Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

#denfølelsen

Startet av Aspiranten, fredag 11. mai 2012, klokken 23:42

« forrige - neste »

Rio

Jeg har omtrent bare positive erfaringer. Veldig mye interesse, og enda mer når jeg kjører VW Golf CityStromer, og kan fortelle at disse er 15-17 år gamle, og "ser ut som en vanlig bil" (det var jo ofte hovedinnvendingen mot elbiler før).

Mange turister som stopper og lurer på hvorfor man ikke gjør slik i USA, Italia, osv.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

i_expect

Sitat fra: keca på mandag 14. mai 2012, klokken 19:21
Vel, hvor man bor er vel ikke akkurat det som legger grunnlaget for vurderingen om man kan ha elbil eller ikke. Om man da hadde bodd så avsidesliggende er det vel heller hvor mye og langt man kjører i hverdagen som teller. Nå vet ikke jeg om du hadde mere bakgrunnstoff om hverdagen til de du diskuterte med før du gikk. Det er ikke særlig mye lengre jeg skulle måtte kjørt før elbil ikke hadde vært aktuelt. Å ja, jeg synes faktisk at det innimellom er litt slitsomt å måtte planlegge hverdagen enda mere enn tidligere. Jeg har også en vanlig bil som også brukes daglig og som kommer elbilen til unnsetning ofte. Så en vurdering av andres hverdag og hva som passer andre er vel ikke lett å avgjøre. For min del kan jeg gjerne være behjelpelig med å utgi informasjon til de som lurer, både negative og positive ting. Det er ikke en religion jeg skal prakke på noen, folk må da få resonere og vurdere ut i fra sitt eget behov, og hvis de da synes etter litt småprat at dette nok ikke er noe for dem, respekterer jeg da det. Føler ikke at de er så dumme at jeg går bare fordi man selv har "sett lyset". Men så har jeg aldri selv vært noen innbitt troende til noe som helst. Er det ikke sånn at selv presten tviler innimellom.

Da det gjelder den diskusjonen som gikk på at elbilister var snyltere, var jeg selv litt aktiv i diskusjonen(altså på lag med elbilistene) Men her ble det etterhvert så useriøse argumenter at her valgte jeg å gi meg og gå. Man vurderer ting forskjellig, men der inne var det virkelig mange sneversynte meninger, at f.eks at hvis ikke det hadde kjørt noen biler i veien for bussene hadde ikke bussene vært forsinket. For biler lagde jo bare kø... Men igjen, litt det samme med at man kun ser seg selv og sitt og regner med at alle rundt seg har de samme behovene, merkelig hvis noen trenger å kjøre lengre enn deg selv på en dag, eller at ikke alle de som kun har en bil kan ha elbil. Man kan jo bare ta bussen dit man skal, for buss går det alle steder og boligprisene er ikke så ille i Oslo, mente ei på stortinget som hadde fått en leilighet der inne, egen privatsjåfør og en god lønn slik at taxi på fritiden ikke var noe problem. Og da at hun selv tror på dette, at dette er likt for alle i hele landet er veldig snevert da...

Sorry, det var ikke meningen å "disse" folk på den måten, folk må få velge selv.  :) Har mange gode opplevelser også, som feks når jeg påpeker at jeg faktisk kjører 10 mil hver dag, bor på bygda og kona kjører 3,5 mil i motsatt retning og folk utbryter at wow, kanskje det er noe for de også! Jeg skal snakke om elbil for en gjeng med politikere neste uke som jeg gleder meg til, nettopp fordi folk er nysgjerrige blir det gøy  :D

De jeg snakket med i dag er typisk de med rimelig god lønn, de "må" ha to biler og kan ikke ta buss selv om de bor nær eller i byområder (dette med friheten, for bussen går jo bare to ganger i timen...) En av bilene må trekke henger og i tillegg har de en litt mindre bil, helst med hengerfeste den også. For sikkerhetsskyld.  ;D

Huff da, kjente meg litt moraliserende nå. Sorry, men jeg vet litt om hvordan det er å ikke bo midt i smørøyet til alle elbilfordelene  ::)
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Aspiranten

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 14. mai 2012, klokken 13:42
Nja, tror egentlig ikke det handler om sjalusi.

Jeg tror nok vi begge har rett Espen. Jeg kjenner igjen det du skriver og ser samtidig at fanatiske motstandere av elbil, etter å ha blitt forespeilet at også de, kan eie en elbil uten å gi slipp på så mye komfort og brukervennliget plutselig blir svært vennlig stemt ovenfor konseptet elbil- og det å kunne kjøre grisebillig.

Det er selvfølgelig vesentlig mer komplekst enn bare "sjalusi" og ferdig med den saken. Vi er alle forskjellige og hver og en av oss har forskjellige grunner til å se stygt på ting. Det er vel også en prosess mange av oss må gjennom mens man modnes og lærer nye ting.
Nissan Leaf

foxy

minst mulig el-biler ergo lengst mulig alle fordeler med å eie el-biler er vel best! el-bil er noe jeg aldri ville kjøpt igjen pleier jeg å si  ;D
I-miev 2011
Asker

daggad

Sitat fra: i_expect på mandag 14. mai 2012, klokken 18:36
Sitat fra: daggad på mandag 14. mai 2012, klokken 14:39
SitatDet blir litt som at sterkt religiøse kan ta det som en personlig fornærmelse hvis noen sier de er ateist, som et eksempel. Det går på at de føler ateistens eksistens er en trussel mot deres identitet.

He he jeg er begge deler, Ateist og Elbilist. Er ikke så avhengig av at det opprettes elparkeringer utenfor kirka akkurat..!  :D

Nå blir jo av og til folk som er sterkt engasjert for noe (feks elbilfolket) nesten sett på som religiøse i sin overbevisning, så vi har kanskje en utfordring selv...?  ???

Men som en representant for det som kalles for "sterkt religiøse" og samtidig sterkt opptatt av miljø og ressursproblematikken så ser jo av og til folk fra begge ytterkantene i norsk politisk landskap kan se på meg som et noe snodig menneske.... :D

Hadde forøvrig en diskusjon i dag med noen hvor det ble sagt at nei, de kunne nok ikke hatt elbil, da de må ha muligheten til å slippe å planlegge i hverdagen... Jeg gikk da.... (og forsøkte å forestille meg gården der som ingen skulle tru at nokon kunne bu hvor disse folka jo må bo) ::)

Om man er Ateist eller religiøs så er det ikke være problem å stå sammen i kampen for miljøet og bruken av ressurser. Om vi ikke alltid er så enige om opphavet til verden vi lever i, så kan vi være skjønt enige i at den er vakker men skjør og trenger øyeblikkelig pleie og omsorg for å gi fremtidige generasjoner mennesker og dyr en god arv ! :) 
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

hkaspenberg

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Aspiranten

Familietur til syden bruker fort mer drivstoff enn en SUV gjør på ett helt år. En familietur til Thailand, mer enn 3 år med stor SUV...

Si nei til "shoppingferie" og solslikketurer i dag :)
Nissan Leaf

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 15. mai 2012, klokken 13:24
Familietur til syden bruker fort mer drivstoff enn en SUV gjør på ett helt år. En familietur til Thailand, mer enn 3 år med stor SUV...

Si nei til "shoppingferie" og solslikketurer i dag :)
Målet må vel være å bruke biodiesel/bioetanol for fly, mindre skip, o.l. Og elektrisitet biler og tog.

Jeg syns det er litt naivt å håpe på at folk endrer vanene sine. I stedet må man finne bedre alternativer som i tillegg er bedre for miljøet. Min forventing for fremtiden, etter oljen:

- Store skip: atomkraft, hydrogen, bioetanol, biodiesel
- Små skip: batteridrift, hydrogen, bioetanol, biodiesel
- Fly: Hydrogen, bioetanol, biodiesel
- Personbiler: batteridrift
- Nyttekjøretøy: batteridrift, hydrogen, bioetanol, biodiesel
- Tog: Strømlinjer

Så lenge man sørger for at det er miljøvennlige alternativer som er klare til å ta over når oljen blir for dyr til å kaste bort på hva som helst, så tror jeg det meste vil gå helt fint.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

#23
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 15. mai 2012, klokken 13:54
Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 15. mai 2012, klokken 13:24
Familietur til syden bruker fort mer drivstoff enn en SUV gjør på ett helt år. En familietur til Thailand, mer enn 3 år med stor SUV...

Si nei til "shoppingferie" og solslikketurer i dag :)
Målet må vel være å bruke biodiesel/bioetanol for fly, mindre skip, o.l. Og elektrisitet biler og tog.

Jeg syns det er litt naivt å håpe på at folk endrer vanene sine. I stedet må man finne bedre alternativer som i tillegg er bedre for miljøet. Min forventing for fremtiden, etter oljen:

- Store skip: atomkraft, hydrogen, bioetanol, biodiesel
- Små skip: batteridrift, hydrogen, bioetanol, biodiesel
- Fly: Hydrogen, bioetanol, biodiesel
- Personbiler: batteridrift
- Nyttekjøretøy: batteridrift, hydrogen, bioetanol, biodiesel
- Tog: Strømlinjer

Så lenge man sørger for at det er miljøvennlige alternativer som er klare til å ta over når oljen blir for dyr til å kaste bort på hva som helst, så tror jeg det meste vil gå helt fint.

atomkraft?? - da foretrekker jeg heller olje og gas....

kult med atomkraft dreven "sleipner" i fremtiden
I-miev 2011
Asker

Griffel

#24
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 15. mai 2012, klokken 13:54

- Fly: Hydrogen, bioetanol, biodiesel
Du glemte batteri:
Dette er riktig nok en seriehybrid:
http://www.siemens.com/innovation/apps/pof_microsite/_pof-fall-2011/_html_en/aviation.html

En kraftig el motor for start, kun batteri, og en beskjeden bensimotor for å holde den i luften.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Griffel på tirsdag 15. mai 2012, klokken 17:14
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 15. mai 2012, klokken 13:54

- Fly: Hydrogen, bioetanol, biodiesel
Du glemte batteri:
Dette er riktig nok en seriehybrid:
http://www.siemens.com/innovation/apps/pof_microsite/_pof-fall-2011/_html_en/aviation.html

En kraftig el motor for start, kun batteri, og en beskjeden bensimotor for å holde den i luften.
Det kan nok bli et innslag av batteridrift, men på større fly er det jetmotorer som teller. Jetfly er raskere. Da er det ikke like lett å bruke batterier.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#26
Sitat fra: foxy på tirsdag 15. mai 2012, klokken 16:33
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 15. mai 2012, klokken 13:54
Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 15. mai 2012, klokken 13:24
Familietur til syden bruker fort mer drivstoff enn en SUV gjør på ett helt år. En familietur til Thailand, mer enn 3 år med stor SUV...

Si nei til "shoppingferie" og solslikketurer i dag :)
Målet må vel være å bruke biodiesel/bioetanol for fly, mindre skip, o.l. Og elektrisitet biler og tog.

Jeg syns det er litt naivt å håpe på at folk endrer vanene sine. I stedet må man finne bedre alternativer som i tillegg er bedre for miljøet. Min forventing for fremtiden, etter oljen:

- Store skip: atomkraft, hydrogen, bioetanol, biodiesel
- Små skip: batteridrift, hydrogen, bioetanol, biodiesel
- Fly: Hydrogen, bioetanol, biodiesel
- Personbiler: batteridrift
- Nyttekjøretøy: batteridrift, hydrogen, bioetanol, biodiesel
- Tog: Strømlinjer

Så lenge man sørger for at det er miljøvennlige alternativer som er klare til å ta over når oljen blir for dyr til å kaste bort på hva som helst, så tror jeg det meste vil gå helt fint.

atomkraft?? - da foretrekker jeg heller olje og gas....

kult med atomkraft dreven "sleipner" i fremtiden
Atomkraft er egentlig bare relevant på de større containerskipene/bulkskipene (Emma Mærsk, Berge Stahl, e.l.). Det burde være relativt enkelt å ha en veldig sikker metallboks rundt reaktoren og 5 bevepnede vakter. Pluss diverse andre sikkerhetsanordninger. Det største hinderet til atomdrevne skip er ikke økonomi (for det er svært billig), det største hinderet er reguleringer. Når oljen er borte så vil de regulatoriske problemene etter all sannsynlighet ryddes ut av veien, for egentlig så er alternativet å gi opp internasjonal handel. Det vil ingen godta.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Aspiranten

Har tro på hverken atomkraft eller biobrensel.

Atomkraft er for farlig, og biobrensel har vi ikke nok planet til. Det er hårreisende at vi skal kaste bort matjord på produksjon av drivstoff, når så mange mennesker sulter.

Folk -må- endre vanene sine, og det gjør de jo når økonomien blir trang. Det er billig energi som er hovedproblemet til sløsingen vi ser idag, ikke at folk bruker våpen og makt for å tvinge til seg sydenturen sin akkurat...

Med dyrere frakt, energi og materialer (vi er på vei til å gå tom for det meste av metaller til ipadproduksjon...) vil det bli vesentlig mindre internasjonal handel. Mindre overskudd til kjøp gir igjen mindre forurensing. Det er positivt for alle.
Nissan Leaf

foxy

atomkraft vil jeg f... ikke se... og det settes stadig nye prod rekorder for fosile brennstoffer - ikke noe å bekymre seg ennsålenge!
I-miev 2011
Asker

Aspiranten

Så en artikkel om en båt som har kjørt jorden rundt på solcellepaneler nå her om dagen. Selvfølgelig ikke den mest effektive fremkomstmåten, men det er da en start!  ;)
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA