Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reduksjon på batteriet tms 2013 85kw

Startet av Moen94, torsdag 29. oktober 2020, klokken 14:17

« forrige - neste »

Moen94

Hei, folkes!

Lurte på om noen av dere kunne hjelpe meg litt. Har oppdaget at batteriet mitt har blitt veldig redusert, ut ifra min mening. I dag når jeg startet å kjøre hadde jeg 260km, etter å kjørte 160km var det kun 40km igjen. Dette var kjøring på motorveien i 80 og 110 sone, normal kjøring. Bilen er også satt i rekkeviddemodus og selvfølgelig, realistisk rekkevidde/kjøremønstret.
Tesla Model S. 85 2013

offpist

Se om du finner noen i nærområdet som har ScanMyTesla app og blåtann dognle.
Da kan man lese ut hvor mange KWH batteriet mener og tror det har tilgjengelig.

Bare ut i fra det du skriver, så høres det ikke ut som om det er noe unormalt.
Bytt heller til prosentvisning på batteriet, og når du skal langt så legger du inn destinasjon.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Muffinman

Enig i at dette høres helt normalt ut på denne årstiden. Det skal litt til å oppnå typical forbruk nå, spesielt i motorveishastigheter.

Men ville sjekket canbusdata uansett, se spesielt etter påtrykt spenning ved passerte 95% ved treglading. Leser du 4,075v som ikke øker har du fått begrensning. Ser du 4,198 som maks er alt som det skal være, forutsatt at nominell kapasitet ligger innenfor normalen.

Moen94

Sitat fra: offpist på torsdag 29. oktober 2020, klokken 14:28
Se om du finner noen i nærområdet som har ScanMyTesla app og blåtann dognle.
Da kan man lese ut hvor mange KWH batteriet mener og tror det har tilgjengelig.

Bare ut i fra det du skriver, så høres det ikke ut som om det er noe unormalt.
Bytt heller til prosentvisning på batteriet, og når du skal langt så legger du inn destinasjon.

Takk for tipset, skal endre til prosentvis. bilen har fortsatt garanti
Tesla Model S. 85 2013

Moen94

Sitat fra: Muffinman på torsdag 29. oktober 2020, klokken 14:35
Enig i at dette høres helt normalt ut på denne årstiden. Det skal litt til å oppnå typical forbruk nå, spesielt i motorveishastigheter.

Men ville sjekket canbusdata uansett, se spesielt etter påtrykt spenning ved passerte 95% ved treglading. Leser du 4,075v som ikke øker har du fått begrensning. Ser du 4,198 som maks er alt som det skal være, forutsatt at nominell kapasitet ligger innenfor normalen.

Tror ikke jeg tørr og begynne med dette selv. Fortsatt garanti på hele bilen .
Tesla Model S. 85 2013

Klykken

Forringer ikke garanti ved å lese av canbus-verdier. 👍
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Moen94

Hei,
Har fått et erstatnings-batteri, som jeg selv mener er dårligere en det tidligere batteri som sto i bilen.
Jeg ønsker derfor å høre om noen her vet eller kjenner til noen som kan lese ut data fra batteriet.

Jeg holder til i Telemark/Vestfold.

Takk for svar på forhånd:)

Tesla Model S. 85 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Moen94 på torsdag 29. oktober 2020, klokken 14:17
Hei, folkes!

Lurte på om noen av dere kunne hjelpe meg litt. Har oppdaget at batteriet mitt har blitt veldig redusert, ut ifra min mening. I dag når jeg startet å kjøre hadde jeg 260km, etter å kjørte 160km var det kun 40km igjen. Dette var kjøring på motorveien i 80 og 110 sone, normal kjøring. Bilen er også satt i rekkeviddemodus og selvfølgelig, realistisk rekkevidde/kjøremønstret.

I følge ABR går Oslo-Lillesand (294km på E18 i motorveihastighet) så vidt uten lading på dagens føre, så dette er muligens ikke så langt unna det du skulle ha?

Hvor varmt var det, var vegbanen tørr og hvor fort kjørte du i snitt (forskjellen 80km/t og 110km/t er stor)?

Min erfaring (med S75D og X100D) er litt lenger rekkevidde enn bilen(e) estimerer - og litt ujevne hopp i rekkeviddereduksjon.

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=ca5be266-31b7-4a74-a459-a94d9e1aeade
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Moen94

temperaturen var -7 til -2 minus grader, og bilen var forvarmet før avreise.
Jeg kjørte i et sted mellom 85 og 120km/t på strekning på 160km i Vestfold.
Når reiste hadde jeg 94% og når jeg kom hjem hadde jeg 26%.
Bilen ville derfor ikke klart mer en 50km før den var tom ca.


Tidligere klarte batteriet en tur på over 260km på samme på et kaldere føre.

Tesla Model S. 85 2013

Muffinman

På motorvei passerer jeg 200wh/km allerede ved ca 110km/t på gullende fint sommerføre og med lettrullende 19" sommerdekk. I 7 minus i motorveishastighet ville jeg forventet minst 230.

Moen94

Hvor langt har bilen din rullet og hvor mange timer ladet på SOC?
Tesla Model S. 85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA