Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Livet med en TM3

Startet av jasken, fredag 30. oktober 2020, klokken 23:25

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Nickelilltroll på lørdag 31. oktober 2020, klokken 16:30
Det var da ikke et påstand fra min side, heller et faktautsagn fra mine år med både Model S og 3. Min Type2 ser fortsatt som ny ut. De stolper jeg brukt med den type har alerede ladekladd montert. Har sett 3 stolper  ed KUN kontakt. Ene gangen kostet det helt idiotisk tullete mye per minutt og lade der, de andre 2 gangerne var det tidsbegrenset lading på maks 3 timer....fortsatt nei, Type2 kabeln nin ligger og støver ned.

Ja, dette varierer tydeligvis veldig fra person til person. Selv har jeg brukt min type 2 kabel 4 forskjellige steder siste 2 uker, i tillegg til på jobb og hjemme. De fire stedene var Lillehammer Leira, Jessheim og Gjøvik. Alle steder sto jeg i 2-3 timer og trengte litt ekstra påfyll for å komme dit jeg skulle, unntatt Lillehammer der jeg sto over natta. To av stedene (Leira og Lillehammer) var gratis, de to andre kostet ca. 3,50 pr. kWh (mao. billigere enn hurtiglading men dog litt dyrt for min smak). Uten type 2 kabelen hadde det blitt hurtiglading (dyrere, unntatt Lillehammer som har SuC) som også hadde ført til at jeg måtte brukt ca. 15 minutter ekstra på hvert sted.

Jeg drar mao. ikke noe sted uten type 2 kabelen. Den er like viktig for meg som CCS-adapteret (også brukt minst 4 forskjellige steder siste to uker). Riktignok er ikke CCS-adapter like viktig for Model 3 eierne som for meg med X75D ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: trykkertor på lørdag 31. oktober 2020, klokken 18:53

Har TWC. Den ladet både Kona Electric, e-Niro og nå vår Tesla Model 3.
Den lader Model 3 med 11kW.
Den kostet meg litt over 4.000,- my på finn.no

Lastbalansering har jeg ikke peiling på, men TWC fungerer ypperlig i vår husstand. Den trekker 16amp over 3 faser, gir da 11kW, og jeg kan lade alle biler som har Type 2.

En easee-lader + kabel med knapp har vel allerede gått et stykke forbi TWC med knapp til litt over 4.000,- på finn.no.

B-vern som er påkrevd til TWC tar en elektriker fort 3.000,- for. Kan vel få kjøpt de billigste ned i 1.100,- men lykke til å få en elektriker til å montere det.

Jeg betalte 5500,- for vår easee.

Sammenligning med Finn.no priser blir litt søkt, den koster vel 5500,- fra Tesla. Man får og kjøpt billige type 2 kabler på Finn.no, men det følger jo og med bilen. Man får og løse knapper som åpner ladeluken på Tesla.

Så prisforskjellen på de to løsningene er neglisjerbar.

TWC har og problemer med kompabilitet med andre biler på trefas IT nett (lader f.eks ikke i3), i tillegg til at man ikke kan utnytte "to-fas" lading på tms/tmx hvis man skal lade andre biler.

Det er og problematisk å ha en TWC hvis man selger Teslaen, siden Tesla nekter å diagnostisere uten en bil tilkoblet. Jeg måtte låne en TMX hos Tesla for å få de til å akseptere at det var en feil på vår.

Det er og ett kjent problem på TWC med at den begynner å glitche etter hvert grunnet dårlige feste av ledninger i håndtaket.

Så ja, brukeropplevelse er uovertruffen med TWC, men man kan oppnå akkurat det samme med andre ladere, og slippe alle de andre ulempene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tornaldo

Sitat fra: automat på lørdag 31. oktober 2020, klokken 16:19
@TøddiVedder og @Handyman.
Selvsagt kan en schuko vare i mange år hvis man plugger lite inn og ut, og er generelt nøye ved bruk. Men folk er slumsete, og det skal ikke så veldig mye feilbruk til før en schuko er ødelagt. Det er bare å ta en titt på gamle schukoladestolper det. (Ja, mange av de er 16A, men ladekladdene som kobles til er som regel 8A).

Det er en grunn til at man har gått bort fra schuko på offentlig tilgjenglige ladestasjoner. Og selv om man fremdels kan installere schuko til privat bruk, så er det den dårligste ladeløsningen.

Og jeg skjønner ikke hvorfor man absolutt skal anbefale den dårligste løsningen. Er man litt prisbevisst så er ikke merkostnaden opp til en ladestasjon så veldig stor.

Ser det er mange som er veldig hissige på at folk ikke installerer lader til bilen, men bruker schuko. Sikter ikke spesielt til noen i akkurat denne tråden, men generelt. Har man et elektrisk anlegg ihht kravene, er det uproblematisk og ufarlig.

Litt samme stil som de som mener man ikke kan bruke andre vinterdekk enn Nokian eller Continental, når man har "kjøpt bil til 1 million". Tenke seg til at noen kan velge å kjøre med noe annet enn testvinnerne, det er jo livsfarlig.

Tipper flere av disse ikke har seriekoblede røykvarslere, sjekker jevnlig og har brannslukkingsapparat i umiddelbar nærhet eller i flere deler av boligen. Eller sjekker rømningsveier hver gang man er på ukjente steder, der det kan være aktuelt.

Folk har ulike prioriteringer. Så lenge man holder seg innenfor lovverket, og med korrekt bruk, er det ingen grunn til å ikke kunne bruke schuko.

Har selv vurdert å få installert en lader, men har vinglet litt mellom TMY og Skoda Enyaq som neste bil, og det vil være avgjørende for plasseringen i garasjen.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

turfsurf

#33
Sitat fra: tornaldo på søndag 01. november 2020, klokken 09:14
Ser det er mange som er veldig hissige på at folk ikke installerer lader til bilen, men bruker schuko. Sikter ikke spesielt til noen i akkurat denne tråden, men generelt. Har man et elektrisk anlegg ihht kravene, er det uproblematisk og ufarlig.


Har selv vurdert å få installert en lader, men har vinglet litt mellom TMY og Skoda Enyaq som neste bil, og det vil være avgjørende for plasseringen i garasjen.
Faktisk er lading med schuko bedre på ett vis, siden man da gjerne vil lade med ladere effekt, og man får mindre varmgang i sikringsskapet.

Men nå er det en grunn til at det heter nødlader, den er da ikke beregnet på daglig bruk.

Og skal man uansett betale for ny kurs til lading så blir ikke prisforskjellen større enn tre-fire tusen.

Ang. plassering av lader i garasjen, kan du ikke bare rygge eller kjøre inn avhengig av hvor ladeluken er på bilen. Har hatt biler med ladeluke både på høyre og venstre side bak, og venstre foran, uten å måtte flytte laderen. Ellers kan man jo bare ha en lang type 2 kabel som man henger opp semipermanent hvis laderen ikke er ved ladeporten. Man trenger jo ikke tilgang til selve laderen til vanlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Nickelilltroll

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 31. oktober 2020, klokken 23:08
Sitat fra: Nickelilltroll på lørdag 31. oktober 2020, klokken 16:30

Jeg drar mao. ikke noe sted uten type 2 kabelen. Den er like viktig for meg som CCS-adapteret (også brukt minst 4 forskjellige steder siste to uker). Riktignok er ikke CCS-adapter like viktig for Model 3 eierne som for meg med X75D ;)

CCS-adapter og faktisk? Javel, tror jeg har kjørt gjenom 10-12 land, 150 000 mil, over 6 år og aldrig hatt bruk for den adaptern. Men detta har varet diskutert før, har med kjøremønster og behov å gjøre :)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Carl Anton Stenling

#35
Sitat fra: tornaldo på søndag 01. november 2020, klokken 09:14
Ser det er mange som er veldig hissige på at folk ikke installerer lader til bilen, men bruker schuko. Sikter ikke spesielt til noen i akkurat denne tråden, men generelt. Har man et elektrisk anlegg ihht kravene, er det uproblematisk og ufarlig.

Jeg har ladet på schuko i rundt 15 år tidligere og vet godt at det er mulig. Spesielt dersom man lar ladekladden stå i ro (kjøpe ekstra til å ha i bilen) og man sørger for avlastning slik at kladden ikke henger på schukokontakten. Det må også sjekkes jevnlig at det ikke er varmgang i tilkoblingen. Ladestrøm bør ikke settes høyere enn 8 A. Kursen må etterses av elektriker for å sikre at den ikke er koblet innom andre punkter. Hvis man skal bruke UMC som leveres med bilen så må man også finne en løsning slik at den ikke utsettes for fuktighet.

Imidlertid er dette ikke noe jeg vil anbefale til nye elbileiere. Føler at jeg har et ansvar for å gi robuste råd og da er det installasjon av ladeboks som gjelder. Gjerne før bilen leveres slik at alt er trygt fra første stund. Da får man også en ladehastighet (16 A eller 32 A) som er praktisk for en bil med såpass stort batteri som Model 3.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ferry

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 01. november 2020, klokken 11:03
Jeg har ladet på schuko i rundt 15 år tidligere og vet godt at det er mulig. Spesielt dersom man lar ladekladden stå i ro (kjøpe ekstra til å ha i bilen) og man sørger for avlastning slik at kladden ikke henger på schukokontakten. Det må også sjekkes jevnlig at det ikke er varmgang i tilkoblingen.

Opplevde du noen gang varmgang på disse 15 årene? Byttet du kontakten noen gang?

SitatDa får man også en ladehastighet (16 A eller 32 A) som er praktisk for en bil med såpass stort batteri som Model 3.

Hmm, ofte argumenteres det med at stort batteri reduserer behovet for ladehastighet  ::) Det blir mer fleksibelt, fordi "tanken" er voldsomt overdimensjonert. Jeg har testet å lade med 6 A, og det fungerte helt fint til mitt bruk med biler med 20-30 kWh batteri. Som veldig mange andre (?) trenger jeg bare fullt batteri fredag ettermiddag og søndag ettermiddag. I uka kan jeg kjøre flere dager uten å lade. Snart kjører jeg TM3, så får jeg prøvd i praksis. I teorien skal jeg kunne kjøre både helgetur OG påfølgende uke uten å lade. Natten før hver arbeidsdag står bilen uansett parkert ved siden av laderen, det blir 5x 14 timer = 70 timer som jeg kan lade. Det skal i teorien kunne gå med et DCL lampestøpsel. (6 A)

Handyman

Sitat fra: turfsurf på søndag 01. november 2020, klokken 10:00
Sitat fra: tornaldo på søndag 01. november 2020, klokken 09:14
Ser det er mange som er veldig hissige på at folk ikke installerer lader til bilen, men bruker schuko. Sikter ikke spesielt til noen i akkurat denne tråden, men generelt. Har man et elektrisk anlegg ihht kravene, er det uproblematisk og ufarlig.


Har selv vurdert å få installert en lader, men har vinglet litt mellom TMY og Skoda Enyaq som neste bil, og det vil være avgjørende for plasseringen i garasjen.
....Men nå er det en grunn til at det heter nødlader, den er da ikke beregnet på daglig bruk......
Mener du den "mobile kontakten" som følger med bilen? Hvis ja, hvor står det at den ikke er beregnet til daglig bruk, men bare nødlading? Kan ikke huske å ha sett noe om det, men kan jo ha oversett det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ferry

Den "mobile kontakten" trenger sannsynligvis ikke brukes på langt nær hver dag heller, for de fleste. Sa da er den heller ikke "i daglig bruk"  :P

turfsurf

Sitat fra: Handyman på søndag 01. november 2020, klokken 14:21
Mener du den "mobile kontakten" som følger med bilen? Hvis ja, hvor står det at den ikke er beregnet til daglig bruk, men bare nødlading? Kan ikke huske å ha sett noe om det, men kan jo ha oversett det.
Nå skal jeg ikke si at Tesla omtaler den som nødlader, men bmw forkorter den vel med "OUC", tilfeldig bruk lader. Åpenbart ikke tiltenkt som primært ladepunkt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1000kwh

Sitat fra: turfsurf på søndag 01. november 2020, klokken 16:56
Sitat fra: Handyman på søndag 01. november 2020, klokken 14:21
Mener du den "mobile kontakten" som følger med bilen? Hvis ja, hvor står det at den ikke er beregnet til daglig bruk, men bare nødlading? Kan ikke huske å ha sett noe om det, men kan jo ha oversett det.
Nå skal jeg ikke si at Tesla omtaler den som nødlader, men bmw forkorter den vel med "OUC", tilfeldig bruk lader. Åpenbart ikke tiltenkt som primært ladepunkt.
Hmm, veldig merkelig fordi MG skriver feks i sin manual "Your vehicle will have been supplied with a residential charging device. This device can be plugged into a standard household 3 pin socket.". Det nevnes aldri at dette ikke kan brukes hele bilen levetid.

Tesla leveres med en veldig bra ladekabel som fint kan brukes på feks en blå kontakt. Den absolutt billigste ladeløsningen  :+1:

jasken

Sitat fra: Bzzlink på lørdag 31. oktober 2020, klokken 23:07
Gratulerer med meny bil!

Jeg har hatt model 3 i 1,5 år nå, har som deg lading i borettslaget. Ved at man kjører opp og parkerer på de plassene over natta når man trenger å lade. De er på 7kW.

Tror jeg lader 1-2 ganger i uka. Setter den på lading når jeg har % på 30 tallet et sted, og lader til 80%
Kjører 20000km i året ca.

Hurtiglading er kun på langtur. Sørg for å alltid ha over 20% på batteriet, så vet du at du alltid kommer deg til superlader uansett hvilken retning du skal på spontantur i.

ah det høres smart ut ja! takk for tips! det er vell ikke slik at bilen bruker noe batteri om den står ubrukt over en dag eller to? parkerer jeg den med 50% så mister den ikke % om den står parkert?

turfsurf

Sitat fra: 1000kwh på søndag 01. november 2020, klokken 17:42

Hmm, veldig merkelig fordi MG skriver feks i sin manual "Your vehicle will have been supplied with a residential charging device. This device can be plugged into a standard household 3 pin socket.". Det nevnes aldri at dette ikke kan brukes hele bilen levetid.

Tesla leveres med en veldig bra ladekabel som fint kan brukes på feks en blå kontakt. Den absolutt billigste ladeløsningen  :+1:
Hva kinaprodusenter skriver legger jeg veldig lite vekt på.

Kjenner veldig godt til Tesla sin UMC (har vært eier av syv forskjellige), og ladet selv med den som "ladeboks" ett par år.

Men hadde Tesla tenkt at den er god nok til daglig bruk hadde de vel ikke lagd og solgt TWC?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jasken

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 31. oktober 2020, klokken 18:02
Sitat fra: jasken på fredag 30. oktober 2020, klokken 23:25
Hepp!

Har bestilt meg TM3 som leveres i desember og gleder meg skikkelig til å få denne bilen. Jeg har lest en del tråder her og på generelt om lading av tesla tråden men jeg klarer ikke finne skikkelige svar så jeg tenkte spørre her.

1. Lading og hvordan lader dere, jeg la egentlig nylig merke til at det ikke er veldig mange superchargere i Oslo, ladere dere da på grønn kontakt, Cirkel K osv? Eller lader dere hjemme? Hva er best?
2. Tilbehør/adaptere, hva leveres bilen med?
3. Hva trenger jeg i tillegg til det som kommer med bilen for å kunne lade hjemme, på plassene til Grønn kontakt, Cirkle K osv?
4. Tid, hvor lenge lader dere, hvor lang tid tar det på vanlige ladere kontra tesla ladere?

Vi har akkurat fått ladere her i sameiet og de klarer 7,2 kw per time (kWh) maks, så jeg har sett for meg at jeg bare lader her over natten når jeg er lavt på strøm. Hva gjør dere? Hvor raskt lader dere hjemme?

Jeg vil egentlig bare høre litt hvordan andre lever med TM3 i sitt vanlige liv :)

vh
jasken

Dersom det ikke henger en ladekabel ut av 7,2kW laderen til sameiet må du bruke en sånn blå Type 2 kabel (de kommer i mange lengder, om du ikke får med). Er vanlig å lade 2-3 ganger i uken sånn at du aldri får rekkeviddeangst, men heller ikke lader over 80% til vanlig.

Dersom du senere flytter til et hus uten lader vil jeg sterkt anbefale Tesla Wall Charger, som er en ladestasjon som kun koster 5000. Fatter ikke at noen Tesla-eiere kjøper noe annet. Har og en knapp for å åpne ladeporten, og inkluderer kabel som henger fast i ladestasjonen, så du slipper å pakke kabelen ned i bilen.

og type 2 følger med bilen så jeg trenger ikke noe adapter eller lignende?

1000kwh

Sitat fra: turfsurf på søndag 01. november 2020, klokken 17:57
Sitat fra: 1000kwh på søndag 01. november 2020, klokken 17:42

Hmm, veldig merkelig fordi MG skriver feks i sin manual "Your vehicle will have been supplied with a residential charging device. This device can be plugged into a standard household 3 pin socket.". Det nevnes aldri at dette ikke kan brukes hele bilen levetid.

Tesla leveres med en veldig bra ladekabel som fint kan brukes på feks en blå kontakt. Den absolutt billigste ladeløsningen  :+1:
Hva kinaprodusenter skriver legger jeg veldig lite vekt på.

Kjenner veldig godt til Tesla sin UMC (har vært eier av syv forskjellige), og ladet selv med den som "ladeboks" ett par år.

Men hadde Tesla tenkt at den er god nok til daglig bruk hadde de vel ikke lagd og solgt TWC?
Så vanskelig å få koblet wall charger i kontakten  :D

Hva helt konkret er det som ikke gjør en portabel ladekabel egnet til langvarig bruk?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA