Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2020.44

Startet av emphezis, torsdag 29. oktober 2020, klokken 02:08

« forrige - neste »

geirci2

Før 2020.44:
Jeg er/var av den oppfatning at Tesla'n - med aktivert Autopilot (Autostyring) - skulle regulere kjørehastigheten automatisk ved endret fartsgrense, men det har min Tesla aldri gjort: kjører jeg i 80 og passerer et 60-skilt (skilt med stolpe synlig på skjermen og hastigheten endres også korrekt på skjermen) så fortsetter bilen å kjøre i 80 = potensiell saftig fartsbot.

Hvordan skal bilen egentlig oppføre seg??


2020.44: Angi fart for Autopilot
Du kan nå justere angitt Autopilot-hastighet ved å gå til Kontroller > Autopilot > Angi fart og endre til ett av følgende alternativer:
FARTSGRENSE bruker veiens fartsgrense til å angi Cruise-hastigheten. Hastigheten vil justeres etter angitt fartsgrense eller din nåværende hastighet, avhengig av hvilken som er høyest. Du kan konfigurere angitt fartsgrense til en FAST hastighet for alle veier eller til en PROSENT, som vil endre hastigheten basert på veiens fartsgrense.
NÅVÆRENDE FART angir Cruise-hastigheten til nåværende kjørehastighet.


For meg betyr det siste, "Nåværende fart", at bilen "overser" alle fartsskilt den ser/registrerer og fortsetter i feks. 80, selv om bilen registrerer 60-sone.
Er dette korrekt oppfattet?

"Fartsgrense", hmmm...
Hva sier teksten egentlig: "Hastigheten vil justeres etter angitt fartsgrense eller din nåværende hastighet, avhengig av hvilken som er høyest."
Er jeg treg i oppfattelsen eller er det så at også i dette tilfelle så vil bilen fortsette i 80 når bilens kjørehastighet er 80 når jeg passerer et 60-skilt? Så vidt jeg forstår så er 80 høyere enn 60 ("avhengig av hvilken som er høyest").
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

geirci2

#16
Svarer meg selv (etter å ha sett noen YouTube-videoer med 2020.44)  8):

2020.44: "Angi fart for Autopilot" gjelder KUN i det øyeblikk/når du aktiverer Autopilot!

Da gjestår følgende spørsmål:
Jeg er/var av den oppfatning at Tesla'n - med aktivert Autopilot (Autostyring) - skulle regulere kjørehastigheten automatisk ved endret fartsgrense, men det har min Tesla aldri gjort: kjører jeg i 80 og passerer et 60-skilt (skilt med stolpe synlig på skjermen og hastigheten endres også korrekt på skjermen) så fortsetter bilen å kjøre i 80 = potensiell saftig fartsbot.

Hvordan skal bilen egentlig oppføre seg??
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

Sulle

Når du kjører på autopilot senker bilen farten når du passerer skilt med lavere fartsgrense (burde vært før...). Når du kommer til høyere fartsgrense, enn det som var innstilt når du satte på autopilot, må du bekrefte ny fartsgrense med å holde nede spaken, eller trykke på skiltet på skjermen. Når du er på motorvei og enkelte landeveier, regulerer IKKE bilen farten automatisk.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

geirci2

Sitat fra: Sulle på torsdag 05. november 2020, klokken 23:12
Når du er på motorvei og enkelte landeveier, regulerer IKKE bilen farten automatisk.

Aha, det var på motorvei jeg testet ut - takk for oppklaring.
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

Motorwatt

Den har også problemer med å lese de digitale fartsskiltene.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geirci2

På min kjøretur i kveld - med lett duskregn - fikk jeg melding om at navigasjon på autopilot ikke kunne aktiveres pga. dårlig vær :-)
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

Motorwatt

Den meldingen er ikke ny. Trodde ikke det var først i dag det var dårlig vær i Rogaland?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geirci2

Rogaland? - nei - Trondheim :-)
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

Motorwatt

Da burde du isåfall ha sett meldingen drøssevis av ganger. (Selv på en TM3...  :D )
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

itje

Fikk akkurat varsel om 2020.44.10.1

Aldri fått en så tidlig oppdatering før (ref teslafi med 30 stk i skrivende stund)

2019 Tesla Model ≡ AWD, Midnight Silver, FSD, 18" Aero, Black premium. Levert: 30.03.19 - "Konebil"

2024 Tesla Model Y RWD, Deep Blue Metallic,, 19'' Gemini, Black premium. Best. 02 10.23. Bekreftet levering: 26.10.23

streken

Jeg opplever 20.44 som en av de bedre oppdateringene på en stund. Prosentpåslag over angitt fartsgrense er genialt, det er faktisk noe jeg har savnet i tre år.

AP fremstår som betydelig stødigere nå, den skjener ikke like mye ut i venstresvinger, og den får heller ikke like stor panikk i skarpe svinger slik den gjorde før. På strekningen Såner-Ringvoll sør i Follo kjørte den nå hele strekningen i mørket eksemplarisk. Da vi nærmet oss vikepliktskiltet på Ringvoll, bremset den behagelig ned og stoppet mens den ga beskjed om at jeg måtte ta over selv.
Det føles ikke lenger som om selvkjøring er håpløst langt unna nå.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Handyman

Enig, dette er den klart beste versjonen jeg har hatt siden jeg fikk bilen i mars -19.
Muligheten til å sette CC til hastigheten man kjører og prosentpålegget er endelig på plass.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

xerxes

Sitat fra: streken på lørdag 07. november 2020, klokken 13:16
Jeg opplever 20.44 som en av de bedre oppdateringene på en stund. Prosentpåslag over angitt fartsgrense er genialt, det er faktisk noe jeg har savnet i tre år.

AP fremstår som betydelig stødigere nå, den skjener ikke like mye ut i venstresvinger, og den får heller ikke like stor panikk i skarpe svinger slik den gjorde før. På strekningen Såner-Ringvoll sør i Follo kjørte den nå hele strekningen i mørket eksemplarisk. Da vi nærmet oss vikepliktskiltet på Ringvoll, bremset den behagelig ned og stoppet mens den ga beskjed om at jeg måtte ta over selv.
Det føles ikke lenger som om selvkjøring er håpløst langt unna nå.

Kult, men hvilken versjon opphraderte du fra/sammenlikne du med? Det blir litt mer nyttig for fellesskapet om alle opplyser om det ved kommentarer på nye versjoner.

TøddiVedder

Men når jeg engager acc, så settes den på fart man har, ikke fartsgrense +10%.

jlan

Sitat fra: TøddiVedder på lørdag 07. november 2020, klokken 14:34
Men når jeg engager acc, så settes den på fart man har, ikke fartsgrense +10%.
Slik var det i trailer mode tidligere også. Men et langt trykk gir vel fartsgrensen+ ?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA