Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Livet med en TM3

Startet av jasken, fredag 30. oktober 2020, klokken 23:25

« forrige - neste »

Daniel80

Sitat fra: 1000kwh på søndag 01. november 2020, klokken 18:15

Hva helt konkret er det som ikke gjør en portabel ladekabel egnet til langvarig bruk?
Dårlig ladehastighet og risikoen for varmgang og jordfeil på kontakten den kobles til.  Derfor er den også ulovlig å benytte til permanent lading.
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jasken på søndag 01. november 2020, klokken 17:59
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 31. oktober 2020, klokken 18:02
Sitat fra: jasken på fredag 30. oktober 2020, klokken 23:25
Hepp!

Har bestilt meg TM3 som leveres i desember og gleder meg skikkelig til å få denne bilen. Jeg har lest en del tråder her og på generelt om lading av tesla tråden men jeg klarer ikke finne skikkelige svar så jeg tenkte spørre her.

1. Lading og hvordan lader dere, jeg la egentlig nylig merke til at det ikke er veldig mange superchargere i Oslo, ladere dere da på grønn kontakt, Cirkel K osv? Eller lader dere hjemme? Hva er best?
2. Tilbehør/adaptere, hva leveres bilen med?
3. Hva trenger jeg i tillegg til det som kommer med bilen for å kunne lade hjemme, på plassene til Grønn kontakt, Cirkle K osv?
4. Tid, hvor lenge lader dere, hvor lang tid tar det på vanlige ladere kontra tesla ladere?

Vi har akkurat fått ladere her i sameiet og de klarer 7,2 kw per time (kWh) maks, så jeg har sett for meg at jeg bare lader her over natten når jeg er lavt på strøm. Hva gjør dere? Hvor raskt lader dere hjemme?

Jeg vil egentlig bare høre litt hvordan andre lever med TM3 i sitt vanlige liv :)

vh
jasken

Dersom det ikke henger en ladekabel ut av 7,2kW laderen til sameiet må du bruke en sånn blå Type 2 kabel (de kommer i mange lengder, om du ikke får med). Er vanlig å lade 2-3 ganger i uken sånn at du aldri får rekkeviddeangst, men heller ikke lader over 80% til vanlig.

Dersom du senere flytter til et hus uten lader vil jeg sterkt anbefale Tesla Wall Charger, som er en ladestasjon som kun koster 5000. Fatter ikke at noen Tesla-eiere kjøper noe annet. Har og en knapp for å åpne ladeporten, og inkluderer kabel som henger fast i ladestasjonen, så du slipper å pakke kabelen ned i bilen.

og type 2 følger med bilen så jeg trenger ikke noe adapter eller lignende?

Type 2 er Type 2. Det er ikke behov for adaptere, nei, med mindre det er noe gammelt ræl av en ladeboks på veggen fra før Type 2 ble standarden.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: Daniel80 på søndag 01. november 2020, klokken 22:49
Sitat fra: 1000kwh på søndag 01. november 2020, klokken 18:15

Hva helt konkret er det som ikke gjør en portabel ladekabel egnet til langvarig bruk?
Dårlig ladehastighet og risikoen for varmgang og jordfeil på kontakten den kobles til.  Derfor er den også ulovlig å benytte til permanent lading.
Vis meg et sted der det står at UMC ikke kan brukes som lader på daglig basis.
Uttak for lading på fast ladested skal ha jordfeilvern Type B.
Dersom du bruker rødt CEE støpsel (UMC gen1) kan du lade med opp til 11kW , det raskeste bilen klarer.
Alle CEE er designet for kontinuerlig last på merkeverdi.
Schuko skal sikres med maks 10A og derfor ikke fare for varmgang.
Argumentene stemmer kun dersom du bryter el-forskriftene, og det er ikke forutsetningen her.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: turfsurf på søndag 01. november 2020, klokken 17:57
Men hadde Tesla tenkt at den er god nok til daglig bruk hadde de vel ikke lagd og solgt TWC?
Jeg håper du kødder nå.
Du påstår at UMC kun er en "nødlader". Jeg lurer derfor på om du kan vise til info som understøtter dette, og ikke bare hva du tenker og tror ut fra at de også selger et fastmontert ladeuttak.
Hvis Tesla mener at UMC ikke er egnet til daglig lading, er de forpliktet til å formidle det tydelig til kundene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på søndag 01. november 2020, klokken 23:23
Jeg håper du kødder nå.
Du påstår at UMC kun er en "nødlader". Jeg lurer derfor på om du kan vise til info som understøtter dette, og ikke bare hva du tenker og tror ut fra at de også selger et fastmontert ladeuttak.
Hvis Tesla mener at UMC ikke er egnet til daglig lading, er de forpliktet til å formidle det tydelig til kundene.
Posten jeg svarte på var generelt om lading med schuko, så jeg refererte ikke til UMC spesielt da jeg skrev nødlader.

Som jeg skrev er det flere fabrikanter som omtaler laderne man får med bilen i slike vendinger.

Når det gjelder UMC spesielt har jeg ikke lest noe dokumentasjon fra Tesla som omtaler den som nødlader, men det er vel ikke uten grunn de skriver dette på websiden sin:

"We recommend installing a Wall Connector at home and leaving the Tesla Mobile Connector in the trunk of the car as a backup option while traveling."

Og hvis man sammenligner utførelsen på UMC vs TWC så er det jo en god indikasjon på hva den er tiltenkt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1000kwh

Sitat fra: Daniel80 på søndag 01. november 2020, klokken 22:49
Sitat fra: 1000kwh på søndag 01. november 2020, klokken 18:15

Hva helt konkret er det som ikke gjør en portabel ladekabel egnet til langvarig bruk?
Dårlig ladehastighet og risikoen for varmgang og jordfeil på kontakten den kobles til.  Derfor er den også ulovlig å benytte til permanent lading.
Det er ikke risiko for hverken jordfeil eller varmgang. Det er også fullt lovlig å lade på schuko. Som for alt elektrisk utstyr må det være installert ihht forskrift.

Mye elektrikere her som skal pushe på dyre løsninger  :laugh:

Øyvind.h

Varmgang er helt klart en risiko. Om en tar en titt på schuko-patenten er det lett å se hvorfor den ikke er særlig godt egnet til høy vedvarende last. Flust av eksempler på svidde kontakter, men en bør se på dette samlet for risiko og konsekvens.
Ettersom schuko er et svakt punkt - hva er konsekvensen om det blir varmgang? Her er forskjellene veldig store. Noen har schuko på betongvegg eller frittstående stolpe, hvor konsekvensen ved varmgang er at stikket blir ødelagt. Andre har schuko rett på treveggen på huset, hvor konsekvensen ved varmgang kan være brann i boligen.

Og så er det nå engang slik at folk har svært forskjellig kunnskap om elektro. Det er jo stor forskjell på en splitter ny kurs som ikke har et eneste koblingspunkt mellom sikringsskap og kontakt (siden kursen i hovedsak skal være dedikert til elbil), og de som lader på eldre kurser som går via flere koblingsbokser og ender i en halvslitt schuko-kontakt med slappe fjærer. Gjerne kombinert med lader som dingler i sin egen vekt, slik at pinnene ligger litt skrått inn i kontakten.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Jeg har ladet på schuko i over 14 år uten problemer med varmgang (jeg har sjekket nøye), først en Peugeot 106 så en Nissan Leaf.

Men jeg har aldri røsket ut kontakten mens bilen ladet - og avlastet EVSE (kladdden) så ikke kontakten blir fysisk skadet.

Resultatet har vært kontakter uten svimerker og ingen tegn til varmeutvikling, hverken i starten av ladingen eller etter noen timer (når bilen lader på maks).

Jeg har også ved flere anledninger ladet med skjøtekabel (6m 2.5mm2) uten noen som helst problemer.


Samtidig har jeg sett brente ladestolper og utslitte kontakter på offentlige ladeplasser i 16 år.

Kanskje «feil bruk av schuko kan være brannfarlig» er en bedre vinkling enn at man bør unngå schuko helt?

Jeg ville av prinsipp montert en vegglader hjemme når jeg kjøpte en ny bil, samtidig ville jeg ladet med UMC på hytta og hos venner med god samvittighet så lenge:

* Ladehastigheten er maks 80% av sikringen på kursen
* Veggkontakten ser bra ut (ingen skader eller brennmerker)
* UMC avlastes (henger ikke i kontakten)
* Anlegget er relativt moderne

Da bruker man hodet, det må man gjøre i trafikken også - hvis ikke er det livsfarlig å kjøre bil.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Daniel80

Sitat fra: Handyman på søndag 01. november 2020, klokken 23:15
Sitat fra: Daniel80 på søndag 01. november 2020, klokken 22:49
Sitat fra: 1000kwh på søndag 01. november 2020, klokken 18:15

Hva helt konkret er det som ikke gjør en portabel ladekabel egnet til langvarig bruk?
Dårlig ladehastighet og risikoen for varmgang og jordfeil på kontakten den kobles til.  Derfor er den også ulovlig å benytte til permanent lading.
Vis meg et sted der det står at UMC ikke kan brukes som lader på daglig basis.
Uttak for lading på fast ladested skal ha jordfeilvern Type B.
Dersom du bruker rødt CEE støpsel (UMC gen1) kan du lade med opp til 11kW , det raskeste bilen klarer.
Alle CEE er designet for kontinuerlig last på merkeverdi.
Schuko skal sikres med maks 10A og derfor ikke fare for varmgang.
Argumentene stemmer kun dersom du bryter el-forskriftene, og det er ikke forutsetningen her.
Teoretisk sett er UMC lovlig å benyttes på daglig basis, men i praksis er den ikke det.
Å ha en egen installasjon med EN CEE kontakt, eget overstrømsvern og Jordfeilvern klasse B er så uvanlig at jeg aldri har hørt at det faktisk er noen som har installert dette. CEE mangler også barnesikring, så det er krav til hvor den monteres, og på offentlige plasser er det krav til egen kapsling/boks for kontakten.
I tillegg kreves det at UMC`en overvåker at det er jordforbindelse og ingen jordfeil på bilen, og på dette punktet feiler UMC Gen.1.  Tesla skriver i bruksanvisningen at den gjør det, men i praksis er dette en funksjon de har fjernet fordi det ikke fungerte med strømnettet i norge. (Dette har jeg erfart og testet selv, og fått bekreftet skriftlig fra Tesla).
Ergo er ihvertfall UMC Gen.1 ulovlig å bruke til permanent lading. Gen 2 skal ifølge Tesla virke annerledes, men jeg kan ikke si at jeg stoler på det før det er testet i praksis.

https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/veiledninger-pdf/elbil_installatoer.pdf
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

kamuflars86

Sitat fra: Handyman på søndag 01. november 2020, klokken 23:15
Sitat fra: Daniel80 på søndag 01. november 2020, klokken 22:49
Sitat fra: 1000kwh på søndag 01. november 2020, klokken 18:15

Hva helt konkret er det som ikke gjør en portabel ladekabel egnet til langvarig bruk?
Dårlig ladehastighet og risikoen for varmgang og jordfeil på kontakten den kobles til.  Derfor er den også ulovlig å benytte til permanent lading.
Vis meg et sted der det står at UMC ikke kan brukes som lader på daglig basis.
Uttak for lading på fast ladested skal ha jordfeilvern Type B.
Dersom du bruker rødt CEE støpsel (UMC gen1) kan du lade med opp til 11kW , det raskeste bilen klarer.
Alle CEE er designet for kontinuerlig last på merkeverdi.
Schuko skal sikres med maks 10A og derfor ikke fare for varmgang.
Argumentene stemmer kun dersom du bryter el-forskriftene, og det er ikke forutsetningen her.

Brukte UMC (nesten) daglig med blått adapter i halvannet år, fungerte utmerket i temperaturer fra +35 til -45 grader. Fungerte alltid (hadde den i en boks med lufting hvor jeg hadde pakket den inn i reinskinn på vinteren) Kan anbefale UMC som en løsning hvis en ikke vil investere i TWC

felix

Anbefaler og bruke UMC med rødt adapter i stedet for blått, da lader bilen kjappere (11 kw). Brukte dette i forrige bolig da jeg hadde 16 amp 400 volt kontakt i garasjen. Nå har jeg TWC (kjøpt av Tesla, billigste jeg fant, Easee laderen var dyrere, samt det var ikke kabel med til den, noe TWC har(da hadde jo prisen blitt ytterligere 2k dyrere)). Bilen lader ikke noe kjappere, så ingen reelle fordeler. Men om jeg har folk på besøk kan de lade kjappere, da TWC i motsetning til UMC gen 1 leverer 22kw.

thebadger

https://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_probability er noe jeg kan anbefale å lese om
Jeg ladet gjort X uten konsekvenser, derfor er X uten konsekvenser.

I forhold til Tesla Wall Charger (TWC) så husk at Model 3 ikke håndterer IT-nett særlig bra. Store deler av landet har 230V IT-nett, og da tror Model3 at du har jordfeil og lader bare på 2/3 kapasitet.
Jeg har TWC hjemme, 230V 3-fas 32A, og prøvd 3 Model3 på dem, samt at elektriker målte forbruket mens jeg ladet.
21A sier bilen, og elektriker bekrefter at det stemmer med forbruk.
Elektriker koblet på sin ModelS, 32A sa den og elektriker bekrefter at det stemmer med forbruk.
Hvis jeg kobler på Zaptec vegglader så får min Model3 32A.

Jeg anbefaler fortsatt TWC basert på pris, men hvis det er viktig å få "full gamp" så må du velge noe annet dersom du har IT-nett og ikke TN-nett.

Haggish

Jeg kjøpte Wallbox fra Elkjøp til 5555kr  med kabel og får den før jul. Har sjekket med leverandør og de sier den kan kobles i 3 fas på 230v dermed 11KW
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

thebadger

Sitat fra: Haggish på torsdag 17. desember 2020, klokken 11:49
Jeg kjøpte Wallbox fra Elkjøp til 5555kr  med kabel og får den før jul. Har sjekket med leverandør og de sier den kan kobles i 3 fas på 230v dermed 11KW
Ikke at TM3 støtter det, men Wallbox støtter opp til 22kW på 3-fas så det er et passe trygt kjøp :)

Kim-

Sitat fra: thebadger på torsdag 17. desember 2020, klokken 12:21
Sitat fra: Haggish på torsdag 17. desember 2020, klokken 11:49
Jeg kjøpte Wallbox fra Elkjøp til 5555kr  med kabel og får den før jul. Har sjekket med leverandør og de sier den kan kobles i 3 fas på 230v dermed 11KW
Ikke at TM3 støtter det, men Wallbox støtter opp til 22kW på 3-fas så det er et passe trygt kjøp :)
TM3 støtter 230V 11kW 3-fas
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA