Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bestille glass som allerede er formørket, lovlig?

Startet av Chill-mode, tirsdag 03. november 2020, klokken 18:01

« forrige - neste »

Chill-mode

Hei,
Som vi alle vet er det ulovlig å foliere fra B stolpen og foran, lurer da på om det er lovlig å installere disse som allerede er formørket? Eller vil de benektes i eu-test, mtp at de ikke kommer fra fabrikk?

https://unpluggedperformance.com/product/lexan-tesla-model-3/

Men det er to ting jeg henger meg opp i her, at de er ''shatter-proof'' også står det også at det er pre-tinted, tror dere at det er lagt på solfilm eller at selve glasset er formørket?

nightking

Du må gjerne gjøre det, men det er fortsatt ikke lov :) Har ingenting å si om det er solfilm eller ikke. du vil få mangel på PKK. Men det er jo 4 år til ;) Også fare for å bli stoppet av politiet. Skal du ha mørke ruter foran må du ha god grunn til det å godkjennelse i vognkortet. Jeg har sett det, men det er folk som har god grunn. Feks ikke tåler sol osv..

ChristR

#2
Sitat fra: Chill-mode på tirsdag 03. november 2020, klokken 18:01
Men det er to ting jeg henger meg opp i her, at de er ''shatter-proof'' også står det også at det er pre-tinted, tror dere at det er lagt på solfilm eller at selve glasset er formørket?

De er jo laget i Lexan/Polykarbonat som er en type plast/plast-legering. Du skal ikke se bort i fra at den er støpt med tint nei. Og de er så godt som uknuselige. Denne enkle videoen viser det:
https://www.youtube.com/watch?v=G_P7LketTpY

Generelt sett er Lexan mykere, som også betyr at de riper mye lettere enn vanlig glass. Det er verdt å tenke på. Jeg er også usikker på hvor godt disse isolerer lyd, men jeg tipper "ikke veldig godt".
De kan også gulne over tid.

Med mindre du bygger banebil, ville jeg ha gått for soting:)
Nå:
2021 Tilhengerfeste m/TM3 LR
Før:
2018 VW Golf GTE
2020 Škoda CITIGOe iV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA