Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi kjørte Mazdas elbil helt tom for strøm. Så langt kom vi

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 31. oktober 2020, klokken 16:21

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Godt test i dag :+1: :+1: Les den på VG/TEK.no. Lenke og bilde under:

Kopi:

Mazdas MX-30 er en liten kompakt-SUV i samme klasse som Hyundai Kona. Men Mazda har ikke villet konkurrere på rekkevidde, og har bare utstyrt den med et batteri på drøye 35 kilowattimer.

Stein Jarle Olsen, Tek.no

31 OKT 2020 12:00

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/BlljLG/vi-kjoerte-mazdas-elbil-helt-tom-for-stroem-saa-langt-kom-vi

Electric cars in Norway

#1
Tøff bil :+1: :+1: :+1:  Og ikke minst billig! Samme prisnivå som Zoe og et par andre i det prisnivået.

Meget god video av Bjørn Nyland sin range test av bilen, lagt ut i dag. Må sees. Bilde under fra videoen.

Lenke til videoen:
https://youtu.be/o-9EDOik-MQ

Contango

De som kjøper denne bilen må ha et temmelig akademisk forhold til bruktverdien. Kombinasjonen av en særdeles beskjeden rekkevidde og en ladehastighet som er en skilpadde verdig kommer neppe til gjøre den til en vinner på Finn. Jeg er fascinert av at bilen i det hele tatt er i salg.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Thomas Parsli

Sitat fra: Contango på lørdag 14. november 2020, klokken 09:11
De som kjøper denne bilen må ha et temmelig akademisk forhold til bruktverdien. Kombinasjonen av en særdeles beskjeden rekkevidde og en ladehastighet som er en skilpadde verdig kommer neppe til gjøre den til en vinner på Finn. Jeg er fascinert av at bilen i det hele tatt er i salg.

Hvis du skal ha en Mazda, kun kjører korte turer og kun saktelader hjemme er det sikkert en fin bil.
Tipper Mazda selger mange hundre biler i løpet av 2021 :)

Det er jo mulig den kommer med større batteri og rask CCS-lading i 2021, hvis ikke er Mazda like langt ute å kjøre som Toyota (som fortsatt ønsker å selge FCEV istedenfor BEV)...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Moas

fryktelig negativt her. Prøv en MX-30s fjernlys i skikkelig tussemørke og gi heller en tilbakemelding da..
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Contango

Sitat fra: Moas på søndag 15. november 2020, klokken 00:49
fryktelig negativt her. Prøv en MX-30s fjernlys i skikkelig tussemørke og gi heller en tilbakemelding da..
Skal det kompensere for en kombinasjon av mangel på rekkevidde og en kriminelt dårlig ladehastighet? For noen få tusenlapper mer enn MX30 får man Opel/Peugeot/Citroen som er helt OK biler med en veldig mye større bruksverdi. De er alle tre uendelig mye mer fornuftige kjøp enn dette merkelige forsøket fra Mazda og kommer til holde seg mye bedre i bruktverdi. Man kan alternativt kjøpe en brukt Ford Focus til 150'. Den var heller ingen vinner, men den er faktisk mer brukelig enn denne er. 
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

josje

Sitat fra: Contango på søndag 15. november 2020, klokken 12:11
Sitat fra: Moas på søndag 15. november 2020, klokken 00:49
fryktelig negativt her. Prøv en MX-30s fjernlys i skikkelig tussemørke og gi heller en tilbakemelding da..
Skal det kompensere for en kombinasjon av mangel på rekkevidde og en kriminelt dårlig ladehastighet? For noen få tusenlapper mer enn MX30 får man Opel/Peugeot/Citroen som er helt OK biler med en veldig mye større bruksverdi. De er alle tre uendelig mye mer fornuftige kjøp enn dette merkelige forsøket fra Mazda og kommer til holde seg mye bedre i bruktverdi. Man kan alternativt kjøpe en brukt Ford Focus til 150'. Den var heller ingen vinner, men den er faktisk mer brukelig enn denne er.

Virkelig, kan plutselig Peugeot/Citroen bygg og -material kvalitet sammenlignes med Mazda sin?
Bare vent noen år for å se fornuften i det.

Contango

Josje, oppsiden er at dette kan bli en svært verdifull bil om femti år. Antall enheter solgt i kombinasjon med tidlig refusjon av vrakpanten kan gi Bugatti tilstander i 2070.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tjomsas

Alt av bilkjøp handler heller ikke om fornuft. Dessuten er noens fornuft ikke fornuftig for andre. Samme gjelder for behov. MX-30 er en flott og forseggjort bil, dersom man ser bort fra en noe snau rekkevidde. Men for dem som ikke har større behov i hverdagen er den etter min mening en fantastisk bil  :)

Konaen

Sitat fra: Contango på lørdag 14. november 2020, klokken 09:11
De som kjøper denne bilen må ha et temmelig akademisk forhold til bruktverdien. Kombinasjonen av en særdeles beskjeden rekkevidde og en ladehastighet som er en skilpadde verdig kommer neppe til gjøre den til en vinner på Finn. Jeg er fascinert av at bilen i det hele tatt er i salg.

Meget snevert syn du har på verden. Godt ikke alle har likt behov som deg. Det finnes masse elbileiere som aldri har hurtigladet et minutt i sitt liv. Og det finnes folk som aldri kjører mer enn 30km på en dag. Da får man en flott bil til en billig penge. Ingen vits å betale for en hel masse rekkevidde hvis man ikke trenger det.

Og hus: Norge er en flekk på kartet. Nedover i europeiske byer har man en helt annen bruk enn her. Langkjøring, hytte, oppussing og 100km pendling på jobb er totalt ukjent for store deler i verden. Hvis en produsent hadde solgt en bil skreddersydd for Norge, ja da hadde den solgt ekstremt få biler på verdensbasis.

Contango

Kjære Konaen, bilbruken sørover krever biler med mer energi enn vi trenger her - ikke mindre. Det er lengre pendlerdistanser og bedre veier nær sagt over alt.  Forøvrig viser TBs Geilo test at bilen definitivt er en bybil. Den trenger 30 minutters lading for å komme til Geilo, så der trenger nok Mazda ikke å ha service kompetanse lokalt. Tror nesten jeg skulle kommet raskere frem med vår tidligere 2015 eGolf. For meg kan du kjøpe så mange MX-30 du vil. Det blir bare litt dyrt i lengden var mitt poeng.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Pondus1

#11
Tja, for meg sto det mellom en to år gammel, døll e-Golf og denne, et enkelt valg som bil nr. 2. Mazda er mer komfortabel, gir meg 5 års garanti, lader fullt hjemme på 3-4 timer, holder til min pendling til og fra jobb. Godt utstyrt, og beregner å ha den i mange år, med mindre behovet endres. Har ikke behov for å bruke hurtiglading, og skulle det skje en gang eller tre, lever jeg fint med å vente ti min ekstra. Da gir jeg blanke i om det blir et par tusenlapper i året mer i verditap. Det er MYE bil til 260' Den skal brukes, ikke selges...

Ola Dunk har fått et fanatisk forhold til rekkevidde, ser disse fjollete kommentarene overalt. Den treffer godt i sitt segment. Skal man ha 400 km koster det deretter.

Konaen

Sitat fra: Contango på torsdag 26. november 2020, klokken 18:46
Kjære Konaen, bilbruken sørover krever biler med mer energi enn vi trenger her - ikke mindre. Det er lengre pendlerdistanser og bedre veier nær sagt over alt.  Forøvrig viser TBs Geilo test at bilen definitivt er en bybil. Den trenger 30 minutters lading for å komme til Geilo, så der trenger nok Mazda ikke å ha service kompetanse lokalt. Tror nesten jeg skulle kommet raskere frem med vår tidligere 2015 eGolf. For meg kan du kjøpe så mange MX-30 du vil. Det blir bare litt dyrt i lengden var mitt poeng.

Du påpeker jo mitt poeng, at det er en bybil. Det er ikke alle som trenger noe annet enn en bybil. Da er denne et fint alternativ. Den er heller ikke til å pendle på store europeiske motorveier, derfor jeg spesifiserte byer. Du må ikke kjøpe en bil som det er plass til et helt mannskor om du kun er en som kjører.

Megaoctane

Har bestilt en 1st edition. Levering om 2 uker.
Valgte leasing - så slipper jeg å tenke på bruktverdi. Skal være bil nr 2, og til den prisen er dette nok den tøffeste og kuleste el bilen. Honda e kom nærme men den mangler varmepumpe.

No-name

Sitat fra: Megaoctane på lørdag 05. desember 2020, klokken 12:25
Har bestilt en 1st edition. Levering om 2 uker.
Valgte leasing - så slipper jeg å tenke på bruktverdi. Skal være bil nr 2, og til den prisen er dette nok den tøffeste og kuleste el bilen. Honda e kom nærme men den mangler varmepumpe.

Gratulerer!  Veldig fin bil til den prisen.  Hvis behovene var de samme som dine, hadde jeg kjøpt den med en gang.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA