Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny elbil - bil nr2

Startet av elbil1234, tirsdag 27. oktober 2020, klokken 23:16

« forrige - neste »

elbil1234

Hei!

Er relativt ny i dette elbil gamet, og har forstått at det sitter mye kompetanse på feltet her inne :)

Vi er en familie på 4 som ønsker oss en bil nr 2. Denne bilen skal primært benyttes til pendling på motorvei. Maksimal strekning en vei er 30km, dvs tur retur 60. Vi har lademuligheter både på kontor og hjemme (Håper å unngå lading på kontor)

Vi har et ønske om en "smal" elbil, dvs i området BMW i3, E-Up, eGolf eller lignende.
Vi har noen få men viktige kriterier:

* Muligheter for å forvarmes på vinteren - Gjerne via en app.
* Mulighet til å rekke jobb tur/retur uten lading. Samtidig at det er noe igjen til butikk etc etter jobb. (alt innenfor 5km fra hjemmet)

Også er det en fordel om bilen er så ny som mulig.

Vi er avhengige av at man har isofix for to barneseter. Trenger ikke være plass til barnevogner, hunder eller

Budsjett: 150 000,- Kan muligens strekkes noe om det er noen klare fordeler.

Hva ville dere valgt?

HCO

Jeg kan ikke bidra med vurdering av alle relevante biler i denne prisklassen, men jeg kan bidra med en ganske fersk egenerfaring.

Jeg kjøpte nylig en Ford Focus Electric 2017, gått ca. 28.000km, til 150.000kr. Behovet mitt er daglig pendling 55-60 km t/r og litt småkjøring på kvelden. Jeg har i utgangspunktet vært svært skeptisk til å kjøpe en "ombygd fossilbil", men det hjalp at mine foreldre har god erfaring med en 2013-modell som de har eid i omtrent 5 år.

Foreløpig er jeg svært fornøyd med kjøpet - dette er svært mye bil for pengene, for de som ikke trenger mye rekkevidde. Alle Focus Electric har utstyrsgruppe Titanium, noe som blant annet betyr delskinn-interiør og ganske bra stereo. Vær obs på modellskifte; 2017-modellen har 50% større batteri, samt mer kurant lading (Type2/CCS). I forhold til dine krav kan det være verdt å nevne at ladekabelen må stå i for at bilen skal forvarmes. App finnes, men den er ganske dårlig.

Jeg har skrevet litt mer om kjøpet under Ford Focus-delen av forumet. På den delen av forumet er det lite trafikk, så du trenger ikke lete lenge.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA