen km, som jeg stort sett lader på arbeidsplassen, men i disse tider med hjemmekontor meldte behovet seg for å lade hjemme. Plugget i laderen som medfølger bilen og fikk grøn og rød lys på de to øverste, og nedtelling fra 3 prikker på nederste lysdioder.
Kontaktet MB verksted og fikk komme samme dag, de tok en diagnose på bilen og jeg fikk ny lader på garanti. Den nye laderen er forskjellig fra den gamle, den har ikke knapp med to ladehastigheter. Fikk forklart at den gamle ikke finnes lenger, og at det er den jeg har fått nå som gjelder. Måtte jo lade, så lite å si på dette.
Men har målt litt tid, den nye laderen lader ca 7% pr time, den gamle, med trykk på knappen og 4 blink, ladet ca 10-11% pr time. Jeg har jo fått en lader som leverer lavere ladehastighet enn den jeg hadde, er dette noe jeg kan klage på? Har noen opplevd det samme? Stemmer det at den originale laderen med knapp ikke er tilgjengelig lenger? Spurte også om å få tilbake den gamle ladere, da jeg tenkte den kunne forsøkes repareres, men den måtte de sende inn for å få garanti (som er forståelig).

Håper på respons, selv om dette forumet ikke er det mest aktive;)

MVH
Peter
Hilsen Peter

Bidda

Kan dessverre ikke svare på dine spørsmål, men kan være nyttig å vite at TeslaBjørn har en film på youtube der han viser at ladekladden (umc) til Tesla modell S gir høyere ladefart enn den som følger bilen. Dette vet du sikkert, B'n din har Tesla batteri og ombordlader. UMC får du nok tak i på Finn om du vil ha en slik.
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

el-H

Dette er vel pga. at maks tillatt ladestrøm på schuko støpsel, vanlig stikkontakt i dag er 10 amp.
Noen biler ble levert med ladekladd som var justerbar med opptil 16 amp tidligere.

RJK

#3
Sitat fra: Onkel Skrue på søndag 01. november 2020, klokken 09:43
Hei
Har en 2016 B-electric, 53tusen km, som jeg stort sett lader på arbeidsplassen, men i disse tider med hjemmekontor meldte behovet seg for å lade hjemme. Plugget i laderen som medfølger bilen og fikk grøn og rød lys på de to øverste, og nedtelling fra 3 prikker på nederste lysdioder.
Kontaktet MB verksted og fikk komme samme dag, de tok en diagnose på bilen og jeg fikk ny lader på garanti. Den nye laderen er forskjellig fra den gamle, den har ikke knapp med to ladehastigheter. Fikk forklart at den gamle ikke finnes lenger, og at det er den jeg har fått nå som gjelder. Måtte jo lade, så lite å si på dette.
Men har målt litt tid, den nye laderen lader ca 7% pr time, den gamle, med trykk på knappen og 4 blink, ladet ca 10-11% pr time. Jeg har jo fått en lader som leverer lavere ladehastighet enn den jeg hadde, er dette noe jeg kan klage på? Har noen opplevd det samme? Stemmer det at den originale laderen med knapp ikke er tilgjengelig lenger? Spurte også om å få tilbake den gamle ladere, da jeg tenkte den kunne forsøkes repareres, men den måtte de sende inn for å få garanti (som er forståelig).

Håper på respons, selv om dette forumet ikke er det mest aktive;)

MVH
Peter


Dette er en interessant juridisk vurdering. På den ene siden har du fått en "dårligere" ladekabel enn det du hadde, samtidig som den nye er tilpasset nye krav.

Dersom dette gjør at din bruk fører til at bilen ikke lengre dekker ditt behov, når den er plugget til på et lovlig oppsatt stikk etter reglene som gjaldt da denne ble satt opp for elbil-lading, så kan du ha et krav om å få en tilsvarende lader som støtter så rask lading på schuko.

På den annen side kommer spørsmålet om forhandler kan pålegges å levere en lader som støtter "ulovlig" lading på andre kontakter. Selv om du kan sette ned effekten, så er man som sagt avhengig av å "vite" (så godt det lar seg gjøre).

Jeg skal ikke våge meg på noen konklusjon, men om du beviselig blir rammet ved at bilen ikke lengre er mulig å lade raskt nok og mye nok til å dekke det bruket du har, så ville jeg hørt med en advokat. Er du NAF-medlem, så forespeil de problemet ditt, og hør om de mener du har en sak.

En annen løsning er å legge ut forespørsel i kjøp/salg-delen til forumet, om noen har riktig lader til din bil, og er villig til å bytte.  Selvsagt, om noen som eier en slik bil og lader ser denne saken, men ikke har det behovet for så rask schukolader, så ville det vært topp om de sender deg en PM med tilbud om å bytte.

Er du derimot dekket av den nye, og det kun er irritasjonen over at den lader saktere, så ville jeg latt det ligge i bero.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA