Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

eGolf lader ikke, låsemekanisme til ladekabel?

Startet av kristoffer, fredag 30. oktober 2020, klokken 09:54

« forrige - neste »

Fanten

Ja endte opp med å få 10% etter å ha slik jeg ser det argumentert godt for att dette ikke bare burde være mitt problem.
Så håper du gjorde mer inntrykk på de men ærlig talt tror jeg de har hørt det meste i fra før.
På den ene siden er de flinke og proffe til fingerspissen i alle ledd på den andre siden er det for svakt att wv skyver så kjente feil over på kunden,isteden for å kalle bilene tilbake å få orden på kvalitets bristen i egen produksjon.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Fanten på mandag 24. oktober 2022, klokken 00:08
Ja endte opp med å få 10% etter å ha slik jeg ser det argumentert godt for att dette ikke bare burde være mitt problem.
Så håper du gjorde mer inntrykk på de men ærlig talt tror jeg de har hørt det meste i fra før.
De har nok det, men jeg fikk nå litt igjen for sutringa. Kom ned litt under 21', så ga dem klarsignal til å fikse, må jo uansett ha bilen på veien...

el_ing

Hei,
jeg ser at flere har problemer med ladeporten/låsepinnen. Vår 2015 modell begynte å tulle i vår. Av og til måtte vi prøve å sette inn kontakten flere ganger før den ville låse og av og til måtte vi låse opp flere ganger før den slapp kontakten. En vakker dag så ville den ikke slippe ladekontakten i det hele tatt. Bilen hang fast i den fastmonterte ladeboksen i veggen og blokkerte den andre bilen, så ingen kom seg på jobb :(. Under en hyggelig telefonsamtale med Møller så prøvde vi sammen alle triks: låse opp flere ganger, bruke låseknappen i førerdøra, holde inn knappen i ladeporten og samtidig låse opp med nøkkel som beskrevet i instruksjonsboka. Etter utallige forsøk, så slapp den allikevel. Jeg demonterte ladeporten og fjernet låsemekanismen, som er skrudd på siden av ladekontakten (se vedlagte bilder). Jeg fikk ikke åpnet selve låsemekanismen siden den er limt sammen, men jeg fikk smurt pinnen med silikonfett slik at den drar det med seg inn i låsemekanismen når den går inn og ut. Låsepinnemekanismen hørte seg mye bedre og ikke så anstrengt ut etterpå. Jeg fikk satt alt sammen igjen og det har fungert siden det uten problemer (krysser fingrene). Kanskje det hjelper noen.
e-Golf - prod. uke 51/2014
Audi e-tron 55 2020

Fanten

Sitat fra: el_ing på torsdag 03. november 2022, klokken 20:48
Hei,
jeg ser at flere har problemer med ladeporten/låsepinnen.

Det er jo ikke mindre en tre forskjellige feil som kan oppstå.

1) Lade luke krangler eller sitter fast.
2) Problemer med låsepinne som låser fast ladekabel.
3) Høy motstand på UX4 linja.

Har hatt 2 av de.1 og 3.
NR 1 Bytte lade luken sin elektriske lås var en grei gjør det selv jobb som tok en times tid.
Delen kostet vel 600-700 kr.
Nr 3 er verksted jobb da batteripakken må løsnes

el_ing

Sitat fra: Fanten på lørdag 05. november 2022, klokken 22:04
Det er jo ikke mindre en tre forskjellige feil som kan oppstå.

1) Lade luke krangler eller sitter fast.
2) Problemer med låsepinne som låser fast ladekabel.
3) Høy motstand på UX4 linja.

Har hatt 2 av de.1 og 3.
NR 1 Bytte lade luken sin elektriske lås var en grei gjør det selv jobb som tok en times tid.
Delen kostet vel 600-700 kr.
Nr 3 er verksted jobb da batteripakken må løsnes

Har hatt  1. og 2. av de 3:
Nr 2 ble søst som beskrevet ovenfor og nr 1 har jeg løst ved å frakoble låsemekanismen fra sentrallåsen. For det måtte kledningen i bagasjerommet løsnes for å komme til pluggen. Ser ikke poeng i at ladeluke må være låst.
e-Golf - prod. uke 51/2014
Audi e-tron 55 2020

lauritf

#20
Sitat fra: el_ing på torsdag 03. november 2022, klokken 20:48
Hei,
jeg ser at flere har problemer med ladeporten/låsepinnen. Vår 2015 modell begynte å tulle i vår. Av og til måtte vi prøve å sette inn kontakten flere ganger før den ville låse og av og til måtte vi låse opp flere ganger før den slapp kontakten.

Hadde akkurat samme problemet på min 2015 model (149000km)  Gikk et halvår fra den begynte å fuske  før bryteren sluttet å låse helt. Pinnen gikk inn og ut et par ganger før jeg fikk rødt lys uansett hvor mange ganger jeg prøvde.
Demonterte hele bryteren og tok av dekslet. (er limt fast men kan lirkes opp) smørte opp alt sammen og limte på igjen lokket. Dette funket et par uker før bryteren igjen sluttet å låse helt. Måtte innse at bryteren hadde tatt kvelden for godt.

Bryteren består av flere plast tannhjul i tillegg til selve pinnen og kunne se tydelig at flere tenner var slitt som gjør at pinnen hopper over en tann og dermed ikke gir lukket kontakt/signal tilbake til bilen. Av en eller annen grunn har VW valgt å ikke sette på hurtigkobling til denne bryteren i motsetning til hva de har gjort med ladelyset i tanklokket. Er mulig derfor forhandler velger å bytte hele ladeporten inkludert ledningsnettet og derav prisen >20000kr?

Men det er fult mulig å bytte kun bryteren. Selges som separat del hos delelageret til Møller inkludert kabel rep sett med plugg og skjøtehylser for den nette sum av 3300kr (de tar seg godt betalt også der...) oppga delenr 000915651. + støpsel med skjøtesett.  Ledningene til bryteren har de samme fargekodene som bilen så er ganske rett fram å bytte når en først har demontert dette engang før.


Bilen lader igjen :)

     

el_ing

Sitat fra: lauritf på onsdag 16. november 2022, klokken 23:04
Men det er fult mulig å bytte kun bryteren. Selges som separat del hos delelageret til Møller inkludert kabel rep sett med plugg og skjøtehylser for den nette sum av 3300kr (de tar seg godt betalt også der...) oppga delenr 000915651. + støpsel med skjøtesett.  Ledningene til bryteren har de samme fargekodene som bilen så er ganske rett fram å bytte når en først har demontert dette engang før.     
Takk for tipset!
e-Golf - prod. uke 51/2014
Audi e-tron 55 2020

Purifier8578

SitatDemonterte hele bryteren og tok av dekslet. (er limt fast men kan lirkes opp) smørte opp alt sammen og limte på igjen lokket.
...
Ledningene til bryteren har de samme fargekodene som bilen så er ganske rett fram å bytte når en først har demontert dette engang før.

Beklager å vekke opp en gammel tråd, men kunne du beskrevet litt mer hvordan en går fram for å komme til denne bryteren/aktuatoren?

Kommer en til fra utsiden, eller må dekslene også fjernes på innsiden? Ser ut som du også har fjernet innerskjermen på bildene, men litt vanskelig å se?

Jeg må få byttet den bryteren asap ellers går jeg snart løs på bilen med slegge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA