Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fiks for spyler på bakrute?

Startet av oll1954, fredag 30. oktober 2020, klokken 13:58

« forrige - neste »

oll1954

Det har vært et lenge kjent problem at spylermekanismen på bakruta er laget slik at bakrutevisker slår noen slag over tørr (og ofte skitten ..) bakrute før vann kommer ut fra spyleren.

Så vidt jeg har forstått har det nå kommet en godkjent utbedring av dette fra Audi, og at dette også aksepteres som reklamasjon.

- Noen som vet hvilke modeller denne utbedringen gjelder for? (problemet har vært til stede fra første e-tron i 2019)
- Noen av dere som faktisk har fått denne utbedringen utført? I såfall: Hvordan funket det, hvilken forhandler gjorde det, og hvilken modell (50/55, år) har dere?
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

Orbit

Gjelder dette biler både med og uten integrert spylerdyse i viskerarmen? Har selv integrerte dyser, og ikke noe problem med forsinket vann.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

oll1954

Jeg har også integrerte dyser, og har ikke hørt at det er noen forskjell på integrerte og ikke integrerte. Jeg har nå fått installert en tilbakeslagsventil (eller retter sagt en dobbeltvirkende ventil, dette er akseptert som reklamasjon) og det funker fint nå, både spyling av ryggekamera og umiddelbar vann på bakrute når jeg bruker bakrutevisker.
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

elektro

Virker som det først og fremst er problemer med lite spylervæske? Hos meg kommer det også stort sett med én gang både på bakrute og kamera. Men skulle ønske det gikk an å spyle bare kamera uten at viskeren går. Det gjør den selv om man spyler ryggekamera fra menyen ved rygging.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

oll1954

Nei, det er ikke lite spylervæske som har vært problemet hos meg, iallfall. Og som sagt, Møller installerte/byttet ut (som reklamasjon, bilen ble levert juni 2019) ventilen i spylerslangen (som forsyner både ryggekamera og bakrute visker etter det jeg har forstått) og begge deler virker nå helt upåklagelig.
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

Olekaa

Kan noen fortelle meg om og hvor man finner menyen for å velge spyling av ryggekamera på etron 55? Hvor/hvilken meny må man inni?  Eller er det et tilvalg man må ha? 
eGolf bestillt nov 2014. Levert mai 2015
Sort metallic, sorte vinduer, ryggekam, sensor, siemens ladeboks, lys og siktpakke, keyless og varmepumpe

Viking800

Sitat fra: Olekaa på søndag 17. januar 2021, klokken 12:55
Kan noen fortelle meg om og hvor man finner menyen for å velge spyling av ryggekamera på etron 55? Hvor/hvilken meny må man inni?  Eller er det et tilvalg man må ha?
Et tips for å oppnå det samme, enklere og mer effektivt: skyv spylespaken fra deg. Altså spyl bakruta.

el-H

Sitat fra: Olekaa på søndag 17. januar 2021, klokken 12:55
Kan noen fortelle meg om og hvor man finner menyen for å velge spyling av ryggekamera på etron 55? Hvor/hvilken meny må man inni?  Eller er det et tilvalg man må ha?

Sett bilen i revers og trykk på de tre prikkene nede til høyre i kamerabilde, så for du opp menyen for spyling av kamera, kamera skal også spyles ved spyling på bakrute.

Kaland

Skjønner ikke at dette enda er et problem. Da jeg meldte dette problemet til Møller Minde, så tok de inn bilen og monterte en tilbakeslagsventil på slangen og siden har alt vert helt fint. Det er er over et halvt år siden nå.

ThomasEL

Sitat fra: elektro på lørdag 21. november 2020, klokken 12:08
Virker som det først og fremst er problemer med lite spylervæske? Hos meg kommer det også stort sett med én gang både på bakrute og kamera. Men skulle ønske det gikk an å spyle bare kamera uten at viskeren går. Det gjør den selv om man spyler ryggekamera fra menyen ved rygging.

Gammel tråd dette, men testet ut dette nå på min nye 22-modell:

På min spyler det kun på kameraet når det aktiveres kamerarens i denne menyen. Viskerne går ikke.
- Så det ser ut til at de har funnet en bedre løsning nå :+1:
(Ved spyling med vindusviskerhendel spyles det både på rute og kamera, og da starter selvsagt viskeren)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 15. februar 2022, klokken 09:27
Sitat fra: elektro på lørdag 21. november 2020, klokken 12:08
Virker som det først og fremst er problemer med lite spylervæske? Hos meg kommer det også stort sett med én gang både på bakrute og kamera. Men skulle ønske det gikk an å spyle bare kamera uten at viskeren går. Det gjør den selv om man spyler ryggekamera fra menyen ved rygging.

Gammel tråd dette, men testet ut dette nå på min nye 22-modell:

På min spyler det kun på kameraet når det aktiveres kamerarens i denne menyen. Viskerne går ikke.
- Så det ser ut til at de har funnet en bedre løsning nå :+1:
(Ved spyling med vindusviskerhendel spyles det både på rute og kamera, og da starter selvsagt viskeren)

Heldiggris. Jeg har en sprayflaske med spylevæske i bilen til å rengjøre kameraet bak jeg, siden jeg hater å bruke viskeren på møkkete bakrute. Hvis jeg skal rengjøre ruta foretrekker jeg å vaske hele bilen. ;)

Det verste jeg vet er å se folk tørrviske i mil etter mil! :o
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

PF

Sitat fra: elektro på torsdag 17. februar 2022, klokken 06:34
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 15. februar 2022, klokken 09:27
Sitat fra: elektro på lørdag 21. november 2020, klokken 12:08
Virker som det først og fremst er problemer med lite spylervæske? Hos meg kommer det også stort sett med én gang både på bakrute og kamera. Men skulle ønske det gikk an å spyle bare kamera uten at viskeren går. Det gjør den selv om man spyler ryggekamera fra menyen ved rygging.

Gammel tråd dette, men testet ut dette nå på min nye 22-modell:

På min spyler det kun på kameraet når det aktiveres kamerarens i denne menyen. Viskerne går ikke.
- Så det ser ut til at de har funnet en bedre løsning nå :+1:
(Ved spyling med vindusviskerhendel spyles det både på rute og kamera, og da starter selvsagt viskeren)

Heldiggris. Jeg har en sprayflaske med spylevæske i bilen til å rengjøre kameraet bak jeg, siden jeg hater å bruke viskeren på møkkete bakrute. Hvis jeg skal rengjøre ruta foretrekker jeg å vaske hele bilen. ;)

Det verste jeg vet er å se folk tørrviske i mil etter mil! :o

enig, men den bakruteviskeren går jo hvis man har ting på auto, nettopp har spylt frontruten osv før man legger i revers. Skulle ønske det var enkelt å kode denne bort.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA