Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen vil ikke lade, sporadisk - 2016 modell

Startet av fredrik_aksdal, fredag 30. oktober 2020, klokken 14:28

« forrige - neste »

fredrik_aksdal

Heisann,

Vi har problemer med at E-golfen av og til ikke vil lade med ladekladd hjemme. Dette har kun skjedd oss 3 ganger nå på en 4 måneders periode. Det som skjer er at jeg plugger i kontakten, hører det begynner å klikke i bilen fremme med motoren, diode lyset med kontakten lyser gult og ladekladden blinker rødt på symbolet for at det er noe feil med bil. (se bilde)   
Prøvde mange ganger med koble ladekabel inn og ut, men ingenting hjalp. Første gangen dette skjedde kjørte vi til en hurtiglader og ladet bilen opp. Når vi så kom hjem funket ladekabel hjemme.
2. gangen dette skjedde kjørte jeg en liten tur med bilen, kom hjem plugget i kabel igjen og ladekabel fungerte.

Leverte bilen inn til Møller der jeg beskrev problemet og at det var ett sporadisk problem, de kunne selvfølgelig ikke finne noe galt på bilen. Hentet bilen hos Møller mandag 26.10 og i går 29.10 oppstod problemet igjen. Jeg reiste ned til Møller i dag, og forhørte meg om hva jeg burde gjøre videre. De anbefalte å levere bilen inn til en utvidet sjekk på ca 3 verkstedtimer, men det som er at om de ikke finner feilen da heller så må jeg punge ut 4000kr for de 3 timene. Bilen har fremdeles nybilgaranti og jeg synes det er rart at de kan ta betalt for det siden det er tydelig at det er noe feil på bilen (i følge ladekladd), og at det fremdeles er nybilgaranti.

Er det noen medlemmer her som har hatt samme problem? Noen tips til hva en burde gjøre i dette tilfellet?

storeulv

Er det original ladekladd du har der? Min ser ikke sånn ut....
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

suppegjok

Vi har samme lader som deg. Hadde tilsvarende problem nevnt her: https://elbilforum.no/index.php?topic=48526.0

Bilen ville alltid lade på hurtiglader (CCS-kontakt), men ofte ikke på Type 2 (semihurtiglader og hjemme i garasjen). Ladekladden fungerte heller ikke. Dette skjedde sporadisk.

Vet ikke om det er samme problem, men jeg hadde bilen inne noen ganger hos Volkswagen, og til slutt så fikset de det desember 2019 og det sto "- Byttet høyvoltledningsnett". Etter dette har vi ikke hatt noen ladeproblemer i det hele tatt.

fredrik_aksdal

Sitat fra: storeulv på fredag 30. oktober 2020, klokken 15:05
Er det original ladekladd du har der? Min ser ikke sånn ut....
Skal være original så vidt jeg vet, den er oppført i brukemanual som type E eller noe i den dur  :).

Sitat fra: suppegjok på fredag 30. oktober 2020, klokken 15:22
Vi har samme lader som deg. Hadde tilsvarende problem nevnt her: https://elbilforum.no/index.php?topic=48526.0

Bilen ville alltid lade på hurtiglader (CCS-kontakt), men ofte ikke på Type 2 (semihurtiglader og hjemme i garasjen). Ladekladden fungerte heller ikke. Dette skjedde sporadisk.

Vet ikke om det er samme problem, men jeg hadde bilen inne noen ganger hos Volkswagen, og til slutt så fikset de det desember 2019 og det sto "- Byttet høyvoltledningsnett". Etter dette har vi ikke hatt noen ladeproblemer i det hele tatt.
Høyvoltledningsnett ja, skal nevne det for Møller når jeg ringe på mandag. Bilen ville heller ikke motta lading i kveld, håper problemet er blitt konstant og ikke sporadisk slik at de faktisk finner feilen. Har vel bestemt meg for å levere bilen inn til utvidet sjekk som Møller anbefalte i og med at jeg føler problemet skjer oftere og oftere. Garantien går ut i februar 2021 så må få fikset det før den tid.

Stoppe

Jeg hadde litt tilsvarende feil på min 15 modell. Sluttet å lade etter en stund. Møller fant feil på isolasjon på ledningsnett, og ladekontakten (som inkluderer ledningsnettet frem til ombordlader ble byttet. Men vel hjemme var feilen den samme, så da var det ny tur til møller, da byttet de ombordlader, som løste problemet. Forsto det som at dette ikke var helt ukjente feil, ombordlader var mindre vanlig. Begge deler er veldig dyrt, så pass på å få dette sjekket innenfor garantitiden. På min skjedde det 5mnd etter bilen var 5år, heldigvis hadde jeg utvidet dekning på forsikringen.

https://elbilforum.no/index.php?topic=52651.0

fredrik_aksdal

Sitat fra: Stoppe på fredag 30. oktober 2020, klokken 20:27
Jeg hadde litt tilsvarende feil på min 15 modell. Sluttet å lade etter en stund. Møller fant feil på isolasjon på ledningsnett, og ladekontakten (som inkluderer ledningsnettet frem til ombordlader ble byttet. Men vel hjemme var feilen den samme, så da var det ny tur til møller, da byttet de ombordlader, som løste problemet. Forsto det som at dette ikke var helt ukjente feil, ombordlader var mindre vanlig. Begge deler er veldig dyrt, så pass på å få dette sjekket innenfor garantitiden. På min skjedde det 5mnd etter bilen var 5år, heldigvis hadde jeg utvidet dekning på forsikringen.

https://elbilforum.no/index.php?topic=52651.0
Takk for svar  :)

Har nå akkurat vært ute å hurtigladet ettersom den absolutt ikke vil lade med hjemmekontakten nå. Den har nå vært slik siden i går kveld, har vært ute å kjørt en del i dag men den viser ingen tegn til å ville lade. Håper virkelig dette er blitt ett konstant problem nå og at de finner feilen på verksted. Er typisk at når jeg kommer frem til verkstedet så vil den lade igjen  ::).

Stoppe

Om du har mulighet, prøv om bilen vil lade på en annen vegglader, dvs. med type 2 kontakt, så du får prøvd med den andre kabelen (type 2 til type 2). Alternativt med en annen ladekladd. Dette vil nok møller spørre om, og er en grei måte å evt. få sjekket ladekladden din ut av saken.

RJK

Vet ikke i hvilken rekkefølge du gjør ting, men det anbefales å plugge lader i veggstikket først, eventuelt justere ned effekt om du må, og så plugge i bilen. Sjekk om det gir noen endring.


Få gjerne noen til å filme sesjonen, slik at du har videobevis på problemet. Det hjelper veldig på, da de ikke kan klage på at de ikke klarer gjenskape problemet. Du har jo bevisst nå at problemet er der...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

fredrik_aksdal

Sitat fra: Stoppe på fredag 30. oktober 2020, klokken 21:52
Om du har mulighet, prøv om bilen vil lade på en annen vegglader, dvs. med type 2 kontakt, så du får prøvd med den andre kabelen (type 2 til type 2). Alternativt med en annen ladekladd. Dette vil nok møller spørre om, og er en grei måte å evt. få sjekket ladekladden din ut av saken.
Det var en god idè skal hørre om jeg kan få prøvd naboen sin vegglader.

Sitat fra: RJK på fredag 30. oktober 2020, klokken 22:01
Vet ikke i hvilken rekkefølge du gjør ting, men det anbefales å plugge lader i veggstikket først, eventuelt justere ned effekt om du må, og så plugge i bilen. Sjekk om det gir noen endring.


Få gjerne noen til å filme sesjonen, slik at du har videobevis på problemet. Det hjelper veldig på, da de ikke kan klage på at de ikke klarer gjenskape problemet. Du har jo bevisst nå at problemet er der...

Jeg plugger som regel alltid i veggstikket først og venter til selvsjekken er ferdig før jeg plugger kontakten i bilen, nå har jeg prøvd alle mulige rekkefølger og har tatt en film av det.

Den ville ikke ta i mot lading i dag heller når jeg prøvde. Så krysser fingrene for at problemet faktisk nå er konstant.

fredrik_aksdal

Da har jeg brukt store deler av dagen på feilsøking, har kommet frem til at jeg tror problemet ligger i trafokretsen i nabolaget her, eventuelt følsomme ladekladder. Kjørte til en kompis prøvde hans ladekabel, den fungerte og min ladekabel fungerte der hos han. Prøvde dette også hos en annen kompis og der fungerte også kabelen. Så fikk jeg låne med meg en ladekladd hjem, nett lik den som jeg har. Å den fungerte ikke hjemme hos meg. Har nå prøvd å lade hos 3 forskjellige naboer og får ikke til å lade hos noen av dem. Men kjører jeg ned til kompisen så lader bilen.

Jeg skal nå låne meg en annen type ladekladd for å se om det kanskje kan løse problemet.

Kan jeg kjøpe en hvilken som helst ladekladd og bruke? Eller må de være spesielt tilpasset en VW e-golf? Ser det ligger en Besen ladekladd på elbilhjelpen til en 4 000,-

RJK

Du kan kjøpe hvilken ladekladd som mulig, når det er riktig port i begge ender. Og siden det er type 2, så er det enkelt.


Det er litt billigere for 1-fasekabler enn for 3-fase, så om bilen bare støtter 1-fase, så er det liten vits å betale for dyrere ladekladd enn nødvendig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

fredrik_aksdal

I påvente av veggboks bestilte jeg en Deltaco E-charge fra netonnet i dag. Dyrt for en kabel spør du meg, men det var den billigste jeg fant.

Noen her inne som har erfaringer med Deltaco sine ladekladder?

elektrolux

Dette er en Besen kabel med svært lite problemer. Gratulerer med et godt kjøp. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

fredrik_aksdal

Sitat fra: elektrolux på fredag 06. november 2020, klokken 10:11
Dette er en Besen kabel med svært lite problemer. Gratulerer med et godt kjøp. ;)
Åja sier du det, Besen kablene jeg finner på nett er vesentlig dyrere.

fredrik_aksdal

Sitat fra: fredrik_aksdal på fredag 06. november 2020, klokken 10:41
Sitat fra: elektrolux på fredag 06. november 2020, klokken 10:11
Dette er en Besen kabel med svært lite problemer. Gratulerer med et godt kjøp. ;)
Åja sier du det, Besen kablene jeg finner på nett er vesentlig dyrere.
Nei nå lyver jeg, fant besen kabel til ca samme pris =)
Håper den gjør susen for meg vertfall, det er slitsomt når ting ikke fungere som det skal, og særlig når det har med bil å gjøre

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA