Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig å etterinstallere ultra hifi i biler med standard anlegg?

Startet av kamuflars86, tirsdag 05. januar 2021, klokken 18:06

« forrige - neste »

kamuflars86

Vurderer å kjøpe et brukt ultra hifi anlegg fra en tesla på huggeren, men er usikker på om det er bare plug and play.. Har skjønt at en må kanskje skjøte ledning fra høytaler i bakdøren for å få kobla subben på anlegget.

Noen som har erfaring med dette eller lignende billige prosjekter for å få bedre lyd i biler med standard anlegg ?  :)

RJK

Denne tråden kan jo være til inspirasjon, selv om det gjelder TM3 SR+ og ekstrahøyttaler som følger med LR og Performance:


https://elbilforum.no/index.php?topic=54143.0
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kamuflars86

Takk for tipset.

Ser det er noen tråder om å etterinstallere nytt anlegg i biler med både hifi og standard anlegg, så kan sikkert bruke de også som inspirasjon!

fonberg

Beste oppgraderingen av standardanlegg i S er etter min mening Sub med dedikert forsterker. Kan plasseres i brønn eller høyre side av bagsjerom.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

alda

Sitat fra: fonberg på onsdag 06. januar 2021, klokken 10:39
Beste oppgraderingen av standardanlegg i S er etter min mening Sub med dedikert forsterker. Kan plasseres i brønn eller høyre side av bagsjerom.
Enig, har gjort dette på min bil med standardanlegg. Ett helt otroligt lyft för ljudet, när man kan låta dörrhögtalarna fokusera på mellanregister och diskant.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

kamuflars86

Er det krevende ? Må man åpne dash eller holder det å koble seg på eksisterende anlegg ?

alda

Sitat fra: kamuflars86 på onsdag 06. januar 2021, klokken 19:57
Er det krevende ? Må man åpne dash eller holder det å koble seg på eksisterende anlegg ?
Jag betalade för jobbet, men har förstått att man bara kopplar sig på høgnivå, dvs. direkt på högtalare i framdörrar. Osäker på var man hämtade ström, men inte nødvendigt att öppna dashboard.

Jag har för övrigt en Focal Bomba sub, som  passar under locket i trunk (tar upp ca. halva utrymmet). Betalade 7000 SEK all included, sub, kablar kontakter och arbete (tog ca. en halv dag att montera, gjort av BRL Karlstad). '
Fantastiskt bra ljud, nu har jag nästan ingen bas på dörrhögtalare, de två banden längst till vänster i equalizer är nästan helt i botten, men har ändå "avgrundsbas" :laugh:
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

fonberg

Jeg kjøpte også "ferdig pakke", fra Bilradiospesialisten i Trondheim. Min var den første Teslaen de monterte Sub i, så de så på dette som et prøveprosjekt. De hentet strøm direkte fra 12V batteri fremme, og signal fra en org.høyttalerne. De formtilpasset en glassfiberkasse til høyre rom i bagasjerommet (der Ultra Hifi også har sub), og forsterker til denne montert i underkant (se bilde). Nivå på bassen styrer jeg med en "volumkontroll" plassert i det lille rommet mellom forsetene. Husker ikke helt hva herligheten kostet, men det var betydelig mer enn alda betalte. Jeg er godt fornøyd med resultatet - vesentlig mer kompetent bass enn i Ultra Hifi (som jeg hadde i de to foregående S-ene mine).

https://www.dropbox.com/s/jsnggb1zgtc36ka/2018-10-31%2010.50.52.jpg?dl=0
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

kamuflars86

Takk for svar og bilde :) Håper ikke en må strekke kabel fra 12volt hvis en skal etterinstallere ultra hifi, må vell borre gjennom tunnelveggen og åpne en rekke paneler og lignende for å strekke kabler fra frunk til trunk...

Ser bilkomponenter sin løsning er plug & play (men over mitt budsjett :| ) og hadde håpet det var det samme med å etterinstallere ultra hifi. For google litt mer i helga!

JorEl

Edit: :-X


Skulle jeg gjort alt igjen, hadde jeg begynt med subwooferen, det er det viktigste. Slik alda har gjort. Så tweeke litt ned på de dype tonene i EQ, slik alda har gjort.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

kamuflars86

Har to alternativer til rundt 5-7000kr :

Ordne en sub: Ser ut fra install videoer at det e mye jobb med å hente strøm fra 12volt batteri (og hvertfall skal en installere større amp) og følgende jobb med å strekke kabel til trunk. Ser ikke umulig ut, men ser f... ikke lett ut heller. Har installert jump-seats tidligere og forsterket bakfangeren. Var relativt lett, men vanskelig å få finishen til å sitte på panelene etterpå (grunnet et antall skruer og klips som en ikke fikk inn etterpå), så litt skepsis.

Alternativ 2 er å få med noen til å kjøpe et sett med light harmonic høytalere (kommer 4 i pakken, med identitiske høytalere). Blir 5000 på hver kjøper man fra bilkomponenter.  Slik jeg skjønner er det viktigste å få på plass høytalere i framdørene, da bakhøytalere forstyrrer lydbilde..  men vil som nevnt over mest sannsynlig savne punchen fra en sub, og er kanskje bare kommet litt lenger mtp et godt anlegg..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA