Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

eGolf lader ikke, låsemekanisme til ladekabel?

Startet av kristoffer, fredag 30. oktober 2020, klokken 09:54

« forrige - neste »

kristoffer

EGolfen (2014 modell, utenfor garanti) sluttet å lade i går. Lyser konstant rød når jeg setter inn ladekabel.
Dette gjelder ved hjemmelader, ladekladd og hurtiglader.
Etter litt googling lurer jeg på om det kan være låsepin for ladekabel som kan ha feilet?
Noen som har opplevd dette?
eGolf 2014
ModelX 90D

fredrik_aksdal

Heisann, uten at jeg har spesielt stor peiling på dette. Men på våres E-golf, så hører jeg veldig tydelig når kontaken blir låst og låst opp. Kommer det ingen lyd når du plugger i kontakten?

Stoppe

På min 15 modell måtte ladekontakt byttes. Fikk dekket mesteparten på "maskinskade", utvidet dekning på forsikringen. Ifølge møller kom kontakt og ledningsnett sammen og selges ikke enkeltvis. På min viste det seg at ombordladeren var problemet. Vær forberedt på at Møller tar seg veldig godt betalt.

https://elbilforum.no/index.php?topic=52651.0

kristoffer

Ouch, det høres ikke bra ut. Skal sjekke med verksted på mandag. 💸💸
eGolf 2014
ModelX 90D

EvOslo

Hva var feilen? har samme problem på min. men funker å lade på hurtigladere.
Dette skjedde for 1 uke siden, og bilen har stått stille siden første ledige time er om 2uker. Prøvde å lade bilen nå etter at den ikke har vært brukt i 1 uke. Nå lader den plutslig helt fint. Vurderer å avbestille timen siden jeg ikke orker å betale for feilsøking hvis de ikke finner feilen.

TB

Slik jeg har tolket andre tråder. Feilen starter i det små, feiler av og til - for å bli oftere og til slutt så feiler det hver gang. Å få reparert det vil dermed være eneste løsning.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

EvOslo

Ja det hadde du helt rett i. Nå har den sluttet å lade igjen. Tok en feilsøking med en obd2 jeg hadde liggende hjemme. Er en del feil her ja. blant annet: P002092 Short circuit to ground. Blir kjekt å se hvor nøyaktig disse billige obd2 dingsene med en app faktisk er.

Leste i en annen tråd om en som fikk ordnet feilen på en importert bil, så håper på at dette skal gå bra!   

Kejsermad

De skifter hele ladeporten.

Kostede mig 7000 DKR sidste år.

geear

På vår måtte de ned med batteripakka for å gjøre denne jobben. Alle e-Golfer (iallfall før en evt forbedret utgave) burde vært tilbakekalt på denne feilen, men de gir faen så lenge de ikke MÅ.

Anderskrok

Har samme feil på min nå. Var ny april 15' så garantien er selvsagt ute.
Årsaken skal visstnok være at det ikke er vanntett inn til den mekanismen der og at det over tid irrer/ruster i filler. Jeg har bilen i garasjen - hadde jeg hatt den ute hadde det sikkert feila for lengst ::)

Jeg har ikke fått pris enda, skal sjekke hva de tar på merkeverksted vs mekonomen. Tar gjerne imot andres pristilbud her!

Jeg har vært fornøyd med bilen min i 5,5 år og 159000km - regna med det måtte komme noe snart. Kommer til å forsøke å forhandle pris på delene med VW hvertfall - siden det er en kjent feil.

elektro

Samme symptom på min mai 2015 modell e-golf nå, den går ikke i lås. Kan høre at det «tikker» lavt et par ganger, så lyser det rødt. Det er bare å trekke kontakten ut igjen selv om bilen er låst.. ::) Noen annen løsning enn service?

Jeg klarer kanskje å karre meg dit på gjenværende strøm. Går dette på mobilitetsgaranti? Norsk bil, gått 60k, servicer fulgt.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

4Matic Fanatic

Og da var det vår tur. 03/2015 e-Golf, gått ~50k, alle servicer (hvert j..la år) hos forhandler.
Tar ikke lading, begynte først å fuske av og til og til slutt måtte vi bruke Viking for å få den til Møller Trondheim.

Kaputt kabelgate, kundebehandler mumlet om 25000...
Forsøkt goodwill hos Møller sentralt, avvist. Forsøkt å få noe på kasko, avvist.

Er det noen mindre ille løsninger her, eller er det bare å bite tennene sammen og betale ørti tusen til Møller?

TB

Frist for garanti og reklamasjon er ute, 5 år - dermed kan Møller avvise dette.

Tolker som du har kasko, men ikke maskinskadeforsikring - som gjerne dekker en del frem til bilen er 8 - 10 år, varierer noe mellom selskap.

Beste alternativ da er å finne et ikke merkeverksted som kan gjøre jobben. Om de kan reparere feilen - med å reparer kablene, eller om de trenger nye deler ?  Usikker hva delene koster? Brukte deler vil være mindre aktuelt her, da alle virker å feile før eller senere?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Fanten

#13
Det er bare å kondulere Arne.
Var ute for det samme som deg for noen uker siden.
E-golf 2017(reg i slutten av 2016) med knappe 70k på telleren og alle servicer fulgt på merkeverksted.
Prøvde på goodwil/spleiselag men avslag på grått papier bortsett i fra -10% på 24k estimatet.
Det var ikke noe å hente på forsikringen heller da ikke kontakten var endel av drivlinjen.

Som for deg ble bilen tauet inn med lite strøm så man blir fanget av spillets regler og huset sitt ungdoms avd som trengte bilen til å komme seg på skole.
Så jeg lukket øyne og fikk bilen reparert.

I ettertid når jeg har fortalt denne historien til alle som vil høre...å det har ikke vært få.
Har jeg fått tips noen som hadde hørt att enkelte fritt stående bilverksteder reparerer UX4 linjen som den så pent heter.
Så mitt tips er å ringe rundt til verksteder i nærområdet å spørre om de kan reparere dette.
Skjønner ikke verkstedet hva du snakker om umiddelbart så si takk men nei takk og prøv neste på lista.
Skal du først bytte ux4 kan bilen like godt stå der den står.

4Matic Fanatic

Sitat fra: TB på fredag 21. oktober 2022, klokken 16:43
...Tolker som du har kasko, men ikke maskinskadeforsikring - som gjerne dekker en del frem til bilen er 8 - 10 år, varierer noe mellom selskap.
Ja, kun vanlig kasko.  :'(

Sitat fra: Fanten på fredag 21. oktober 2022, klokken 20:05
...Har jeg fått tips noen som hadde hørt att enkelte fritt stående bilverksteder reparerer UX4 linjen som den så pent heter.
Så mitt tips er å ringe rundt til verksteder i nærområdet å spørre om de kan reparere dette.
Jau... du fikk 10% avslag?

Jeg ringte dem på vei hjem fra jobben, var definitivt den type kunde du ikke vil skal ringe deg sent en fredag - kan vel si så mye.
La ikke mye mellom om hva jeg mente om dette som helt tydelig er en seriefeil som før eller siden treffer alle disse bilene, at jeg hadde tatt hver fordømte service hvert år selv om bilen knapt er kjørt (den siste tok de nå før de begynte å feilsøke), at vi kjøpte 2 eGolf'er der i 2015... om dette ble sluttresultatet kommer det aldri noen ny VW i mitt eie, osv osv.

Mot slutten var kanskje inntrykket mitt at de kunne gjøre noe med summen, 24k var prisen de ga forsikringsselskapet var vel ordrett det han sa. Ba dem tenke på om de fremdeles ønsket meg som kunde over helga, så jeg får se hva om man får justert noe i morgen..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA