Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Snø og mod Y

Startet av _OE_, tirsdag 27. oktober 2020, klokken 23:33

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Vi har jo temmelig grei vintererfaring med Model 3 som bør være overførbar til Y. Kort fortalt: Bruk silikonstift/spray som vanlig. Gi dørhåndtakene en kakk ved is. Isfrie ruter får man med forvarming og da sitter heller ikke vindusviskerne fast.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

sjokomelk

Det virker som om det er overraskende mange her inne som aldri har eid eller brukt en bil på vinterstid i Norge tidligere. Det er ikke minusgradene som er problemet, men overgangen fra varmt til kaldt kombinert med snø. Da smelter snøen i det den treffer bilen som gjerne er varm etter å ha blitt brukt, men etterhvert som den blir kald fryser vannet til is. Dette er ikke noe spesielt som kun skjer med Tesla, men med alle kjøretøy.

Hvis det er tørt vintervær og 15 minusgrader, så er "problemet" borte, for du har ingenting som smelter og fryser igjen på bilen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Dieselgubben

Det er jo en del teslaspesifikke ting da...De rammeløse glassene fryser lett, og i videoen røsker han opp døra uten at de går ned. Håndtaket er jo også fiffig. Alt er jo kjent, men denne reminderen rett før vinteren gjør meg usikker. Ting må bare funke.

sjokomelk

Ja, jeg glemte at det ikke finnes noen andre biler med rammeløse vinduer ute i verden fra før. Er sikkert derfor ingen kjører Subaru i Norge mellom september og mai. Eller Audi A5 eller TT. Eller BMW 1er og 4er. Eller VW Scirocco. Osv osv osv.
Det er kjedelig når du må knuse vinduet i døra hver gang du skal åpne den på vinteren. :P :laugh:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

_OE_

#19
Nå må vel ikke vinduene på Subaru senkes for å åpne dørene (sikkert derfor støynivået er så høyt inne i bilen... Erfaring fra 2007 Forester)

#FTS#

Dieselgubben

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 29. oktober 2020, klokken 21:57
Ja, jeg glemte at det ikke finnes noen andre biler med rammeløse vinduer ute i verden fra før. Er sikkert derfor ingen kjører Subaru i Norge mellom september og mai. Eller Audi A5 eller TT. Eller BMW 1er og 4er. Eller VW Scirocco. Osv osv osv.
Det er kjedelig når du må knuse vinduet i døra hver gang du skal åpne den på vinteren. :P :laugh:

Går det an å bli mer hårsår?

sjokomelk

#21
Jeg har ikke hår, så jeg kan ikke bli hårsår. :P
Det var mere ment som et ironisk hylekor i stikk motsatt retning av det jeg hører her inne for å prøve å balansere det hele. Sånn at vi ender opp med "det er vanlig at snø som smelter og fryser på biler blir til is, og dette problemet har alle biler".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Dieselgubben

Joda, men det må vel være lov å diskutere svakheter på Tesla i korrekt forumavdeling uten at man trekker inn all andre mulige bilmerker... jeg så begge videoene i sin helhet og det var helt j... hvor han plagdes. Men det var kaldt da.

automat

Svakheten her lå vel mer i førerens evne til å takle vinterforhold enn bilens svakheter.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

sjokomelk

Sitat fra: Dieselgubben på fredag 30. oktober 2020, klokken 16:31
Joda, men det må vel være lov å diskutere svakheter på Tesla i korrekt forumavdeling uten at man trekker inn all andre mulige bilmerker... jeg så begge videoene i sin helhet og det var helt j... hvor han plagdes. Men det var kaldt da.
Det blir bedre jo kaldere det er. For da snør det ikke lenger og blir tørt ute. Snø kommer typisk rundt 0 grader. Minusgrader er ikke problemet. Snø som smelter og fryser som is er et problem. Og det problemet har alle biler.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Nickelilltroll

#25
Sitat fra: Dieselgubben på fredag 30. oktober 2020, klokken 16:31
Joda, men det må vel være lov å diskutere svakheter på Tesla i korrekt forumavdeling uten at man trekker inn all andre mulige bilmerker... jeg så begge videoene i sin helhet og det var helt j... hvor han plagdes. Men det var kaldt da.

Eneste svakhet jeg oppdaget var heller hjernekapasitet til kanaleier og bileier....Trengte et minutt stillhet og pusterom for og vurdere om det var tullevideo el seriøse greier.
Hade løst mye med og satt seg ned med instruksjonsbok og litt folkevett denna fyr´n!

Kunne like gjerne varet en video om hva slags bil som helst detta uten hjelp for noen om noe som helst. Hvis det er noen som lurer, FORVARMING....det er ofte ikke en hemlighet at det er noe hjelp med mange ting. Hjelper heller ikke og slenge kabler, bruke skjøt, snakke jalla og bete som om dette er unikt Tesla! Totalt 18 minutter med fjas om ting som alle biler som har rammeløse vinduer sliter med, HVIS en ikke har lært seg litt. Silikonspray på høsten i nedre list og forvarm bil....nada problemas!

Fyren har helt sikkert ikke ment noe annet enn og lage en video om hvordan han lærer seg om at bruke elbil generelt om vintern. Burde kanskje ikke laget en offentlig youtubevideo om saken da han blir gjord til latter i kommentarfelt.

Det er lov at vare nybegynner på ting, det er og lov at tenke seg om av og til....

PS. Føler med deg sjokomelk...Når hårsår og følelsen av og vare fanboy kiler i kommentarfelt, så må oss andre realister trå til og assistere. Er gla i alle bilister jeg, viktig og flette og reparere hver dag ;)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Dieselgubben

Hm, vi har visst totalt forskjellig opplevelser av disse filmene.

Jeg ser en mann som på noe keitete vis deler sine erfaringer. Det er ikke noen hater. Nå som Tesla aksjen prises som om bilen skal selges til Hvermansen, må det forventes at røkla kjøper disse bilene. Og da forventes det at ting funker i kulda. Det vil si uten at man må forvarme bilen i 20 minutter før man skal bruke den, slå i håndtaket og jukke det inn og ut, dunke på vinduet og huske å ikke lukke døren dersom det rammeløse vinduet ikke har gått ned når du fikk røsket opp døra. Og hva med bakdørene, mannen sliter jo som fy med å få de opp selv om defrost har vært på en god stund. Hvor lenge må egentlig defrost være på før man kan åpne ALLE dørene, man vil jo ikke at ungene skal krype fra forsete over midtkonsoll for å komme seg i baksete. En annen ting som slo meg, er at mellom de 2 dagene så smeltet ikke snøen på gulvet i bilen. Så selv om han åpnet døren dagen før, så var problemet det samme dagen etter.

Det er vel like greit å stikke fingeren i jorda og innse at dette ikke er noen god vinterbil når det gjelder dørene og det essensielle med å komme seg inn og ut av bilen og ikke risikere å ødelegge noe hvis man må ta litt i for å få opp døren. Det å smøre pakninger jevnlig, huske å forvarme og ikke kunne røske godt i dørhåndtaket av frykt for å røkke det av samt ødelegge vinduene og et dørhåndtak som har ræva funksjonalitet på vinteren, tyder ikke på et godt designet produkt. Frostutfordringer oppstår ganske ofte hvis man parkerer ute med hyppige overganger mellom kaldt og varmt.  For all del, bilen er topp for first-movers som setter seg inn i ting og som godtar disse ulempene, men for røkla er det ikke godt nok.

Jeg var i utgangspunktet klar for Tesla og en hårsbredd fra å bestille model 3 og deretter Y, men nå spør jeg meg om jeg heller ikke bør finne et alternativ som har :
1. Bedre dørløsning (ikke rammeløst)
2. Ordentlig dørhåndtak som du kan røske litt i
3. Lyktespyler
4. God lydisolering slik at jeg kan bruke piggdekk uten for mye støy.
5. Et tak hvor man uten nerver i helspenn i frykt for å ødelegge glasset kan ta av og på takstativet for bruk av skiboks minst et par ganger årlig.
6. Plastbelagte flater rundt hjulbuer slik at man kan sparke løs isen uten å være hysterisk redd for å ødelegge.
7. Oppvarmet ratt. Men det kommer kanskje snart?
8. Ikke er avhengig av forvarming for å kunne åpne dørene enkelte vinterdager. Og at barna skal komme seg inn bak.

Polestar tikker av mange av boksene for å kunme være en god vinterbil og den er designet av noen med peil på kaldt klima. Men den sliter jo med sitt pt.

Så får man heller her nord for Trondheim innse at man må klare seg med kortere rekkevidde og dårlig ladenettverk. Neimen ikke enkelt.




Carl Anton Stenling

Jeg har jo vintererfaring fra Model 3 som for disse forholdene er i stor grad lik Model Y. Vi har også to andre elbiler i familien. Min erfaring er at Model 3 avviker lite fra de andre bilene i vinteropplevelsen. Vinduene fungerer helt fint når man har gjort en normal silikonsmøring som alle gummilister i vinterbiler bør få.

Dørhåndtakene har jeg opplevd én gang har frosset i forbindelse med vekslende vær rundt 0 grader ved parkering på fjellet. Da er det en liten kakk med hånda på dørhåndtaket som gjelder. Helt uproblematisk.

Videoklippet viser nok en person som er temmelig uerfaren med vinterforhold. F.eks. vil jo alle oppegående vintersjåfører koste bilen og skrape vinduene ved behov. Det er jo heller ikke normalt å forsøke å kjøre bilen fremover i 30 cm snø uten å måke gårdsplassen, men hvis man skal gjøre det så bør man ihvertfall måke unna snø foran hjulene først. I praksis sammenlignes bilen her med en stor SUV og det blir urimelig.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Dieselgubben

Takk for deling av erfaringer. Jeg bor i polart klima hvor det staidig blir mer vekslinger mellom kaldt og varmt i løpet av vinteren. Det skal sies at jeg veeeldig sjelden sliter med å få opp dørene pga frost. Problemet er ladeluka som på Kiaen er i front. Der må jeg rett som det er fram med bankkort for å få åpnet. Parkerer mest i garasje, men stod jeg mye ute ville jeg vært mer skeptisk til Tesla. Jeg kan potensielt se for meg problemer dersom man parkerer mye ute i vårt klima.

Ingen tvil om framkommelighet til bilen, mannen kjører jo med sommerdekk...

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 31. oktober 2020, klokken 10:01

Det er vel like greit å stikke fingeren i jorda og innse at dette ikke er noen god vinterbil når det gjelder dørene og det essensielle med å komme seg inn og ut av bilen og ikke risikere å ødelegge noe hvis man må ta litt i for å få opp døren. Det å smøre pakninger jevnlig, huske å forvarme og ikke kunne røske godt i dørhåndtaket av frykt for å røkke det av samt ødelegge vinduene og et dørhåndtak som har ræva funksjonalitet på vinteren, tyder ikke på et godt designet produkt. Frostutfordringer oppstår ganske ofte hvis man parkerer ute med hyppige overganger mellom kaldt og varmt.  For all del, bilen er topp for first-movers som setter seg inn i ting og som godtar disse ulempene, men for røkla er det ikke godt nok.

Vi har hatt Tesla med rammeløse dører gjennom 6 vintre. Har og hatt i3 med tilsvarende løsning gjennom 5 vintre.

Forskjellen på disse og biler vi har hatt før med ramme er minimale. Ingen problem har vært større enn at det ikke kan løses med ett kredittkort eller en pose varmt vann. Og det har vel vært nødvendig en titalls ganger.

Vi bor langs kysten hvor temperaturen svinger rundt null hele vinteren, og har hytte på fjellet hvor det kan bli minus tretti.

I motsetning til andre bruker jeg ikke silikon, men er nøye med å tørke av pakninger og lister når det er vått, som jeg og har vært på tidligere biler.

Dette er storm i vannglass.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA