Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spørsmål angående model 3

Startet av TPK, onsdag 28. oktober 2020, klokken 14:32

« forrige - neste »

TPK

Hei folkens, jeg vurderer sterkt å kjøpe en model 3, jeg prøvesatt en i går og skal prøvekjøre i morgen.

Jeg hadde egentlig litt lave forventninger til interiør e.t.c, men ble positivt overarrasket i forhold til kvalitetsfølelsen.

Stereoanlegget var virkelig imponerende!

Men det er et par ting jeg lurer på som jeg håper noen her kan svare på.

Lakk: Hvit multicoat er inkludert, Solid black koster 8800,- ekstra, det samme gjør sølv og blå metallic, mens  rød muliti coat koster hele 17 500,-

Altså slik jeg leser det er det 3 forskjellige typer lakk, der multi coat er "best" Stemmer dette? Hvordan kan i så fall hvit være inkludert og rød så mye dyrere? 8800,- ekstra for "dårligere" lakk? Hva burde jeg velge? Jeg synes blåfargen ser veldig fin ut, men den hvite kan også funke.

Bagasjerom: Finnes det noen hele gummimatter som har  innebygget "vaskekum" slik at man kan fjerne den platen som dekker det ekstra rommet og sette inn en hel gummimatte som dekker hele bagasjerommet?

Filter: Er det HEPA filter på model 3?

Skjerm: Som all annen teknologi kreves det mer og mer ytelse. Er det mulig å oppdatere med mer RAM eventuelt bytte prosessor om noen år når kanskje dagens skjerm er utdatert? Her kan kanskje noen som har 13/14 model S uttale seg? Hvordan funker de gamle skjermene i dag?

Hengerfeste: Selgeren sa jeg kunne få hengerfeste på Performance, me njeg finner ikke noen plass det kan legges til og jeg har også lest at det ikke er mulig på Performance. 

Lykter: Er det lyktespylere på M3? Jeg har også lest at det muligens kommer nye lykter, noen som vet?

Hjulbrønn: Det ser ut som det er noen fiberplater eller noe i hjulbrønnene, jeg er vant til at det er hard plastikk i hjulbrønnen, hvordan er det med høyttrykkspyling i hjulbuene? Tåler disse platene spyling godt?

Forsikring: Hva kan jeg anse som en god deal når det kommer til pris på forsikring? Jeg har 75% bonus, kommer til å kjøre ca 30 000 i året, ingen førere under 30 år, egenandel kan godt være 10 000,- ish for å si en sum.

Komfort: Er komfort/støy i Performance vesentlig dårligere enn i en LR? Eller er det bare å kjøre på med Performance?

Pro/cons: Hvorfor bør jeg kjøpe/ikke kjøpe en Model 3? Vi er to voksne og en baby (uten planer om flere små) så jeg tror størrelsen på bilen er helt ok. Bagasjerommet har en litt liten åpning, men jeg har regnet meg frem til at jeg får inn barnevognen.

På forhånd takk for svar. :)

Facet

Mange spørsmål her som jeg ikke skal svare på, men jeg kan si følgende: Med liten baby, stor vogn og stort bakovervendt barnesete håper jeg en av dere er korte, for setet må kjøres godt frem. Vi har Cybex Sirona S i-Size (som vel er kjent for å være ganske lite?). Når det gjelder bagasjeplass må vi alltid bruke baksete til ekstra bager osv., da både understell, bag/sportsdel og reiseseng tar mye plass. Hengerfeste får du ikke på performance og er heller ikke godkjent.

Men fy så gøy det er å kjøre  :D
2022 Tesla Model Y Performance
2020 VW e-Golf

Vegard_br

Har ikke fått vår Model 3 ennå, men har inntil nylig kjørt Kia Optima hybrid stasjonsvogn, med noen få liter større bagasjeplass (og horribelt bagasjerom med nedoverbakke), med 2 unger. Vi har nå tredjemann på vei, og vi ser ikke bagasjeplassen på Model 3 som noe særlig utfordring, da vi allerede har gode vogner til reise (Babyzen 6+ og 0+) som skal få plass på gulvet nedenfor respektivt barn sitt sete.

Siden du bare sikter på 1 barn, så har du også plenty av plass i baksetene. Vi kommer nok til å investere i en Multimac løsning med 3 seter bak for å slippe barnesete-tetris, og ellers trange forhold.

Om du er som meg, og kjører litt sololøp i hjemmet på valg av bil, så er det alfa og omega å finne gode løsninger for partner når det gjelder inn og utlasting av barn, samt komfort. Ta gjerne en kikk på barnesetene man kan vri til siden for å laste inn og ut barn. Den vi har kan også brukes fra nyfødt og til 6 år eller noe, uten at jeg husker merket i farten.
Da slipper man å få "neste gang velger jeg bil" slengt i trynet hver gang man står i regnet å fomler med et setebelte ;)

helge89

#3
Sitat fra: TPK på onsdag 28. oktober 2020, klokken 14:32
Lakk: Hvit multicoat er inkludert, Solid black koster 8800,- ekstra, det samme gjør sølv og blå metallic, mens  rød muliti coat koster hele 17 500,-

Altså slik jeg leser det er det 3 forskjellige typer lakk, der multi coat er "best" Stemmer dette? Hvordan kan i så fall hvit være inkludert og rød så mye dyrere? 8800,- ekstra for "dårligere" lakk? Hva burde jeg velge? Jeg synes blåfargen ser veldig fin ut, men den hvite kan også funke.

Rød er dyrest for det krever flest lag (?). Grunningen på bilene er hvit, så man trenger færre lag før at man har en jevn farge på bilen. Før var svart billigst, grå kostet 12 000 kr, blå var litt dyrere, men rød har alltid vært dyrest. Så det er bare endringer som skjer sikkert på bakgrunn av erfaringer Tesla gjør og forskjellig etterspørsel. Rød bil med chromedelete er det fineste kombinasjonen mener jeg. Det er nok ikke usannsynlig at designerne er enige om dette og at prisen på rød farge er satt deretter. Begge Model 3 jeg har bestilt har dog vært i grå farge.


Sitat fra: TPK på onsdag 28. oktober 2020, klokken 14:32
Bagasjerom: Finnes det noen hele gummimatter som har  innebygget "vaskekum" slik at man kan fjerne den platen som dekker det ekstra rommet og sette inn en hel gummimatte som dekker hele bagasjerommet?

Ikke sett det enda. Hadde lagret et ebay søk på det eventuellt.


Sitat fra: TPK på onsdag 28. oktober 2020, klokken 14:32
Filter: Er det HEPA filter på model 3?

Nope


Sitat fra: TPK på onsdag 28. oktober 2020, klokken 14:32

Skjerm: Som all annen teknologi kreves det mer og mer ytelse. Er det mulig å oppdatere med mer RAM eventuelt bytte prosessor om noen år når kanskje dagens skjerm er utdatert? Her kan kanskje noen som har 13/14 model S uttale seg? Hvordan funker de gamle skjermene i dag?

Kan bli mulighet i fremtiden om det blir nødvendig. Det gjøres tilsvarende oppgraderinger på eldre Model S i Norge.


Sitat fra: TPK på onsdag 28. oktober 2020, klokken 14:32

Hengerfeste: Selgeren sa jeg kunne få hengerfeste på Performance, me njeg finner ikke noen plass det kan legges til og jeg har også lest at det ikke er mulig på Performance. 


Nope. Edit: Du kan ettermontere feste fra tredjepart, men du får ikke godkjent til å trekke noe last. Sykkel etc. går greit.


Sitat fra: TPK på onsdag 28. oktober 2020, klokken 14:32

Lykter: Er det lyktespylere på M3? Jeg har også lest at det muligens kommer nye lykter, noen som vet?

Nope


Sitat fra: TPK på onsdag 28. oktober 2020, klokken 14:32

Hjulbrønn: Det ser ut som det er noen fiberplater eller noe i hjulbrønnene, jeg er vant til at det er hard plastikk i hjulbrønnen, hvordan er det med høyttrykkspyling i hjulbuene? Tåler disse platene spyling godt?

Ikke noe problem


Sitat fra: TPK på onsdag 28. oktober 2020, klokken 14:32
Forsikring: Hva kan jeg anse som en god deal når det kommer til pris på forsikring? Jeg har 75% bonus, kommer til å kjøre ca 30 000 i året, ingen førere under 30 år, egenandel kan godt være 10 000,- ish for å si en sum.

8000-14000 avhengig av om du har fagforening-rabatt eller lignende. Jeg har ikke så mye erfaring med prisen på Performance.


Sitat fra: TPK på onsdag 28. oktober 2020, klokken 14:32
Komfort: Er komfort/støy i Performance vesentlig dårligere enn i en LR? Eller er det bare å kjøre på med Performance?

Komfort/støy er stort sett avhengig av dekkvalget. Her kan man nedgradere til 19'' eller 18'' om man synes det blir for mye. Det finnes 18'' felg som passer Performance, pass bare på at senterboret er stort nok i felgen.


Sitat fra: TPK på onsdag 28. oktober 2020, klokken 14:32

Pro/cons: Hvorfor bør jeg kjøpe/ikke kjøpe en Model 3? Vi er to voksne og en baby (uten planer om flere små) så jeg tror størrelsen på bilen er helt ok. Bagasjerommet har en litt liten åpning, men jeg har regnet meg frem til at jeg får inn barnevognen.

Ladenettverket er hovedargumentet mitt med Tesla generelt. Model 3 er også relativt økonomisk i sammenligning med alternativene og hva man sitter igjen med bil og kjøregleden den kan gi.

Hadde det vært snakk om to barn burde man heller vurdert Model Y, som nok objektivt er en bedre bygget bil, basert på hva Tesla lærte fra Model 3, dog dyrere og litt lengre unna i tid per nå.

pers1

" Lakk: Hvit multicoat er inkludert, Solid black koster 8800,- ekstra, det samme gjør sølv og blå metallic, mens  rød muliti coat koster hele 17 500,-

Altså slik jeg leser det er det 3 forskjellige typer lakk, der multi coat er "best" Stemmer dette? Hvordan kan i så fall hvit være inkludert og rød så mye dyrere? 8800,- ekstra for "dårligere" lakk? Hva burde jeg velge? Jeg synes blåfargen ser veldig fin ut, men den hvite kan også funke"

MultiCoat Pearl White er den beste lakken, flere lag med klar lakk og mindre feil. All de andre har kun ett klarlakks lag
2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

trykkertor

#5
Jeg bestilte i sin tid Multicoat Red fordi jeg trodde det ville gi "mye" lakk.
Den gang ei. Stedvis var lakklaget så tynt at fargen under skinte gjennom. Så med en dyp rød bil på midten, så var for- og bakstøtfanger en farge mellom kirsebær og oransje. Jo mere sol, jo værre så det ut.
Etter MANGE runder med Tesla, og noen forsøk på å avfeie meg, så endte de med å bytte foran og bak.

Multicoat på biler er ofte et ekstra sjikt/lag med et effektfarge.

Klarlakk
Effektlag
Grunnfarge
Primer

Ellers er normalen:
Klarlakk
Fargen (ofte blandet med metallspon hvis det er metallic)
Primer


For spesielt interesserte:
https://www.youtube.com/watch?v=6FtOVdwWqIk

Daniel_0007

Ang bagasjommet så kan du kjøpe rimelig matte på th hansen,klippe til hullet så kjøpe denne til hullet https://m.banggood.com/Black-Car-Rear-Trunk-Storage-Box-For-Tesla-Model-3-2018-2019-p-1555862.html
Model 3 2019 LR Rwd

Syklist

Bagasjerommet er stort nok, feriebagasje med 2 tenåringer er uproblematisk. Vil tro at de fleste sammenleggbare barnevogner går greit inn. (Når våre var små, hadde vi en terrengånde Red Castle og den gikk greit i Saab'en med tilsvarende bagasjeromstørrelse.)

Er komfort viktig, hold deg til 18-tommers hjul.     Hengerfestet kan du legge i rommet under bagasjerommet sammen med ladekablene.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

SurSnasen

Du sier dere har baby. Da antar jeg at dere kommer til å bruke ei relativt stor vogn inntil videre. Vi prøvde tilsvarende. Og etter tre demonteringer/oppmonteringer av barnevognen var vi drittlei. Siste gang i høljeregn. Åpningen på bagasjerommet, og sedan-designet på bagasjerommet, gjør dessverre sitt til at man må trives godt med demontering og tetris i all slags vær for å ha med seg barnevogn og evt bagasje på tur.

ToWalkOrDrive

Angående HEPA-filter så er det en del i USA som har kjøpt et 3. parts filter (uorginalt filter) for å få mer HEPA-lignende effekt. Dette gjelder i området hvor det var mye skogbrann. De er fornøyd med det. Filteret er forøvrig mindre enn det som det er plass til i Model Y, hvor det er forventet at en får bio-filter snart (på model Y). På Model 3 er det ikke plass til Teslas biofilter.

Dersom du liker den blå synes jeg du bør gå for den - riper vises ikke så godt på den som på f.eks. svart. Har ikke hørt noe dårlig om den blå (enkelte biler i USA (men for Model Y) har litt fargeforskjeller mellom bakdør og bakskjerm på hvit bil. Vet ikke om det gjelder Model 3 og). Og svart er jo kjent for at riper vises mer.

På de som har kjøpt FSD (Full Self Driving) så får de nå ny datamaskin, så det er tydeligvise mulig å skifte. Men maskinen som leveres på nye Model 3 er veldig kraftig.

Jeg har selv satt på hengerfeste på min Model 3 Performance, da det bare en kort periode ble solgt "Performance Light"-biler som kunne ha hengerfeste for å trekke med. Jeg bruker den kun for sykler, som er helt eksistensielt for min del ;-). Måtte da kjøpe på etrailer.com men med adresse til Jetcarrier (må registrere deg på www.jetcarrier.com) siden etrailer egentlig ikke sender til Norge. Men hvis du skal trekke tilhenger hjelper jo ikke dette.

Det er ikke lyktespylere, men jeg hørte og at lyktene i Europa nå er bedre enn de i USA, men dette er basert på en video jeg så, så kan ikke gå god for det (var noe med det automatiske fjernlyset som var blitt bedre).

Har forsikring hos IF hvor jeg betaler 10100 i året for Superforsikring med kasko for 20.000km i året med 75% bonus og 6000 eller 4000 i egenandel (litt tvetydig i dokumentene). Den inkluderer og uflaksforsikring, og leiebil og motor/drivlinje, som har så langt vært overflødig.

Har kjørt rundt på Norges-ferie med Model 3 Performance, og sønnen min kommenterte at dette er første bilen han aldri blir bilsyk i. Kan nok ha noe med å gjøre at den ikke krenger særlig i svingene. Performance er jo 1 cm lavere enn den vanlige, men vet ikke om det er årsaken. Er det full bil så er veistøyen mye mindre da klær osv absorberer mye. Støy på 20" hjul er en del høyere enn mindre hjul, er min erfaring. Dette gjelder stort sett på slitt asfalt med mye steiner (type trafikkert motorvei). Har satt på 18" vinterhjul Continental VikingContact 7 (piggfritt selvsagt), og der er støyen vesentlig lavere. Dersom du synes 20" bråker for mye så kan du nok selge dem på Finn og kjøpe 19", så har du ikke mer støy enn for LR.

Synes Performance har fungert veldig bra som familiebil...og er jo gøy når familien ikke er i....eneste grunnen til ikke å kjøpe den måtte være for å kjøpe Model Y Performance som får bedre plass, men da er det jo lengre ventetid. Model 3 har overraskende god benlengde-barnesete-plass.

Spørs om ikke den andre voksne plutselig får lyst på en unge til når første ungen har rundet året ;-)
Tesla Model Y                         2021-

Vegard_br

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 29. oktober 2020, klokken 09:39
Du sier dere har baby. Da antar jeg at dere kommer til å bruke ei relativt stor vogn inntil videre. Vi prøvde tilsvarende. Og etter tre demonteringer/oppmonteringer av barnevognen var vi drittlei. Siste gang i høljeregn. Åpningen på bagasjerommet, og sedan-designet på bagasjerommet, gjør dessverre sitt til at man må trives godt med demontering og tetris i all slags vær for å ha med seg barnevogn og evt bagasje på tur.

Uten å ha en bil å prøve på, kan jeg tenke meg et alternativ til demontering er å sette kurven(?) innerst på tvers, og så la hjuldelen stå rett opp og ned i rommet under bagasjeromsplata. Kult å vite om dette virker, om noen har prøvd.


Øyvind.h

#11
Det viktigste tipset der er å kjøpe vogn som passer til bilen, ikke omvendt. Det finnes mange smarte vogner som plassmessig er mer effektive enn andre. Å kjøpe bil som passer vogn er veldig dyrt. Vognen vi hadde var ikke den største, men tok allikevel nesten hele bagasjerommet i en Passat fordi den ikke kunne slås skikkelig sammen.
I Model S`en gikk heldigvis dypbag`en i frunk, og understellet i bagasjen. Det hjalp mye for vår del.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Facet

Sitat fra: Vegard_br på torsdag 29. oktober 2020, klokken 10:02
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 29. oktober 2020, klokken 09:39
Du sier dere har baby. Da antar jeg at dere kommer til å bruke ei relativt stor vogn inntil videre. Vi prøvde tilsvarende. Og etter tre demonteringer/oppmonteringer av barnevognen var vi drittlei. Siste gang i høljeregn. Åpningen på bagasjerommet, og sedan-designet på bagasjerommet, gjør dessverre sitt til at man må trives godt med demontering og tetris i all slags vær for å ha med seg barnevogn og evt bagasje på tur.

Uten å ha en bil å prøve på, kan jeg tenke meg et alternativ til demontering er å sette kurven(?) innerst på tvers, og så la hjuldelen stå rett opp og ned i rommet under bagasjeromsplata. Kult å vite om dette virker, om noen har prøvd.
Vi gjør dette, og det gjør at det akkurat er plass til noen bager innimellom understellet. Med reisevogn er det selvsagt mye lettere, men med små hjul og litt spinklere konstruksjon går det for eks. ikke an å gå trilletur i skogsløyper. Støtter for øvrig SurSnasen sin beskrivelse av situasjonen  :+1:
2022 Tesla Model Y Performance
2020 VW e-Golf

Vegard_br

Sitat fra: Facet på torsdag 29. oktober 2020, klokken 10:21
Sitat fra: Vegard_br på torsdag 29. oktober 2020, klokken 10:02
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 29. oktober 2020, klokken 09:39
Du sier dere har baby. Da antar jeg at dere kommer til å bruke ei relativt stor vogn inntil videre. Vi prøvde tilsvarende. Og etter tre demonteringer/oppmonteringer av barnevognen var vi drittlei. Siste gang i høljeregn. Åpningen på bagasjerommet, og sedan-designet på bagasjerommet, gjør dessverre sitt til at man må trives godt med demontering og tetris i all slags vær for å ha med seg barnevogn og evt bagasje på tur.

Uten å ha en bil å prøve på, kan jeg tenke meg et alternativ til demontering er å sette kurven(?) innerst på tvers, og så la hjuldelen stå rett opp og ned i rommet under bagasjeromsplata. Kult å vite om dette virker, om noen har prøvd.
Vi gjør dette, og det gjør at det akkurat er plass til noen bager innimellom understellet. Med reisevogn er det selvsagt mye lettere, men med små hjul og litt spinklere konstruksjon går det for eks. ikke an å gå trilletur i skogsløyper. Støtter for øvrig SurSnasen sin beskrivelse av situasjonen  :+1:

Så bra! Vi klarer oss for det meste med en Babyzen YoYo 0+ på det meste av underlag der vi trenger bil, så for vår del er det uproblematisk uansett.

Definitivt smart å velge vogn etter bil, og det er jo også en begrenset periode man må bruke stor vogn.

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 29. oktober 2020, klokken 09:52

På de som har kjøpt FSD (Full Self Driving) så får de nå ny datamaskin, så det er tydeligvise mulig å skifte. Men maskinen som leveres på nye Model 3 er veldig kraftig.

Nå må man passe på å ikke blande begreper her. Det som byttes er den såkalte AP/FSD computeren. Dette er spesialisert hardware for neurale nettverk. HW3 som er den nyeste er rimelig kraftig.

Den andre som styrer infotainment, klima m.m., MCU, har eksistert i 3 versjoner (0,1,2), og er ikke særlig kraftig. Den har en low end laptop cpu fra ca 2016, og hadde hatt godt av en oppdatering den og. Oppgradering av MCU er tilbudt for eiere av MCU1 biler, men koster en del.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA