Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppgradere ryggekamera?

Startet av Frode Nylund, onsdag 16. februar 2022, klokken 17:00

« forrige - neste »

Frode Nylund

Noen som vett om dette lar seg gjøre?
Audi E-tron AS 50 2020mod
Nr 2 Nissan Leaf 2017 Tekna

Pitil

Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

elektro

Hvis grunnen til at du ønsker å oppgradere er dårlig sikt i mørket, skyldes dette langt på vei at kameraet blendes av skiltlyset. Samme problem på ID.4, og det finnes flere 3D-printede hetter der ute som langt på vei løser problemet. Uten at kameraet blir fantstisk av den grunn. Noen som har testet dette på e-tron quattro? Vet at bla. @Orbit har eksperimentert med en gummilist.

En ting jeg har tenkt på er at det må være mulig å skru av skiltlyset ved rygging, med en liten kode i OBDeleven? Begge løsninger burde være noe som kunne gjøres ved service, men.. dette er jo en feil.

Vet ellers at Gumpens Auto, Audi forhandler i Kristiansand, i alle fall tidligere monterte ordentlig kraftige ryggelys (med egen av/på knapp, sånn at det defineres som arbeidslys). Dette koster rundt kr 10.000.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvis Prøyvis

Hei @elektro
Har du en link til disse hettene du omtaler? Det har jeg lyst til å prøve.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

PF

Hadde kanskje vurdert å tapet over først, for å se om det hjelper noe, før jeg gikk til innkjøp av noe.
Disclaimer:Må da gjøres på kvelden og kan prøve på et mørkt sted, ikke kjøre rundt med.

Frode Nylund

Sitat fra: e-tron owner på onsdag 16. februar 2022, klokken 17:16
Oppgradere fra hva, og til hva??

For meg virker det som oppløsningen på kameraet er dårlig?
har en vw transporter der er bilde mye klarere/skarpere bilde.
Audi E-tron AS 50 2020mod
Nr 2 Nissan Leaf 2017 Tekna

elektro

Sitat fra: Frode Nylund på lørdag 19. februar 2022, klokken 10:04
Sitat fra: e-tron owner på onsdag 16. februar 2022, klokken 17:16
Oppgradere fra hva, og til hva??

For meg virker det som oppløsningen på kameraet er dårlig?
har en vw transporter der er bilde mye klarere/skarpere bilde.

Jeg synes ikke det er spesielt dårlig oppløsning på bildet i dagslys. Synes du? Det er nok et helt gjennomsnittlig kamera, men skjermen i e-tron er jo bra. Det er mørke som er problemet, mener jeg, og det skyldes nok delvis svake ryggelys, men først og fremst feil eksponering. Se tilsvarende tråd om ID.4 https://elbilforum.no/index.php?topic=57960.15

Det går noen tråder på amerikanske forum også, hvor eiere er rimelig oppgitte over dette. Noen mener bilen burde være tilbakekalt, siden det er en sikkerhetsrisiko.

Her er tråden ang. ettermontering av ryggelys hos Gumpens, for de som ikke er kjent med den; https://elbilforum.no/index.php?topic=54091.0m Jeg var egentlig bestemt på å få installert dette, men synes det er litt for ille. All den tid jeg ikke vet hvor lenge jeg skal ha bilen.

Den billigste løsningen hadde helt klart vært å få deaktivert skiltlysene ved rygging.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Eyvind2

VW eGolf siden feb 2015

Orbit

Kan du gi litt mer hint om hva som står der? Dette er en lukket gruppe - personlig så er jeg ikke heller på FB......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Wendel

Sitat fra: Orbit på søndag 20. februar 2022, klokken 14:33
Kan du gi litt mer hint om hva som står der? Dette er en lukket gruppe - personlig så er jeg ikke heller på FB......

Kopiert fra forfatter av innlegget på facebook:

Har installert ryggelys uten å koble i canbus og andre ledninger.
Benytter en XBB-dongle og XBB Power Unit sammen med Rigid Ignite (full flood) lys. Kobler XBB-dongle i OBD-port (under rattet) og henter strøm fra 12V-uttaket i bagasjerom.

Han har også lagt ut et par bilder/forklaring på hvor han henter ut ledningene hen. Kan sikkert kjøre et screen shot av det å legge ut her hvis ønskelig :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA