Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Snø og mod Y

Startet av _OE_, tirsdag 27. oktober 2020, klokken 23:33

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: Radial på søndag 01. november 2020, klokken 11:07
Personlig hatt ett par Subaruer, de har hatt rammeløse vinduer.
Null problemer vinterstid med dette.
Skjønner egentlig ikke hvorfor Tesla på liv og død må ha senking av vinduet, Subaru har hatt dette siden 90tallet uten senking.
Og likevel har Subaru gått over til rammedører på flere av modellene sine de siste årene.

Thomas Parsli

Jeg har lagd en avstemming på https://elbilforum.no/index.php?topic=53634.0 så kan vi se hvor mange som faktisk har problemer med dørene på Model X.

Her er det garantert store variasjoner, både når det gjelder klima og renhold/bruk av silikon-stift.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

kodax

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 31. oktober 2020, klokken 10:01...
Jeg var i utgangspunktet klar for Tesla og en hårsbredd fra å bestille model 3 og deretter Y, men nå spør jeg meg om jeg heller ikke bør finne et alternativ som har :...
6. Plastbelagte flater rundt hjulbuer slik at man kan sparke løs isen uten å være hysterisk redd for å ødelegge.
...
TMY har plastbelagte flater rundt hjulbuene, men ikke TM3. Tilsvarende som for TMX vs TMS. En slik forskjell på sedaner og mer "offroad"-varianter er vel vanlig på mange modeller.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Dieselgubben


Dieselgubben

Bittelitt off-topic, men hvordan funker regnsensorene til Tesla? Tenker spesielt på når det er mørkt og regn. 

pekle

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 05. november 2020, klokken 08:38
Bittelitt off-topic, men hvordan funker regnsensorene til Tesla? Tenker spesielt på når det er mørkt og regn.
Min erfaring er at det er bra på dagtid men at de sliter en del når det blir mørkt. Våt november er ikke ideelt

THE

#66
Som @pekle sier så er det helt greit i dagslys. Når det er mørkt er regnsensor stort sett ubrukelig. Tar også lang tid før den sveiper når man kommer ut av tunneler f.eks., da må jeg ta første sveipet manuelt. Regnsensor er også for treg til å aktivere når man får ruta sprutet skikkelig godt ned av møtende lastebiler. I duskregn opplever jeg også at regnsensoren plutselig "glemmer" jobben sin og går i dvale, og da må den vekkes igjen med et manuelt sveip.

Edit: Kan nevne at jeg har Model X. Jeg har inntrykk av at det er forskjellig hvordan regnsensor fungerer på de forskjellige modellene til Tesla, og har en liten teori om at det skyldes utforming av frontrute og plassering av kamera. På X blir det mye mer vann på ruta i området man ser ut gjennom enn øverst på ruta der kamera er plassert. På S er ikke forskjellen i fordeling av vanndråper på ruta like stor. Model 3 har jeg ikke kjørt nok til å uttale meg om hvordan regnsensor fungerer.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øyvind.h

Sitat fra: THE på torsdag 05. november 2020, klokken 11:40
Edit: Kan nevne at jeg har Model X. Jeg har inntrykk av at det er forskjellig hvordan regnsensor fungerer på de forskjellige modellene til Tesla, og har en liten teori om at det skyldes utforming av frontrute og plassering av kamera. På X blir det mye mer vann på ruta i området man ser ut gjennom enn øverst på ruta der kamera er plassert.
Ganske sikker på at du treffer spikeren på hodet her. Jeg har sett det samme selv. Mer dråper lavere på ruta enn akkurat der regnsensoren sitter. Så den gir ikke helt riktig bilde. Det er naturligvis enkelt å justere i sw ved å øke sensitiviteten/senke triggerpunkt, men regnsensoren fungerte bare så som så i Model X (AP1, separat sensor). Altså samme problem som kamerabasert.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dieselgubben

Takk for info. Bor selv i et område med mørketid. Og mye regn om høsten.

hemi

Eneste problemet her var vel bileier


Ref regnsensor er det bare en vits, slå det av. Aldri fungert.

geirci2

#70
Husk at Tesla IKKE har regnsensor i modeller etter HW2!
Etter HW2 benytter Tesla kamera i frontruten til å registrere regn og aktivere vindusviskere (på Auto).

Model 3 og model Y har aldri hatt regnsensor.
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

hemi

kamera, som brukes til å registere ting via AI, vil ikke det kunne kalles en sensor?

turfsurf

Sitat fra: hemi på onsdag 11. november 2020, klokken 00:00
kamera, som brukes til å registere ting via AI, vil ikke det kunne kalles en sensor?
Jo, absolutt. Radar, ultralyd, kamera, lidar, mikrofon, alt det kan kalles sensorer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Sitat fra: hemi på tirsdag 10. november 2020, klokken 22:18
Ref regnsensor er det bare en vits, slå det av. Aldri fungert.
Tøysekopp, det fungerte dårlig før, nå fungerer det for det meste fint, i hvert fall sammenlignet med alle andre biler jeg har prøvd.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hemi

Når begynte det fungere? siste FW jeg hadde var .36, ikke prøvd ut .40

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA