Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

#denfølelsen

Startet av Aspiranten, fredag 11. mai 2012, klokken 23:42

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 15. mai 2012, klokken 20:19
Har tro på hverken atomkraft eller biobrensel.

Atomkraft er for farlig, og biobrensel har vi ikke nok planet til. Det er hårreisende at vi skal kaste bort matjord på produksjon av drivstoff, når så mange mennesker sulter.
Folk sulter hovedsaklig på grunn av krig og anarki. Det er mer enn nok mat i verden.

Det vil være nødvendig med store mengder biodrivstoff. Om disse kommer fra trær, alger, mat eller noe annet er uvisst, men det er behov for det.
Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 15. mai 2012, klokken 20:19Folk -må- endre vanene sine, og det gjør de jo når økonomien blir trang. Det er billig energi som er hovedproblemet til sløsingen vi ser idag, ikke at folk bruker våpen og makt for å tvinge til seg sydenturen sin akkurat...
De må nok ikke endre vanene sine veldig mye, fordi alternativene er ikke så veldig mye dyrere.

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 15. mai 2012, klokken 20:19Med dyrere frakt, energi og materialer (vi er på vei til å gå tom for det meste av metaller til ipadproduksjon...) vil det bli vesentlig mindre internasjonal handel. Mindre overskudd til kjøp gir igjen mindre forurensing. Det er positivt for alle.
Metaller kan gjennvinnes, og det finnes utallige erstatninger for det meste av metaller. Erstatningene er bare noe dyrere. Jeg tror ikke folk kommer til å endre vanene sine. Når transportprisene øker og økonomien begynner å gå inn i en resesjon, så vil politikerne komme på banen og rydde unna regulatoriske hindre.

Min forventning: Det første atomdrevne kommersielle skipet kommer til å være kinesisk, være et bulk-skip, og gå i rute mellom Brasil og Kina. Det blir satt i drift om 15-25 år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Aspiranten

Nei, for lite mat gir høye matvarepriser, som igjen fører til at folk sulter. Se bare på hveteprisene når avlingen i Russland sviktet her ett år. DU merket det kanskje ikke, men en hel del andre mennesker gjorde det. Prisene fløy i været.

Nissan Leaf

Griffel

#32
Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 15. mai 2012, klokken 20:19
Har tro på hverken atomkraft eller biobrensel.

Atomkraft er for farlig, og biobrensel har vi ikke nok planet til. Det er hårreisende at vi skal kaste bort matjord på produksjon av drivstoff, når så mange mennesker sulter.

Det er mer enn en løsning, så det blir mange parallelle energibærere og biobrensel er et av dem.
Biogas fra renseanlegg brukes og krever ikke matjord, her er andre eksempler på biobrensel som ikke stjeler matjord:
http://www.tu.no/energi/2012/03/18/her-dyrkes-vart-nye-drivstoff
http://www.tu.no/energi/2008/06/30/gronn-drom-fortsatt-i-det-bla
http://www.tu.no/olje-gass/2009/11/25/statoil-satser-pa-alger
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,603.0.html
Pris på skogtømmer er så lav at skogen blir for gammel, litt etanol/metanol fra trevirke til bilbruk vil bare være en fordel.
http://www.tu.no/energi/2008/06/12/norske-skog-biodiesel-lonnsomt-i-2015
http://www.tu.no/nyheter/2011/04/27/kineserne-gar-for-tresprit
(Metanol kan også kombineres med brenselceller for bedre energiutnyttelse)
For båter er jo også vind et velkjent framdriftsmiddel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Aspiranten

Joda, jeg hadde alger og tømmer i bakhodet når jeg skrev det, men jeg kjøper ikke argumentet før jeg ser at det er mer enn nok volumproduksjon.

Alle kan jo lage litt alkohol i hagen sin...

Dagens forbruk av olje tilsvarer jo en firkant som er mer enn 4km lang, 4km høy og 4km dyp, hvert eneste år. Det er mye olje det... (kilde: dokumentarfilmen ABC Crude, 2006)
Nissan Leaf

gyathaar

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 15. mai 2012, klokken 20:46
Min forventning: Det første atomdrevne kommersielle skipet kommer til å være kinesisk, være et bulk-skip, og gå i rute mellom Brasil og Kina. Det blir satt i drift om 15-25 år.

Det har allerede vært flere atomdrevne ikke-militære transportskip:
http://en.wikipedia.org/wiki/NS_Savannah
http://en.wikipedia.org/wiki/Otto_Hahn_%28ship%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Mutsu_%28ship%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Sevmorput (denne er den eneste som er i bruk per idag)

Har også vært mange kommersielle atomdrevne isbrytere.. i 1992 var jeg en kort tur ombord på denne:
http://en.wikipedia.org/wiki/Arktika_%28icebreaker%29

foxy

Sitat fra: gyathaar på tirsdag 15. mai 2012, klokken 23:20
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 15. mai 2012, klokken 20:46
Min forventning: Det første atomdrevne kommersielle skipet kommer til å være kinesisk, være et bulk-skip, og gå i rute mellom Brasil og Kina. Det blir satt i drift om 15-25 år.

Det har allerede vært flere atomdrevne ikke-militære transportskip:
http://en.wikipedia.org/wiki/NS_Savannah
http://en.wikipedia.org/wiki/Otto_Hahn_%28ship%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Mutsu_%28ship%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Sevmorput (denne er den eneste som er i bruk per idag)

Har også vært mange kommersielle atomdrevne isbrytere.. i 1992 var jeg en kort tur ombord på denne:
http://en.wikipedia.org/wiki/Arktika_%28icebreaker%29

alle er fra den tiden man truet hverandre med atomvåpen også...

håper og regner med at den tiden er over!

argumentere for miljø, være mot fosile brennstoffer og pro elbiler og pro atomstrøm - tja da heier jeg heller på de som kjører i en pick-up med en V10


I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gyathaar på tirsdag 15. mai 2012, klokken 23:20
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 15. mai 2012, klokken 20:46
Min forventning: Det første atomdrevne kommersielle skipet kommer til å være kinesisk, være et bulk-skip, og gå i rute mellom Brasil og Kina. Det blir satt i drift om 15-25 år.

Det har allerede vært flere atomdrevne ikke-militære transportskip:
http://en.wikipedia.org/wiki/NS_Savannah
http://en.wikipedia.org/wiki/Otto_Hahn_%28ship%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Mutsu_%28ship%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Sevmorput (denne er den eneste som er i bruk per idag)

Har også vært mange kommersielle atomdrevne isbrytere.. i 1992 var jeg en kort tur ombord på denne:
http://en.wikipedia.org/wiki/Arktika_%28icebreaker%29
Jeg var forsåvidt klar over at det fantes noen skip, men disse er hovedsaklig eksperimentelle prototyper. Sevmorput var jeg ikke klar over, den havner mer i kategorien vanlige kommersielle skip, så Kina kan nok ikke være først ute. (Men jeg tror de kommer på banen om ikke så lenge.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#37
Sitat fra: foxy på onsdag 16. mai 2012, klokken 01:30alle er fra den tiden man truet hverandre med atomvåpen også...

håper og regner med at den tiden er over!

argumentere for miljø, være mot fosile brennstoffer og pro elbiler og pro atomstrøm - tja da heier jeg heller på de som kjører i en pick-up med en V10
Jeg har ikke argumentert for atomkraft, jeg bare sier at trolig går vi i denne retningen. Jeg er realist.

Men i min mening er faktisk farene ved atomkraft sterkt overdrevet, såfremt man lager reaktoren med alle de sikkerhetsanordningene som har blitt utviklet opp igjennom årene. Reaktorer over 20 år gamle kan være farlige, og det naturlige er da å bytte de ut med nye tryggere reaktorer. Dette er vanskelig fordi miljøvernere blokkerer alle forsøk på å få laget nye reaktorer, selv ved utbytte/oppgradering, og dermed blir de gamle reaktorene holdt i drift til de faller sammen. Miljøvernere på dette området har en lang historikk på å skyte seg selv i foten.

Men fortsatt - det har vært flere forlis med atomreaktorer, den seneste jeg kommer på er Kursk. Og det har ikke vært et problem. Med nyere reaktorer som klarer seg selv til en enda større grad, så vil forlis gå enda bedre. Og når det gjelder radioaktivt avfall kan man bruke det som brensel i fast breeder raktorer, da er det minimalt med avfall som gjenstår.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cra

Vi får se om vi ikke etterhvert får opp dampen på thorium-forskning - visstnok enda en naturressurs vi i Norge er velsignet med store menger av. Kirk Sorensen hadde et interessant lite foredrag om fordeloene med thorium-kraftverk, bl.a. at de stopper av seg selv dersom de får en "meltdown": http://www.ted.com/talks/kirk_sorensen_thorium_an_alternative_nuclear_fuel.html
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Xtian

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 15. mai 2012, klokken 20:24
Så en artikkel om en båt som har kjørt jorden rundt på solcellepaneler nå her om dagen. Selvfølgelig ikke den mest effektive fremkomstmåten, men det er da en start!  ;)
Hvorfor nevner ingen seil for fremdrift av skip?  Solcellebåten brukte 585 dager rundt jorden (eller mer enn ett og et halvt år), rekorden for seil er en og en halv måned...

Mer om solcellebåten her: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=1294556&cat=4914
Seil til bruk i skipsfart:  http://www.skysails.info/english/

Christian 8-)

Griffel

Sitat fra: Xtian på onsdag 16. mai 2012, klokken 09:07
Hvorfor nevner ingen seil for fremdrift av skip?  Solcellebåten brukte 585 dager rundt jorden (eller mer enn ett og et halvt år), rekorden for seil er en og en halv måned...
Christian 8-)

Sitat fra: Griffel på tirsdag 15. mai 2012, klokken 21:04
For båter er jo også vind et velkjent framdriftsmiddel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Xtian


Kvein564


Tror vi må bli litt mer forsiktig med markedsføringen vår folkens. Hvis det fortsetter som dette, når vi regjeringens mål alt for fort, og står i fare for å miste alle godene.
[/quote]

Jeg liker også å fortelle venner og naboer om hvor fantastisk bilen er på mange måter, men er redd for det samme, hehe....
Flere og flere får el-biler og vi mister godene...

En av grunnene til at jeg fikk el-bil nå....for å ta del i godene før de forsvinner......forhåpentligvis mange år til ;)
Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

hkaspenberg

#43
Sitat fra: Kvein564 på torsdag 24. mai 2012, klokken 07:58
En av grunnene til at jeg fikk el-bil nå....for å ta del i godene før de forsvinner...... forhåpentligvis mange år til ;)
Da må vi ikke glemme de som har vært med på å forhandle frem godene vi nyter godt av idag og vil nyte i mange når fremover, nemlig Elbilforeningen. Hvis du bor i Oslo-området, husk årsmøtet i kvel kl 19. Se www.elbil.no.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Kvein564

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 24. mai 2012, klokken 08:27
Sitat fra: Kvein564 på torsdag 24. mai 2012, klokken 07:58
En av grunnene til at jeg fikk el-bil nå....for å ta del i godene før de forsvinner...... forhåpentligvis mange år til ;)
Da må vi ikke glemme de som har vært med på å forhandle frem godene vi nyter godt av idag og vil nyte i mange når fremover, nemlig Elbilforeningen. Hvis du bor i Oslo-området, hust årsmøtet i kvel kl 19. Se www.elbil.no.

;-D Hans

Nei selvfølgelig glemmer jeg ikke det....snakka med en hyggelig person fra elbilforeningen og fikk vite om mange av tingene de hadde forhandlet seg frem til.
All ære til dem ;)

Ja hadde jeg bodd i Oslo området hadde jeg selvølgelig tatt turen til årsmøtet:)
Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA