Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: 2020.44  (Lest 10195 ganger)

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3894
    • Vis profil
Sv: 2020.44
« Svar #75 på: Lørdag 05. Desember 2020, klokken 07:48 »
Sitat
Syntes varmeapparatet jobber med høyere viftehastighet  enn nødvendig. Høyt forbruk. .25
Kalles ikke dette fenomenet for vinter? :D
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD-computer/HW3 - MCU2 - Firmware: 2021.4.15

__________________________________________________________________________________________________

TøddiVedder

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 465
    • Vis profil
Sv: 2020.44
« Svar #76 på: Lørdag 05. Desember 2020, klokken 10:30 »
Hehe. Men den gir seg ikke. På 20 grader innstilt går vifte på 6. Selv om oppnådd temeratur

TeddyT

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 27
    • Vis profil
Sv: 2020.44
« Svar #77 på: ſøndag 06. Desember 2020, klokken 10:00 »
Jeg syns også at viften jobber for hardt etter oppnådd temperatur, den står ofte på 6 og nekter å gå lavere. Tror den vil sikre seg mot dugg på vinduene når det er kaldt ute, for skrur jeg manuelt ned får jeg ofte «avdugging begrenset (...)» i displayet. Allikevel holder det ofte med 4 eller 5. Ikke så irriterende i høy fart når man ikke hører den, men veldig irriterende i lav fart. Har begynt å bruke talekommandoer for å justere den kjapt. ;)
2018 S75D // MCU2

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3380
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: 2020.44
« Svar #78 på: Tirsdag 08. Desember 2020, klokken 00:03 »
Klimareguleringen i TM3 krever alt for mye energi, etter min mening, (for dårlig av Tesla)
Jeg kjører derfor manuelt, lav viftehastighet og av med AC dersom det er tørt i bilen.
Sparer da rundt 15% i forbruk, og kan kjøre lavere temp, siden lufthastigheten går ned.

ladov

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1353
    • Vis profil
Sv: 2020.44
« Svar #79 på: Tirsdag 08. Desember 2020, klokken 16:37 »
Jeg har forsøkt meg på litt manuell regulering og synes ikke jeg har oppnådd det helt store ender ofte med å la den stå på auto..

Det er en raritet, når jeg kjører langt i kjølig blir det voldsomt varmt på føttene.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

knegg

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 404
    • Vis profil
Sv: 2020.44
« Svar #80 på: Onsdag 09. Desember 2020, klokken 18:53 »
Jeg har forsøkt meg på litt manuell regulering og synes ikke jeg har oppnådd det helt store ender ofte med å la den stå på auto..

Det er en raritet, når jeg kjører langt i kjølig blir det voldsomt varmt på føttene.

Enig, for mye varme på føttene. Dessverre en dårlig plassering av ventil? Eller... Jeg vil jo ha varme når jeg fryser, men den kunne sendt varmen til midten av forbønnen etterpå 👍
2020 Model 3

sjokomelk

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1801
    • Vis profil
Sv: 2020.44
« Svar #81 på: Onsdag 09. Desember 2020, klokken 21:23 »
Varme stiger oppover. Derfor vil de fleste biler med automagisk klimaanlegg sende mest mulig varmluft ned mot føttene for å holde kupéen jevnt varm når det er kaldt ute. Og det er derfor vi i Norge irriterer oss over at det dugger på frontruta, for her er det både fuktig og kaldt samtidig. I SoCal er det "kaldt" og tørt. :P
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Thomas Parsli

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3921
    • Vis profil
Sv: 2020.44
« Svar #82 på: Torsdag 10. Desember 2020, klokken 16:02 »
Klimareguleringen i TM3 krever alt for mye energi, etter min mening, (for dårlig av Tesla)

Sammenlignet med hva?

https://youtu.be/-lmZ--txdcU?t=1745
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3380
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: 2020.44
« Svar #83 på: Torsdag 10. Desember 2020, klokken 19:34 »
Klimareguleringen i TM3 krever alt for mye energi, etter min mening, (for dårlig av Tesla)

Sammenlignet med hva?

https://youtu.be/-lmZ--txdcU?t=1745

Sammenlikner ikke med noe. Jeg sier bare at det brukes mye mer energi enn nødvendig. Det bevises med at manuell regulering sparer MYE energi. Bedre komfort er positiv bieffekt ;)

Men når det kvaliteten på klimareguleringen (komforten) i TM3 opplever jeg som dårligere om vinteren, sammenliknet med andre biler jeg har kjørt. Den holder ikke jevn temperatur på lange turer. Temperaturen varierer mye rundt i kupeen. Ofte kan en halv grad justering føre til stor variasjon i temperatur.
Så på lengre turer kjører jeg klima manuelt og er fornøyd. På korte turer funker Auto OK.